Iedereen met de leeftijd van Hilde zou Oskar Schindler moeten kennen van de film Schindler's List. Oskar Schindler zou een tijdmachine moeten hebben gehad om in 1874 (!) een lift te installeren. Hilde koos voor Oskar Schindler omdat ze die naam kende. Maar een naam die je kent is niet altijd het juiste antwoord op een vraag. Omdat Otis en Krupp allebei liftmerken zijn, zou je tussen die twee kunnen twijfelen. Maar Otis ligt meer voor de hand omdat Krupp toch vooral bekend is van de Duitse staalfabrieken. De gebroeders Otis waren Amerikanen, dacht ik.
Tsja, de film heet natuurlijk niet Oskar Schindler's List :-)
Dus hoewel ik het zelf wel wist, kan ik nog wel begrijpen dat iemand die de film misschien 30 jaar geleden heeft gezien, zich niet direct de voornaam herinnert van het hoofdpersonage. En Schindler is nu eenmaal een zeer gekend liftenmerk, zeker in Europa.
Het antwoord op de vraag klopt blijkbaar niet eens, want het was de vader, Elisha Otis, die de eerste personenlift in New York installeerde in 1857. Zijn 2 zonen, de gebroeders Otis, namen pas in 1861 de zaak over na de dood van hun vader en pas toen werd het bedrijf "Otis Brothers & Co" opgericht ;-)