Na 6 afleveringen, waarbij afl 6 mij toch wat tegenviel (en volgens mij anderen ook) vind ik het wel tijd voor een tussenstand.
Want ik vind het nu ook erg veel worden met de pasvragen en hoeveel kandidaten bereid zijn daar voor neer te tellen. 2000 euro voor eigenlijk bijna geen voordeel. Ik zou als ik daar bij die trailer aankwam awarschijnlijk zonder overleg hebben gedrukt. Nadeel is dat dat mij dan onverdacht maakt. Mischien zit daar een probleem. Naar mijn idee was die opdracht opgezet om te mislukken.
En ik vind het wel problematisch dat er onderhand wel veel opdrachten in zitten die zijn opgezet om te mislukken. De wandeling met de doerians in aflevering 5 met de testvragen-over-de-toekomst is ook zo opgezet dat kandidaten voor zichzelf gaan.
Ja eerlijk: ik vind het gewoon geen spannende tv opleveren als ik van tevoren al kan uittekenen dat een opdracht gaat mislukken. Nou ben ik als kijker altijd team-kandidaten: ik wil dat er geld wordt verdiend (ik weet dat niet iedereen zo denkt). Maar in elk geval wil ik dat een opdracht spannend is. Bij de paintball met de observatiecamera's zat ik heel de tijd met het gevoel: dat wordt weer nul euro. Ja en dan kijk ik gewoon niet zo lekker. Er is genoeg ellende op tv. Ik kijk de Mol ook voor leuke televisie. Ik wil dat dingen lukken: of dat nou de opdrachten zijn of de molacties. Maar nu keek ik naar een opdracht waarbij 4 kandidaten er op het einde achter komen dat ze de opdracht feitelijk voor niets spelen. Ja, dat trekt mij gewoon niet zo, eigenlijk... En je krijgt er gedemotiveerde kandidaten van. Dat lijkt mij ook niet handig voor de rest van de reeks.
Iemand schreef al dat er veel meer risico mag kleven aan persoonlijke voordelen. Daar kan ik volmondig mee instemmen. Die risico's mis ik nu echt. Wat heeft Pedro moeten opofferen voor zijn egoïstische keuze voor pasvragen? Volgens mij helemaal niets. Mensen zijn 2 minuten boos, en daarna doen we weer alsof er niets aan de hand is.
Kiezen voor pasvragen? Prima, maar dan mag je in het bos slapen, tussen de muggen. Succes. Of dan krijgen de andere kandidaten de kans om in jouw molboekje te lezen. Whatever. Bied ze de keus: een pasvraag, of je molboekje terugtrekken uit de handschrift-lees-opdracht. En bieden op voordelen? Alleen vanuit een persoonlijke pot, niet vanuit de groepspot. Wil je extra lottoballetjes kopen? Prima: dan wordt dat geld in mindering gebracht als jij uiteindelijk het spel wint. Of: er worden aan het eind van het spel uit de gekochte ballen óók twee ballen getrokken voor wie er daarna een opdracht met kakkerlakken moet doen. Eens kijken of ze dan ook nog 200 euro gemeenschappelijk geld willen uittrekken.
Ik weet zeker dat de makers creatief genoeg zijn om allerlei originele dingen te bedenken. Zet aan het begin van de reis, en op nog een aantal momenten, een flinke straf op voor jezelf kiezen, om kandidaten voorzichtig te maken.
Dan de molkoffer. Een leuk geprobeerde gimmick, maar ik vind het oprecht gewoon niet heel goed werken. Het voelt allemaal heel gekunsteld en vooropgezet en het voelt alsof de mol niet meer molt binnen de regels van het spel, maar door de regels te veranderen. En dat vind ik niet eerlijk. Ik vind dat de kandidaten in elk geval moeten kunnen weten hoe een opdracht in elkaar zit, en als de mol de opdracht kan veranderen achter iedereens rug om, vind ik dat niet mollen maar valsspelen.
Ik snap dat de makers experimenteren, en bij experimenteren hóórt dat het soms niet uitpakt. Dus wat dat betreft juich ik 100% toe dat de makers experimenteren en elk jaar iets nieuws proberen. Dat is de enige manier waarop soms dingen ontstaan die fantastisch werken. En tja, dit keer is het experiment mislukt (nochtans voor mij, maar volgens mij ben ik hier niet alleen in).