Auteur Topic: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol  (gelezen 6194 keer)

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #60 Gepost op: 29-04-2024, 14:10:47 »
Ik zit met het tegenovergestelde. Ik zit in de Michaëltunnel, maar ik vind het verdacht dat hij het minst te horen is in de stemmencompilatie en dan ook nog met twee korte zinnetjes. Alsof ie te moeilijk na te bootsen was.. Tenzij ze hier omgekeerde psychologie toepassen, haha.

Maar ik vond dan weer de zinnetjes die ik hoorde van Michaël wel goed kloppen qua dialect en timbre.
Net zoals bij Charlotte.
Bij de rest hoor ik in de dialecten toch vaak opgepoetste woorden.
I was blind but now I can see

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #61 Gepost op: 29-04-2024, 14:41:53 »
Maar ik vond dan weer de zinnetjes die ik hoorde van Michaël wel goed kloppen qua dialect en timbre.

Ik vind het net te kort om daar echt iets over te kunnen zeggen. Als het dialect en timbre kloppen snap ik niet waarom zijn stem er zo overduidelijk minder tussen zit, niets te verbergen dan toch?

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #62 Gepost op: 29-04-2024, 14:51:04 »
Ik vind het net te kort om daar echt iets over te kunnen zeggen. Als het dialect en timbre kloppen snap ik niet waarom zijn stem er zo overduidelijk minder tussen zit, niets te verbergen dan toch?

Ik denk dat er een aparte boodschap is gemaakt per kandidaat. De mol spreekt Michaël immers direct aan met 'Hallo Michaël'. Hij zal er echt wel inzitten, want anders klopt het niet dat hij te horen zou zijn, maar wel een stuk minder. Het is voor 'kandidaat Michaël' toch ook niet belangrijk zichzelf te horen? Dat is het alleen als Michaël de mol zou zijn.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #63 Gepost op: 29-04-2024, 14:58:50 »
Ik denk dat er een aparte boodschap is gemaakt per kandidaat. De mol spreekt Michaël immers direct aan met 'Hallo Michaël'. Hij zal er echt wel inzitten, want anders klopt het niet dat hij te horen zou zijn, maar wel een stuk minder. Het is voor 'kandidaat Michaël' toch ook niet belangrijk zichzelf te horen? Dat is het alleen als Michaël de mol zou zijn.

We zullen voorlopig niet weten of zijn stem een kleinere edit heeft gekregen omdat hij hier naar zichzelf luistert. Het is niet alleen belangrijk voor de kandidaat, maar ook voor de kijker (vind ik). Ik vind het overigens ook opvallend dat je de stem van Bernard juist weer heel veel hoort.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #64 Gepost op: 29-04-2024, 15:03:10 »
Senne lijkt idd de meest logische nog voor de molrol als je alles bijelkaar ziet.

Zijn stem en die van Charlotte klonken t meest echt.
De zin "Ik heb gezegd dat je mijn stem zou horen" (Senne) klinkt in mijn oren heel onnatuurlijk, lees AI.
Het laatste stukje van "Dus heb je mij wel in het vizier" (Bernard) vind ik ook onnatuurlijk klinken. Een woord als vizier komt niet zo vaak voor in de training data, dus daar is het moeilijker voor AI om dit correct te genereren.

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #65 Gepost op: 29-04-2024, 15:24:17 »
De zin "Ik heb gezegd dat je mijn stem zou horen" (Senne) klinkt in mijn oren heel onnatuurlijk, lees AI.
Het laatste stukje van "Dus heb je mij wel in het vizier" (Bernard) vind ik ook onnatuurlijk klinken. Een woord als vizier komt niet zo vaak voor in de training data, dus daar is het moeilijker voor AI om dit correct te genereren.

Het vizier-stukje was ook van Senne.
En ik trok daar dezelfde conclusie. Bij de zin "Ik heb gezegd dat je mijn stem zou horen" heb ik heel veel moeite  om Senne er in te horen, want het dialect lijkt me zeer nagebootst, met opgekuiste stukken. Bij "zou horen" gaat de stem ook wat naar boven, waar je dat normaal vrij vlak zou uitspreken in gewone spreektaal.

Bij Bernard is het dan weer "horen" in de zin "raar zeker om mijn stem te horen" dat volgens mij niet volledig klopt met de rest van zijn uitspraak/dialect.
« Laatst bewerkt op: 29-04-2024, 15:28:29 door marivwae »
I was blind but now I can see

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #66 Gepost op: 29-04-2024, 15:27:07 »
Weet iemand hoe dat werkt, stemmen in AI genereren? Als je iemand wil laten zeggen 'heb ik' die dat uit zou spreken als 'hebde kik' (zoiets hoorde ik bij Charlotte), wordt dat dan zo uitgeschreven als opdracht of snapt AI dat op basis van het ingeladen materiaal etc?

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #67 Gepost op: 29-04-2024, 15:29:59 »
Weet iemand hoe dat werkt, stemmen in AI genereren? Als je iemand wil laten zeggen 'heb ik' die dat uit zou spreken als 'hebde kik' (zoiets hoorde ik bij Charlotte), wordt dat dan zo uitgeschreven als opdracht of snapt AI dat op basis van het ingeladen materiaal etc?
Ze hebben een schat aan data van de deelnemers waarmee ze een model kunnen trainen.
Ze geven dat AI model de teksten en audiofragmenten van elke deelnemer.
Mits voldoende data kan je dan zelfgekozen teksten in de stem van laten genereren. De typische spreekwijze (al dan niet uitspreken van een -t op het einde) worden dan meegenomen.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #68 Gepost op: 29-04-2024, 15:34:59 »
Het kan ook dat iemand de teksten (eventueel met accent) inspreekt en daar dan de stem overheen wordt gegooid

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #69 Gepost op: 29-04-2024, 15:37:45 »
Ze hebben een schat aan data van de deelnemers waarmee ze een model kunnen trainen.
Ze geven dat AI model de teksten en audiofragmenten van elke deelnemer.
Mits voldoende data kan je dan zelfgekozen teksten in de stem van laten genereren. De typische spreekwijze (al dan niet uitspreken van een -t op het einde) worden dan meegenomen.

Thanks (:

Offline Molstein

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #70 Gepost op: 29-04-2024, 20:38:50 »
Als ik aandachtig luister kom ik hier op uit. Alleen de tweede 'Of misschien ook niet' kan ik niet duidelijk plaatsen, maar volgens mij is het Bernard.

[Bernard] Hey, hoe is het? Raar zeker om mijn stem te horen?
[Charlotte] Verschiet je ervan dat ik de mol ben?
[Michael] of zat je al effekes op het juiste spoor?
[Senne] Je zit nog steeds in het spel, dus misschien heb je mij wel in het vizier.
[Stephanie] Of misschien ook niet.
[Bernard?] Of misschien ook niet.
[Charlotte] Of misschien ook niet.
[Stephanie] Maar dan is het goed dat ik jou eens bel he.
[Bernard] Ik vind het vooral plezant...
[Charlotte] ...Om eens mezelf te mogen zijn.
[Senne] Open en Bloot...
[Michael] ...zonder die vervelende filter.
[Stephanie] Wat is er? Ben je ...
[Senne] ... teleurgesteld? Ik heb gezegd dat je mijn stem zou horen. Ik heb nooit gezegd dat je alleen...
[Ruizig] ... mijn stem zou horen.
Mooi. Ik zou nog een beetje finetunen :
[Bernard] Hey, hoe is het? Raar zeker om mijn stem te horen?
[Charlotte] Verschiet ge ervan dat ik de mol ben?
[Michael] of zat je al efkes op het juiste spoor?
[Bernard] Je zit nog steeds in het spel, dus
[Senne]  misschien heb je mij wel in het vizier.
[Stephanie] Of misschien ook niet.
[Bernard?] Of misschien ook nie.
[Charlotte] Of misschien ook nie.
[Stephanie] Maar dan is het goed dat ik jou eens bel he.
[Bernard] Ik vind het vooral plezant...
[Charlotte] ...Om eens mezelf te mogen zijn.
[Senne] Open en Bloot...
[Michael] ...zonder die vervelende filter.
[Stephanie] Wat is er? Ben je teleur...
[Senne] ... gesteld? Ik heb gezegd dat je mijn stem zou horen.
[Michael] Ik heb nooit gezegd dat je alleen...
[Ruizig] ... mijn stem zou horen.

Raar dat ze teleurgesteld in 2 gesplitst hebben.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #71 Gepost op: 29-04-2024, 20:55:08 »
Misschien denk ik heel simpel, maar zou je nu juist niet AI opnieuw kunnen gebruiken om te achterhalen welke stem echt is en welke niet? Dus dat je het terug invoert in zo'n soort programma o.i.d, en de AI-software het weer kan herkennen wat echt is en wat niet.  ::vergroot::

Online mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #72 Gepost op: 29-04-2024, 20:57:50 »
Raar dat het laatste ruis is. "mijn stem zou horen" lijkt me net dat wat alleen de mol zelf zou zeggen.

Wie zegt wat en waar kan het enkel de mol zijn?

Bernard] Hey, hoe is het? Raar zeker om mijn stem te horen?
Je zit nog steeds in het spel, dus
Of misschien ook niet.
Ik vind het vooral plezant..

[Charlotte] Verschiet ge ervan dat ik de mol ben?
Of misschien ook niet.
..Om eens mezelf te mogen zijn.

[Michael] of zat je al effekes op het juiste spoor?
 ...zonder die vervelende filter.
 Ik heb nooit gezegd dat je alleen...

[Senne] Je zit nog steeds in het spel, dus misschien heb je mij wel in het vizier.
Open en Bloot.
... gesteld? Ik heb gezegd dat je mijn stem zou horen.

[Stephanie] Of misschien ook niet.
Maar dan is het goed dat ik jou eens bel he.
Wat is er? Ben je teleur...

Online Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #73 Gepost op: 29-04-2024, 21:09:56 »
De stemmen van Bernard en (afvaller) Stéphanie had ik met moeite herkend, die van Senne en Charlotte herkende ik wel snel. Michaël kregen wij niet vaak te horen.
Het lijkt mij niet dat ze de mol de eerste zin laten spreken (Bernard).

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #74 Gepost op: 29-04-2024, 23:17:29 »
Misschien denk ik heel simpel, maar zou je nu juist niet AI opnieuw kunnen gebruiken om te achterhalen welke stem echt is en welke niet? Dus dat je het terug invoert in zo'n soort programma o.i.d, en de AI-software het weer kan herkennen wat echt is en wat niet.  ::vergroot::

In principe kan dat wel, maar dan moet je nóg meer AI-gegenereerde teksten hebben die door hetzelfde programma zijn gemaakt als dat Woestijnvis gebruikt. Dat gaat hem dus niet worden…

Offline ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #75 Gepost op: 30-04-2024, 09:27:15 »
Het aftellen is volgens mij ook de stem van Bernard, toch? Dat is het gedeelte dat de stem overgaat naar een ongefilterde of AI gegenereerde stem. Of is dat toch iemand anders stem?

Offline Froky

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #76 Gepost op: 30-04-2024, 09:44:59 »
Ja.. foutje in de AI ?

Dan kunnen we haar misschien uitsluiten? Want die T spreekt Charlotte altijd uit

Ik hoor haar net in de aflevering nog eens ‘ni’ zeggen. Op 40:17 zegt ze (over paintball) ‘je mag mij inschatten als iemand die da ni goe kan’. Dus het kan zeker haar echte stem zijn.

Het aftellen is volgens mij ook de stem van Bernard, toch? Dat is het gedeelte dat de stem overgaat naar een ongefilterde of AI gegenereerde stem. Of is dat toch iemand anders stem?
Ik hoorde er ook al bij de eerste keer kijken onmiddellijk Bernard in. Dat zou wel een goede hint kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 30-04-2024, 09:47:30 door Froky »

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #77 Gepost op: 30-04-2024, 10:26:41 »
Ik vind het net te kort om daar echt iets over te kunnen zeggen. Als het dialect en timbre kloppen snap ik niet waarom zijn stem er zo overduidelijk minder tussen zit, niets te verbergen dan toch?

Juist wel iets te verbergen als hij de mol is. Als hij er qua stem bovenuit steekt valt het contrast met de andere stemmen misschien net heel hard op.
I was blind but now I can see

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #78 Gepost op: 30-04-2024, 10:48:32 »
Misschien denk ik heel simpel, maar zou je nu juist niet AI opnieuw kunnen gebruiken om te achterhalen welke stem echt is en welke niet? Dus dat je het terug invoert in zo'n soort programma o.i.d, en de AI-software het weer kan herkennen wat echt is en wat niet.  ::vergroot::

Dan heb je exact dezelfde input nodig die zij gebruikten alsook hetzelfde programma, en die hebben we niet/kennen we niet. Zij gebruikten de eerste afleveringen (niet vermeld hoeveel afleveringen) en de sollicitatiegesprekken/interviews. Van die laatste hebben wij niet de volledige versie. Wij zien af en toe een stukje uit de sollicitaties, maar ik denk dat ze bij Woestijnvis uren per kandidaat aan gesprekken hebben. En zelfs al had je exact dezelfde input, dan nog kan er een discrepantie opzitten. Als ik bijvoorbeeld in ChatGPT of Dall-e een prompt invoer, en 10 minuten later exact dezelfde prompt weer invoer, ga ik waarschijnlijk niet exact dezelfde tekst/tekening krijgen.
I was blind but now I can see

Offline lunares

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #79 Gepost op: 2-05-2024, 10:49:27 »
Ik vond Michaëls reactie bij het horen van de eerste stem (Bernard) wel redelijk oprecht aanvoelen. Het lijkt alsof hij schrikt omdat hij de stem van Bernard niet verwacht had en hem dus niet verdenkt als mol.