De Molkoffer is een toevoeging -experiment?- om de kijkers meer mee te geven van het mollen
tijdens de opdrachten ipv pas na de ontknoping, om zo meer betrokken te raken bi het mollen. In principe vind ik dat een geslaagde actie, het levert iets extra’s op, en het doet verder niets af aan het ‘andere' / normale verloop van het seizoen, het is er in mijn ogen niet minder om.
Ik begrijp ook heel goed dat productie voor zo’n actie graag wel controle houdt en ism de mol strak de uitwerking doet. En ik geloof wel dat alle items op verzoek zijn van de mol; sommige items hadden een minder goede uitwerking dan anderen; ik vind het tot nu toe evenwichtig. De mol moet echt moeite doen om te kunnen klooien met de items; misschien dat de ‘thrill’ daaromheen iets ontbreekt waardoor het voor ons kijkers als niet spannend genoeg overkomt. Lastiger is het om in te schatten of de items als ‘doping’ gezien moeten worden tov andere jaren. Een soort oneigenlijk gebruik van middelen door de mol waarmee kandidaten bij voorbaat kansloos zijn.
En alleen teruggrijpen op aflevering 1 “jullie hebben de koffer uit het spel kunnen houden” is ook een beetje te mager vind ik. Het zou leuk zijn geweest als kandidaten zich ook meer konden wapenen tegen de molkoffer, door bijvoorbeeld voor geld of foute antwoorden in de test kennis over de items te weten te komen, of iets dergelijks. Of vaker een moment om de koffer alsnog uit het spel te kunnen krijgen of bijv. drie opdrachten lang de koffer te kunnen uitschakelen. Kijken wat de mol dat wel/niet doet.
Het seizoen is nog niet afgelopen dus evalueren is eigenlijk nog voorbarig