Zal maar met de deur in huis vallen. Voor mij is het een uitgemaakte zaak, ik kan zelfverzekerd zeggen, Mol XII in seizoen 11 is Comfort!
Ben van Toos/Lieselot over Thomas, heel even terug naar Toos (dacht nog heel even dat ik zijn geheime signalen naar de handpop had gekraakt) maar dan toch finaal in de week na Thomas' exit het licht gezien. De rest van de kandidaten heb ik nooit serieus verdacht.
Ergens had ik het, net als zovelen onder ons, moeten zien aankomen na dat rood scherm. Nochtans hou ik wel van speciale gevallen in De Mol, al spant Comfort de kroon. Meestal sta ik wel open voor de 'onwaarschijnlijke mol' en heb ze nooit echt afgeschreven, toch heeft de mol mij dit seizoen even verschalkt. Zelfs heel de show in de Delorean was niet genoeg om door te breken als topverdachte. Cowboyhats off to you, Crazy Colt Commy!
Comfort duidde ik tijdens afl. 1 aan als back-up, puur door de actie op de slackline. Een week later zag ik dan toch meer in een nog onwaarschijnlijker scenario, de mol die als snelste zou drukken op 1 bij de rode telefoon en dus voor de vrijstelling ging. Leek me toen net iets stoerder dan pech hebben op de slackline. Ik hield rekening met de mogelijkheid dat het spaarvarken kon gesaboteerd zijn door de eerste slackliner. Achteraf gezien was dit een masterclass manipulatie van de mol om in die positie te geraken. De toon was gezet. Lieselot ontpopte zich meer en meer tot de ideale kandidaat die nooit voor een voordeel zou gaan. Veel respect voor zo'n houding! Maar werd lang ultiem verblind door de sympathieke West-Vlaming met zijn evil laugh in de rode kamer. Twin Peaks vibe to the max!
Comfort heeft dus lang op een vierde plek gehangen, met dank aan Thomas, Toos, Lieselot om er lang in te blijven. Die laatste twee die het geleidelijk aan minder en minder konden zijn. Hoewel ik het tof zou vinden dat Toos mij nog zou verrassen kan ik hem objectief bekeken niet meer zien als mol. Ik deel de proeven in gelukt, gedeeltelijk geld verdiend en volledig mislukt en hij heeft helaas veel te veel groene markeringen.
De echte ommekeer is er bij mij gekomen, uiteraard door Thomas' exit, maar de eerste breuklijnen waren al vast te stellen in afl. 5 door een combinatie van factoren, het acteren van haar fake vlucht maar ook door dingen die op het eerste zicht triviaal lijken zoals bv. een Tequila Sunrise bestellen. Toen gingen achteraf bekeken alle rode alarmsignalen af. Daarover meer in het hint-topic, als ik het nog haal want ben ook van de partij in Antwerpen.
Het gaat dus echt gebeuren. De eerste mol in onze contreien met een rood scherm. Ik heb me ooit verbrand door tot in de finale een rood scherm voor de mol te verdedigen en toen kwam een van de grootste shocks ever, maar ik durf het toch weer aan. De mol kreeg rood! Alles wijst richting Comfort. Acties, gedrag, blijk geven van voorkennis, zelfs de hints.
Ze lijkt het daarbij goed te hebben gedaan, twee proeven met echt veel geld, € 4900 bij de legerproeven (wel € 1400 of 4 kg patatten weggeschoten) en € 5000 in de Bunker, maar ook daar zijn kanttekeningen bij te maken. Ze probeerde nochtans om als laatste een bord te halen maar bleef achter met een geldig element, was ze van plan om achter te blijven of om een klimgordel af te pakken, feit is dat de mol zeer teleurgesteld was met de uitkomst.)
Daarnaast genoeg waardige acties in mislukte proeven waar zij bij betrokken was met als grootste wapenfeiten, in gunstige posities belanden in de groep met Matteo, op de slackline, hoogstwaarschijnlijk de hoogste kaart laten verdwijnen in het kaartspel, de Back to the Future eliminatie, mystery shopping met Toos, mee de powerpoint verpesten op school en de kers op de taart omgekeerde psychologie gebruiken met de bom op de bus net als haar voorganger.
De sleutel tot succes in dit seizoen ligt in het afwijzen van het vastgeroeste idee "De mol kan geen rood scherm krijgen". Wie dit aandurft, krijgt straks eeuwige roem. Veel succes!