Auteur Topic: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen  (gelezen 4597 keer)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #60 Gepost op: 23-04-2024, 09:13:11 »
De zuilen laten vallen, de foute antwoorden bij de bal, kijken bij de molkast, komt allemaal verdacht en expliciet in beeld. Bij de waterton en Lynn en Charlotte zien we nauwelijks iets verdachts. 'die doen gewoon hun best', is dat niet verdacht?
« Laatst bewerkt op: 23-04-2024, 09:18:35 door Mollem »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #61 Gepost op: 23-04-2024, 09:16:15 »
En waarom zette Senne - als mol - hier de verduBBelaar niet in? Hij zat gegarandeerd op een goede plek bij de zuilen.
Heel vreemd.
« Laatst bewerkt op: 23-04-2024, 10:52:32 door foxhunter »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #62 Gepost op: 23-04-2024, 09:22:21 »
Misschien omdat hij zijn moeder goed kent en wist dat ze voor de pasvraag zou kiezen?

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #63 Gepost op: 23-04-2024, 10:42:51 »
De zuilen laten vallen, de foute antwoorden bij de bal, kijken bij de molkast, komt allemaal verdacht en expliciet in beeld. Bij de waterton en Lynn en Charlotte zien we nauwelijks iets verdachts. 'die doen gewoon hun best', is dat niet verdacht?
Dat is zeker verdacht, te meer omdat Charlotte in "behind the scenes" zegt dat als ze de mol was, ze die tsjoepen (pluggen) in haar zak zou verstoppen, wat niet is gebeurd, maar zeker een optie voor de mol om het vat nooit vol te krijgen.
Misschien moest ze een wit voetje halen bij Lynn.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #64 Gepost op: 23-04-2024, 10:46:28 »
Senne had daar geen garantie dat hij de finale zou spelen, ook al heb je geoefend met blokken bouwen.
Bij de kwellingen zou hij zekerder bij de Herculessen staan. Iets te kort volhouden en het was al over met de proef.

Bernard draait zich op het kiesmoment weg en begint te knikken, ja heren jullie mogen. De drie dames volgen zijn blik, want Bernard geeft niet thuis. Senne meteen al met excuses 'minst zwakke van het overschot'.

Het enige wat ik kan bedenken is een showelement om de verduBBelaar bij de blokken in te zetten. Zelf 1800 euro verdienen met juiste antwoorden op de vragen en die 1800 vervolgens wegspelen. 'Ik ben de mol en nu weten jullie het allemaal en ik wilde lief zijn voor mijn moeder'. Vind het alleen helemaal niet passen bij 'mol op de achtergrond' Senne.

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #65 Gepost op: 23-04-2024, 10:48:45 »
Misschien omdat hij zijn moeder goed kent en wist dat ze voor de pasvraag zou kiezen?

Ja, maar je hebt geen 100% garantie dat je daar in de finale geraakt natuurlijk.
Ok, je kan dat bouwen oefenen. En dat kan ook de reden zijn waarom hij steeds goede antwoorden gaf: meer blokken + weten hoe je de beste constructie moet maken.
Maar heb je echt 100% zekerheid?

Verder heb ik eens nagedacht: de efficiëntste plaats om te mollen is overduidelijk de Herculesopdracht...maar ook de meest opzichtige.
De meest subtiele plaats, en daarom misschien de beste, is eigenlijk de tonnen. Je kan daar mollen zonder dat je medekandidaat iets door heeft.
Bij de sisyphuskwelling kan je mollen door steeds naar de foute antwoorden te sturen, maar dat valt na een tijdje wel op. En wat als je medekandidaat de antwoorden toevallig weet. Bernard lijkt mij wel de man van de wist-je-datjes en ik kan me voorstellen dat het verhaal rond Italos ook wel in reisgidsen vermeld staat. Als je dat ooit toevallig hebt gelezen... Of hij kiest voor het meest onwaarschijnlijke en kiest daarom direct kalf. Als mol kan je dan nog weinig.
Bij de ton: als je water giet kan je halve lepels water in de ton gieten, als je bezig bent met de pluggen kan je pluggen doen verdwijnen en hard treuzelen. Je medekandidaat kan dat niet zien, want die is enkele meters verder met haar opdracht bezig.

Als Senne of Michaël de mol is, dan kan je niet anders dan bij de Herculesopdracht staan.
Maar als Stéphanie de mol is zou ik mocht ik haar zijn misschien toch liever bij de waterton staan.
I was blind but now I can see

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #66 Gepost op: 23-04-2024, 11:01:22 »
Ja, maar je hebt geen 100% garantie dat je daar in de finale geraakt natuurlijk.

Zou je dat wel hebben bij die andere opdracht dan?
100% zekerheid bestaat niet.


Online Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #67 Gepost op: 23-04-2024, 12:17:16 »
Als iedereen naar het scherm had gekeken was de proef 3000 min 6 x 500 is precies 0 euro waard.
Misschien de focus van deze opdracht verplaatsen naar de molberichten, want de opdracht zelf was redelijk onmogelijk. Misschien heeft er ergens een orakel gesproken?
Dan zit je bij de lekkende waterton ook prima op zo'n warme dag. Beetje verkoeling.
Ik vond de opdracht helemaal niet onmogelijk. Als Bernard en Stéphanie minder foute antwoorden gegeven hadden bij de tweede vraag en Michaël iets langer was blijven staan, was het hen waarschijnlijk wel gelukt.

Offline Mogura

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #68 Gepost op: 23-04-2024, 12:28:23 »
Mol kijkt hier toch zeker naar de mol kwelling voor -500, maar enkel als een andere kandidaat dit ook al doet anders valt het wat te veel op.
Stéphanie begint met kijken nadat Bernard dit doet, signaal gekregen van productie?   ???

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #69 Gepost op: 23-04-2024, 12:31:07 »
Hangt er maar net van af of je als mol de hele opdracht wilt laten slagen/falen. Als je (zoals Michaël uiteindelijk) de hele opdracht verpest kun je prima braaf enkel luisteren bij de molkwelling. Er valt toch niks nieuws te zien of horen voor je.

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #70 Gepost op: 23-04-2024, 12:38:58 »
Mol kijkt hier toch zeker naar de mol kwelling voor -500, maar enkel als een andere kandidaat dit ook al doet anders valt het wat te veel op.
Stéphanie begint met kijken nadat Bernard dit doet, signaal gekregen van productie?   ???

Op de moment dat Bernard en Stéphanie bij de molkwelling staan is het kalf (pun intended) al wel verdronken denk ik. Kwamen ze niet buiten de tijd binnen?
Dus als je weet (geen idee of ze dat als mol kan weten) dat je buiten de tijd gaat binnenkomen, kan je als mol beter niet kijken en de goede kandidaat lijken. Het geld wordt toch niet verdiend.
I was blind but now I can see

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #71 Gepost op: 23-04-2024, 12:53:21 »
Op de moment dat Bernard en Stéphanie bij de molkwelling staan is het kalf (pun intended) al wel verdronken denk ik. Kwamen ze niet buiten de tijd binnen?
Dus als je weet (geen idee of ze dat als mol kan weten) dat je buiten de tijd gaat binnenkomen, kan je als mol beter niet kijken en de goede kandidaat lijken. Het geld wordt toch niet verdiend.

Ze konden toch niet buiten tijd aankomen? Het duurde zolang de zuilen recht stonden.
klaar voor de strijd

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #72 Gepost op: 23-04-2024, 16:42:38 »
Mol kijkt hier toch zeker naar de mol kwelling voor -500, maar enkel als een andere kandidaat dit ook al doet anders valt het wat te veel op.
Stéphanie begint met kijken nadat Bernard dit doet, signaal gekregen van productie?   ???
Dit is hem denk ik. Je ziet haar ogen een keer naar voor ons rechts gaan, daarna nog eens naar de signaalgever (Gilles?) kijken, en daarna gaat ze kijken.



En dan na afloop kijkt Stéphanie Bernard beschuldigend aan: Jij hebt gekeken.

« Laatst bewerkt op: 23-04-2024, 21:27:33 door foxhunter »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #73 Gepost op: 24-04-2024, 09:39:16 »
Ze konden toch niet buiten tijd aankomen? Het duurde zolang de zuilen recht stonden.

Het is wel wat Gilles voor aanvang van de opdracht, of als voice over, vertelt. Dat het in de opdracht zelf helemaal niet meer terug komt is ook wel opvallend. Kan twee dingen betekenen: 'buiten de tijd' slaat erop dat wanneer je aankomt als de zuilen al zijn gevallen het niet meer uitmaakt want dan is het geld al weg, en kun je niet meer helpen met vasthouden. Of Michaël en Senne worden expres verdacht gemaakt omdat de focus daar ligt.
Als er werkelijk een tijdslimiet was, dan zijn Stephanie en Bernard veel meer verdacht dan in beeld komt.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #74 Gepost op: 24-04-2024, 11:17:10 »
Dus als je weet (geen idee of ze dat als mol kan weten) dat je buiten de tijd gaat binnenkomen, kan je als mol beter niet kijken en de goede kandidaat lijken.
Het wel of niet kijken wordt door de andere kandidaten niet gezien dus dat maakt in dat opzicht niet zo veel uit. Kijken kost 500 euro uit de pot en niemand van de anderen ziet of je het doet of niet. Een molactie met klein maar gegarandeerd succes. De kijkers zijn per definitie verdacht hier (zeg ik vanuit de Stéphanie tunnel).

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #75 Gepost op: 24-04-2024, 17:28:26 »
Ik heb even geprobeerd om de kracht te berekenen die Michael moet leveren per gewicht van 5 kg. Volgens de zgn Hefboomwet is een hefboom in evenwicht als de som van de momenten van de krachten, die op de hefboom werken, t.o.v. het draaipunt gelijk is aan nul. Hierbij geldt: moment = kracht x arm. Voor het gewicht van 5 kg is de zwaartekracht 50 N. De arm (zie foto 1) is (458 - 366) = 92. Voor de trekkracht is de arm (292 - 134) = 158. De kracht die Michael moet uitoefenen is dus 92 / 158 * 50 N = 29,1 N. Dit komt overeen met een gewicht van 2,9 kg.

Voor de kracht om de balk overeind te houden moeten we eerst het gewicht van de balk berekenen. Zie hiervoor foto 2. Uit de soortelijke massa van ijzer (7,85 kg/dm3) en het gewicht kun je berekenen dat de diameter van de gewichten 10,7 cm is.
De dikte van de balk = 114 / 148 * 10,7 cm = 8,24 cm.
De breedte van de balk = 157 / 88 * 10,7 cm = 19,09 cm.
De lengte van de balk is 254 / 162 keer zo lang als Michael. Stel Michael is 1,80 m, dan is de balk 282 cm lang. De inhoud van de balk is dan 8,24 * 19,09 * 282 = 44359 cm3 = 44,4 dm3. De soortelijke massa van vurenhout is 0,46. Douglas hout is 0,64. Als we 0,5 nemen dat is de balk ongeveer 22 kg.
De blauwe lijn in foto 1 gaat ongeveer door het massamiddelpunt van de balk. Op dezelfde manier als hierboven kunnen we ook de kracht berekenen voor de balk:
(433 - 366) / (292 - 134) * 22 kg = 9,3 kg.
Edit
Senne stopte bij 4 gewichten en ging dus tot 4 * 2,9 + 9,3 kg = 20,9 kg.
Met dit gewicht begon Michael. Hij liet los bij 6 gewichten = 6 * 2,9 + 9,3 = 26,7 kg.
« Laatst bewerkt op: 24-04-2024, 17:50:36 door MartinJ »

Offline BeaVer

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #76 Gepost op: 24-04-2024, 17:47:29 »
Zit er niet een foutje in je berekening? Er hangen bij Michaël 8 gewichten aan (4 per kant) en Gilles zegt dan tijdens de voice over dat er nu 20 kilo extra hangt. Dat wil zeggen dat 1 gewicht 2,5kg weegt en geen 5kg.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #77 Gepost op: 24-04-2024, 18:02:46 »
Ik denk het niet. Bij de 4 per kant zegt Gilles dat er aan beide balken 20 kg hangt. Op het moment dat de eerste keer gewichten worden opgehangen zegt hij dat Hercules elke 3 minuten een extra gewicht van 5 kg aan de balken zal hangen. Ik ga er dus van uit dat elk gewicht 5 kg weegt. Ook als je kijkt naar de breedte van de balken t.o.v. bijvoorbeeld de bovenbenen van Michael dan is die breedte van de balken echt wel 19 cm.
Edit
Op het middelste plaatje van de tweede foto is de breedte van de pols van Hercules ongeveer de helft van de diameter van de gewichten. Ik denk dus dat 10 cm voor de diameter van de gewichten eerder te laag is dan te hoog.
« Laatst bewerkt op: 24-04-2024, 18:31:30 door MartinJ »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #78 Gepost op: 24-04-2024, 19:47:41 »
Dus er trekt 2 x 26,7 kg aan zijn armen? Aan iedere arm 26,7 kg?

Offline Fernandel

  • Forumlid
  • tutti insieme
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Griekse kwellingen
« Reactie #79 Gepost op: 24-04-2024, 20:23:30 »
Zo begrijp ik het ook... een niet te onderschatten gewicht...
in combinatie met zwetende handen, behoorlijk zwaar, volgens mij.
Gewichtheffers en turners aan toestellen gebruiken kalk, wat hen helpt om niet te lossen.