Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Molkoffer onderscheppen  (gelezen 4471 keer)

Offline marivwae

• Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Molkoffer onderscheppen
« Reactie #40 Gepost op: 24-03-2025, 14:07:37 »
Voor mij ontsnapt de mol sowieso uit de container. Als eerste kan best, zelfs als de rest er niet uit komt (= geen geld).

Wat die koffer betreft; ook de "doos van Pandora" is niet open gegaan in Griekenland, dat was ook een voordeel voor de mol. Ik denk dat het wenselijk was dat de koffer meeging, maar niet noodzakelijk. Dan hadden we gewoon niet geweten wat er in zat.
Het spel laten beslissen, hoofdzaak voor de mol is geld uit de pot houden.

Maar geen geld is enkel in het scenario waar niemand anders ontsnapt OF als de koerier te laat aankomt. De kans dat niemand anders ontsnapt is klein, zo blijkt, want iedereen geraakt uit de container. En voor het scenario dat de koerier te laat aankomt is het net beter om zo lang mogelijk in de container te blijven zitten, ten minste tot een andere groep de container al heeft verlaten. Dat is de enige manier om enkele minuten te kunnen winnen en de kans te vergroten dat de koerier arriveert voor de kandidaten.
I was blind but now I can see

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #41 Gepost op: 24-03-2025, 14:10:22 »

Er werd 3000 euro verdiend. Het minimale dat je als mol nodig hebt.

Nee hoor. Het minimale is 0€ en de koerier die eerder aankomt. Dan wordt er niets verdiend en ben je 100% zeker dat je koffer aankomt en moet er niemand overtuigd worden om voor eigen voordeel te gaan.
« Laatst bewerkt op: 24-03-2025, 14:46:52 door marivwae »

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #42 Gepost op: 24-03-2025, 14:35:32 »
Vragen van de 5 kisten, antwoorden 1-2-3-4-5

Hoeveel gouden medailles won Thailand op de Olympische Spelen in Parijs? = 1
Hoeveel kandidaten zijn als eens in Thailand geweest? = 2
Hoeveel kleuren heeft de Thaise vlag? = 3
Hoeveel buurlanden heeft Thailand? = 4
Hoeveel euro is 184 Baht? = 5
« Laatst bewerkt op: 24-03-2025, 20:40:01 door Mollem »

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #43 Gepost op: 24-03-2025, 14:41:11 »
Er werd 3000 euro verdiend. Het minimale dat je als mol nodig hebt. Nee hoor. Het minimale is 0€ en de koerier die eerder aankomt. Dan wordt er niets verdiend en ben je 100% zeker dat je koffer aankomt en moet er niemand overtuigt worden om voor eigen voordeel te gaan.
Als spel is dit niet realistisch. Dan zou je ook ergens moeten kunnen vertragen. Een punaise op een vrachtwagenband is ook niet zo effectief.
Ik benadruk het spelelement dat dat spelers een foute keuze makkelijker zullen maken als ze een excuus aangeboden wordt (geld verdiend). Een veel realistischer scenario.

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 24-03-2025, 15:09:14 »
Daarom dat zo lang mogelijk in de container blijven de beste tactiek is als mol: Dat vergroot de kans dat de koerier eerder aankomt. Komt de koerier eerder aan wordt er niet verdient. De enige mogelijkheid om dit te doen is kijken hoe lang het duurt voor de andere kandidaten de container verlaten. Jij als mol hebt geen haast. Wegtikkende tijd is jouw beste vriend. Verlaten de kandidaten de container pas na 40 minuten en is er geen tijd meer om voor de koerier op de helipad te geraken: super! 0€, de koffer gaat sowieso door. Verlaten de eerste kandidaten al na 20 minuten de container, ok, het zij zo, dan kan je nog uit de container komen en proberen het spel te manipuleren om zo weinig mogelijk te verdienen. Als eerste uit de container komen is dus tegen het belang van de mol in.

Offline Betonmol

• Forumlid
« Reactie #45 Gepost op: 24-03-2025, 15:11:56 »
Daarom dat zo lang mogelijk in de container blijven de beste tactiek is als mol: Dat vergroot de kans dat de koerier eerder aankomt. Komt de koerier eerder aan wordt er niet verdient. De enige mogelijkheid om dit te doen is kijken hoe lang het duurt voor de andere kandidaten de container verlaten. Jij als mol hebt geen haast. Wegtikkende tijd is jouw beste vriend. Verlaten de kandidaten de container pas na 40 minuten en is er geen tijd meer om voor de koerier op de helipad te geraken: super! 0€, de koffer gaat sowieso door. Verlaten de eerste kandidaten al na 20 minuten de container, ok, het zij zo, dan kan je nog uit de container komen en proberen het spel te manipuleren om zo weinig mogelijk te verdienen. Als eerste uit de container komen is dus tegen het belang van de mol in.
Je bericht is tegenstrijdig.
Zo lang mogelijk in de container blijven is niet de beste tactiek van de mol want je impliceert dat de mol zeker nog in een busje wil geraken.
En niet elke opdracht in een container liet toe om nog snel als 2e te finishen. Het neus krabben en dansen wel nog enigzins, het voluit lezen van Bangkok zeker niet.
En het is trouwens ook helemaal niet duidelijk of de mol op de hoogte kon zijn van de andere containers.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #46 Gepost op: 24-03-2025, 15:22:58 »
Klopt wel, hoor. Zo laat mogelijk uit de tweede container komen is misschien nog specifieker omschreven beste moltactiek; los van of je weet hoe ver de anderen zijn.
Een mol die controlfreak is zou zelfs als eerste kunnen gaan om juist wel in de heli te geraken om de medespelers daar zelf te kunnen overtuigen voor eigen gewin te gaan.
Hilarisch toch, als blijkt dat Els haar eigen boodschap aan de twee anderen voorleest  ;D

Offline Smilin Jack

• Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: 24-03-2025, 15:28:44 »
Ik vind het in elk geval logischer om elk van de 5 dozen te noemen, individueel als naam( dus een keuze maken tussen de 5) dan dat iemand in poging 1 of 2 alles achter elkaar noemt en dus juist is .

Zelfs als je ze alle 5 1 voor 1 had genoemd en deur ging niet open, kon je laten denken dat het aan de uitspraak lag.

Deze container was voor mij verbazend dat die open gegaan is .

Deel één van de opdracht was natuurlijk wel om de dozen in een bepaalde volgorde te leggen, dus je kan wel al vermoeden dat die volgorde belang heeft om de juiste naam te vinden.

Dat je alles moet lezen wat op de vijf dozen staat is verrassend, maar het is wel een goede tactiek om dan 'toevallig' de juiste naam uit te spreken. Bijvoorbeeld wanneer je achter elkaar moet lezen wat er op doos 3 en doos 4 staat.

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 24-03-2025, 15:40:42 »
Het moment dat Gilles zijn voice-over doet (busje 1 is weg) zou inderdaad heel goed een seintje voor de mol zijn geweest. 

Daarbij valt op dat Michele daarna 3 keer heel opvallend haar gezicht/neus aanrakt. Maar die zijn dus wel net te laat dus - molpunten voor die groep. 

De manier waarop Hilde stuurt is ook erg opvallend: 'Wat doen we graag, relaxen, ontspannen, televisie kijken... THUIS!' 
Zo snel van relaxen -> thuis vind ik opmerkelijk. Uit het niets komt ze ineens met het goede antwoord.
Tot slot is die groep heel makkelijk te manipuleren als je de 3 antwoorden al weet. De andere kandidaten alvast naar de eerste 2 goede antwoorden sturen, wachten tot de voice-over van Gilles om dan snel het laatste antwoord te geven en dus als 2e uit de container te kunnen.

En hoe Hilde eerder vanuit een ‘o’ onmiddellijk naar het woord hond springt vind ik ook verdacht. Ideaal voor de mol is natuurlijk om al 2 gelijkenissen te vinden, dan te wachten op bericht van Gilles dat busje 1 vertrokken is, om dan heel vlug als 2de eruit te raken.

Dat dat heel vlug ging, weten we omdat de groep met de punten in beeld is vanaf de mededeling tot het punt dat ze ontsnappen. Dat is al erg kort (doordat Michèle opeens 5 keer haar gezicht aanraakt), maar Hilde en co zijn NOG vlugger opeens op Thuis kunnen komen…

« Reactie #49 Gepost op: 24-03-2025, 17:30:55 »
De vraag is dan: wil je als mol als eerste uit de container? Zolang er nog niemand uit de container is, ben je toch beter dat je zelf ook niet uit de container gaat? Zo win je tijd en kan de koerier misschien als eerste bij de helicopter aankomen, wat zowel voor het geld als voor de koffer het veiligst is voor de mol.
Laat ons even uitgaan van het scenario dat de mol sowieso in één van de busjes wil zitten, dan ben je toch beter dat je wacht tot er al één groep vertrokken is en dan pas de puzzel oplost? Voorbeeld: stel er zijn al 20 minuten verstreken. Jij als mol weet uiteraard wat je moet doen om uit de container te geraken. Ga je dan op minuut 20 al uit je container, of wacht je tot een andere groep uit de container is op minuut 25, 30, 35,...om vlak daarna met de oplossing te komen? Je kan namelijk geen tijd rekken in het busje. Als jou busje op kop ligt en je geeft een fout antwoord, remt jouw busje en wacht je tot de tweede bus je heeft ingehaald. Je rekt daarbij geen tijd tov het tweede busje. Mijn mening is daarom dat de mol nooit als eerste de container wil verlaten, maar wacht tot er 1 groep uit de container is. Duurt dit 45 minuten? Zoveel te beter voor de mol.
Euh, je hebt toch wel invloed op elkaars auto. Wordt je ingehaald, vertraag je je eigen auto, maar je kan perfect antwoorden zodat ze je niet geloven waardoor dat ander busje ook wordt vertraag. Onrechtstreekse invloed.

« Reactie #50 Gepost op: 24-03-2025, 17:39:06 »

En hoe Hilde eerder vanuit een ‘o’ onmiddellijk naar het woord hond springt vind ik ook verdacht. Ideaal voor de mol is natuurlijk om al 2 gelijkenissen te vinden, dan te wachten op bericht van Gilles dat busje 1 vertrokken is, om dan heel vlug als 2de eruit te raken.

Dat dat heel vlug ging, weten we omdat de groep met de punten in beeld is vanaf de mededeling tot het punt dat ze ontsnappen. Dat is al erg kort (doordat Michèle opeens 5 keer haar gezicht aanraakt), maar Hilde en co zijn NOG vlugger opeens op Thuis kunnen komen…
Dat is galgje spelen. Vond ik niet zo onmols.

Offline Vangu Vegro

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #51 Gepost op: 24-03-2025, 19:30:59 »
Vragen van de 5 kisten, antwoorden 1-2-3-4-5

Hoeveel gouden medailles won Thailand op de Olympische Spelen in Tokyo? = 1
? = 2
Hoeveel kleuren heeft de Thaise vlag? = 3
Hoeveel buurlanden heeft Thailand? = 4
Hoeveel euro is 184 Baht? = 5

Voor de volledigheid: De ontbrekende vraag is "Hoeveel kandidaten zijn al in Thailand geweest?", en de medaillevraag ging over de Spelen in Parijs.
"Als onder makkelijk te mollen mollen mollen mollen mollen, mollen mollen mollen stukken makkelijker nog."   - Kees Torn

Offline daniwidm

• Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 24-03-2025, 19:54:23 »
Dit was initieel ook mijn eerste gedacht. Maar kan je echt tijd rekken? Als je een fout antwoord geeft remt je eigen bus, maar de andere rijdt gewoon door. Je wint geen extra tijd.

Wel. Ik moet je even corrigeren.

De voorste bus stopt bij een fout antwoord - en komt daarmee per definitie later aan bij de bestemming.
De achterste bus haalt de eerste in, maar kan niet de tijd goedmaken en zal dus niet op het moment kunnen aankomen waarop de eerste bus had kunnen aankomen.

Fout antwoord = tijd rekken = koerier heeft grotere kans

Offline daniwidm

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 24-03-2025, 20:11:41 »
Wat in dit kader nog even aandacht mag krijgen is dat Nimrod direct het voorstel doet om de eerste 2 vragen goed te beantwoorden. Zijn idee is vertrouwen op te bouwen ze daarmee met de laatste vraag in te halen. Dit lijdt ook tot de 3000 euro.

Ik vind dit zeer onmols. Je weet niet wat ze in de andere bus bedenken, maar je laat potentieel 2 pogingen liggen om tijd te rekken én riskeert 6000 euro. Dit is als mol zelfs slechter dan helemaal niet sturen  (50/50 per vraag).

Dus groot aantal kandidaatspunten voor Nimrod. (ik laat het potlood nog even liggen, ook al is het verleidelijk)

Offline Smilin Jack

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 24-03-2025, 20:15:30 »
Voor de volledigheid: De ontbrekende vraag is "Hoeveel kandidaten zijn al in Thailand geweest?", en de medaillevraag ging over de Spelen in Parijs.

Hoeveel kandidaten er al in Thailand zijn geweest is een gokvraag; dat kunnen de (drie) kandidaten niet weten.
Hoeveel gouden medailles Thailand haalde op de Olympische spelen van Parijs lijkt mij toch ook geen parate kennis te zijn.

De kandidaten gokken juist en twijfelen blijkbaar niet aan de volgorde van de dozen, ook niet wanneer de deur niet open gaat bij hun eerste poging.

Is dat niet een beetje verdacht?  ;D

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #55 Gepost op: 24-03-2025, 20:43:29 »
Ik had het lijstje aangepast, er was een moment dat de kisten vol in beeld waren en die had ik gemist.
Het zijn inderdaad wel gokvragen waarbij 1 en 2 makkelijk verwisseld konden worden. Dan hadden we waarschijnlijk veel pogingen gezien met de lange Bangkoknaam in allerlei volgordes opgenoemd. Maar ik denk voorkennis.

Offline mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 24-03-2025, 21:30:20 »
Wat in dit kader nog even aandacht mag krijgen is dat Nimrod direct het voorstel doet om de eerste 2 vragen goed te beantwoorden. Zijn idee is vertrouwen op te bouwen ze daarmee met de laatste vraag in te halen. Dit lijdt ook tot de 3000 euro.

Ik vind dit zeer onmols. Je weet niet wat ze in de andere bus bedenken, maar je laat potentieel 2 pogingen liggen om tijd te rekken én riskeert 6000 euro. Dit is als mol zelfs slechter dan helemaal niet sturen  (50/50 per vraag).

Dus groot aantal kandidaatspunten voor Nimrod. (ik laat het potlood nog even liggen, ook al is het verleidelijk)

Nimrod stelt dat inderdaad voor, maar bij de tweede vraag over zijn eigen naam antwoordt hij aarzelend. Hij zegt zijn naam niet als hij de telefoon aanneemt, pas als er achter gevraagd wordt zegt hij dat hij Nimrod is, na een seconde pauze terwijl hij naar het scherm kijkt.
Dat vond ik eigenlijk wel verdacht. Nadien geven ze nog een fout antwoord, waardoor er nog eens vertraagd wordt.

Dat Pedro wilde nadenken zonder te fietsen was ook verdacht, zo kon de tekst natuurlijk niet gelezen worden en kon hij tijd rekken.

Als de mol bij de derde groep zat begrijp ik niet waarom ze niet uit de container kwamen. Na het bericht van Gilles dat er al een busje weg was kon die ongemerkt een aantal x zijn gezicht aanraken en snel de 10 punten pakken. Ik geloof niet dat de mol zo passief zou zijn bij de openingsopdracht, buiten in Griekenland heeft de mol altijd geld verspeeld in de eerste opdracht.

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #57 Gepost op: 24-03-2025, 21:48:53 »
Wel. Ik moet je even corrigeren.

De voorste bus stopt bij een fout antwoord - en komt daarmee per definitie later aan bij de bestemming.
De achterste bus haalt de eerste in, maar kan niet de tijd goedmaken en zal dus niet op het moment kunnen aankomen waarop de eerste bus had kunnen aankomen.

Fout antwoord = tijd rekken = koerier heeft grotere kans

Juist, maar dit geldt enkel de eerste keer dat de bus afremt. Eens de tweede bus de eerste heeft ingehaald maakt het niet meer uit of de bus die op kop rijdt afremt of niet.

De tijd is dus afhankelijk van de tweede bus die vertrekt. Hoe later die vertrekt, hoe beter voor de mol. Dus blijft de conclusie: de mol heeft er geen baat bij om als eerste te vertrekken en kan dus beter afwachten tot de kandidaten uit 1 van de andere containers als eerste vertrekken.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #58 Gepost op: 24-03-2025, 23:11:15 »
Als de mol in de eerste bus zit, kun je in theorie 2 keer een fout  antwoord geven en dus 6 k wegspelen .

Als de mol in de tweede bus stapt lukt dat niet .

Sit 1)
Vraag 1 wordt beantwoord in bus 1 . Stel deze gaat fout,  dan is vraag 2 voor bus 2 , ook die gaat fout dan mag bus 1 weer en d8e antwoorden goed en gaan naar heli, 3 k    En 2 keer oponthoud, bus 1 in heli. 3 k weg door bus 1 , 3 k weg door bus w

Sit 2
 Vraag 1 is voor bus 1 en gaat goed , vraag 2 is dus ook voor bus 1 en ook die gaat goed, dan is ook vraag 3 voor bus 1 en ook die gaat goed.   6 k nul oponthoud,  bus 1 in heli. Niks weg

Sit 3 vraag 1 bus 1 fout, dan is vraag 2 voor bus 2 fout, dan is vraag 3 voor bus 1 fout, dan komt bus 2 aan bij heli, 0 k , drie keer oponthoud  6 k weg door bus 1 , 3 k door bus 2

Welke situatie we verder ook bedenken er is geen methode waarop je in bus 2 meer geld niet in de pot kan spelen dan in bus 1 .

Offline Flos

• Forumlid
« Reactie #59 Gepost op: 24-03-2025, 23:12:00 »
Juist, maar dit geldt enkel de eerste keer dat de bus afremt. Eens de tweede bus de eerste heeft ingehaald maakt het niet meer uit of de bus die op kop rijdt afremt of niet.

Ik geloof dat ik je niet helemaal begrijp. Als de tweede bus de eerste heeft ingehaald en weer een fout antwoord geeft, waarna de eerst vertrokken bus zelfs nóg een fout kan maken wordt er toch netto veel tijd verloren?