Mijn eerste gevoel zegt Michaël, Charlotte of Lynn. De mol komt in dit stadium toch al net iets vaker 'ondeugend' in beeld. Alina die met een lach terugblikt op haar illegaliteit, Lennart die weglacht dat hij mensen de verkeerde ijsjes geeft, Uma die laks praat over haar komende examen voor godsdienstleraar.
Bij de mol kiezen ze iets sneller een fragment dat het karakter prijsgeeft, niet zomaar een verhaal over de jackpot winnen of mee mogen spelen met een grote productie. Dat is althans mijn theorie voor dit jaar.
Ik heb de proef eens op de som genomen met alle sollicitatiefilmpjes die getoond werden in de kick-off van Café De Mol in 2018 en 2020-2023 en dit jaar. Ik heb alle kandidaten een score gegeven van 0 (helemaal niet), 1 (deels), of 2 (heel duidelijk) op een aantal factoren:
- Wordt de kandidaat 'ondeugend' in beeld gebracht?
- Wordt een karaktertrek van de kandidaat benadrukt met het voorstelfilmpje?
- Lacht of glimlacht de kandidaat om zijn eigen verhaal?
- Hoeveel tijd besteed Gilles aan de introductie van de kandidaat vooraf of achteraf?
De resultaten zijn interessant. Vertaald naar percentages is de mol niet overdreven vaak ondeugend in beeld: een score van 58% waar de gemiddelde kandidaat (exclusief de mollen) 53% scoort.
De tijd die Gilles besteed aan de introductie is ook bij vrijwel iedereen hetzelfde: ik kom uit op een score van 67% voor de mollen en 65% voor de overige kandidaten.
Maar dan! Op de factor 'lachen' scoren de mollen opvallend hoog. Alle zes de mollen die ik heb bekeken vertelden hun verhaal met een glimlach of zelfs een harde lach: ze scoren 83%, waar de gemiddelde kandidaat maar 48% scoort.
Op de vraag in hoeverre het karakter van iemand wordt uitgelicht in de voorstelfilmpjes, scoren de mollen dan weer opvallend laag. Daar hebben ze maar een score van 17%, terwijl de gemiddelde kandidaat 59% scoort!
Ook valt het op dat bij de filmpjes van de mol relatief vaak een link wordt gelegd met diens beroep. Pieter, Lennart, Uma en Comfort hadden allemaal een voorstelfilmpje die verwees naar hun beroep, terwijl dit maar pakweg twee kandidatenfilmpjes per seizoen geldt.
Wat leren we hieruit? Kandidaten worden vooral geïntroduceerd op basis van hun karakter (waarvoor ze misschien wel geselecteerd zijn): bij mollen wordt eerder op safe gespeeld met een verhaal over hun beroep. Wat bovenaan staat, is dat mollen vanaf hun allereerste introductie goedlachs en dus sympathiek worden geïntroduceerd.
Alleen Philippe heeft een verhaal die relateert aan zijn beroep, maar die lacht dan weer niet bij zijn voorstelfilmpje. Wie dan het meest in het profiel past is dan misschien Stéphanie of Karolien. Die worden lachend geïntroduceerd met een persoonlijke eigenschap (allergie/single zijn), maar niet met een karaktertrek. Michaël en Marta zouden ook nog kunnen.