...Nu zien we kandidaten die zonder blikken of blozen 2000 euro weggooien voor 1 pasvraag. Dat is bizar. En in eerdere afleveringen ook grote bedragen voor de kans op een onbekend voordeel.
Het geld is voor kandidaten te abstract, zolang ze niet het idee hebben dat ze het gaan winnen. De persoonlijke voordelen daarentegen zijn concreet, hoe klein en onbeduidend ook. Dit concept werkt dus niet meer en moeten ze echt gaan loslaten om het interessant te houden.
Het geld is niet alleen het probleem volgens mij. Als je als kandidaat doordrukt om voor het geld te gaan, dan zorg je ervoor dat je medekandidaten jou af kunnen strepen als mol. Dit is voor jou een nadeel wat volgens mij veel groter is dan een pasvraag meer of minder. En ik denk ook dat dit een belangrijke reden is geweest waarom ze die 2000 euro hebben weggegooid voor 1 pasvraag.
Want laten we eerlijk wezen, t.o.v. Pedro hadden ze nu -2 pasvragen. Nimrod en Sarah t.o.v. elkaar 0 pasvragen. Alleen t.o.v. Michele en Alexy hadden ze +1 pasvraag. 'Gemiddeld' dus 0 pasvragen.
En dan wil ik nog een andere opmerking maken. Ik hoorde ze bij CDM nog zeggen dat een pasvraag in dit stadium zo belangrijk is. Bulshit. Als je op de verkeerde mol zit, zoals Pedro blijkbaar, dan helpt 1 pasvraag je niet. Zelfs 3 pasvragen waren kennelijk niet genoeg. Dat dit kwam omdat Pedro belangrijke informatie miste, daar geloof ik niet in. De belangrijke informatie wordt echt wel gedeeld, als die al niet kan worden afgeleid uit het spelverloop.
In de eerste aflevering kan 1 pasvraag wel het verschil maken. Niet alleen omdat de meeste kandidaten veel spreiden en daarom niet veel vragen goed hebben. Bovendien heb je relatief veel medekandidaten waarmee je wordt vergeleken en er hoeft er maar één bij te zitten die slechter scoort dan jou en je bent door. Daar komt nog bij dat de meeste kandidaten geen idee hebben wie de mol is en dus min of meer moeten gokken.