Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 4 - Eliminatiestoelen uitschakelen  (gelezen 4166 keer)

Offline Eva.

• Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 4 - Eliminatiestoelen uitschakelen
« Reactie #40 Gepost op: 24-03-2025, 21:08:37 »
Of het jaartal was gewoon een extra hint om tot het juiste antwoord te komen.

« Reactie #41 Gepost op: 24-03-2025, 22:04:44 »
Vinden jullie het trouwens logisch dat de sportiefste van de hoop op de hoogste verdiepingen eindigen ? Hoewel ik hem voorlopig niet verdenk, kwam dit van Alexy. De mol kan natuurlijk ook gewoon meegaan in iemands foute tactiek.

Offline Smilin Jack

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 24-03-2025, 22:10:29 »
Vinden jullie het trouwens logisch dat de sportiefste van de hoop op de hoogste verdiepingen eindigen ? Hoewel ik hem voorlopig niet verdenk, kwam dit van Alexy. De mol kan natuurlijk ook gewoon meegaan in iemands foute tactiek.

Dat was inderdaad het voorstel van Alexy.  De bedoeling was ervoor te zorgen dat er zeker kandidaten boven zouden geraken, in de wetenschap dat het voor eender wie 'onmogelijk' zou zijn om van helemaal beneden op tijd boven te geraken.

Maar uiteindelijk wisten de kandidaten toch niet wanneer de lift waar zou stoppen.  Ze dachten - had ik de indruk - dat de lift enkel naar boven zou gaan, maar dat bleek dus niet het geval te zijn.

« Reactie #43 Gepost op: 24-03-2025, 22:20:56 »
Dat was inderdaad het voorstel van Alexy.  De bedoeling was ervoor te zorgen dat er zeker kandidaten boven zouden geraken, in de wetenschap dat het voor eender wie 'onmogelijk' zou zijn om van helemaal beneden op tijd boven te geraken.

Maar uiteindelijk wisten de kandidaten toch niet wanneer de lift waar zou stoppen.  Ze dachten - had ik de indruk - dat de lift enkel naar boven zou gaan, maar dat bleek dus niet het geval te zijn.
Pedro is van de laagste tot helemaal boven geraakt. Waarom dan niet Nomrad en Alexy lager ?

Nomrad (en Hilde) wouden niet dat degene met de voordelen bovenkwamen of toch zo laag mogelijk. Sarah en Els raakten niet boven, 2 van de 3. Toevallig niet de sportiefsten. Die beslissing heeft ook ermee geknoeid plus dan nog dat 37-plakje.

Ik wil geen tunnel, maar Nomrad staat hoog. Pedro, Els (verzwakt al een beetje), Jan en Michéle zijn de andere namen waarop ik spreid. 

Online mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 24-03-2025, 22:42:27 »
Toch vreemd dat, als ze denken dat de lift alleen omhoog gaat, ze diegenen met voordeel niet eerst laten uitstappen op het "in hun beleving" laagste niveau.

Als kandidaat zou je toch denken dat het best is dat zij net wel boven geraken, dan zijn hun juiste stoelen al weg en moet je zelf minder gokken. Al begrijp ik wel dat "in the heat of the moment" je ze het niet gunt.

Ik vind ook Nimrod en Pedro het verdachtst, op 3 Sarah, ze haalde het net niet tot V37. Speciaal dat Pedro de stoel van Sarah uitschakelde. Toeval? Of hebben ze buiten beeld informatie gewisseld?

« Reactie #45 Gepost op: 24-03-2025, 22:49:45 »
Iemand die iets al zou kunnen denken wie de afvaller van de andere 5 zou kunnen zijn ? Enige theorieën hieromtrent ?

« Reactie #46 Gepost op: 24-03-2025, 22:58:56 »
Toch vreemd dat, als ze denken dat de lift alleen omhoog gaat, ze diegenen met voordeel niet eerst laten uitstappen op het "in hun beleving" laagste niveau.

Als kandidaat zou je toch denken dat het best is dat zij net wel boven geraken, dan zijn hun juiste stoelen al weg en moet je zelf minder gokken. Al begrijp ik wel dat "in the heat of the moment" je ze het niet gunt.

Ik vind ook Nimrod en Pedro het verdachtst, op 3 Sarah, ze haalde het net niet tot V37. Speciaal dat Pedro de stoel van Sarah uitschakelde. Toeval? Of hebben ze buiten beeld informatie gewisseld?
Dit leek me vooral bij Hilde het geval "in the heat of the moment".
En Sarah komt van het laagste niveau, plus met haar hand in band, is dat toch wel heel moeilijk. Je zou je kunnen afvragen waar haar band was, want in begin liep ze er nog mee, maar haar verdenk ik het minste van de 3 uit de helikopter.

Offline Flos

• Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: 24-03-2025, 23:01:30 »

Opzich zie ik je punt, maar als je niet zeker weet vanaf waar je het wel of niet redt wil je toch de kandidaten die moeten gokken het zo makkelijk mogelijk maken lijkt me. Daarvan is de kans aanwezig dat ze per ongeluk jouw stoel kiezen.

« Reactie #48 Gepost op: 24-03-2025, 23:04:25 »

De molkoffer werd gebruikt in deze opdracht, dan ga ik er ook van uit dat de mol weet welke verdiepingen ze moeten uitgaan en dus ook weet dat ze nog moeten dalen. Ik vind Nomrad heel verdacht, maar again geen tunnelvisie.

I still have eyes on you, Pedro, Michéle, Jan (ook al heb ik geen molvibe bij hem) en Els. Sarah wil ik nog als dark horse zien. ;)

« Reactie #49 Gepost op: 24-03-2025, 23:06:26 »
Opzich zie ik je punt, maar als je niet zeker weet vanaf waar je het wel of niet redt wil je toch de kandidaten die moeten gokken het zo makkelijk mogelijk maken lijkt me. Daarvan is de kans aanwezig dat ze per ongeluk jouw stoel kiezen.
Inderdaad, er zijn dan normaal 3 stoelen al weg en meer kans voor die mensen dat ze hun eigen stoel hebben eruit gehaald.

Offline Sophiee

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #50 Gepost op: 25-03-2025, 08:51:54 »
Wat ik nog niet benoemd heb zien worden; als nieuwe mol zijnde lijkt het mij erg spannend om je scherm te moeten zien, dubbel wanneer de helft van de kandidaten aan de zijkant je reactie nóg beter kan zien!

Dat zou mij als mol wel 200 euro waard zijn voor een keertje.
Lurker sinds 2007

Online Elijah

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #51 Gepost op: 25-03-2025, 09:49:22 »
Ik weet niet of dit al gezegd is maar zouden pedro en Sarah op de trap hun stoelnummer gedeelt hebben. Want Pedro is boven gekomen en zag dat zijn nummer al was aangeduid, dus zet hij de schakelaar van Sarah om. Dit kan toeval zijn of hij wist het van haar. Gewoon een vraag

Offline Smilin Jack

• Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 25-03-2025, 09:56:26 »
Ik weet niet of dit al gezegd is maar zouden pedro en Sarah op de trap hun stoelnummer gedeelt hebben. Want Pedro is boven gekomen en zag dat zijn nummer al was aangeduid, dus zet hij de schakelaar van Sarah om. Dit kan toeval zijn of hij wist het van haar. Gewoon een vraag

Dat lijkt me wel, dat ze dat van elkaar wisten.
Waarom zouden ze het niet doen?

Dat Petro eerst voor zijn stoel wil kiezen en  - wanneer hij ziet dat die al 'uit' is gezet - daarna onmiddellijk voor die van Sarah lijkt me wel een duidelijke aanwijzing van het feit dat ze de informatie gedeeld hebben.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 25-03-2025, 11:48:37 »
Ze krijgen van tevoren uitgebreide uitleg. Ik kan me niet voorstellen dat ze hierbij niet hebben gezegd dat de lift ook omlaag kan gaan. Anders is het ook totaal onlogisch dat degene met het voordeel niet als eesten mochten uitstappen = meeste trappen naar boven. Het verklaart ook waarom Sarah en Pedro (beide met een voordeel) zonder gedoe als tweede mochten uitstappen omdat de lift was gedaald naar de 11de verdieping.

Iedereen met de leeftijd van Hilde zou Oskar Schindler moeten kennen van de film Schindler's List. Oskar Schindler zou een tijdmachine moeten hebben gehad om in 1874 (!) een lift te installeren. Hilde koos voor Oskar Schindler omdat ze die naam kende. Maar een naam die je kent is niet altijd het juiste antwoord op een vraag. Omdat Otis en Krupp allebei liftmerken zijn, zou je tussen die twee kunnen twijfelen. Maar Otis ligt meer voor de hand omdat Krupp toch vooral bekend is van de Duitse staalfabrieken. De gebroeders Otis waren Amerikanen, dacht ik.

Online marivwae

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 25-03-2025, 12:16:37 »

hmm, nee. Want dan geef je die drie zowat een vrijstelling en ben je nog steeds niet zeker dat jouw schakelaar wordt uitgezet.
Je weet 100% zeker dat die drie kandidaten jouw schakelaar zeker niet gaan uitzetten. Bij de kandidaten zonder voordeel is het voor iedereen gokken en bestaat de kans dat ze jouw schakelaar uitzetten.
I was blind but now I can see

« Reactie #55 Gepost op: 25-03-2025, 12:21:10 »
hmm, nee. Want dan geef je die drie zowat een vrijstelling en ben je nog steeds niet zeker dat jouw schakelaar wordt uitgezet.
Je weet 100% zeker dat die drie kandidaten jouw schakelaar zeker niet gaan uitzetten. Bij de kandidaten zonder voordeel is het voor iedereen gokken en bestaat de kans dat ze jouw schakelaar uitzetten.
Als er al 3 stoelen weg zijn, is er toch meer kans voor anderen om hun eigen stoel te vinden ?..
Zo logisch is het ook niet dat die 3 met voordeel lage verdieping hebben en de sportieve bij de hogere verdiepingen.
Pure kansberekening, niet ?

Die andere 7 kennen hun nummer niet, hé..

Online marivwae

• Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 25-03-2025, 12:33:39 »
Iedereen met de leeftijd van Hilde zou Oskar Schindler moeten kennen van de film Schindler's List. Oskar Schindler zou een tijdmachine moeten hebben gehad om in 1874 (!) een lift te installeren. Hilde koos voor Oskar Schindler omdat ze die naam kende. Maar een naam die je kent is niet altijd het juiste antwoord op een vraag. Omdat Otis en Krupp allebei liftmerken zijn, zou je tussen die twee kunnen twijfelen. Maar Otis ligt meer voor de hand omdat Krupp toch vooral bekend is van de Duitse staalfabrieken. De gebroeders Otis waren Amerikanen, dacht ik.

Tsja, de film heet natuurlijk niet Oskar Schindler's List :-)
Dus hoewel ik het zelf wel wist, kan ik nog wel begrijpen dat iemand die de film misschien 30 jaar geleden heeft gezien, zich niet direct de voornaam herinnert van het hoofdpersonage. En Schindler is nu eenmaal een zeer gekend liftenmerk, zeker in Europa.

Het antwoord op de vraag klopt blijkbaar niet eens, want het was de vader, Elisha Otis, die de eerste personenlift in New York installeerde in 1857. Zijn 2 zonen, de gebroeders Otis, namen pas in 1861 de zaak over na de dood van hun vader en pas toen werd het bedrijf "Otis Brothers & Co" opgericht ;-)
I was blind but now I can see

Offline Mollenjager-DT

• Forumlid
« Reactie #57 Gepost op: 25-03-2025, 19:20:45 »
Ze krijgen van tevoren uitgebreide uitleg. Ik kan me niet voorstellen dat ze hierbij niet hebben gezegd dat de lift ook omlaag kan gaan. Anders is het ook totaal onlogisch dat degene met het voordeel niet als eesten mochten uitstappen = meeste trappen naar boven. Het verklaart ook waarom Sarah en Pedro (beide met een voordeel) zonder gedoe als tweede mochten uitstappen omdat de lift was gedaald naar de 11de verdieping.
Toch vermoed ik dat ze niet wisten dat de lift ook omlaag zou gaan, aangezien dat net het 'grappige' en verrassende van de opdracht is. Het maakt het nog moeilijker voor de kandidaten om te beslissen wie wanneer mag uitstappen, aangezien het plots totaal onvoorspelbaar wordt wanneer de lift naar boven of naar beneden zal gaan.

Ik vind dit niet raar van Hilde. Ikzelf zou ook voor Schindler gegokt hebben, aangezien dat de enige liftnaam is die ik ken.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #58 Gepost op: 25-03-2025, 19:48:14 »
Dat lijkt me wel, dat ze dat van elkaar wisten.
Waarom zouden ze het niet doen?

Dat Pedro eerst voor zijn stoel wil kiezen en  - wanneer hij ziet dat die al 'uit' is gezet - daarna onmiddellijk voor die van Sarah lijkt me wel een duidelijke aanwijzing van het feit dat ze de informatie gedeeld hebben.
Dit puzzelstukje sluit mooi aan bij het volgende.
Bij de eerste liftstop (19) zegt Els samen met Sarah eruit te willen. De groep zegt nee en Sarah gaat in verzet: Wanneer dan wel?
Bij de tweede liftstop op 11 vind de groep het prima dat Els en Sarah eruit gaan, maar Sarah pissig in verzet en roept waarom Pedro niet? Sarah en Pedro gaan samen de lift uit. Sarah vertrouwt Pedro meer dan Els. Ze wil niet bij Els, de kans om het voordeel veilig te stellen is groter bij Pedro.
Na de groene schermen zijn ze wel de eersten die Els omhelzen, o wat fijn dat je door bent. En zo wordt voor de rest niet duidelijk hoe de verhoudingen tussen die drie werkelijk zijn.

Offline Conejo

• Forumlid
  • Look at this face..
« Reactie #59 Gepost op: 25-03-2025, 20:06:03 »
Ben ik de enige die echt geen enige liftnaam ken
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48