Auteur Topic: [Hint] Wilhelm scream  (gelezen 1836 keer)

Online Molzkovicz

  • Forumlid
[Hint] Wilhelm scream
« Gepost op: 11-04-2024, 11:46:45 »
Omdat de Wilhelm scream tot nu toe in elke aflevering te horen is, kan er best een hint in zitten. Om het overzicht te behouden wordt in dit aparte topic geïnventariseerd waar de Wilhelm scream te horen is en wat mogelijke verklaringen zijn. Gaandeweg zullen bepaalde suggesties vanzelf stuklopen, maar wellicht komen we samen uiteindelijk tot de juiste oplossing.

Vindplaatsen
  • Aflevering 1: Stéphanie duikt in het water (25:20/25:21 in de uitzending). Gilles zegt er vlak vóór in een voice-over: ‘Ze wachten nog op Stéphanie, die als laatste gaat duiken.’ Erna horen we Bernard zeggen: ‘Heb je iets anders proberen [te] pakken?’
  • Aflevering 2: de bom, aangestoken door Senne, is ontploft in het Castello Normanno (46:40 in de uitzending). In een voice-over meldt Gilles eerst: ‘Dan is hij [Senne] eindelijk vrij en stopt de tijd.’ Na de ontploffing vraagt Philippe: ‘Senne?’
  • Aflevering 3: de camera glijdt langs twee Italiaanse verdachten: Pietro en Alessandro (06:14/06:15 in de uitzending). Gilles meldt in een voice-over: ‘Maar alleen als ze op het einde van de dag en na grondig detectivewerk ook de juiste maffioso uit een line-up kunnen halen.’ Tijdens de scream spreekt Gilles het woord ‘detectivewerk’ uit.
  • Aflevering 4: Charlotte gilt kort terwijl ze staand op de schouders van Michaël in het water duikt (28:36 in de uitzending). Charlottes gil is gemixt met de Wilhelm scream. Ervóór zegt Coco in een biecht: ‘Die [mol] durft veel. Te veel.’ Na de duik lijkt iemand ‘Rust-’ (?) te zeggen.
  • Aflevering 5: in de vooruitblik naar afl. 6 is de Wilhelm scream te horen nadat Michaël iemand met een mes aanvalt (1:02:40 in de uitzending). Voorafgaand zegt Senne: ‘Dat [molboekje] van mij is ook weg.’ Vlak na de Wilhelm scream slaakt iemand een kreet (Senne??) en vervolgens vraagt Senne: ‘Wat is dat, jong?’

Molverdachten
Bernard
De Wilhelm scream is bekend geworden door geluidstechnicus Ben Burtt. Bernard Balcaen heeft dezelfde initialen. (Met dank aan wouterv.) De plaatsing van de schreeuw in de uitzending is willekeurig.

Charlotte
Voorafgaand aan elke interland van het Nederlands elftal klinkt het Wilhelmus. In Café De Mol heeft Gilles aangegeven dat Charlotte supporter is van het Nederlands voetbalelftal. De plaatsing van de schreeuw in de uitzending is willekeurig.

Coco (Marta)
Bij de daadwerkelijke Wilhelm scream wordt iemand aangevallen door een krokodilachtige. Het Catalaanse woord voor een krokodil is ‘cocodril’, mogelijk een verwijzing naar Coco. (Mede met dank aan annebeestje.) De plaatsing van de schreeuw in de uitzending is wellicht bewust gekozen: de besproken kandidaten – zie ‘Stéphanie’ hieronder – zaten niet bij Coco in een groepje en vallen ten prooi aan ‘Cocodril’.


Michaël
Er zit een schreeuw helemaal aan het einde van de eerste aflevering. Ik heb het idee dat deze stem weleens van Michaël kan zijn. Brengt hij een eigen Wilhelm scream ten gehore? Of er een verband bestaat met de precieze plaatsing van de echte Wilhelm screams, blijft vooralsnog onduidelijk.

Stéphanie
In het algemene hints-topic meldt annebeestje: ‘Een mogelijkheid is dat we hier een deductie-hint hebben. Telkens als we de schreeuw horen, benoemt Gilles in de voice over een groepje waartoe de mol behoort. Waarbij de schreeuw dan duidt op mol-gevaar.
"Duiken" >> Stephanie, Charlote, Bernard en Senne.
"stopt de tijd" >> Niet Senne.
"Detectivewerk >> Stephanie, Michael, Phillippe, Lynn.
Dus met die gedachte houden we alleen Stéphanie over als mol.’ In afl. 4 bevindt Stéphanie zich echter nog niet in het zwembad tijdens de Wilhelm scream (later wel).

Andere verklaringen
Wellicht moeten we gaan puzzelen en husselen met beginletters. Tijdens de schreeuw komen Stéphanie, Karolien, Senne, Pietro en Alessandro in beeld: SKSPA enzovoort? In afl. 4 komen in elk geval Michaël, Charlotte en Bernard in beeld bij de schreeuw. Dat levert alles bij elkaar vermoedelijk te veel medeklinkers op om er nog wat van te maken.

De Wilhelm scream wordt enkel gebruikt op de deelnemers die niet de mol zijn. (Met dank aan Rolhad.) Indien bijfiguren niet meetellen, zijn Stéphanie, Senne, Charlotte en Michaël dan niet de mol. Onduidelijk blijft waarom in afl. 3 Italiaanse verdachten de scream krijgen.
« Laatst bewerkt op: 23-04-2024, 17:53:27 door Molzkovicz »

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Hint] Wilhelm scream
« Reactie #1 Gepost op: 11-04-2024, 14:08:38 »
Mooie samenvatting Molzkovicz!

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Hint] Wilhelm scream
« Reactie #2 Gepost op: 11-04-2024, 14:21:00 »
Hoewel ik graag nog even in mijn Stephanie tunnel kruip vind ik de deductie hint wel erg rap als er na 3 afleveringen nog maar 1 optie over is.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Hint] Wilhelm scream
« Reactie #3 Gepost op: 11-04-2024, 15:15:16 »
Ja vind ik ook (te) snel, maar niet onmogelijk.

In seizoen 2021 was met een deductie hint in alf 4 de mol bekend (in theorie volgens de makers).
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Online Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hint] Wilhelm scream
« Reactie #4 Gepost op: 12-04-2024, 23:41:48 »
Er is blijkbaar in de trust nobody podcast gemeld dat deze scream al meerdere seizoenen hoorbaar is (maar blijkbaar nu pas voor het eerst opgevallen). Zal dus wel niets zijn.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Hint] Wilhelm scream
« Reactie #5 Gepost op: 13-04-2024, 07:39:40 »
Die wil ik wel nuanceren.
In een podcast van Lieven Scheire is de wilhemscream een keer behandeld als leuk feitje. (Mei vorig jaar) Toen vroeg men zich af of het geluid ook in Vlaamse series terug te vinden zou zijn. Met daarbij de oproep aan de geluidsmontage professionals om hem in een bekende soapserie of andere Vlaamse series te gaan gebruiken. Met bonuspunten als er een krokodil bij zit.
De podcast uitzending daarop wordt ingegaan op een aantal voorbeelden die ondertussen zijn ingestuurd. Waaronder die van De Mol. Met een voorbeeld van de drag opdracht op de Canarische Eilanden, waarin de Wilhelm schreeuw heel subtiel verwerkt is.
Het is dus inderdaad een grapje van de makers van de Mol dat eerder voorgekomen is.
Maar wie zegt dat ze bij de Mol de uitdaging niet hebben aangenomen? Misschien deze keer extra duidelijk, en elke aflevering? 
« Laatst bewerkt op: 14-04-2024, 17:12:58 door annebeestje »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Hint] Wilhelm scream
« Reactie #6 Gepost op: 14-04-2024, 12:36:24 »
Even voor de dummies onder ons. Iemand die even kan uitleggen wat een Wilhelmscream is, en wanneer en hoe die klonk?

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Hint] Wilhelm scream
« Reactie #7 Gepost op: 14-04-2024, 14:04:47 »
De eerste is de originele.
Bij wijze van grap is dat geluidje al in honderden films gebruikt.




Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Hint] Wilhelm scream
« Reactie #8 Gepost op: 14-04-2024, 21:19:46 »
Ik wilde erop letten, maar adhd.. Zat ie er weer in?

Offline Joey94

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hint] Wilhelm scream
« Reactie #9 Gepost op: 14-04-2024, 21:24:31 »
Volgens mij zat-ie na opdracht 1, toen er iemand het zwembad in dook. Weet niet meer precies wanneer en bij wie.

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hint] Wilhelm scream
« Reactie #10 Gepost op: 14-04-2024, 21:25:18 »
Ja, daar meende ik hem ook te horen, gemixt met de stem van een kandidaat.

Offline Joey94

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hint] Wilhelm scream
« Reactie #11 Gepost op: 14-04-2024, 21:33:08 »
Meteen even teruggekeken. Hij zit op 28:35 in de uitzending (GoPlay-versie zonder reclame), waar volgens mij Charlotte (?) vanaf de schouders van Michaël het water in duikt.

Offline Rolhad

  • Forumlid
Re: [Hint] Wilhelm scream
« Reactie #12 Gepost op: 15-04-2024, 13:42:49 »
Was dat niet Coco die op de schouders van Michaël stond?
Zou het niet kunnen dat de Wilhelm scream enkel gebruikt wordt op de deelnemers die niet de mol zijn?

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Hint] Wilhelm scream
« Reactie #13 Gepost op: 15-04-2024, 14:37:46 »
Volgens mij is dat charlotte op de schouders.
Maar... volgens mij was dat ook NIET de orginele Wilhelm schreeuw.   ::vergroot::

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Hint] Wilhelm scream
« Reactie #14 Gepost op: 15-04-2024, 14:52:29 »
Volgens mij is dat charlotte op de schouders.
Maar... volgens mij was dat ook NIET de orginele Wilhelm schreeuw.   ::vergroot::

Ik heb dat fragment gisteren opnieuw bekeken en beluisterd en het klonk inderdaad niet als de Wilhelm Scream, maar als haar eigen stem.
« Laatst bewerkt op: 16-04-2024, 11:59:42 door Eva. »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Hint] Wilhelm scream
« Reactie #15 Gepost op: 15-04-2024, 20:10:33 »
het moment van de gil. Klonk als een mix waar eventueel een stukje wilhelm onderzat maar zeker niet de volledige...

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Hint] Wilhelm scream
« Reactie #16 Gepost op: 16-04-2024, 14:19:36 »
Weer bij Stéphanie dus?

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Hint] Wilhelm scream
« Reactie #17 Gepost op: 16-04-2024, 14:30:57 »
Het is echt echt echt Charlotte op de schouders.
Te zien aan een zwart bandje aan haar rechterhand, en de vorm van haar badpak.
(Stéphanie heeft gekruiste bandjes op de rug van haar badpak.)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Hint] Wilhelm scream
« Reactie #18 Gepost op: 16-04-2024, 21:49:59 »
op de schouders van Michaël?

Offline Joey94

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hint] Wilhelm scream
« Reactie #19 Gepost op: 21-04-2024, 22:22:11 »
Deze week hoorde ik 'm aan het eind van de aflevering in de promo voor aflevering 6, toen een man een andere man leek aan te vallen met een mes. Ik kan me bijna niet meer voorstellen dat hier iets in zal zitten, maar denk dat het een 'bezigheidje' van de makers is.