Het is in het kader van feedback wel aardig dat ik met mijn ouders kijk. Die volgen alles rondom de Vlaamse mol totaal niet, en stappen dus zonder enige vorm van voorkennis in de eerste aflevering. Het hele gedoe met kandidaat X weten ze dus niet.
En dan valt wel op dat toch ook hier soms niet alles in de opdrachten duidelijk is. Bijvoorbeeld, het feit dat de afgezonderde groepen van elkaar weten wat de opdracht van de ander is, en hoe dat elkaar beïnvloedt. Dat mijn pa iets vraagt en dat ik dan moet zeggen: ik denk dat de andere groep dat weet. En het viel op dat mijn pa ook zei dat het echt wel moeilijkere opdrachten zijn dan in NL.
En na 10 weken de NLse mol valt ook wel op dat een gevolg van die gesplitste groepjes ook is dat er best vaak steeds geswitchtst wordt van het ene groepje naar het andere. Dat zijn best wel "harde overgangen" waar de sfeer ineens verandert van het "enge" koord over de klif naar het "kneuterige" dans-actje, awardoor naar mijn idee de aflevering nog niet zo "lekker liep". Alsof het een beetje "hapert". Ik vond dat dit jaar harder opvallen dan voorgaande De Mol-afleveringen. Misschien had de tijd-opdracht iets te veel groepjes. 4 + 4 + 2, waarbij die 4 ook nog opsplitsten bij het fotobord met de spreuken. Daardoor kan ik me voorstellen dat het voor de kijker die dit voor het eerst ziet, ondanks alle uitlegschema's, wat wazig voor de ogen wordt.
Wel heel fijn hóe helder alles wordt uitgetekend met al die overzichtskaartjes.
En awt ook mooi is altijd bij de Vlaamse mol is hoe de opdracht meegaat in het landschap. De opdracht "schat het uur" hadden ze ook in een loods kunnen doen en dat is wat NL awarschijnlijk zou doen, maar juist door het een "bewegende opdracht" te maken (dus een wandeling) kun je
terwijl het spel bezig is, het landschap tonen. Dat vind ik altijd zeer sterk aan De Mol.
De afzondering van Lieselot vond ik denk ik een beetje een vervelende twist. En mijn moeder vond het echt te oneerlijk, omdat het grotendeels toeval is dat zij net als eerste gedrukt heeft bij de telefoon. Kan ik wel in meekomen.
Voor mij zit het er ook een beteje in dat er twéé twists met kandidaten waren. Het had denk ik beter gewerkt met
ófwel Matteo-de-BV
ófwel Lieselot-de-afgezonderde-kandidaat, in plaats van met
allebei. Nu voelde het als nog weer een afzonderlijke "opsplitsing" van 10 in 8 + 1 + 1.
De koord-opdracht vond ik te veel alles-of-niets. De opdracht was sterker geweest als de eerste 3 koordlopers hadden kunnen kiezen: hoeveel munten in het spaarvarken? En dan met 0, 1, 2, 3, 4 of 5 munten dóórlopen naar het einde, en als je daar aankomt vóór het dansje is afgelopen, dan zitten die munten zeker in de pot. Dan had je nog een extra laag gehad en het alles-of-niets probleem opgelost.
De opdracht in de caravan met het bevrijden vond ik wel weer sterk.