Wie mij bij de voorstelling van de kandidaten het meest opviel was Els.
Bij haar beschrijving viel me deze ongebruikelijke formulering op:
“Ze observeert de wereld met een geamuseerde maar scherpe blik, en is met haar 155 cm de op 9 na grootste kandidaat van de groep. Maar wie het kleine niet eert..."
Het is overduidelijk dat dit seizoen draait om ongeluksgetal 13 en onheil.
Twee keer het gebruik van het getal 5 en 1 x het gebruik van het getal 9 viel me op.
Hoewel we in het Westen misschien snel knikken naar het ongeluksgetal 13 , gaan Thai veel verder. In de Thaise cultuur is "13" zo'n ongeluksgetal dat liften het helemaal overslaan en 12A gebruiken als workaround. Maar de invloed van numerologie en bijgeloof gaat veel verder dan 13: het raakt alles van telefoonnummers tot kentekenplaten, ( Jan heeft het nog even over nummerplaten, hint?)
vaak tegen aanzienlijke kosten.
Dan zijn er de geluksgetallen 5 en 9 in Thailand!
Bijvoorbeeld, het getal 9 (kao) is het meest geluksgetal van allemaal. Het is fonetisch gekoppeld aan "vooruitgaan" of "kaw-nah", een symbool van vooruitgang en veerkracht. Voeg daar nog aan toe - kao kan ook "rijst" betekenen, de basis van de Thaise keuken - en je ziet waarom 9 zo vereerd wordt. Eten is een universele Thaise liefdestaal, dus een 9 in je leven is alsof je overal een beetje geluk meedraagt. Wil je een kentekenplaat met "9999"? Dat kost je ongeveer 11 miljoen Thaise baht (ongeveer £ 250.000)!
Dan is er nog geluksgetal 5 (ha), wat in het Thais klinkt als lachen. Hoe meer 5's je hebt, hoe meer gelach en vreugde in je leven. Of het nu gaat om verjaardagen, telefoonnummers of zelfs huisnummers, 5 en 9 brengen fortuin en ze zijn gewild vanwege hun levensverbeterende vibes. We kunnen gerust stellen dat getallen in Thailand meer zijn dan alleen cijfers; ze zijn een pad naar welvaart, vreugde en geluk. Hmmm
Els heeft als mol altijd geluk en zegt al “haha” tegen ons?
In de spirit van “ Je kon het al weten “ achteraf. Wie weet?