Ik heb wederom genoten van dit seizoen
De sfeer en de thematiek doorheen de afleveringen, de opdrachten die telkens weer blijven verrassen, de geweldige mix van kandidaten die ik ook wel mijn 'beste vrienden' zou willen noemen
Het is niet alleen het beste format ter wereld - dat weten we al 25 jaar - de uitvoering blijft ook jaar op jaar op jaar subliem. Zoals ze in Amerika zeggen: Woosie down
Is het jullie allerbeste seizoen ooit? Het is een van de betere, maar niet het allerbeste. En wel om twee redenen:
1) Jullie hebben de lat veel te hoog gelegd voor jullie zelf! Het huidige team presteert al acht jaar op rij op wereldniveau, zie dan jezelf nog maar eens te overtreffen. Het zou raar zijn als je ieder jaar opnieuw een persoonlijk record zou neerzetten. En toch lukt het om te blijven verrassen, waarvoor stiekem toch gewoon weer een groot compliment. Voor mij waren de vrijstellingenkamer, de herkansing van de test, de handpop van de mol en de complete western-aflevering uitstekende voorbeelden van hoe je na al die jaren nog steeds kunt vernieuwen binnen het bestaande concept. Opdrachten die ik minder verrassend vond waren de eerste opdracht die we nog uit seizoen 4 kenden en de bingo-opdracht die voornamelijk een samenspel was van een quizje en een grote dosis geluk.
2) Als ik terugdenk aan een seizoen, denk ik vaak als eerste aan de kandidaten (voortreffelijk gecast), de mol (subliem gespeeld), én de grote twists van het seizoen. Dit seizoen vond ik de twists wat minder. Het begon met de gehypte komst van een BV, dat wat mij betreft weinig toevoegde. Het was logisch dat deze twist in aflevering 1 moest zitten, maar het leidde voor mij alleen maar af van het echte spel. Doordat het duel tussen Toos en Lieselot ook nog eens in deze aflevering zat, leek de focus van het spel niet meer op de mol te liggen. En dan was er de twist met de DeLorean. Had daadwerkelijk de slechtste kandidaat in de auto gezeten, dan had ik deze opdracht als Back to the Future-fan helemaal het einde gevonden. Nu werd de twist "de mol krijgt ook eens een rood scherm", wat ik zoals ik vaak al genoeg gezegd heb, een matige twist vind die weinig toevoegde aan het spel. De inhoud van de opdracht zelf werd er juist een stuk zwakker door: niet meer zat er een mogelijke afvaller in de auto die zijn vel probeerde te redden, maar een mol die waarschijnlijk alle antwoorden wist en op basis daarvan zonder riscio wat babyfoto's fout kon gokken ten koste van de pot.
Maar over dit laatste punt heb ik het al genoeg gehad. Dit ene punt waarover ik het, ook na volgende week, vrees ik nog altijd mee oneens zal zijn met de productie mag absoluut de pret niet drukken. Want wát een prachtwerk hebben de makers weer neergezet. Zomaar een voorbeeld waaruit weer blijkt met hoeveel oog voor detail het programma wordt gemaakt: zelfs de teksten in beeld worden precies aan het landschap aangepast