Auteur Topic: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol  (gelezen 6227 keer)

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #80 Gepost op: 2-05-2024, 11:02:26 »
Ik vond Michaëls reactie bij het horen van de eerste stem (Bernard) wel redelijk oprecht aanvoelen. Het lijkt alsof hij schrikt omdat hij de stem van Bernard niet verwacht had en hem dus niet verdenkt als mol.
Dat gevoel had ik er ook bij  ::jaja::

Offline Summer95

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #81 Gepost op: 2-05-2024, 13:16:51 »

[Bernard] Hey, hoe is het? Raar zeker om mijn stem te horen?
[Charlotte] Verschiet je ervan dat ik de mol ben?
[Michael] of zat je al effekes op het juiste spoor?
[Senne] Je zit nog steeds in het spel, dus misschien heb je mij wel in het vizier.
[Stephanie] Of misschien ook niet.
[Bernard] Of misschien ook niet.
[Charlotte] Of misschien ook niet.
[Stephanie] Maar dan is het goed dat ik jou eens bel he.
[Bernard] Ik vind het vooral plezant...
[Charlotte] ...Om eens mezelf te mogen zijn.
[Senne] Open en Bloot...
[Michael] ...zonder die vervelende filter.
[Stephanie] Wat is er? Ben je ...
[Senne] ... teleurgesteld? Ik heb gezegd dat je mijn stem zou horen. Ik heb nooit gezegd dat je alleen...
[Ruizig] ... mijn stem zou horen.




Als je kijkt naar wat elke kandidaat (op Stephanie na) dan eigenlijk - fake of niet - zegt:

[Bernard]
Hey, hoe is het? Raar zeker om mijn stem te horen? Of misschien ook niet.
Ik vind het vooral plezant...

[Charlotte]
Verschiet je ervan dat ik de mol ben? Of misschien ook niet. Om eens mezelf te mogen zijn.

[Michael]
Zat je al effekes op het juiste spoor?
Zonder die vervelende filter.

[Senne]
Je zit nog steeds in het spel, dus misschien heb je mij wel in het vizier, open en bloot. Teleurgesteld? Ik heb gezegd dat je mijn stem zou horen. Ik heb nooit gezegd dat je alleen... (mijn stem zou horen)

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #82 Gepost op: 2-05-2024, 14:29:00 »
Wat betreft de stemmen: Ik vond die van de dames erg nep klinken. die van Bernard in tweede instantie ook een beetje. De stemmen van Senne en Michaël kon ik dan weer slecht van van elkaar onderscheiden. Ik dacht in eerste instantie dat ze Michaël er niet tussen hadden gestopt omdat hij aanhoorder was. Ik denk nu dat Senne het meest natuurlijk klonk.

Qua bieden: ik ben benieuwd hoe dit was verlopen als ze geld uit de pot hadden moeten inzetten. Ze kregen nu 'speelgeld' van Gilles wat nog niet echt in de pot zat, dus ik denk dat ze daar nog niet zoveel aan hechtten. Ik had wel verwacht dat bijna iedereen tussen de 2500 en 3000 zou gaan zitten, dus ik vond de reactie van Charlotte nogal overdreven. Is ze echt zo naïef? Ik denk echter wel dat de mol in de auto wil zitten. Je wil die informatie, zelfs met de Ai-stemmen erbij, toch het liefst voor jezelf houden.

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #83 Gepost op: 2-05-2024, 14:52:54 »




Als je kijkt naar wat elke kandidaat (op Stephanie na) dan eigenlijk - fake of niet - zegt:

[Bernard]
Hey, hoe is het? Raar zeker om mijn stem te horen? Of misschien ook niet.
Ik vind het vooral plezant...

[Charlotte]
Verschiet je ervan dat ik de mol ben? Of misschien ook niet. Om eens mezelf te mogen zijn.

[Michael]
Zat je al effekes op het juiste spoor?
Zonder die vervelende filter.

[Senne]
Je zit nog steeds in het spel, dus misschien heb je mij wel in het vizier, open en bloot. Teleurgesteld? Ik heb gezegd dat je mijn stem zou horen. Ik heb nooit gezegd dat je alleen... (mijn stem zou horen)

Dat had ik ook al gedaan, p4 van dit topic.

Als je het zo samenvat is het enkel bij Senne duidelijk dat hij spreekt over de stem van de mol in de ik-vorm.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #84 Gepost op: 2-05-2024, 14:57:40 »
En Charlotte is de enige die in de ik vorm spreekt over dat ze de mol is

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #85 Gepost op: 2-05-2024, 16:49:07 »
Maar dat klopt ook gewoon gezien haar achternaam.

Offline thomas92

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #86 Gepost op: 2-05-2024, 17:10:20 »
Ik had wel verwacht dat bijna iedereen tussen de 2500 en 3000 zou gaan zitten, dus ik vond de reactie van Charlotte nogal overdreven. Is ze echt zo naïef? Ik denk echter wel dat de mol in de auto wil zitten.

Allemaal toneelstukjes!

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #87 Gepost op: 2-05-2024, 18:09:04 »
Allemaal toneelstukjes!

Ik zie hier blijvend een bloedfanatieke kandidate. Mocht ze het toch zijn, petje af.
« Laatst bewerkt op: 2-05-2024, 18:11:11 door Reflektor »

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #88 Gepost op: 2-05-2024, 18:33:53 »
De code die wij bij het molboekje zagen was 7321. Hier beginnen ze af te tellen met 3... 2.... 1..... Moeten we iets met de 7 in combinatie met het geluidsfragment?

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #89 Gepost op: 2-05-2024, 19:47:25 »
En Charlotte is de enige die in de ik vorm spreekt over dat ze de mol is

Dat klopt zeker, maar Charlotte heet ook De Mol, Bernard ook: "Raar zeker om mijn stem te horen", hij heeft het dan weer over de stem horen.

Maar Senne zegt echt "Ik heb gezegd dat je mijn stem zou horen"
De mol heeft de avond voordien aan de kandidaten gezegd dat hij aan 1 iemand zijn stem zou laten horen.

Offline lunatic1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #90 Gepost op: 2-05-2024, 21:21:53 »
Nou, een verrassende wending nu ik de geluidssignalen eens ben gaan analyseren. ::oink:: Bij 4 van de 5 kandidaten zijn de stemmen (grotendeels) opgebouwd middels kleine patroontjes (wavelets voor de insiders) die per woordje een paar keer achter elkaar (5 a 6x) worden herhaald. Een typische manier hoe je kunstmatig een signaal zou opbouwen/nabootsen. De patronen zijn daarnaast erg clean van vorm en worden met een strikt interval herhaald.
Nu ben ik eerlijk gezegd meer thuis in medische signaalanalyse zoals hartsignalen (ECG) en oogsignalen (EOG) en niet in stemmen. Ik zal zaterdag voor de zekerheid de gewone stemmen van de kandidaten uit de reguliere uitzendingen eens analyseren en kijken of daar hetzelfde naar voren komt. Maar ik vrees dat ik uit mijn tunnel moet stappen.
Met name bij Stephanie en Bernard bestaan de volledige teksten uit patronen. Dit komt wel overeen met de reacties hier van de mensen die zeggen dat ze deze stemmen het meest AI vinden klinken. Goed gehoor van die mensen, want ik hoor dat zelf niet.

Zie bijlage. En voor de mensen die het zelf willen controleren -> rip geluid van de stream met bijvoorbeeld Crome audio capture -> importeer in Audacity -> selecteer een stukje uit het signaal waarin niet gepraat wordt en gebruik dit als ruisprofiel. Selecteer vervolgens het hele signaal en pas dit ruisprofiel toe als ruisonderdrukking. Zoom vergenoeg in op de geluidssignalen om de patronen te zien.

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #91 Gepost op: 2-05-2024, 21:51:03 »
Dat ziet er overtuigend uit.

Aan de andere kant neem ik toch aan dat de makers verwachten dat mensen zoiets zullen doen als analyse? Zoals je zegt is dat niet bepaald heel ingewikkeld. Kan toch haast niet voorstellen dat ze zoiets erin laten. Aan de andere kant: ik heb wel eens met spraak gewerkt in Audacity en bij normale spraak zou je niet zulke patronen moeten zien…

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #92 Gepost op: 2-05-2024, 22:07:32 »
Nou, een verrassende wending nu ik de geluidssignalen eens ben gaan analyseren. ::oink:: Bij 4 van de 5 kandidaten zijn de stemmen (grotendeels) opgebouwd middels kleine patroontjes (wavelets voor de insiders) die per woordje een paar keer achter elkaar (5 a 6x) worden herhaald. Een typische manier hoe je kunstmatig een signaal zou opbouwen/nabootsen. De patronen zijn daarnaast erg clean van vorm en worden met een strikt interval herhaald.
Nu ben ik eerlijk gezegd meer thuis in medische signaalanalyse zoals hartsignalen (ECG) en oogsignalen (EOG) en niet in stemmen. Ik zal zaterdag voor de zekerheid de gewone stemmen van de kandidaten uit de reguliere uitzendingen eens analyseren en kijken of daar hetzelfde naar voren komt. Maar ik vrees dat ik uit mijn tunnel moet stappen.
Met name bij Stephanie en Bernard bestaan de volledige teksten uit patronen. Dit komt wel overeen met de reacties hier van de mensen die zeggen dat ze deze stemmen het meest AI vinden klinken. Goed gehoor van die mensen, want ik hoor dat zelf niet.

Zie bijlage. En voor de mensen die het zelf willen controleren -> rip geluid van de stream met bijvoorbeeld Crome audio capture -> importeer in Audacity -> selecteer een stukje uit het signaal waarin niet gepraat wordt en gebruik dit als ruisprofiel. Selecteer vervolgens het hele signaal en pas dit ruisprofiel toe als ruisonderdrukking. Zoom vergenoeg in op de geluidssignalen om de patronen te zien.
Ik stel 2 vragen.

1. Hoe is dit precies geanalyseerd?

2. Wat is je conclusie, die lees ik nergens terug. (ik vermoed Charlotte)

Ik kan nog niet stellen hoe geloofwaardig dit is, maar zeker een mooie poging.  ::ok::

Offline lunatic1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #93 Gepost op: 2-05-2024, 23:27:33 »
Dat ziet er overtuigend uit.

Aan de andere kant neem ik toch aan dat de makers verwachten dat mensen zoiets zullen doen als analyse? Zoals je zegt is dat niet bepaald heel ingewikkeld. Kan toch haast niet voorstellen dat ze zoiets erin laten. Aan de andere kant: ik heb wel eens met spraak gewerkt in Audacity en bij normale spraak zou je niet zulke patronen moeten zien…

Ja, dat is mijn gevoel ook dat het te simpel is. Een echte analyse heb ik niet eens uitgevoerd. Inmiddels heb ik de stemmen van de kandidaten uit het laatste stukje van de 'behind the scenes' ingelezen. Hier blijken de patronen in de spraak nog veel sterker in te zitten. Ze zien er wel anders uit;geen mooie ronde golven zoals bij Bernard en Stephanie en zeker ook geen dubbele golf maar eenvoudiger patroon, maar dat kan ook bijvoorbeeld door de achtergrondruis komen. Spraak bevat dus helaas deze opbouw van 5 a 6 patronen achter elkaar voor 1 woord. De eerdere conclusie (@Reflektor inderdaad Charlotte) kan de prullenbak in. Als is het wel opvallend dat haar signaal afwijkt van de rest.

Van het weekend maar eens meer data verzamelen van de kandidaten en zien of er toch nog iets uit te halen is.
« Laatst bewerkt op: 2-05-2024, 23:32:00 door lunatic1985 »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #94 Gepost op: 3-05-2024, 10:49:57 »
De eerdere conclusie (@Reflektor inderdaad Charlotte) kan de prullenbak in. Als is het wel opvallend dat haar signaal afwijkt van de rest.

Dat is omdat ze maar 200 euro bood. Voor kandidaten die er zo weinig voor over hebben, hebben ze goedkope AI gebruikt.    ;)
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #95 Gepost op: 3-05-2024, 10:58:34 »
Dat is omdat ze maar 200 euro bood. Voor kandidaten die er zo weinig voor over hebben, hebben ze goedkope AI gebruikt.    ;)
::rofl::

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #96 Gepost op: 3-05-2024, 11:51:33 »
Dat is omdat ze maar 200 euro bood. Voor kandidaten die er zo weinig voor over hebben, hebben ze goedkope AI gebruikt.    ;)

 ::rofl:: ::rofl::

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #97 Gepost op: 3-05-2024, 13:31:48 »
Nou, een verrassende wending nu ik de geluidssignalen eens ben gaan analyseren. ::oink:: Bij 4 van de 5 kandidaten zijn de stemmen (grotendeels) opgebouwd middels kleine patroontjes (wavelets voor de insiders) die per woordje een paar keer achter elkaar (5 a 6x) worden herhaald. Een typische manier hoe je kunstmatig een signaal zou opbouwen/nabootsen. De patronen zijn daarnaast erg clean van vorm en worden met een strikt interval herhaald.
Nu ben ik eerlijk gezegd meer thuis in medische signaalanalyse zoals hartsignalen (ECG) en oogsignalen (EOG) en niet in stemmen. Ik zal zaterdag voor de zekerheid de gewone stemmen van de kandidaten uit de reguliere uitzendingen eens analyseren en kijken of daar hetzelfde naar voren komt. Maar ik vrees dat ik uit mijn tunnel moet stappen.
Met name bij Stephanie en Bernard bestaan de volledige teksten uit patronen. Dit komt wel overeen met de reacties hier van de mensen die zeggen dat ze deze stemmen het meest AI vinden klinken. Goed gehoor van die mensen, want ik hoor dat zelf niet.

Zie bijlage. En voor de mensen die het zelf willen controleren -> rip geluid van de stream met bijvoorbeeld Crome audio capture -> importeer in Audacity -> selecteer een stukje uit het signaal waarin niet gepraat wordt en gebruik dit als ruisprofiel. Selecteer vervolgens het hele signaal en pas dit ruisprofiel toe als ruisonderdrukking. Zoom vergenoeg in op de geluidssignalen om de patronen te zien.
Ik weet niet wat je precies hebt gedaan, omdat je het hebt over stukjes die per woord 5 a 6 maal worden herhaald.
Als je naar de golfvorm van een langer aangehouden klinker kijkt, dan zie je een golfvorm zich min of meer herhalen met de frequentie van de grondtoon van deze klinker. Voor een mannenstem is deze orde van grootte 125 Hz en voor een vrouwenstem 250 Hz.
Bij normale spraak zullen opeenvolgende golfvormen een (klein) beetje verschillen. Bij AI gegeneerde spraak zouden die opeenvolgende golfvormen identiek kunnen zijn. Ik heb even geen tijd om dit uit te zoeken, maar in Audacity kun je golfvormen ook exporteren en dan krijg je een bestand met elk afzonderlijk sample van het geluid. Van twee opeenvolgende periodes van de golfvorm zou je de samples één voor één kunnen vergelijken.
Edit
Normaal is de samplefrequentie 44kHz. Dan zou je voor één periode bij een vrouwenstem orde van grootte 175 samples hebben en bij een mannenstem 350.
« Laatst bewerkt op: 3-05-2024, 13:35:11 door MartinJ »

Offline SanderFMC

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #98 Gepost op: 3-05-2024, 20:06:15 »
Zijn er nog andere audiokenners op dit forum die de bevindingen van lunatic1985 kunnen reproduceren en beamen? Als leek vind ik dit er wel overtuigend uitzien namelijk!

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - De stem van de Mol
« Reactie #99 Gepost op: 3-05-2024, 22:08:47 »
Mijn gehoor valt niet onder de categorie 'prima'. En ik zat op dat moment nog vol in de Stéphanie-tunnel, maar ik dacht wel meteen: nee, ik hoor de stem van Stéphanie niet.

Wel dacht ik Charlotte te horen die ik eigenlijk niet verdenk.  ::rofl::

En ik dacht ook even dat het was ingesproken door oud-mollen, met uitzondering van een klein stukje dat de nieuwe mol had ingesproken. Maar dat is te mooi om waar te zijn, denk ik?

Ik ben benieuwd of de bevindingen van lunatic1985 gaan kloppen. Mooi speurwerk in ieder geval!  ::ok::

Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)