Als Lieselot de mol is en ze weet dat Toos wel een vrijstelling wil, zou het toch logischer zijn dat ze er wel een pakt en met 0 euro en 2 vrijstellingen uit de kamer komt.
Eens.
Maar.....
Stel je bent de mol, dan zijn er twee basis scenario's. 1. Je laat de ander eerst een keuze maken 2. Je maakt zelf eerst een keuze
Situatie 1:
- De ander neemt een vrijstelling ---> Simpel, kies als mol ook een vrijstelling, niet verdacht en 0 euro.
- De ander neemt geen vrijstelling ---> Ramp scenario voor de mol, je moet dan als mol de onlogische keuze maken om geen vrijstelling te nemen. Zeer verdacht ook, waarom zou je geen 5000 euro voor de groep pakken en een vrijstelling als kandidaat. Je valt compleet door de mand (Toos?).
Situatie 2:
- Je kiest zelf voor een vrijstelling --> Gevaarlijk, stel dat de ander na lang twijfelen op het aller laatst zegt: dan pak ik er geen en kies voor het geld, het is je gegund. Het is erg ongeloofwaardig en verdacht om dan nog terug te krabbelen. 5000 euro in de pot.
- Je kiest geen vrijstelling (Lieselot) --> Je kunt er gif op in nemen dat de ander, zonder te twijfelen, direct de vrijstelling pakt en 5000 euro voor de pot. Je hebt als mol de act dan klaar liggen en kan zeggen: Ohw, nu jij er een neemt wil ik er, nu ik er beter over nadenk, toch ook 1 hebben...
Intuitief wacht je als mol zijnde met je definitieve keuze en laat je die afhangen van de keuze van de ander. Je loopt dan wel het risico om in het rampscenario van situatie 1 te komen. Om dat scenario te voorkomen kun je de taktiek van Lieselot gebruiken en als eerste zeggen, ik wil geen... maar dan moet je dat niet zo resoluut doen als Lieselot en houd je een slag om de arm zodat je nog kan wisselen met je uiteindelijke keuze.
Logischer lijkt evenwel om als mol vanaf het begin aan te sturen op de situatie om beiden een vrijstelling te nemen.
Als je als mol pech hebt zit je met een resolute kandidaat die zegt: We gaan voor het geld, kies maar of jij of ik de vrijstelling pak , mij maakt het niets uit. Dan heb je als mol gewoon pech en kun je niets.
Tot slot heb je nog de mogelijkheid om te zeggen dat je geen vrijstelling neemt, maar er stiekem wel een meeneemt en verstopt in je mouw. Misschien was dat wat Lieselot zou doen indien Toos wel voor de vrijstelling zou gaan. Met die taktiek zal er nooit 5000 euro in de pot komen, maar heb je naderhand wel heel wat uit te leggen aan de groep.