Auteur Topic: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol  (gelezen 6115 keer)

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #20 Gepost op: 28-04-2024, 22:41:29 »
Ik vroeg me bij deze opdracht wel af waarom niémand zei 'het gaat om de ranking, dus we kunnen ook doen alsof het budget 10 euro is gasten', aangezien de bedoeling vooraf werd duidelijk gemaakt en de kandidaten niet konden weten dat er nog een tweede aanbod zou komen. Maar dat zal de overrompeling zijn.

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #21 Gepost op: 28-04-2024, 22:44:12 »
Als ik aandachtig luister kom ik hier op uit. Alleen de tweede 'Of misschien ook niet' kan ik niet duidelijk plaatsen, maar volgens mij is het Bernard.

Jep. De laatste "Ik heb nooit gezegd dat je alleen..." is volgens mij weer Michaël en niet meer Senne. De rest hoor ik precies hetzelfde.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #22 Gepost op: 28-04-2024, 22:51:55 »
Charlotte meest verdacht. Wie biedt er nu 200 € ?!
ik denk dat je op die manier zeker weet dat er mensen bóven gaan zitten.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #23 Gepost op: 28-04-2024, 22:57:16 »
Ik vond een laag bod heel kandidaats. Je weet van tevoren dat het om de ranking gaat en dat het voor de mol geen zin heeft om heel hoog te gaan zitten, als de kandidaten voor de pot willen spelen.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #24 Gepost op: 28-04-2024, 23:05:27 »
Was dit eigenlijk niet meer een demonstratie van wat bij De Mol op technisch gebied al mogelijk is, meer dan een inhoudelijke opdracht? Alle stemmen klonken eender AI (of nie), je kon de klok erop gelijk zetten dat degene (en wij thuis) die de stem te horen zou krijgen niets aan deze opdracht wijzer zouden kunnen worden, wat inderdaad ook zo bleek. Ik dacht een fragment zelfs Philippe te horen  ;D

Ik denk dat de kandidatendruk om echt voor het collectief te gaan (pleidooi van Charlotte) nog hoger was geweest, met nog meer impact achteraf, als de inzet wèl van de pot was afgegaan.

Aangezien het anoniem inzetten 'live' aan de tafel met Gilles plaatvond, had de mol waarschijnlijk alleen een vantevoren doorgesproken inschatting kunnen maken van de inzet van kandidaten om op 1-na-hoogst te proberen te komen, kan best dat dat is mislukt.

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #25 Gepost op: 28-04-2024, 23:17:09 »
Als je voor het collectief gaat bied je met z'n allen € 0 en is er geen op het één na hoogste bod, toch?

€ 200 is gewoon raar. En haar emotionele reactie ook.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #26 Gepost op: 28-04-2024, 23:19:18 »
Aangezien het anoniem inzetten 'live' aan de tafel met Gilles plaatvond, had de mol waarschijnlijk alleen een vantevoren doorgesproken inschatting kunnen maken van de inzet van kandidaten om op 1-na-hoogst te proberen te komen, kan best dat dat is mislukt.

Zoals ik elders al zei: Gilles kon het een na hoogste bod heel gemakkelijk toewijzen aan de Mol, zodat die de volledige 3000 euro weg kon spelen.
Er werd anoniem geboden, dus het valt toch niet te controleren.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #27 Gepost op: 28-04-2024, 23:22:01 »
Aangezien het anoniem inzetten 'live' aan de tafel met Gilles plaatvond, had de mol waarschijnlijk alleen een vantevoren doorgesproken inschatting kunnen maken van de inzet van kandidaten om op 1-na-hoogst te proberen te komen, kan best dat dat is mislukt.

Het werd zo verleidelijk voorgesteld dat de stem van de mol zonder te filteren te horen zou zijn dat je als mol makkelijk ervanuit kan gaan dat het een na hoogste bod heel alsnog hoog zou liggen. Dus als mol breng je dan beter een laag bod uit dat geen argwaan wekt.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline thomas92

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #28 Gepost op: 28-04-2024, 23:22:06 »
Ik vind het ook raar. Als kandidaat is dit een kans die je niet aan je voorbij wilt laten gaan. Iedereen op Charlotte na bod ook wat je van een kandidaat zou verwachten (richting de 3k maar net wat er onder).

Waar maakt Charlotte uit op dat het idee was om voor de pot gaan? Blijkbaar was zij de enige met dat idee. De rest zit zo erg in het spel dat ze nu elke kans aangrijpen om nog een voordeel te krijgen richting de finale.

Zoals bij elke opdracht zitten er weer meerdere lagen in. Maar ik denk dat de meest voorspelbare actie van de mol is om te proberen te winnen. Daarmee richt je wel ontzettend de schijnwerpers op jezelf. Voor een kandidaat is dat gunstig. Maar voor de mol een behoorlijk risico.

Probeert Charlotte hier niet gewoon goodwill van de groep te winnen? Ze kon er de klok op gelijk zetten dat een groot deel van die 3k toch wel werd weggespeeld.
« Laatst bewerkt op: 28-04-2024, 23:25:44 door thomas92 »

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #29 Gepost op: 28-04-2024, 23:22:57 »
Het werd zo verleidelijk voorgesteld dat de stem van de mol zonder te filteren te horen zou zijn dat je als mol makkelijk ervanuit kan gaan dat het een na hoogste bod heel alsnog hoog zou liggen. Dus als mol breng je dan beter een laag bod uit dat geen argwaan wekt.

Als mol zou ik in die auto willen zitten.

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #30 Gepost op: 28-04-2024, 23:26:59 »
In de biecht met de mol voorafgaand geeft de mol aan veel geld uit de pot te willen houden. Dan ga je als mol toch hoog bieden omdat je wilt dat het 1 na hoogste bedrag daardoor hoger uitvalt?

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #31 Gepost op: 28-04-2024, 23:28:31 »
In de biecht met de mol voorafgaand geeft de mol aan veel geld uit de pot te willen houden. Dan ga je als mol toch hoog bieden omdat je wilt dat het 1 na hoogste bedrag daardoor hoger uitvalt?

Je kunt met jouw anonieme bod de anderen toch niet beïnvloeden? Dit is echt puur gokken.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #32 Gepost op: 28-04-2024, 23:30:33 »
ja maar wel de kans verhogen dat het eennahoogste bod hoog is, als je even goed erover nadenkt.

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #33 Gepost op: 28-04-2024, 23:30:50 »
Het 1 na hoogste bedrag wint. Als je als mol laag inzet zijn de biedingen van 2 kandidaten sowieso de hoogste. En wellicht dat die door de aankondiging van Gilles juist lager zijn begonnen. Zou ik als mol voor de zekerheid toch een wat hoger bod doen.

Offline thomas92

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #34 Gepost op: 28-04-2024, 23:31:32 »
In de biecht met de mol voorafgaand geeft de mol aan veel geld uit de pot te willen houden. Dan ga je als mol toch hoog bieden omdat je wilt dat het 1 na hoogste bedrag daardoor hoger uitvalt?

Hmmmm daar valt ook wat voor te zeggen ja. Ik denk dat dat echter maar een paar honderd euro verschil gemaakt had.

We hadden nu 2800, 2800, 2600, 2500, 200. Stel het hoogste bod was van de mol (bijvoorbeeld, Bernard), dan had het letterlijk niks uitgemaakt door het bod van Stephanie. Stel we denken beide biedingen van 2800 even weg, dan was dus 2500 van Senne het hoogste bod geweest. Dat is maar 100 euro minder dan wat uiteindelijk het winnend bod is. Dus ik vraag me af of deze tactiek de moeite waard zou zijn voor de mol?

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #35 Gepost op: 28-04-2024, 23:34:09 »
Op zich heb je gelijk, maar de mol biecht zelf dat hij op deze manier veel geld eruit wil houden. Gezien die biecht zou ik dus een hoog bod verwachten.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #36 Gepost op: 28-04-2024, 23:35:06 »
Ik ben een beetje verbaasd dat ik hier toch meer negatieve of teleurgestelde reacties lees op de opdracht dan ik gedacht had. Ik ben akkoord dat dit niet de meest indrukwekkende opdracht was, maar toch was ik verrast en vind ik het interessante informatie. Ook ik dacht meteen dat ze van iedereen de stem zouden laten horen, de kandidaten zelf konden ook wel bedenken dat ze niet zomaar een ticket naar de finale gingen geven in aflevering 6. Ik vind het net leuk dat de stem van de mol wel echt is en de andere stemmen door AI gegenereerd zijn. Het geeft ons veel voer voor berichten op het forum, want dit kan je toch uitgebreid analyseren.

Ik vond zelf Stéphanie ook het meest 'fake' klinken, maar daar zijn we nu niet veel meer mee. Verder leek Bernard mij net niet goed genoeg en bij Michaël had ik soms moeite om de stem te herkennen. De man van het bedrijf die deze stemmen gevormd heeft, zat in Café De Mol en vertelde dat vooral accenten het moeilijkst na te bootsen zijn. Nu vond ik dat het uitgesproken accent van Senne toch heel goed gelukt leek, terwijl dat van Stéphanie bv. iets minder was. Al past het natuurlijk ook heel goed in mijn eigen tunnel.  ;)

Fijn ook om te zien dat de makers iets doen met de weinige kritiek die ze van de kijkers krijgen, zoals we vorig jaar ook al zagen door een nadeel/risico te koppelen aan het kiezen van voordelen. Na de verschillende kritieken dat sommige kijkers geen fan zijn van veilingen met geld uit de groepspot hebben ze dat hier mooi opgelost door hen op voorhand een bedrag te geven waarmee ze zouden kunnen bieden. Verder werd ook hier hebzucht niet beloond door het voordeel te geven aan de op één na hoogste bieder. Daarom vond ik het bod van €2800 van Bernard en Stéphanie ook nog altijd niet heel slim, want iedereen weet dat je niet de hoogste bieder mag zijn, dus sowieso lijkt niemand mij boven dat bedrag te gaan. Het bod van Charlotte en haar heftige reactie achteraf vond ik dan weer heel raar, aangezien er voor zover wij weten op voorhand niets was afgesproken over laag te bieden. Daarnaast had het volgens mij ook niets uitgemaakt of het geboden bedrag heel hoog was of niet, want bijna elke kandidaat had waarschijnlijk beslist om de rest van de €3000 in te zetten om het telefoontje van de mol nog een keer te horen.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #37 Gepost op: 28-04-2024, 23:35:56 »
ja maar wel de kans verhogen dat het eennahoogste bod hoog is, als je even goed erover nadenkt.

Geen issues met mijn denkvermogen. Niemand weet wat de ander biedt, iedereen moet een eigen inschatting maken, er wordt nergens over gesproken. Hoe hoger je gaat zitten als mol, des te groter de kans dat je niet het opeennahoogste bod uitbrengt.

edit: Het mooie aan deze opdracht is juist dat het voordeel bij de kandidaten ligt, die dus niet de hoofdprijs hoeven te bieden omdat de mol er niet vandoor hoeft te gaan met de prijs ten koste van het volledige bedrag. De mogelijkheid dat de kandidaten aan de zuinige kant gaan zitten is best groot.
« Laatst bewerkt op: 28-04-2024, 23:38:51 door Eva. »

Offline PieterBasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 1/8e finalist WidMO 2022
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #38 Gepost op: 28-04-2024, 23:42:54 »
Is het ook nog een idee voor de mol om hoog te bieden zodat hij zelf de auto in mocht en daarmee informatie naar zijn identiteit voor andere kandidaten weg te nemen?
'Ze noemen me ook wel Duracell konijn'

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #39 Gepost op: 28-04-2024, 23:43:04 »
Ik denk dat het de mol om het even is of die eennahoogst of niet heeft. misschien wel liever niet, want te opvallend. De stem van de mol gaat men er toch niet uithalen. Maar helpen een zo groot mogelijke hap van de €3000 wegspelen kan de mol wel effectief.
Grappig dat een frorumlid zich aangesproken voelt op denkvermogen, waar ik voor mijzelf hardop aan het nadenken was  ;D