Ja, jouw redenering en je cijfervoorbeeld zijn helder. Maar waarom zou Toos nu nog wel verdacht worden? Hij heeft nu toch óók 2000 euro in de pot gespeeld?
Neen, Toos heeft voor de groepspot alleszins de slechtste beslissing genomen en dat in zijn eigen nadeel. En dat is dus verdacht.
Toos had, door de keuze van Lieselot om geen vrijstelling te nemen, maar 2 keuzes: 2000€ of 5000€ en een vrijstelling. Toos wordt hier dus net super verdacht. Dus het blijft: Toos is de mol en maakt het beste van een slechte situatie.
Of Toos is een gewiekste kandidaat die verder denkt dan die ene eliminatie.
Ik denk dat de mol niet per sé naar die kamer wil gaan omdat, idd, met of zonder mol in die kamer, in 99% van de gevallen er 2 vrijstellingen gaan genomen worden.
Wie ik hier dan verdacht vind is Thomas. Thomas overtuigt Conny al dat ze beiden een vrijstelling zouden nemen: "Ik wil hier nog niet weg Conny" 'Ik ook niet Thomas'. Met andere woorden, mochten ze toch tot een consensus komen en Conny en Thomas mochten naar de kamer zouden er 2 vrijstellingen genomen worden. Op een haar na was dit ook gelukt, want alle andere kamers hadden al gezegd dat ze de kamer Conny - Thomas het meest vertrouwden. Voor de mol ook goed om bij Conny te zitten, want zij straalt vertrouwen uit. Lukt het niet, ook goed, want ws worden er toch 2 vrijstellingen genomen door de anderen en je blijft als mol in de schaduw.