Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het schip  (gelezen 3277 keer)

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het schip
« Reactie #40 Gepost op: 27-03-2024, 21:38:18 »
Ik ben er nog altijd niet uit of snel op de knop drukken nu mols is of niet. Je sluit daarmee wel kandidaten uit, dat is mols, maar je zorgt er ook voor dat er meer tijd overblijft om zelf te duiken.

Als ik het vergelijk met het seizoen in Mexico (levend begraven), zou het kunnen zijn dat de mol snel bevrijd wil worden, om dan te treuzelen en toch op de anderen te wachten. Dan speel je de goede kandidaat, maar verspeel je tijd.
Komen er toch nog kandidaten opdagen vormt dat sowieso opnieuw overleg, wat weer tijd kost. Hoe meer tijd verspeelt wordt bij de knop, hoe minder kandidaten de kans hebben om te duiken en op tijd aan tafel te geraken.

Offline Klaartje76

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het schip
« Reactie #41 Gepost op: 27-03-2024, 22:34:41 »
Ik heb de ‘MartinJ challenge’ van hierboven ook eens gedaan. Ik gebruikte de stopwatch van mijn telefoon. Om het ‘realistischer’ te maken heb ik de test gedaan terwijl er iemand aan het praten was (op tv), als een soort afleiding (vergelijkbaar met iemand naast je die iets vertelt).

Zie hier de resultaten van mijn tien pogingen:
00:55,12
00:59,65
01:01,20
00:57,81
00:57,36
01:02,01
01:00,99
00:59,33
01:00,49
00:53,58

Twee duidelijke ‘outliers’: de eerste (niet verwonderlijk, ik moest er wat inkomen) en de laatste (daar was ik de tel kwijt omdat er plots ook muziek begon te spelen). Als ik heel streng ben (en de honderdsten als zodanig meeneem) vijf resultaten binnen de limieten, maar als ik de honderdsten afrond (wat realistischer is) haal ik zeven keer de limieten.

Ik heb dat hier nu wel gedaan terwijl ik rustig op de bank zat, wel met de tv aan, maar toch: het lijkt me moeilijker als je daar tegen dat schip hangt met je voeten in het water terwijl iemand een verhaal afsteekt. Een abrupte verstoring of afleiding doet veel aan je concentratie en dan ben je zo de tel kwijt, zoals mij overkwam bij mijn laatste poging. Maar ik denk ook dat “oefening kunst baart”: hoe meer je het doet, hoe beter het gaat.
« Laatst bewerkt op: 27-03-2024, 22:37:52 door Klaartje76 »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het schip
« Reactie #42 Gepost op: 28-03-2024, 01:17:45 »
Ik heb nog eens goed naar de beelden van het team met de rode zwemvesten gekeken.
Terwijl één kandidaat zijn verhaal doet zie je meestal 2 andere kandidaten die seconden van 1 tot 10 op hun vingers tellen. De vierde kandidaat houdt blijkbaar de tientallen bij.
Het is dan ook te kort door de bocht om het mislukken van de opdracht bij Michael te leggen omdat hij geen verhaal van precies 1 minuut kan houden. De andere kandidaten tellen dan immers. Uit de (weinige) beelden is te zien dat Karolien de seconden vrij nauwkeurig kan inschatten.
Bij het eerste verhaal dat we van Gillian zien klapt Michael in zijn hand en roept Gillian vervolgens stop bij 57 seconden. Karolien zegt dat ze nog aan het tellen was en ze is met haar vingers bij 6 (dus 56). Michael zegt dat hij bij 59 was. Ze hebben kennelijk ook afgesproken om even voor de 60 seconden al een teken te geven omdat de tijd pas stopt op het moment dat degene die het verhaal houdt 'stop' roept. Slim.

Bij de correcte poging van Gillian is op tijdstip 11:04 te zien dat Karolien het 6de vinger opsteekt (voor 56). Ongeveer 4 seconden later klapt Michael in de handen en roept Gillian stop. Karolien zat dus op 60 en de werkelijke tijd was 59 en dus binnen de marge.

Bij de succesvolle poging van Karolien tellen Gillian en Marta op hun vingers. Op het moment dat Karolien stop roept 1:01 steekt Marta 7 vingers op. Ze is dus blijkbaar nog maar bij 57.

Dan zien we een poging van Michael waarbij hij het heeft over zijn dochter die altijd 2 zal blijven. Je ziet de andere kandidaten nauwelijks tellen en met ontroerende gezichten kijken. Michael zegt dan plotseling: "ik denk dat ik ga stoppen" en de tijd is 57 seconden.

Bij de laatste poging van Michael zien we dat zowel Karolien als Gillian bij 53 zitten op het moment dat er stop wordt geroepen door Michael. Gillian zegt ook "ik ben nog aan het tellen". Marta lijkt hier een stopgebaar te hebben gemaakt. Het lijkt erop dat een gebaar dat ze weer een tiental hebben bereikt werd gezien als stop signaal. De telling van Karolien en Gillian is vrij goed want de klok staat stil op 53.

Op zich lijkt het seconden tellen best wel aardig te zijn verlopen, althans van de pogingen die in beeld zijn gebracht. Met name Karolien lijkt aardig seconden te kunnen tellen. Dat het bij het verhaal van Michael niet lukt kan te maken hebben met de boeiende / aangrijpende verhalen die hij vertelde en / of miscommunicatie bij de stop signalen (Marta??).

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het schip
« Reactie #43 Gepost op: 28-03-2024, 06:49:26 »
Ik had het idee dat hij het 50 signaal van Gillian aanzag voor het stopgebaar.

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het schip
« Reactie #44 Gepost op: 28-03-2024, 06:59:30 »
Ik lees her en der dat vroeg drukken niet Mols is, omdat je nog moet duiken. Ik had echter niet het idee dat ze wisten dat ze moesten duiken (“maar dit is onder de boot!” Oid). Ook omdat ze toen pas hun zwemvesten uittrokken bijvoorbeeld.

Overigens denk ik wel dat ze er rekening mee hielden dat de molboekjes niet 1-2-3 voor het grijpen lagen, maar dat ze niet perse wisten dat het in het water was.

Ik vond het van de eerste 3 erg Mols dat ze steeds zeiden dat het zo moeilijk was, dat demotiveerde de anderen. Terwijl ze redelijk makkelijk beneden raakten.

En ook wel Mols (maar ook kandidaats) om 2 verdubbelaars bovenin de lijn te pakken. Nummer 2 heeft dat waarschijnlijk gezien en dat motiveerde om de laatste er uit te vissen. Kandidaats omdat hij hoopte dat de rest de diepste niet zou halen. Kortom: de verdubbelaar is wel weer zo’n ding die zowel kandidaten als de mol willen hebben (nog erger dan jokers en vrijstellingen) die het molspeuren niet makkelijker zullen maken..

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het schip
« Reactie #45 Gepost op: 28-03-2024, 14:43:58 »
Ik had het idee dat hij het 50 signaal van Gillian aanzag voor het stopgebaar.
Klopt, maar het gaat erom wie telt de tientallen? Moet de verteller dit doen omdat hij zich niet bezig hoeft te houden met de seconden?
Tellen 2 van de kandidaten de seconden en 1 de tientallen?
Als je goed naar de beelden kijkt zie Marta ook bewegingen maken bij de 50 en is de audio van haar (als ze tenminste iets zei) weggedraaid. Als niemand is aangewezen om de tientallen te tellen dan kan dit verklaren waarom het zo vaak fout ging. Want nogmaals, het tellen op de seconde ging blijkbaar erg goed.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het schip
« Reactie #46 Gepost op: 28-03-2024, 14:56:56 »
Het drukken op de knop gebeurt inderdaad voordat ze weten dat ze moeten duiken. In de opdracht wordt iets gezegd in de zin van druk op de knop om te weten waar de boekjes zich bevinden en let wel alle deelnemers die nog niet bevrijd zijn bij het drukken op de knop verliezen dan de kans om een boekje te vinden.

Dus door de knop in te drukken komt er definitief 6 k niet in de pot ( philippe, lynn, gillian, coco, mivhael en karolien hebben geen kans om een boekje te vinden EN er wordt een infographic getoond van waar de boekjes ( en vraagtekens ) zich bevinden
 

Offline JanMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het schip
« Reactie #47 Gepost op: 28-03-2024, 15:07:56 »
Euh, 9 hebben gezegd dat ze de Mol willen zijn en er kunnen maar 4 aan beide zijkanten meedoen, dan is het logisch dat hij ergens anders wordt geplaatst op de boot ?
De vraag is ook niet zozeer waarom er iemand in de mast is, maar waarom dat Philippe is? Waarom is het logisch dat hij daar hangt en niet een van de 8 van de zijkanten? Geen idee, maar dat is volgens mij de vraag die wordt gesteld.

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het schip
« Reactie #48 Gepost op: 28-03-2024, 16:39:35 »
Van de 4 die zichzelf moeten voorstellen is Michael duidelijk het verdachtst door als enige niet los te komen, kan ook een moltactiek zijn.
Philippe aan de mast en Lynn in het bootje hebben duidelijk de slechtste molpositie, zij hebben enkel invloed op hun €2000 en geen enkele op de andere groepen. Daarom zijn Philippe en Lynn waarschijnlijk niet de mol.

Philippe en Lynn hadden invloed op €8000,-, aangezien ze de knop konden indrukken en daarmee de rest buitenspel konden zetten.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het schip
« Reactie #49 Gepost op: 28-03-2024, 16:41:05 »
Philippe en Lynn hadden invloed op €8000,-, aangezien ze de knop konden indrukken en daarmee de rest buitenspel konden zetten.

Nu lijkt me die keuze met 2000 vs 10.000 wel wat moeilijker er door te drukken dan 4000.
(Tevens maakte iig Philippe duidelijk geen haast om beneden te komen. Hij kon t vanaf boven natuurlijk wel allemaal mooi overzien)

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het schip
« Reactie #50 Gepost op: 29-03-2024, 12:30:05 »
Nu lijkt me die keuze met 2000 vs 10.000 wel wat moeilijker er door te drukken dan 4000.
(Tevens maakte iig Philippe duidelijk geen haast om beneden te komen. Hij kon t vanaf boven natuurlijk wel allemaal mooi overzien)

Ik weet natuurlijk niet hoe de spelregels aan de kandidaten zijn uitgelegd, maar ik had niet gehoord of er nog een consequentie zo zitten aan het mislopen van een Molboekje. Als kandidaat zou ik in De Mol in zo'n situatie áltijd voor een Molboekje gaan. Voor het zelfde geld mag je niet mee of is het risico op eliminatie groter.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het schip
« Reactie #51 Gepost op: 29-03-2024, 17:38:37 »
Dat is 100% uitgesloten. Deze 10 kandidaten zijn zeker van hun deelname. Bij de maisveld opdracht in seizoen 2021 werd duidelijk gezegd dat er 10 reserve kandidaten waren. Deze reserve kandidaten konden een molboekje bemachtigen. Als ze hiermee als eerste door het poortje gingen konden ze zo één van de geselecteerde kandidaten vervangen. Is hier niet aan de orde.

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het schip
« Reactie #52 Gepost op: 30-03-2024, 06:28:35 »
Nou ik had wel het idee dat men bang was voor een extra consequentie.

Het viel me zo op dat nummer 3 zei: mag ik stoppen? Maar dan heb ik geen molboekje!

Ik begrijp dat het boekje 1k opleverde dus misschien bedoelde ze gewoon: dan verdien ik geen geld, maar het klonk also ze zich meer druk maakte over wel of geen boekje dan over geld.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het schip
« Reactie #53 Gepost op: 30-03-2024, 07:40:23 »
Ik begrijp dat het boekje 1k opleverde dus misschien bedoelde ze gewoon: dan verdien ik geen geld, maar het klonk also ze zich meer druk maakte over wel of geen boekje dan over geld.

Wel onmols eigenlijk want daarmee motiveer je nummer 4 ook.

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het schip
« Reactie #54 Gepost op: 30-03-2024, 08:45:52 »
Nou ik had wel het idee dat men bang was voor een extra consequentie.

Het viel me zo op dat nummer 3 zei: mag ik stoppen? Maar dan heb ik geen molboekje!

Ik begrijp dat het boekje 1k opleverde dus misschien bedoelde ze gewoon: dan verdien ik geen geld, maar het klonk also ze zich meer druk maakte over wel of geen boekje dan over geld.
Ze bedoelde gewoon dat er dan minder geld was, zo heb ik het begrepen.
Maar het zou wel kunnen dat ze zelf dacht dat als ze er geen opvist, ze er ook geen zou krijgen.

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het schip
« Reactie #55 Gepost op: 30-03-2024, 11:19:30 »
De vraag is ook niet zozeer waarom er iemand in de mast is, maar waarom dat Philippe is? Waarom is het logisch dat hij daar hangt en niet een van de 8 van de zijkanten? Geen idee, maar dat is volgens mij de vraag die wordt gesteld.
Zou de mol mogen beslissen wie er in de mast komt te hangen en zou de mol de mollicitaties vooraf hebben mogen zien? Zo ja, dan kan de mol gekozen hebben voor een kandidaat in de mast die aangaf slecht te zijn in quizzen. Dat maakt de plaats bij het tellen aan de boot interessanter voor een mol, invloed op tellen en afleiden met een bijzonder verhaal en waarschijnlijk kandidaten op het dek die niet blijven wachten. Daarmee 6000 uit de pot is een mooi begin.

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het schip
« Reactie #56 Gepost op: 31-03-2024, 12:53:03 »
Hexagon verdubbelaar kan wijzen op het getal 6. Het cijfer 6 staat bij Michael bij de foto's. Even in de gaten houden of dit cijfer vaker voorkomt samen met bepaalde kandidaten.