Auteur Topic: [De Mol] Evaluatietopic  (gelezen 2411 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
[De Mol] Evaluatietopic
« Gepost op: 27-03-2024, 12:16:49 »
Deze hadden we nog niet hier :)

Wil je graag de aflevering evalueren, complimenten uitdelen of juist kritisch zijn over je favoriete televisieprogramma, dat kan allemaal hier! Iedereen heeft hierin zijn eigen mening over wat er wel en niet goed is aan de Mol. Daardoor kunnen discussies hierover er verhit aan toegaan. Zolang dit op een vriendelijke wijze naar elkaar toe en zeker ook naar de makers toe gebeurt, is dat geen probleem.

Shoot!
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #1 Gepost op: 27-03-2024, 13:05:16 »
Ik vond opdracht 1 naar Mol-maatstaven wat matig. Tijd inschatten en items matchen is niet zo spannend om naar te kijken. Dat duurde wat lang naar mijn smaak.
Gelukkig kwam daarna opdracht 2 en 3. Die waren geweldig  ::bravo:: Hardop gelachen over de olijfolie. Simpel maar doeltreffend en erg tof dat de twee opdrachten daar invloed op elkaar hadden op een logische manier. Het was misschien nog leuker geweest als de dansers ook een klein geldbedrag hadden kunnen verdienen met een ander element.

Opdracht 3 was natuurlijk ouderwets goed. Psychologische element van de verdubbelaars en dat ze overal te vinden zijn vind ik erg leuk!

Veel herhalingen van oude seizoenen, ik vind dat niet zo erg. Goed is gewoon goed. Maar het waren er zoveel dat ik me begin af te vragen of dit bewust is  ::vergroot::

We hebben hier in de Gilles-chat ooit gevraagd naar de consequenties van de Doos van Pandora. Dat wilde hij toen niet prijsgeven voor het geval ze hem later nog eens wilde gebruiken. We hadden het kunnen weten  ;)
You'll never walk alone

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #2 Gepost op: 27-03-2024, 13:08:29 »
Ik vond opdracht 1 naar Mol-maatstaven wat matig. Tijd inschatten en items matchen is niet zo spannend om naar te kijken. Dat duurde wat lang naar mijn smaak.

De setting was wel heel goed, vooral het begin met Gilles aan een lege tafel. Maar de losse opdrachten waren niet heel spannend, wel mooi hoe alles bij elkaar kwam/kon komen.

Opdracht 2 en 3 waren typisch De Mol, heel goed tot briljant! ::bravo::
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #3 Gepost op: 27-03-2024, 21:02:03 »
Ik  denk dat opdracht 1 vooral voor de deelnemers een goede manier was om elkaar wat te leren kennen .  Misschien inderdaad wat te lang, maar zeker de minuut introductie vond ik wel grappig.

Opdracht 2 weer mooi gelaagd

Opdracht 3 psychologisch , top


Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #4 Gepost op: 29-03-2024, 14:29:38 »
Paar feedbackpuntjes:

1.
Ik kijk samen met mijn ouders en ik kreeg van in elk geval mijn moeder de feedback dat zij bij opdracht 3 niet helemaal begreep waar het nou allemaal precies om ging.

Ik denk, als je een stapje mist in de uitleg, of iets niet direct begrijpt, dat het lastig is om te volgen waar kandidaten die deze opdracht spelen, precies op uit zijn.

2.
Wat ik zelf heel lastig vind en eigenlijk ook wel vervelend, is dat er kandidaten met meerdere namen zijn. Blijkbaar is er een Marta maar die is ook Coco. Blijkbaar is er ook ergens een Lolo. In tegenstelling tot de NLse mol zijn dit 10 volslagen onbekenden voor bijna alle kijkers. Tien namen leren is al lastig genoeg, ik zou heel graag willen dat elke kandidaat gedurende het seizoen één naam heeft. I don't care of Coco een echte naam is of iets dat zij zelf bedacht heeft, maar ik wil niet heel de tijd moeten rekening houden met twee namen die bij dezelfde persoon horen. Dat is verwarrend. Als iedereen haar Coco noemt, is de naam Marta overbodig.

Sommige molloten gaan in hun schema's Coco gebruiken en andere Marta, wat de verwarring verder vergroot.

Wat mij betreft zou productie bij elke kandidaat één naam moeten noteren en aan alle kandidaten moeten instrueren om die naam ook te gebruiken bij het aanspreken van / spreken over zichzelf en hun medekandidaten.
« Laatst bewerkt op: 29-03-2024, 14:31:24 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #5 Gepost op: 29-03-2024, 15:19:57 »
Ik wil in ieder geval nog een loftrompetje uitsteken voor de eerste opdracht. Niet de meest spectaculaire start, niet de meest denderende twists, maar een gewoon heel goede opdracht.


Het blijft een verademing om te zien hoe de kandidaten elkaar voor het eerst ontmoeten. Oprechte tv en meteen relevant voor deze opdracht.

Heel fijn om op deze manier alle kandidaten al te leren kennen. Alle kandidaten op dezelfde locatie, maar toch groepjes om het overzichtelijk te houden. Een chaos van 10 kandidaten door elkaar is vaak erg lastig en verveelt snel. Een 4-4-(1+1) verdeling vond ik heel fijn. Ik geloof dat er ook goed nagedacht is over wie bij wie zat.

Opdracht zelf was ook makkelijk haalbaar. Grootste uitdaging zat in het inschatten van wanneer je als eerste vrijgekomen team op de knop moest drukken. Wat ik altijd een leuk element vind.

Al met al ben ik gewoon heel erg blij met zo'n ontmoetings/voorstel-opdracht. Genoeg humor, een klein psychologisch laagje en ruimte om de persoonlijkheden echt te leren kennen. Toch een van de grote redenen waarom ik De Mol zo'n fantastisch programma vind. Naast alle gelaagde opdrachten zie je ook hoe de groep zich vormt. 'het verslag van een reis'
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #6 Gepost op: 29-03-2024, 17:15:50 »
Wat mij betreft zou productie bij elke kandidaat één naam moeten noteren en aan alle kandidaten moeten instrueren om die naam ook te gebruiken bij het aanspreken van / spreken over zichzelf en hun medekandidaten.


Mee eens!   ::ok::

Het lijk er een beetje op dat sommigen onbekende Vlamingen de aspiratie hebben door te breken als tv-bekendheid en zichzelf daarom maar alvast een 'artiestennaam' aanmeten.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #7 Gepost op: 29-03-2024, 17:54:26 »
Absoluut. Mijn voorstel zou dan ook zijn om op dit forum niet aan dat sterallure gedoe mee te werken en kandidaat Marta gewoon consequent Marta te noemen i.p.v. Coco.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #8 Gepost op: 29-03-2024, 17:59:00 »
Ook mee eens. En stiekem hoop ik dat het volgende rode scherm voor haar is, dan kunnen die sterallures meteen in de ijskast.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #9 Gepost op: 29-03-2024, 18:07:13 »
Sommige mensen hebben nou eenmaal een voornaam en een roep- of bijnaam. Neem Emanuelle: die stelt zichzelf voor als Emanuelle, maar veel mensen noemen haar vanzelf kortweg Manu. Verwarrend? Ja. Is het te voorkomen? Ik denk het helaas niet.

Bij Coco is haar tweede naam blijkbaar zo gangbaar dat die in beeld komt. Maar dat Charlotte graag Lolo wordt genoemd door vrienden, moeten we haar verbieden dat te benoemen? Lijkt me onhaalbaar.

Beste voorbeeld: Commy vorig jaar. Bijna niemand van haar vrienden en familie noemt haar Comfort, maar dat is wel haar echte naam. En in een groep waar ook al een Conny is, is het logisch dat de voice-over voor Comfort kiest.
...óf niet!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #10 Gepost op: 29-03-2024, 18:23:36 »
Als iemand al heel lang een bijnaam gebruikt, is het aan de persoon zelf om die wel of niet te gebruiken. Daar hebben kijkers zich maar bij neer te leggen, en wij als forummers eveneens.

Als Marta zich prettig voelt bij de naam Coco, dan is dat maar zo. Wat anderen daar ook van vinden.

Dat iemand vanwege het gebruik van een bijnaam aan ''sterallures'' zou lijden, is naar mijn mening dan ook een misplaatste opmerking.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #11 Gepost op: 29-03-2024, 18:32:24 »
Dat iemand vanwege het gebruik van een bijnaam aan ''sterallures'' zou lijden, is naar mijn mening dan ook een misplaatste opmerking.
Ik durfde hier dus al niet op te reageren omdat ik nogal moeilijk kon inschatten of die reactie ironisch was of gemeend.  ???

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #12 Gepost op: 29-03-2024, 19:13:35 »
Ironisch bedoeld of niet: het is hoe ik erover denk.

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #13 Gepost op: 29-03-2024, 20:47:15 »
Ik ben zeer tevreden over de eerste aflevering. Ik vond de sfeer top, alle kandidaten zijn goed voorgesteld en bovenal heb ik zin in de rest van het seizoen.

De eerste opdracht was leuk, maar niet wauw zoals de vorige seizoenen. Op de een of andere manier vond ik de opdracht wat simpel overkomen. Hij kwam niet zo uit de verf.

De tweede opdracht vond ik dan wel weer cool. Mooi hoe de ene groep invloed heeft op de andere.

De derde opdracht vond ik een mooi psychologisch spel, leuk om de deelnemers ook op die manier te leren kennen. Helemaal duidelijk is mij de twist met de verdubbelaar nog niet, maar dat gaat vast goed komen.

Over de namen kwestie: hier heb ik niet zo'n moeite mee. Je leert de kandidaten snel genoeg kennen, die bijnamen zorgen er voor mij juist voor dat ik de deelnemers sneller leer kennen. Verbieden lijkt me onmogelijk en eerlijk gezegd ook onwenselijk. Ik wil echte kandidaten zien, geen kandidaten die geforceerd in een rol worden geduwd (het gebruiken van een andere naam dan je wilt, valt daar voor mij onder).

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #14 Gepost op: 29-03-2024, 22:49:49 »
Ik wil in ieder geval nog een loftrompetje uitsteken voor de eerste opdracht. Niet de meest spectaculaire start, niet de meest denderende twists, maar een gewoon heel goede opdracht.


Het blijft een verademing om te zien hoe de kandidaten elkaar voor het eerst ontmoeten. Oprechte tv en meteen relevant voor deze opdracht.

Heel fijn om op deze manier alle kandidaten al te leren kennen. Alle kandidaten op dezelfde locatie, maar toch groepjes om het overzichtelijk te houden. Een chaos van 10 kandidaten door elkaar is vaak erg lastig en verveelt snel. Een 4-4-(1+1) verdeling vond ik heel fijn. Ik geloof dat er ook goed nagedacht is over wie bij wie zat.

Opdracht zelf was ook makkelijk haalbaar. Grootste uitdaging zat in het inschatten van wanneer je als eerste vrijgekomen team op de knop moest drukken. Wat ik altijd een leuk element vind.

Al met al ben ik gewoon heel erg blij met zo'n ontmoetings/voorstel-opdracht. Genoeg humor, een klein psychologisch laagje en ruimte om de persoonlijkheden echt te leren kennen. Toch een van de grote redenen waarom ik De Mol zo'n fantastisch programma vind. Naast alle gelaagde opdrachten zie je ook hoe de groep zich vormt. 'het verslag van een reis'
Hier ben ik het helemaal mee eens. Nog genoeg tijd voor spectaculaire opdrachten. Maar door deze opdracht kan ik alle kandidaten nu uit elkaar houden, dat is andere jaren wel eens anders geweest. Zeer geslaagde opdracht wat mij betreft met ook nog wat humor erin. Top.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #15 Gepost op: 30-03-2024, 00:39:33 »
Ironisch bedoeld of niet: het is hoe ik erover denk.
Ik ook hoor, maar vond het gewoon zo raar dat je zou vinden dat iemand door het gebruik van een bijnaam 'sterallures' zou hebben dat ik begon te twijfelen of dit niet als grap bedoeld was.

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #16 Gepost op: 30-03-2024, 07:00:54 »
Ik vond het een prima eerste aflevering:
- eerste opdracht was inderdaad een fijne manier om de kandidaten te leren kennen en handig met die sollicitaties tussendoor.
- tweede opdracht prima: typisch de mol, groep opsplitsen en de ene groep beïnvloed de ander.
- derde opdracht tof: leuk psychologisch spelletje. De beste van de 3 naar mijn mening, de rest was wat simpel.

Ik miste wel een beetje het WOW! We zijn gestart-ik val van mijn stoel-gevoel. Ik probeer jaarlijks mensen er van te overtuigen de mol te gaan kijken, maar deze aflevering trekt nieuwe kijkers niet over de streep schat ik zo in. Terwijl dat eerdere jaren wel zo was.

—> wat mij hier opvalt: tijdens WIDM wordt er tot in den treure benoemd wat bij de Mol allemaal beter is, maar nu hoor je niets andersom. Misschien ben ik daar de enige in, maar:
- ik vond nu meerdere infographics overbodig. Als eerst de VoiceOver het spel uitlegt hoef ik het daarna niet nog eens te zien uitgetekend. Haalde de snelheid eruit naar mijn mening.
- de opening van WIDM was wmb wel de wauw-ik val van mijn stoel-gevoel dit jaar.

—> ik ben helemaal niet uit op een nieuwe WIDM-De Mol-battle. Naar mijn mening zijn beide programma’s fantastisch en hebben beide hun voors en tegens (De Mol misschien iets meer voors), maar ik vind het soms storend dat als er bij WIDM een matige keuze gemaakt wordt daar meteen bovenop geklapt wordt, terwijl als de opening niet zo sterk is bij De Mol meteen geroepen wordt dat:
- Je ook niet kan blijven verrassen na x seizoenen
- We de rest van het seizoen nog hebben.
Dat voelt een beetje als meten met 2 maten. Tot zover mijn mening :)

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #17 Gepost op: 30-03-2024, 07:04:21 »
Heel ander puntje:
Bij De Mol hebben ze 100en aanmeldingen. Het verbaast me dat de groep altijd zo jong is. Weinig 50/60/70’ers. Zou dat bewust zijn? Er zijn volgens mij genoeg fitte mensen in die leeftijdsgroepen. Je krijgt altijd snel 1 papa, 1 mama en 8 kinderen gevoel.. en als die ouderen er dan snel uitliggen ben je die dynamiek helemaal snel kwijt. Ik ben oprecht benieuwd wat daar de afweging voor is.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #18 Gepost op: 30-03-2024, 07:44:31 »
Heel ander puntje:
Bij De Mol hebben ze 100en aanmeldingen. Het verbaast me dat de groep altijd zo jong is. Weinig 50/60/70’ers. Zou dat bewust zijn? Er zijn volgens mij genoeg fitte mensen in die leeftijdsgroepen. Je krijgt altijd snel 1 papa, 1 mama en 8 kinderen gevoel.. en als die ouderen er dan snel uitliggen ben je die dynamiek helemaal snel kwijt. Ik ben oprecht benieuwd wat daar de afweging voor is.

Ik denk dat dit deels een commerciele overweging is (want mensen kijken graag naar jonge aantrekkelijke mensen) maar ook dat het merendeel van de aanmeldingen wel zal zitten in de leeftijdsgroep die het meest vertegenwoordigd is. Allicht zitten er heus wel 10 50+ers tussen de aanmeldingen maar ik denk dat in de 30er vijver een stuk meer keuze en dus ook meer variatie in karakters is.

Online annebeestje

  • Forumlid
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #19 Gepost op: 30-03-2024, 14:14:42 »
Oh ik vind juist dat bij de Mol over het algemeen een goed gebalanceerde en inclusieve samenstelling wordt gemaakt.

Dit jaar is de groep gemiddeld iets jonger inderdaad.
Misschien dat we dit seizoen nog wat extra fysieke uitdaging krijgen? En dan van het soort dat je als kandidaat in het nadeel bent als je om fysieke reden afhaakt. Het duiken naar een molboekje is er daar al één van.