Nou, een verrassende wending nu ik de geluidssignalen eens ben gaan analyseren.
Bij 4 van de 5 kandidaten zijn de stemmen (grotendeels) opgebouwd middels kleine patroontjes (wavelets voor de insiders) die per woordje een paar keer achter elkaar (5 a 6x) worden herhaald. Een typische manier hoe je kunstmatig een signaal zou opbouwen/nabootsen. De patronen zijn daarnaast erg clean van vorm en worden met een strikt interval herhaald.
Nu ben ik eerlijk gezegd meer thuis in medische signaalanalyse zoals hartsignalen (ECG) en oogsignalen (EOG) en niet in stemmen. Ik zal zaterdag voor de zekerheid de gewone stemmen van de kandidaten uit de reguliere uitzendingen eens analyseren en kijken of daar hetzelfde naar voren komt. Maar ik vrees dat ik uit mijn tunnel moet stappen.
Met name bij Stephanie en Bernard bestaan de volledige teksten uit patronen. Dit komt wel overeen met de reacties hier van de mensen die zeggen dat ze deze stemmen het meest AI vinden klinken. Goed gehoor van die mensen, want ik hoor dat zelf niet.
Zie bijlage. En voor de mensen die het zelf willen controleren -> rip geluid van de stream met bijvoorbeeld Crome audio capture -> importeer in Audacity -> selecteer een stukje uit het signaal waarin niet gepraat wordt en gebruik dit als ruisprofiel. Selecteer vervolgens het hele signaal en pas dit ruisprofiel toe als ruisonderdrukking. Zoom vergenoeg in op de geluidssignalen om de patronen te zien.