Ik heb het even teruggekeken, want wist het allemaal niet precies meer.
Sarah: we weten natuurlijk niet wat dit (de kist) gaat geven, maar...
Pedro: heel veel voordeel voor de mol
Els: het is sowieso mooi meegenomen om een voordeel te hebben
Sarah: wat denk jij Pedro?
Pedro: ik denk dat die anderen zo kwaad gaan zijn, want...
Sarah: ja dat denk ik ook
Pedro: we hebben al in die helikopter gezeten, en dan ook nog dat voordeel pakken
Sarah: we hebben ook wel 3000 euro verdiend door hier zo snel te zijn
Pedro: dat is ook wel waar
Els: ze gaan ons ook minder vertrouwen, als er nog zoiets komt
Pedro: het is niet goed voor ons karma
Sarah (buiten beeld): ik wil gewoon niet direct weg
Redelijk gebalanceerd in beeld gebracht. Pedro is de enige die wat uit de wind gehouden wordt. Els zegt duidelijk dat het mooi is een voordeel te hebben. Sarah brengt ook duidelijk een argument in om voor het voordeel te kiezen, maar drammen kan je het echt niet noemen. Een mol zou best zo kunnen doen, lijkt me.
Ik heb het idee dat ze bij het laatste gesprekje al besloten hebben om voor het voordeel te gaan, en dat ze vooral even bespreken wat de consequenties (in de groep) zullen zijn.
Het moment van die beslissing is dus buiten beeld gehouden. Waarom? Kan zijn dat ze het voor ons als kijkers gewoon spannend wilden houden. Maar het kan ook zijn dat de mol het hier iets teveel heeft doorgedrukt.
Je kan het ook omdraaien: stel er zit een finalist (of meerdere finalisten) bij dit drietal, maar geen mol. Dan was dit een perfect moment om die finalist verdacht in beeld te brengen, om het spannender te houden. Maar dat is niet gebeurd.