Eerder nog geen tijd gevonden om het op te schrijven. Toch nog een paar suggesties voor het komende seizoen
1) Voor volgend seizoen, ga wat meer
back to basic. In de afgelopen drie seizoenen hebben we, naast een onvoorziene molwissel, een reservemol gezien, een hulpmol bij de bezoekers en een mol met een rood scherm. Daarnaast waren er nog eens 9 reservekandidaten, een kandidaat uit een eerder seizoen die terugkeerde, een kandidaat die een aflevering lang niet meedeed en een BV-kandidaat met een speciale opdracht. (En dan heb ik de hond die deel werd van de groep nog niet meegerekend.) De ene twist vond ik geweldig, de andere kwam minder goed uit de verf, maar het is vooral
heel veel in maar een paar seizoenen tijd. Daarom mag het volgende seizoen wat dichter bij het oorspronkelijke spelconcept blijven zonder te veel toeters en bellen. 10 kandidaten, één mol, interessante opdrachten - dat moet genoeg zijn.
2) Maak het de mol niet te makkelijk. Ik snap dat de mol niet bij elke opdracht vol in de aanval kan gaan, maar af en toe kreeg ik de indruk dat de mol de opdracht kreeg om goed mee te werken, op één subtiele sabotage na. Denk aan de openingsopdracht waarin Comfort alleen zou hoeven mollen door op het allerlaatste moment te treuzelen, wat uiteindelijk niet eens nodig bleek. Hetzelfde geld voor het halen van de patatten. Dat was natuurlijk een mooie molactie voor de laatste aflevering, maar het was veel effectiever geweest als Comfort na 4 kilometer rennen gewoon net de finish niet had gehaald. Die geschilde patatten werden toch wel gepakt.
Omgekeerd waren er opdrachten waar de mol juist te veel invloed had en die pakte. De DeLorean, de handpop, het weerpraatje en de biosphere waren allemaal opdrachten waarin Comfort de ruimte kreeg om vrij simpel te mollen zonder dat iemand van de kandidaten daar iets tegen kon doen. Alles-of-niets-opdrachten zouden óf niet individueel moeten zijn of in elk geval nog beïnvloed moeten kunnen worden door andere kandidaten. De manier waarop Comfort op de laatste positie bij de slackline kwam, Toos die haar nog kon controleren bij de ansichtkaarten en bij groepsbeslissingen zoals de atoombunker vond ik Comfort veel interessanter uit de hoek komen.
3) Zorg dat elke positie een goede molpositie is. Er waren dit seizoen veel opdrachten waarbij kandidaten min of meer buiten spel stonden of konden staan. De twee kandidaten die het duel in gingen kon je zo eigenlijk al afstrepen als mol. De bingo is nog zo'n voorbeeld van een opdracht waarbij drie kandidaten buitenspel stonden - waar de mol dus nooit wil zitten. Boven blijven bij de bunker was ook de doodsteek voor de de Lancelot en Lieselot-verdenkers (vooral door hoe het uitpakte, maar de mol kon wel degelijk buitenspel worden gezet door de rest). Het is sympathiek dat de mol ook in de DeLorean moest kunnen zitten, maar dat de mol nu een rood scherm kreeg had er ook mee te maken dat die daar graag zou willen zitten. Bij het rode scherm van Ruth zou iedereen gelijk weten dat de mol niet met 5000 euro op zak terug in het spel keert. (Ik denk trouwens dat zonder rood scherm veel mensen toch nog naar Commy waren geswitcht op het laatst, omdat Lancelot en Toos allebei op 'onmogelijke' posities hadden gestaan.) Bij de stuntvlieg-opdracht was er ook een duidelijke betere molpositie, omdat de dronepiloten invloed hadden op de volle 6000 euro en de anderen alleen indirect op de helft. (De 'sabotage' van Commy leverde bovendien indirect toch gewoon 1500 euro op omdat ze haar stunts goed omschreef. Zorg dus ook dat de molacties kloppen!)
4) En tot slot nog een kleinere opmerking: ik vond de reünie-aflevering 'oude stijl' beter werken. Door de chronologische volgorde die nu is aangehouden was er minder ruimte voor een creatieve verhaallijn. (Een voorbeeld dat me te binnenschiet: Gilles die zegt te kunnen wenen op commando bij het vertrek van Ruth -> bruggetje naar de eerdere opdracht waarin hij dit juist expres niet moest kunnen.) En voor mij als trouwe kijker viel me ook veel meer op dat er opdrachten werden overgeslagen dan anders. Bovendien zaten de rode-schermtwist, de verdenkingen van de afvallers en de verborgen aanwijzingen nu allemaal achter elkaar in de laatste uitzending, terwijl het een betere balans geeft om dat uit te spreiden doorheen de aflevering.
Al met al vond ik het seizoen nog altijd onbeschrijvelijk goed, maar wie weet dat deze opmerkingen toch nog gelezen worden