Het kan zelfs zijn dat bepaald was dat een bus een bepaalde tijd moest stilstaan.
Mocht dit een regel zijn zou het wel zo uitgelegd zijn door een voice-over. Bij De Mol zijn ze wel echt duidelijk qua regels.
Ik zou het wel een veel betere regel vinden mocht de bus die een fout antwoord minstens 2minuten moet wachten nadat ze zijn ingehaald.
Het inhaalspel is puur om als eerste aan de helicopter te zijn en kans te maken op het voordeel. Qua tijd verlies is het minimaal, buiten dan de eerste keer.
Maar dit leidt me wel tot een nieuwe denkpiste.
Container 1 ontsnapt op 33 minuten. Tot nu toe ging ik (en velen) er vanuit dat het interessant is voor de mol om dan heel vlug als 2de groep eruit te raken. Maar te vlug na groep 1 is eigenlijk ook niet voordelig. Stel dat de 2de groep pas 10 minuten later vrijkomt, dan zou busje 1 bij een fout antwoord 10 MINUTEN moeten staan wachten. Bus 2 bepaalt dus sowieso wanneer het 2de deel van de opdracht start. Dus als mol kun je ook gewoon proberen niet los te komen én te hopen dat de andere container als 2de groep er ook zeer laat uit raakt.
Dat was vrijwel wat ik wou zeggen: de mol heeft er voordeel bij om niet als eerste uit de container te geraken. Hoe langer het duurt voor één van de ploegen uit de container raakt, hoe beter. En hoe meer tijd er tussen de eerste groep en de tweede groep zit, hoe beter. Dan blijft de vraag: hoe graag wil de mol in een busje zitten? Wint de mol veel door in het busje te zitten? Ik ben er nog niet uit. Daar de kandidaten in de busjes strijden voor een voordeel kan je er als mol vanuit gaan dat ze elkaar niet gaan helpen en dat die 9000€ niet volledig verdiend zal worden. De kandidaten gaan liegen om als eerste bij de helicopter te komen.
Wil je als mol in de helicopter zitten? Ja, want als het in de helicopter uitdraait op een stemming ben jij toch al 1/3 van de stemmen en dan moet je nog maar 1 iemand overtuigen. En de koffer lijkt mij belangrijk, zowel voor de mol als voor de makers, om in het spel te komen.
Nee, want je loopt na aflevering 1 al direct in de kijker en de kans is groot dat men zonder jou ook voor het persoonlijk voordeel zou gaan.
Ik acht de kans groot dat er veel gespreid is op de drie kandidaten in de helicopter bij de eliminatievragen.
Dus de hamvraag: wat wil deze mol het liefst: de koffer, of nog een beetje in de schaduw blijven?
En dan nog iets, wat gebeurde er als groep 1 heel vlug vrij komt (na 10 minuten bv.) en de 2de pas héél laat (55 minuten bv.). Dat zou willen zeggen dat groep 1 al bij de helicopter zouden kunnen zijn vóórdat de vragen tussen de 2 busjes konden worden gesteld.
De dansers zouden er sowieso wel vroeger uit geraken denk ik. Zij kregen een letter elke 2 minuten ze onafgebroken dansten. Ze moesten nog maar 1 vijfletterwoord vinden en ze hadden al 1 letter. Als ze nog 8 minuten bleven dansen stond het woord er volledig en ik denk dat zelfs met 1 extra etter ze het woord wel konden raden.
Hetzelfde met de neuskrabbers: Hun teller stond ook al op 8, dus er werd daar meer de neus aangeraakt dan gevloekt. Was ook een kwestie van tijd.
Maar in theorie kan het natuurlijk. En ook dan is het beter om de mol niet in de eerste bus te laten instappen, zodat die, als het nodig is, toch nog het spel in gang kan steken door de container na x-aantal minuten te verlaten zodat het spel toch nog gespeeld kan worden.