Bootcamp
Hij neemt de leiding bij de verdeling van de rekruten door te vragen of de 3 krachtigste naar voren willen stappen. Dit bleek niet zon goede strategie
Inderdaad, hij neemt weeral de leiding en zet zichzelf weeral naar voor als fysiek sterke kandidaat. Zonder verder enig overleg.
Alsof hij fysiek sterker is dan, ik zeg maar iemand, Ruben.
Door zichzelf als fysiek sterke kandidaat neer te zetten komt hij, als hij de mol is, in een zeer gunstige positie. Samya en Lieselot weten namelijk dat het "zwakste" deel van de groep steeds begint aan een opdracht. Dat wil ook zeggen dat die normaal gezien ook sneller zullen afgelost worden en dat het sterkste deel van de groep meer gaat moeten doen. Als je door jezelf als fysiek sterke kandidaat naar voor te murwen, gebeuren er twee dingen: sterkere kandidaten als Comfort en Ruben komen terecht in de zogenaamd zwakkere groep en gaan dus snel afgelost worden. Als je dan bijvoorbeeld 2 minuten push-ups moet doen, en de "zwakkere" groep bevat 2 fysiek sterke kandidaten gaan zij misschien maar 30 seconden mogen pompen.
Dat gebeurt nu niet door slechte wissels van Samya en Lieselot, maar normaal zou het wel zo gaan. Denk je dat ze tijdig waren binnengekomen als Thomas 3km moest lopen en Comfort maar 2km?
En dit doet Thomas gewoon heel vaak. Bij het dansen zette hij zichzelf al naar voor als sterke danser en de vraag was daar niet: "zijn er nog anderen die ook die laatste dans willen doen", maar "met wie ga ik dansen?"
Hij zet zichzelf steeds naar voor als ware hij Superman himself, maar tijdens de opdrachten zelf valt daar weinig van te merken. Zijn vangnet was niet goed in elkaar gezet, zijn 'logisch redeneren' bij de tools op de juiste plaats leggen kostte vooral veel tijd.
Dus of hij overschat zichzelf telkens zeer hard (dat kan natuurlijk) of hij heeft toch een dubbele agenda.
Bootcamp
Als Samya zegt dat ze de ongeschilde aardappels moeten gebruiken, gaat hij met een pan de ongeschilde aardappels halen. Een mol zou dat niet zo gepland hebben denk ik, om te doen, het is een kandidaatse actie om dingen goed te doen.
Ik zou deze scène eens opnieuw moeten bekijken. Wat ik hier raar vind is dat hij met een volle pot geschilde aardappelen naar de hut met ongeschilde aardappelen loopt, om ze daar uit te kappen en de pot dan te vullen met ongeschilde aardappelen. Als het snel moet gaan kap je de pot met geschilde aardappelen uit ergens aan het kanon en loop je met een lege pot naar de hut. Het lijkt mij dat je sneller loopt met een lege pot dan met een pot met 14kg aardappelen in. Misschien (en dit is pure speculatie en ik zou de scène nog eens moeten herbekijken) was het zijn bedoeling om met de geschilde aardappelen naar de hut te lopen, om daar de pot leeg te kappen en terwijl wat geschilde aardappelen te verdonkermanen, maar kwamen er andere kandidaten in zijn kielzog aangelopen en kon hij die actie niet uitvoeren. Pure speculatie, maar dat zou wel verklaren waarom hij de pot niet aan het kanon leegkapt.[/quote]
In zijn algemeenheid doet Thomas zijn best om betrokkenheid/waardering te tonen bij zijn medekandidaten op een wat onhandige manier. Dat kan ook gewoon zijn gewoonte van een leraar zijn. Dit maakt hem minder verdacht.
Waarom maakt hem dit minder verdacht? Een mol moet goed in de groep liggen en sympathiek overkomen. Moet juichen als er geld verdiend wordt. Dat maakt hem net verdachter mijn insziens.[/quote]
Maar alleen een dansfout, die een kandidaat ook gemaakt zou kunnen hebben, vind ik het verhaal 'Thomas als mol' nog erg magertjes.
Er zijn ondertussen al wel meer dingen gebeurd dan enkel een dansfout, toch? De discussie over de pijpsleutel? Zijn brak bouwwerk?
+ dat de acties van een mol altijd subtieler in beeld worden gebracht dan fouten van kandidaten die meestal wat meer uitvergroot worden.