Auteur Topic: [De Mol] Evaluatietopic  (gelezen 1309 keer)

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Forum Moderator
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
[De Mol] Evaluatietopic
« Gepost op: 28-02-2025, 11:15:06 »
Wil je graag de aflevering evalueren, complimenten uitdelen of juist kritisch zijn over je favoriete televisieprogramma, dat kan allemaal hier! Iedereen heeft hierin zijn eigen mening over wat er wel en niet goed is aan de Mol. Daardoor kunnen discussies hierover er verhit aan toegaan. Zolang dit op een vriendelijke wijze naar elkaar toe en zeker ook naar de makers toe gebeurt, is dat geen probleem.

Shoot!
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #1 Gepost op: 25-03-2025, 23:56:48 »
Wat ik altijd heel sterk vind aan De Mol in België is dat ze de kandidaten eerst in groepjes laten kennismaken en pas op een later moment de hele groep bijeen brengen. Dan is er eerst een moment dat de kandidaten zich in een kleine, rustige setting aan elkaar voorstellen, waardoor wij het als kijkers kunnen volgen en de kandidaten mee leren kennen, en later in de aflevering nog een keer een feestelijk moment.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 29-03-2025, 17:52:31 »
Wat ik altijd heel sterk vind aan De Mol in België is dat ze de kandidaten eerst in groepjes laten kennismaken en pas op een later moment de hele groep bijeen brengen. Dan is er eerst een moment dat de kandidaten zich in een kleine, rustige setting aan elkaar voorstellen, waardoor wij het als kijkers kunnen volgen en de kandidaten mee leren kennen, en later in de aflevering nog een keer een feestelijk moment.
Om hierbij aan te sluiten, vind ik het zo goed gedaan dat kandidaten tijdens de aflevering iets vertellen, en dat daarna een knipje is naar hun selectie-scene.  ::ok::
De leepste snor van het land

Offline Hollandse Mol

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 29-03-2025, 18:42:14 »
Prachtig en (vanwege het vergelijk met de Nederlandse serie) ook hilarisch dat men even liet zien hoe je een helikopterplatform echt nuttig kunt inzetten bij een opdracht.
Eat your heart out Hilversum.

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 13-04-2025, 23:07:55 »
We zijn nu 4 afleveringen in het seizoen. We hebben al enkele vergelijkbare opdrachten gezien t.o.v. de laatste Nederlandse versie. Dit maakt de verschillen pijnlijk duidelijk. Er wordt echt gebruikgemaakt van de omgeving. Het is niet alleen een mooi beeld, maar echt onderdeel van het spel, zonder dat het er te fik bovenop ligt. Ook bij de aflevering vandaag heb ik weer wat geleerd over de Thaise cultuur. Zo was het mooi hoe de betekenis van de dans werd uitgelegd.

Offline Hollandse Mol

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 13-04-2025, 23:13:42 »
Bij de eerste aflevering had ik meteen zoiets van 'Hoe is het mogelijk, ook een helicopterflatform!'
Maar ja, daar waar het Nederlandse programma daar niet echt uithaalde wat erin zat, gebeurde dat
hier natuurlijk wel. De mensen bij Woestijnvis zijn gewoon enorm creatief.

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 13-04-2025, 23:15:16 »
Ik mis nog wel wat twists bij het wegrijden van de afvaller, vaak gebeurt er dan nog iets.

Verder is het weer een topseizoen! ::bravo::
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #7 Gepost op: 13-04-2025, 23:17:14 »
Ik mis nog wel wat twists bij het wegrijden van de afvaller, vaak gebeurt er dan nog iets.

Verder is het weer een topseizoen! ::bravo::
Ik dacht even dat het vorige week zou gebeuren bij Jan, door de manier van in beeld brengen, maar helaas. Misschien komt het nog.
Winnaar Medeforummersquiz 2023 & 2024. Winnaar RN Toto 2023

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #8 Gepost op: 27-04-2025, 23:20:32 »
Ik weet niet zo goed wat het is dit seizoen, maar wordt er lang niet meer zo in meegesleurd als andere jaren. Zal zeer waarschijnlijk er wel mee te maken hebben dat we ondertussen al 10 jaar bezig zijn. Maar ook het soort opdrachten en de aanwezigheid van troeven maken me dit jaar nog niet zo geweldig enthousiast.
Wat ik altijd zo goed vond waren de onwijs goed uitgeteste opdrachten die heel nipt wel of niet slaagden en er echt een ontlading was aan het eind van de opdracht. Dat heb ik dit seizoen nog een stuk minder gezien geloof ik. Minder alles of niets en veel opties waarbij een gedeelte van het bedrag kan worden besteed aan een voordeel (persoonlijk of voor het slagen van de opdracht)
De Molkoffer heeft ook niet helemaal de thematiek die we gewend zijn van een seizoen als Duitsland of Griekenland. Op zich brengt het wel een nieuw soort sneaky mollen met zich mee, maar het voelt toch vaak net wat te gemaakt.

Het blijft prima vermaak voor de zondagavond hoor. Maar ik begin wel steeds meer een casual kijker te worden.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Online Elijah

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 27-04-2025, 23:25:08 »
Ik ben het er mee eens Bart tot aflevering 4. Vanaf aflevering 5 zit ik er terug in en kunnen de opdrachten me weer meer bekoren. De kandidaten vind ik van het begin stuk voor stuk leuk. Ik zit elke eliminatie in spanning en leef echt mee met opdrachten zoals de trein, de watermeloenen en vandaag de paintball. Ik geniet weer volop.
Aflevering 1&2 Goed
Aflevering 3&4 matig
Aflevering 5&6 Geweldig
ben benieuwd naar 7&8

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #10 Gepost op: 27-04-2025, 23:31:38 »
Het zou ermee te maken kunnen hebben dat de pot zo historisch laag is, omdat zoveel opdrachten mislukken, en je daardoor de euforie van de kandidaten mist di in winning mood zijn; in ieder geval proef ik dat bij mezelf, door de teneur van achter elkaar mislukkende opdrachten wordt t een beetje mismoedig, het is allemaal iets teveel in het voordeel van de Mol…
Maar desondanks zeer grote hulde wederom voor het samenstellen van zo een goede uitgebalanceerde kandidatengroep.

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 28-04-2025, 00:06:32 »
Ik vind het een briljant seizoen, maar de enige aanmerking die ik heb is dat de opdrachten een beetje gerecycled aanvoelen. 

Een opdracht in een trein, het skydiven, een opdracht met golf hebben we nu al in meerdere seizoenen gezien.
De leepste snor van het land

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #12 Gepost op: 28-04-2025, 00:47:13 »
Het is ook wel moeilijk om nog een nieuw sport/vervoersmiddel etc. te vinden.  ;) We zijn eigenlijk gewoon enorm verwend de afgelopen 10 jaar.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 28-04-2025, 12:56:18 »
Ik vind dit seizoen een beetje saai en als de stream het gisterenavond niet alsnog had gedaan weet ik niet of ik er deze week aan gedacht zou hebben om de aflevering in te halen. Voor mij heeft het veel met de molkoffer te maken, de enige opdracht waarin die gedurende het spel gebruikt moest worden was de treinopdracht (volgens mij kreeg de mol bij de overige opdrachten de gelegenheid om van tevoren op een onbewaakt moment iets te doen met de molkoffer). Daarnaast ook nog pasvragen/vrijstelling/een gesprekje met de mol dat geld kostte. De molkoffer is uiteindelijk niet spannend gebleken, want de kandidaten kunnen er niets mee/aan doen.

Het motiveert (mij) allemaal niet echt om enthousiast te speuren, ik merk ook dat ik het forum nauwelijks bezoek en helemaal geen hints en theorieën-video's bekijk. Er is tot nu toe ook niet echt een opdracht die eruit springt en ik mis wat humor. Misschien ben ik teveel gewend geraakt aan de 'malle' spelonderdelen, zoals de mondharmonica tijdens het boxen en de wax van gisterenavond.

Ik hoop dat de toevoeging van volgend jaar weer zoiets is als de verdubbelaar, of een risicovollere variant van de molkoffer met een minder grote kans van slagen.
« Laatst bewerkt op: 28-04-2025, 13:24:01 door Eva. »

Offline KD.

• Forumlid
  • Make ONDERTITELS great again!
« Reactie #14 Gepost op: 28-04-2025, 23:47:19 »
Ik heb deze post verwijderd uit het aflevering 6 topic en hierheen verplaatst, omdat het meer over het hele seizoen gaat dan alleen de laatste aflevering:

Ik vind ook al die pasvragen, vrijstellingen, gesprekken met de mol etc. niet leuk.
Zonder dat waren het 3 leuke opdrachten.

Dit ja. Helaas heeft de Vlaamse Mol nu ook het stadium bereikt waarin alle dilemma's waarin kandidaten de keuze kunnen maken tussen geld of een persoonlijk voordeel er niet langer toe doen. Dat was in Nederland al langer het geval, maar tot nu toe vond ik dat de Vlaamse kandidaten over het algemeen nog wat beter nadachten of een bepaald voordeel echt een groot bedrag waard was. Nu zien we kandidaten die zonder blikken of blozen 2000 euro weggooien voor 1 pasvraag. Dat is bizar. En in eerdere afleveringen ook grote bedragen voor de kans op een onbekend voordeel.

Het geld is voor kandidaten te abstract, zolang ze niet het idee hebben dat ze het gaan winnen. De persoonlijke voordelen daarentegen zijn concreet, hoe klein en onbeduidend ook. Dit concept werkt dus niet meer en moeten ze echt gaan loslaten om het interessant te houden.

Een suggestie (als makers hier meelezen) is dat bij kansen op een persoonlijk voordeel ook een risico op een persoonlijk nadeel moet zijn. Ga je voor 3 pasvragen? Dan moet je 3 negatieve pasvragen kunnen krijgen als je opzet mislukt. Of zet tegenover een voordeel op korte termijn een nadeel op lange termijn. Bijvoorbeeld: je pakt een vrijstelling in deze aflevering, maar dan krijg je in de volgende aflevering maar 15 van de 20 vragen te zien. Dan is het dilemma dus niet tussen geld en persoonlijk voordeel, maar tussen kans op voordeel en risico op nadeel.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #15 Gepost op: 28-04-2025, 23:54:51 »
Eigenlijk ben ik niet zo'n fan van de molkoffer.  :-X
De mol is al in het voordeel doordat hij/zij al voorkennis heeft en weet hoe de opdracht verpest kan worden. Dat is voor mij voldoende. En ja, ook met attributen moet je ongemerkt saboteren, wat ook een uitdaging is. Maar persoonlijk vind ik dat toch minder. Kan natuurlijk een kwestie zijn van (persoonlijke) smaak.
En ook eens dat er wel erg veel pasvragen, vrijstellingen in het spel komen (wat weer geld kost). Wel weer verfrissend om te zien dat het geen garantie geeft om de volgende ronde te halen.

Verder vermaak ik mij prima. Mooi om Thailand mee te beleven en de interactie tussen de kandidaten te zien.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline KD.

• Forumlid
  • Make ONDERTITELS great again!
« Reactie #16 Gepost op: 29-04-2025, 00:01:40 »
Nog een nagekomen gedachte:

Ik herinner me dat in eerdere seizoenen kandidaten een zekere groepsdruk ervoeren om in het gemeenschappelijk belang te denken en dus niet steeds blindelings voor persoonlijk voordeel te gaan. Nu lijkt dat helemaal niet meer zo te zijn. Je kunt glashard liegen (bijvoorbeeld Hilde) of eindeloos voor eigen voordeel gaan ten koste van de groep (Pedro), maar daarna is het buiten de opdracht direct weer knuffelen en 1 groot feest. Ik snap dat iedereen op TV aardig wil overkomen, maar nu lijkt het ook of het ze allemaal niet echt meer boeit ofzo. Michèle's teleurstelling deze aflevering was zo'n beetje de eerste irritatie die we zagen en dat was niet eens vanwege het verspilde geld, maar omdat de anderen pasvragen hadden en zij niet.

Het is een spelletje en dat is prima, maar het gebrek aan fanatisme of consequenties van zelfzuchtige keuzes maakt het wat mij betreft ook wat gezapig. (En dat terwijl ik de opdrachten, filmwerk etc nog steeds fantastisch vind)
« Laatst bewerkt op: 29-04-2025, 00:13:43 door KD. »
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #17 Gepost op: 29-04-2025, 13:10:38 »
De opdrachten van dit seizoen vind ik weer waanzinnig leuk en origineel - van mondharmonicabitjes tot golfwaxstrips :D Maar ik deel de kritiek ook wel dat 'geld versus voordeel' het echte spel in de weg staat.

De opdrachten zijn nog steeds gelaagd zoals we van de makers gewend zijn, maar dit seizoen heb ik het idee dat er soms nét een laag mist om de opdracht interessant te houden. Bijvoorbeeld dat een keuze voor een voordeel nog geblokkeerd kan worden: als iedereen in de trein voor zichzelf speelt maakt het niet uit wie de laatste wagon haalt. Dan wordt het een individuele opdracht en geen groepsopdracht. Maar ook bijvoorbeeld de parachutespringopdracht was te zwart-wit. Zolang niet 3 op 4 de juiste antwoorden konden geven, kon er al vrijwel geld verdiend meer worden. En dan waren er nog een paar opdrachten die sowieso maar één echte laag hadden: de reclamequiz, de dansopdracht, en het halve diner. Ze leveren leuke televisie op, maar er valt voor ons minder te speuren.

De molkoffer vind ik nog steeds een leuke toevoeging aan het seizoen, maar sommige elementen voelen gemaakt. Zijn er echt lachhelmen waar je met een schroevendraaier de gevoeligheid mee kan veranderen?
...óf niet!

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #18 Gepost op: 29-04-2025, 13:19:10 »
Ik vind dat ihkv de molkoffer niet eens zo relevant, het gaat erom dat de mol daadwerkelijk met een inbussleutel naar een helm moet om die te kunnen sabboteren, wat maakt dat wij als kijker veel meer op de hoogte zijn van wat de mol deed om de opdracht te doen mislukken. Dat we dat niet als uberspannend ervaren komt uiteraard omdat ze dat niet volledig in beeld kunnen brengen. Misschien hadden ze meer ‘ooohs en aaahs’ verwacht.
Als poging om ons meer te betrekken bij het ‘mollen op the spot’ vind ik het wel een vondst.

Volgende seizoenen hoop ik weer wat meer op een back to basic molseizoen, minder luxe, minder zwembaden, hardere omstandigheden, meer ontberingen, meer beproevingen, heftigere exits en minder naieve kandidatengroep ;D
« Laatst bewerkt op: 29-04-2025, 13:57:25 door Mollem »

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 29-04-2025, 13:54:57 »
...Nu zien we kandidaten die zonder blikken of blozen 2000 euro weggooien voor 1 pasvraag. Dat is bizar. En in eerdere afleveringen ook grote bedragen voor de kans op een onbekend voordeel.

Het geld is voor kandidaten te abstract, zolang ze niet het idee hebben dat ze het gaan winnen. De persoonlijke voordelen daarentegen zijn concreet, hoe klein en onbeduidend ook. Dit concept werkt dus niet meer en moeten ze echt gaan loslaten om het interessant te houden.
Het geld is niet alleen het probleem volgens mij. Als je als kandidaat doordrukt om voor het geld te gaan, dan zorg je ervoor dat je medekandidaten jou af kunnen strepen als mol. Dit is voor jou een nadeel wat volgens mij veel groter is dan een pasvraag meer of minder. En ik denk ook dat dit een belangrijke reden is geweest waarom ze die 2000 euro hebben weggegooid voor 1 pasvraag.
Want laten we eerlijk wezen, t.o.v. Pedro hadden ze nu -2 pasvragen. Nimrod en Sarah t.o.v. elkaar 0 pasvragen. Alleen t.o.v. Michele en Alexy hadden ze +1 pasvraag. 'Gemiddeld' dus 0 pasvragen.

En dan wil ik nog een andere opmerking maken. Ik hoorde ze bij CDM nog zeggen dat een pasvraag in dit stadium zo belangrijk is. Bulshit. Als je op de verkeerde mol zit, zoals Pedro blijkbaar, dan helpt 1 pasvraag je niet. Zelfs 3 pasvragen waren kennelijk niet genoeg. Dat dit kwam omdat Pedro belangrijke informatie miste, daar geloof ik niet in. De belangrijke informatie wordt echt wel gedeeld, als die al niet kan worden afgeleid uit het spelverloop.
In de eerste aflevering kan 1 pasvraag wel het verschil maken. Niet alleen omdat de meeste kandidaten veel spreiden en daarom niet veel vragen goed hebben. Bovendien heb je relatief veel medekandidaten waarmee je wordt vergeleken en er hoeft er maar één bij te zitten die slechter scoort dan jou en je bent door. Daar komt nog bij dat de meeste kandidaten geen idee hebben wie de mol is en dus min of meer moeten gokken.