Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Molkoffer onderscheppen  (gelezen 4471 keer)

Offline Froky

• Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Molkoffer onderscheppen
« Reactie #60 Gepost op: 25-03-2025, 09:07:48 »
Juist, maar dit geldt enkel de eerste keer dat de bus afremt. Eens de tweede bus de eerste heeft ingehaald maakt het niet meer uit of de bus die op kop rijdt afremt of niet.

De tijd is dus afhankelijk van de tweede bus die vertrekt. Hoe later die vertrekt, hoe beter voor de mol. Dus blijft de conclusie: de mol heeft er geen baat bij om als eerste te vertrekken en kan dus beter afwachten tot de kandidaten uit 1 van de andere containers als eerste vertrekken.

Iedere keer dat een bus moet stoppen om zich te laten inhalen verlies je toch opnieuw tijd? Ik denk dat jij verondersteld dat ze na de eerste inhaalbeweging dan vlak na elkaar blijven rijden en dat 2de en 3de inhaalbeweging dus niet meer veel tijd inhouden? Maar in de realiteit zien we toch bij de 2de inhaalbeweging dat er weer een beetje tijd verloren gaat. Els heeft nog de tijd om haar voet omhoog te houden. Er gaan weliswaar geen ettelijke minuten verloren, maar toch zeker telkens tientallen seconden.

Het kan zelfs zijn dat bepaald was dat een bus een bepaalde tijd moest stilstaan.

Maar dit leidt me wel tot een nieuwe denkpiste.
Container 1 ontsnapt op 33 minuten. Tot nu toe ging ik (en velen) er vanuit dat het interessant is voor de mol om dan heel vlug als 2de groep eruit te raken. Maar te vlug na groep 1 is eigenlijk ook niet voordelig. Stel dat de 2de groep pas 10 minuten later vrijkomt, dan zou busje 1 bij een fout antwoord 10 MINUTEN moeten staan wachten. Bus 2 bepaalt dus sowieso wanneer het 2de deel van de opdracht start. Dus als mol kun je ook gewoon proberen niet los te komen én te hopen dat de andere container als 2de groep er ook zeer laat uit raakt.

En dan nog iets, wat gebeurde er als groep 1 heel vlug vrij komt (na 10 minuten bv.) en de 2de pas héél laat (55 minuten bv.). Dat zou willen zeggen dat groep 1 al bij de helicopter zouden kunnen zijn vóórdat de vragen tussen de 2 busjes konden worden gesteld.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #61 Gepost op: 25-03-2025, 09:31:35 »
Er zullen wel allerlei afspraken zijn gemaakt, over hoe snel de busjes reden, hoe ver uit elkaar maximaal, hoe lang stoppen, etc. zodat het spel goed gespeeld kon worden.

Offline Smilin Jack

• Forumlid
« Reactie #62 Gepost op: 25-03-2025, 09:46:53 »
En dan nog iets, wat gebeurde er als groep 1 heel vlug vrij komt (na 10 minuten bv.) en de 2de pas héél laat (55 minuten bv.). Dat zou willen zeggen dat groep 1 al bij de helicopter zouden kunnen zijn vóórdat de vragen tussen de 2 busjes konden worden gesteld.

Dat kon inderdaad theoretisch zo gaan, dat het eerste busje gewoon naar de helikopter zou rijden.   De molkoffer werd dan onderschept en er kon onderweg geen geld verdiend worden (of het eerste busje zou toch de vragen krijgen waarop ze kan kunnen gokken).

Maar om wat goede televisie te maken is het natuurlijk wel wenselijk dat de twee busjes tegelijk onderweg zijn.

Dat is trouwens een vraag die je je bij veel opdrachten kan stellen: "Wat als ...".  ;)

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #63 Gepost op: 25-03-2025, 10:12:24 »
Nadenken over het voordeel.

« Laatst bewerkt op: 25-03-2025, 10:24:49 door foxhunter »

Offline Betonmol

• Forumlid
« Reactie #64 Gepost op: 25-03-2025, 10:15:39 »
Nadenken over het voordeel.

Mja Els het valt op hoor

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #65 Gepost op: 25-03-2025, 10:23:26 »
Ik meen Gilles in voice-over toch te horen zeggen bij de eerste fout die ze maken (de echte naam van Nimrod) dat het rode busje zich bij een fout antwoord aan de kant zet en vijf minuten wacht. Toevallig is dat ongeveer het tijdsverschil bij vertrek: het eerste busje met Pedro, Els en Sarah vertrok met nog iets meer dan 33 minuten op de klok. Het tweede busje met Hilde, Jan en Nimrod, vertrok met nog iets van 28 minuten op de klok.
Wellicht hadden ze er een mouw aan gepast indien het tijdsverschil tussen de vertrektijden groter was geweest (bvb rond de 10 minuten). Dan had GDC in voice-over kunnen zeggen dat de voorste bus bij een fout antwoord tien minuten zou halt houden. In elk geval lang genoeg tot de tweede bus hen voorbijrijdt.
Het voornaamste is dat de bron voor potentieel tijdverlies het verschil in vertrektijden is en dat om tijd te verliezen het van belang is dat er in de bus die als eerste vertrekt een fout gemaakt wordt.

Hoe het nu in de praktijk is uitgedraaid vind ik wel cool.

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #66 Gepost op: 25-03-2025, 10:40:33 »
Trouwens, die vraag over de naam van Nimrod is eigenlijk vreemd.

Op het tablet staat letterlijk de vraag:
Wat is de echte naam van Nimrod?

A Roderick
B Diederick
C Nimrod

Die vraag impliceert dus eigenlijk zelf al dat Nimrod niet zijn echte naam zou zijn. Mocht Nimrod de mol zijn, dan zou hij er eigenlijk vanuit kunnen gaan dat ze deze vraag zeker gaan misbeantwoorden, zelfs als hij het juiste antwoord geeft?

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #67 Gepost op: 25-03-2025, 10:48:05 »
Ik geloof dat ik je niet helemaal begrijp. Als de tweede bus de eerste heeft ingehaald en weer een fout antwoord geeft, waarna de eerst vertrokken bus zelfs nóg een fout kan maken wordt er toch netto veel tijd verloren?

Stel container 1 gaat open na 20min en ze stappen in de bus 1 en ze beginnen te rijden. Op min 25 opent de 2de container, ze stappen in bus 2 en die begint ook te rijden.
Bus 1 heeft 5 minuten voorsprong. Bus 1 geeft een fout antwoord en remt. Bus 2 haalt bus 1 in. Bus 1 verliest dus 5minuten op hun normale aankomsttijd. Bus 1 begint terug te rijden van zodra Bus 2 hen heeft ingehaald. In principe zit bus 1 dus pal achter bus 2. Als bus 2 een foutief antwoord geeft remt bus 2. Bus 1 haalt hen in. Er is 0 extra tijd verloren gegaan voor de normale aankomsttijd (buiten misschien een halve minuut om bus 1 terug op gang te laten komen nadat ze is ingehaald door bus 2).
I was blind but now I can see

Offline Betonmol

• Forumlid
« Reactie #68 Gepost op: 25-03-2025, 10:52:41 »

A Roderick
B Diederick
C Nimrod

Die vraag impliceert dus eigenlijk zelf al dat Nimrod niet zijn echte naam zou zijn. Mocht Nimrod de mol zijn, dan zou hij er eigenlijk vanuit kunnen gaan dat ze deze vraag zeker gaan misbeantwoorden, zelfs als hij het juiste antwoord geeft?
Ik vind er niets mis mee al voelt het wel wat raar.
Voor mij impliceert die vraag enkel dat Nimrod louter een bijnaam zou kunnen zijn. Zoals mensen zich voorstellen als Pas maar eigenlijk Pasquino heten.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #69 Gepost op: 25-03-2025, 10:52:48 »
Maar het is gewoon erg grappig dat ze hier mee hebben gespeeld. Antwoord C) staat er iets voor niets  ;D
En de mol kan weer sturen op foute antwoorden  ;D

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #70 Gepost op: 25-03-2025, 10:56:04 »

A Roderick
B Diederick
C Nimrod

Dat is wat ze in Vlaanderen ‘een schoon strikvraag’ noemen.  :)

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #71 Gepost op: 25-03-2025, 11:09:15 »
Ik vind er niets mis mee al voelt het wel wat raar.
Voor mij impliceert die vraag enkel dat Nimrod louter een bijnaam zou kunnen zijn. Zoals mensen zich voorstellen als Pas maar eigenlijk Pasquino heten.

Klopt. Maar Nimrod is zijn echte naam, dus de vraag is toch echt een instinkertje? Eéntje waarvan de mol (waar hij dan ook zit) er kan vanuit gaan dat deze vraag waarschijnlijk verkeerd wordt beantwoord.

Ik verdenk zelf Nimrod niet, maar ik vind het ook frappant dat hij de telefoon beantwoord met ‘Je spreekt met Nimrod, dus de vraag is meteen beantwoord.’
En de vraag had ook al zichzelf meteen beantwoord. Grappig toeval, of moet ik toch Nimrod eens in de gaten houden?

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #72 Gepost op: 25-03-2025, 11:16:27 »
Het kan zelfs zijn dat bepaald was dat een bus een bepaalde tijd moest stilstaan.

Mocht dit een regel zijn zou het wel zo uitgelegd zijn door een voice-over. Bij De Mol zijn ze wel echt duidelijk qua regels.
Ik zou het wel een veel betere regel vinden mocht de bus die een fout antwoord minstens 2minuten moet wachten nadat ze zijn ingehaald.
Het inhaalspel is puur om als eerste aan de helicopter te zijn en kans te maken op het voordeel. Qua tijd verlies is het minimaal, buiten dan de eerste keer.

Citaat

Maar dit leidt me wel tot een nieuwe denkpiste.
Container 1 ontsnapt op 33 minuten. Tot nu toe ging ik (en velen) er vanuit dat het interessant is voor de mol om dan heel vlug als 2de groep eruit te raken. Maar te vlug na groep 1 is eigenlijk ook niet voordelig. Stel dat de 2de groep pas 10 minuten later vrijkomt, dan zou busje 1 bij een fout antwoord 10 MINUTEN moeten staan wachten. Bus 2 bepaalt dus sowieso wanneer het 2de deel van de opdracht start. Dus als mol kun je ook gewoon proberen niet los te komen én te hopen dat de andere container als 2de groep er ook zeer laat uit raakt.

Dat was vrijwel wat ik wou zeggen: de mol heeft er voordeel bij om niet als eerste uit de container te geraken. Hoe langer het duurt voor één van de ploegen uit de container raakt, hoe beter. En hoe meer tijd er tussen de eerste groep en de tweede groep zit, hoe beter. Dan blijft de vraag: hoe graag wil de mol in een busje zitten? Wint de mol veel door in het busje te zitten? Ik ben er nog niet uit. Daar de kandidaten in de busjes strijden voor een voordeel kan je er als mol vanuit gaan dat ze elkaar niet gaan helpen en dat die 9000€ niet volledig verdiend zal worden. De kandidaten gaan liegen om als eerste bij de helicopter te komen.

Wil je als mol in de helicopter zitten? Ja, want als het in de helicopter uitdraait op een stemming ben jij toch al 1/3 van de stemmen en dan moet je nog maar 1 iemand overtuigen. En de koffer lijkt mij belangrijk, zowel voor de mol als voor de makers, om in het spel te komen.
Nee, want je loopt na aflevering 1 al direct in de kijker en de kans is groot dat men zonder jou ook voor het persoonlijk voordeel zou gaan.
Ik acht de kans groot dat er veel gespreid is op de drie kandidaten in de helicopter bij de eliminatievragen.
Dus de hamvraag: wat wil deze mol het liefst: de koffer, of nog een beetje in de schaduw blijven?

Citaat

De dansers zouden er sowieso wel vroeger uit geraken denk ik. Zij kregen een letter elke 2 minuten ze onafgebroken dansten. Ze moesten nog maar 1 vijfletterwoord vinden en ze hadden al 1 letter. Als ze nog 8 minuten bleven dansen stond het woord er volledig en ik denk dat zelfs met 1 extra etter ze het woord wel konden raden.

Hetzelfde met de neuskrabbers: Hun teller stond ook al op 8, dus er werd daar meer de neus aangeraakt dan gevloekt. Was ook een kwestie van tijd.

Maar in theorie kan het natuurlijk. En ook dan is het beter om de mol niet in de eerste bus te laten instappen, zodat die, als het nodig is, toch nog het spel in gang kan steken door de container na x-aantal minuten te verlaten zodat het spel toch nog gespeeld kan worden.

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #73 Gepost op: 25-03-2025, 11:32:23 »
Het maakt de mol niet uit of hij als eerste of tweede uit de container komt, als hij er maar uit komt en in het busje geraakt. Daar heb je macht én over de te verdienen €9000 én de molkoffer. De mol kan daar gemakkelijk vertragen door een fout antwoord te (laten) geven waardoor de voorste bus op de andere moet wachten en er veel tijd verloren wordt.

Offline Betonmol

• Forumlid
« Reactie #74 Gepost op: 25-03-2025, 12:01:13 »

Ik verdenk zelf Nimrod niet, maar ik vind het ook frappant dat hij de telefoon beantwoord met ‘Je spreekt met Nimrod, dus de vraag is meteen beantwoord.’
En de vraag had ook al zichzelf meteen beantwoord. Grappig toeval, of moet ik toch Nimrod eens in de gaten houden?
De anderen hadden het ook veel slimmer moeten aanpakken he. Bel naar dat busje en vraag naar Roderick om aan de lijn te komen. Dat had niets opgeleverd en zo konden ze Roderick als antwoord schrappen.
Nu nam Nimrod de telefoon op, daar hadden ze meteen op moeten inspelen. "Is dat je echte naam?" Op dat moment weet Nimrod nog niet wat de vraag is die voorligt dus ze hadden het meteen uit hem losgekregen.

Offline MitchK

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • RN F1 Manager van 2024!
« Reactie #75 Gepost op: 25-03-2025, 12:48:23 »
De anderen hadden het ook veel slimmer moeten aanpakken he. Bel naar dat busje en vraag naar Roderick om aan de lijn te komen. Dat had niets opgeleverd en zo konden ze Roderick als antwoord schrappen.
Nu nam Nimrod de telefoon op, daar hadden ze meteen op moeten inspelen. "Is dat je echte naam?" Op dat moment weet Nimrod nog niet wat de vraag is die voorligt dus ze hadden het meteen uit hem losgekregen.

Het andere busje zag tegelijkertijd de vraag toch? Dus Nimrod wist de vraag al
Nog steeds een onbekende na Het Onbekende!

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #76 Gepost op: 25-03-2025, 15:52:38 »

Klopt. Maar Nimrod is zijn echte naam, dus de vraag is toch echt een instinkertje? Eéntje waarvan de mol (waar hij dan ook zit) er kan vanuit gaan dat deze vraag waarschijnlijk verkeerd wordt beantwoord.

Zouden de makers dit niet zo hebben gedaan omdat er een kans was dat Nimrod bij de eerste vraag al de telefoon zou opnemen en zeggen "hallo, met Nimrod". Of dat Hilde de telefoon opneemt en vraagt "Hallo, ik ben Hilde, wat zijn jullie namen? Ik zit hier met Jan en Nimrod". Dat zou niet eens onlogisch zijn om je voor te stellen als je met iemand voor het eerst spreekt met wie je aan een avontuur begint.

Mocht dan de tweede vraag zijn "Wat is de naam van deze kandidaat" met een foto van Nimrod en Nimrod als één van de opties, dan zouden ze het antwoord al direct kennen, want Nimrod heeft zich al voorgesteld.

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #77 Gepost op: 25-03-2025, 21:13:20 »
Misschien kan de mol beter als tweede uit de container geraken, er werd immers gemeld dat één container is geopend en de mol zal zo snel mogelijk nadien uit de container proberen te geraken. Dat maakt Hilde verdacht die snel 'thuis' opperde.
Als de mol in het tweede busje zit kan die aansturen op een verkeerd antwoord opdat ze aan de leiding komen wat echter niet is gelukt omdat Nimrod aanstuurde op eerst 2x juiste antwoord doorgeven en nadien een foute (onmols van Nimrod). De andere bus heeft nadien een reden om een verkeerd antwoord door te geven en dan opnieuw de bus die achterop komt waardoor er niets wordt verdiend en de molkoffer in het spel komt.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #78 Gepost op: 25-03-2025, 21:54:36 »
Je kan in het achterste busje wel aansturen op een fout antwoord, maar het blijft toch het voorste busje wat de eindelijk keuze maakt en dus bepaalt of er 3 k winst is .

Als je dus als mol in busje 1 zit , kun je 2 keer fout antwoorden .  Die kans heb je als mol in busje  2 niet .

Offline wouterv

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #79 Gepost op: 26-03-2025, 00:03:14 »
Het moment dat Gilles zijn voice-over doet (busje 1 is weg) zou inderdaad heel goed een seintje voor de mol zijn geweest. 

Daarbij valt op dat Michele daarna 3 keer heel opvallend haar gezicht/neus aanrakt. Maar die zijn dus wel net te laat dus - molpunten voor die groep. 

De manier waarop Hilde stuurt is ook erg opvallend: 'Wat doen we graag, relaxen, ontspannen, televisie kijken... THUIS!' 
Zo snel van relaxen -> thuis vind ik opmerkelijk. Uit het niets komt ze ineens met het goede antwoord.

even als Vlaming context geven: we hebben hier 2 bekende soaps Familie op de commerciële omroep en Thuis op de openbare omroep. Misschien helpt dat om de logica te plaatsen.

(ook in de krantenartikels vorige week stond dat Hilde een thuisfan is)
klaar voor de strijd