Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trein  (gelezen 11063 keer)

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
Re: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trein
« Reactie #220 Gepost op: 1-04-2025, 15:18:46 »
Hilde eindigt met koffers van Els, Jan en Sarah.
Afvaller Rusiana dus met Pedro, Michèle en Alexy.

Ik neem aan dat Hilde en Rusiana zelf die verdeling hebben gemaakt obv het bedrag dat zij denken te hebben ?
Raar dat we daar niets van zien, dat er geen overleg is geweest welke koffers Hilde uiteindelijk gaat meenemen voor het hoogste bedrag.
Zou de productie hierin een hand hebben gehad? Waarom?

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #221 Gepost op: 1-04-2025, 15:24:47 »
Maar daarvoor ook al. We zien Pedro als eerste opstaan en een koffer van de overkant van de tafel pakken, onduidelijk welke. Dan Rusiana, dan Sarah en als laatste pakt Hilde de overgebleven koffer die nog op tafel ligt. Kunnen we achterhalen wie wiens koffer hier pakte? Het lijkt willekeurig te gebeuren. Maar als de mol hier doorgaat, zal deze zeker een voorkeur hebben voor een bepaalde koffer.

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #222 Gepost op: 1-04-2025, 15:27:50 »
Maar daarvoor ook al. We zien Pedro als eerste opstaan en een koffer van de overkant van de tafel pakken, onduidelijk welke. Dan Rusiana, dan Sarah en als laatste pakt Hilde de overgebleven koffer die nog op tafel ligt. Kunnen we achterhalen wie wiens koffer hier pakte? Het lijkt willekeurig te gebeuren. Maar als de mol hier doorgaat, zal deze zeker een voorkeur hebben voor een bepaalde koffer.

Maak het heel veel uit dan welke koffer(s) de mol meeneemt. De mol gaat bij Gilles toch sowieso in z'n eigen koffer gluren.
De leepste snor van het land

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #223 Gepost op: 1-04-2025, 15:28:52 »
Waarom?
Om moeilijkheden te voorkomen dus. Zoals NVR al zei, de crew grijpt dan in. De mol pakt gewoon de 100, en de crew kijkt hoe het loopt met de koffers, ontstaat er een probleem dat je er te veel informatie uit kunt halen dan herverdelen ze de koffers. Met hele grote kans dat er geen ingreep nodig is. Dat ze het allemaal bewust vaag houden is al een teken aan de wand, mogelijk is er ingegrepen. Maar voor de kandidaten geeft dat geen uitsluitsel. Zelfs Hilde heeft maar halve informatie, ze weet helemaal niets van Rusiana's koffers, dus zij kan er geen mol uit opmaken zelfs al vond er een ingreep plaats.
De Blondine is de Mol, Michèèèèèèle dus :)

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #224 Gepost op: 1-04-2025, 15:33:55 »
Maak het heel veel uit dan welke koffer(s) de mol meeneemt. De mol gaat bij Gilles toch sowieso in z'n eigen koffer gluren.

Ligt eraan of de mol succesvol die molkoffer heeft kunnen gebruiken.. Wat we ook niet zeker weten en waar sommige kandidaten een betere positie voor hadden dan anderen. En als de mol al vroeg die eerste coupé verliet dan is er de kans dat de mol een lager geldbedrag heeft gekozen dat met een volgende kandidaat ook gewoon in de koffer is meegekomen. Dan is het mathematisch weer interessant of er koffercombinaties mogelijk waren waaruit zonder meer zou blijken bij Giles dat er een dubbel bedrag in het spel was (maar daar lijkt het niet op, wat ik zo lees in dit topic).

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #225 Gepost op: 1-04-2025, 15:38:47 »
Ik neem aan dat Hilde en Rusiana zelf hun selectie hebben mogen maken. Misschien dat Hilde al vermoede lage bedragen te hebben gekozen zodat het inkijken van haar eigen koffer minder pijn zou doen…

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #226 Gepost op: 1-04-2025, 15:43:04 »
Wat Lo al schreef: het is misschien een teken aan de wand dat dit verder niet in beeld is gebracht. De verdeling van die overgebleven koffers. Terwijl de aflevering korter was dan standaard en ze er dus zeker wel de tijd voor hadden in de regie. En het zou ook zeker interessant zijn geweest om te zien hoe ze die verdeling tot stand kwam, inderdaad. Kunnen sturing en invloed van de makers bij die kofferverdeling dus niet uitsluiten. 

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #227 Gepost op: 1-04-2025, 15:44:02 »
Vroeg me wel af of een officieel land als "Marshalleilanden" ook zou worden afgekeurd. Waarschijnlijk wel. Dus dan zijn het er naar 13 in totaal inderdaad.

je hebt ook kersteiland en dergelijke, maar dit zijn geen onafhankelijke landen. Kersteiland hoort bijvoorbeeld bij Australië geloof ik.
Je hebt dan nog Somaliland, maar dat is geen erkend land.

Nu goed. Ik denk sowieso dat je als mol niet wil dat er daar 1000€ verdiend wordt, hoe graag je ook door wil naar de volgende ronde. Dus Sarah streep ik toch af. (Zij was het ook die in de eerste aflevering bij de foto van Hilde op de bus zei 'het lijkt wel een psychiater hé', waardoor ze ook het goede antwoord gaven. Een mol zou dit anders aanpakken.

Pedro kan ik met een fijn lijntje doorstrepen. Hij haperde heel even, werd toen geholpen door Rusiana, maar vond dan zelf Zwitserland en Nieuw-Zeeland. Hoe dichter je bij die 11 komt, hoe meer je je als mol moet inhouden en het van de anderen moet laten komen.

Hilde kan ik niet afstrepen op basis van deze opdracht. Zij heeft niets bijgedragen aan de landen, wat je als mol die geen geld in de pot wil ook zou doen.
Haar bedrag van 800€ is opmerkelijk en dat wijst erop dat zij ook de mol niet is. MAAR:  Stel nu, Hilde is de mol. Ze verwisselt haar 1000€ met 100/200/300/400/500€ in het tussenstuk tussen eerste en tweede coupé. En ze neemt ook het 800€-bedrag mee in haar broekzak. Verliest ze het landenspel of het oberspel...geen probleem, haar koffer met lager bedrag gaat mee met de andere kandidaten. Wint ze alles, en komt ze bij Gilles terecht, dan opent ze natuurlijk haar eigen koffer en verliest ze zo de waarde van alle koffers. Wanneer ze het opent haalt ze het lage bedrag uit haar koffer en steekt er de 800€ in. Maakt niets uit, want dat geld komt toch niet in de pot. Dit alles wordt weggeknipt in de montage en ze tonen de close-up van de 800€. Voor de kijker: er zit 800€ in haar koffer, zij kan niet de mol zijn, want het bedrag is te hoog.
Gilles vraagt dan: "Heb je iets bijgeleerd?" Hilde: "Ja, dat ik goed bezig ben". Als mol is zij dan inderdaad goed bezig.
Ik vind het onwaarschijnlijk dat het zo gegaan is, maar het is zeker mogelijk en het zet ons als kijker op het foute been.
Hilde heeft ook genoeg verdachte dingen gedaan in aflevering 1 om haar niet direct te kunnen afstrepen.

« Laatst bewerkt op: 1-04-2025, 16:41:30 door marivwae »
I was blind but now I can see

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #228 Gepost op: 1-04-2025, 15:44:46 »
Ja Nat, daar zijn tal van opties voor.
Ik neem aan dat Hilde en Rusiana zelf hun selectie hebben mogen maken.
Dat kan, en Hilde was ook content met haar kofferpakket zei ze. Maar stel, er moet een ingreep komen. Dan kan de crew gewoon zeggen: "OK, jullie zijn nu de finalisten, nu volgt de kofferverdeling, jullie moeten om en om een koffer kiezen". Dus dan mag je er 2 van je eigen stapel houden en moet er 2 van de ander kiezen. Dat gooit alles genoeg op de schop om geen gevaar meer te vormen voor de mol. Er zal voor alles een scenario hebben gelegen.
De Blondine is de Mol, Michèèèèèèle dus :)

Offline Heinz

• Forumlid
  • Niet zeuren, Heinz!
« Reactie #229 Gepost op: 1-04-2025, 16:22:04 »
Pedro kan ik met een fijn lijntje doorstrepen. Hij haperde heel even, werd toen geholpen door Rusiana, maar vond dan zelf Zwitserland en Nieuw-Zeeland. Hoe dichter je bij die 11 komt, hoe meer je je als mol moet inhouden en het van de anderen moet laten komen.

Alleen Nieuw-Zeeland lijkt van Pedro te komen. "Zwitserland" wordt ook nog ingefluisterd (door Rusiana).

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #230 Gepost op: 1-04-2025, 16:48:55 »
Dat zou kunnen.
Maar dan nog heeft hij Nieuw-Zeeland genoemd op een moment dat de andere kandidaten ook vast zaten.
Dan blijft mijn punt: als mol zwijg je dan beter.
I was blind but now I can see

Offline Klaartje76

• Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trei
« Reactie #231 Gepost op: 1-04-2025, 16:55:28 »
Ik kijk nu al uit naar aflevering 9 want ik wil weten hoe de Mol het in godsnaam geflikt heeft om (zo snel) de molkoffer hier te benutten en indien hij zijn 1000 heeft omgewisseld voor een lager bedrag, wanneer hij dat juist gedaan heeft. Tenzij het Jan is die rustig alle tijd had want hij was als laatste. Tenzij het Nimrod is… Godver, daar ga ik weer! “Laat het los, Klaar! Als je na vier keer herbekijken van deze treinopdracht nog geen stap verder bent, gaat het niet meer komen.”  :)

Offline Froky

• Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trei
« Reactie #232 Gepost op: 1-04-2025, 17:00:27 »
Ik kijk nu al uit naar aflevering 9 want ik wil weten hoe de Mol het in godsnaam geflikt heeft om (zo snel) de molkoffer hier te benutten en indien hij zijn 1000 heeft omgewisseld voor een lager bedrag, wanneer hij dat juist gedaan heeft. Tenzij het Jan is die rustig alle tijd had want hij was als laatste. Tenzij het Nimrod is… Godver, daar ga ik weer! “Laat het los, Klaar! Als je na vier keer herbekijken van deze treinopdracht nog geen stap verder bent, gaat het niet meer komen.”  :)

Of Pedro, als hij de kist meeneemt naar de tafel, zich zet waar Alexy later zat, bij de tv, daar wisselt en de molkoffer in dat kastje onder de tv wegsteekt. Dan zit je uit het zicht en hoor je 2 deuren voordat volgende kandidaat binnenkomt.

Ik ben ook heel benieuwd om het te weten te komen!

Offline Fernandel

• Forumlid
  • tutti insieme
« Reactie #233 Gepost op: 1-04-2025, 17:49:55 »
Plan A hier is dat de mol tot bij GDC komt. Als de mol weet dat de proef die daarnaartoe kan leiden een kelnerproef is, zou hij dan niet maken dat hij dicht in de buurt van de vakkundige kelner blijft?
Hilde is in de trein gepositioneerd face to face Rusiana, zo kan ze haar volgen, het nummerbord zien.
Tussen twee wagons in is er altijd een zekere ruimte met sanitair of zo, een zware deur kan de mol verwittigen als er een kandidaat in aantocht is, wat kan bepalen of er voldoende tijd is om het ruilen te doen slagen. De mol zal een poging wagen, riskant is het heel zeker, maar ik denk dat de mol het spel wilt spelen.

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #234 Gepost op: 1-04-2025, 17:58:24 »
Bij de verdeling van de koffers over de 2 finalisten is er maar één koffer waarop de mol met zekerheid invloed heeft en dat is de koffer van zichzelf. We weten dat Hilde een koffer had met een relatie hoog bedrag (€800). De mol kan dan redelijk veilig zijn koffer met bijvoorbeeld €100 aan Hilde geven als die al 2 andere koffers heeft met niet al te lage bedragen, bijvoorbeeld €300 en €500. Bij elkaar opgeteld precies €1700. Zonder de koffer van de mol is dit €1600 wat meer is dan 3 gemiddelde koffers bij elkaar.
Lang verhaal kort: de mol geeft zijn koffer met €100 aan de finalist met het hoogste bedrag in zijn koffer, in dit geval vermoedelijk dus Hilde, mits die geen andere koffers heeft met hele lage bedragen.

Offline Fernandel

• Forumlid
  • tutti insieme
« Reactie #235 Gepost op: 1-04-2025, 18:19:05 »
De mol wil eigenlijk niemand het voordeel gunnen te weten welk bedrag ze scoren, hoever ze staan in de zoektocht, twijfel komt de mol goed uit.
Het is beter als mol zelf bij GDC te gaan, als dat lukt... de kansen hiertoe zijn het proberen waard.

Persoonlijk vind ik dat Hilde haar pet, stond die aanvankelijk nog mooi recht, op een bepaald moment wel heel erg scheef ging staan, vallende glazen, verloren euros tot gevolg.
Op zich zou waarschijnlijk wel elke kandidaat zijn eigen koffer geopend hebben, geen euros in de pot.

Offline Hippie

• Forumlid
  • Love, Peace and a Mole
« Reactie #236 Gepost op: 1-04-2025, 21:52:22 »
De mol verwisselde de briefjes op de wc.
Iemand op dit forum had de trein opgezocht en gezien dat er ook een wc in het halletje was. Twee koffers mee, deur op slot en wisselen maar!

Offline mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #237 Gepost op: 1-04-2025, 22:34:19 »
Als de mol de waarde van de koffers kent, of op zijn minst de laagste bedragen, kan die perfect een laag bedrag gebruiken, op voorwaarde dat de mol laat zijn koffer los maakt en weet wie blijft zitten.
Dat zou nooit opvallen bij de restwaarde van de koffers.

Ik denk het niet, maar als Hilde de mol blijkt, heeft ze het wel aan Sarah te danken dat ze bij Gilles kwam te zitten. Daarbij denk ik niet, wat hier en daar wordt gesuggereerd, dat de mol bij Gilles nog een keer zijn bedrag kon veranderen. Dat zou spelvervalsing zijn.
Daarbij, zou het zo verdacht zijn dat Hilde (als mol) met 400 bij Gilles zou komen en het daarna nog heel goed zou doen? 

Offline Lola-aapje

• Forumlid
« Reactie #238 Gepost op: 1-04-2025, 22:36:36 »
Ik vroeg me af of er in werkelijkheid niet veel meer tijd tussen Pedro en Russiana zat, dit kan toch geknipt worden? Zo is er misschien wel veel meer tijd tussen de kandidaten.

Hilde eindigt met koffers van Els, Jan en Sarah.
Afvaller Rusiana dus met Pedro, Michèle en Alexy.

Ik neem aan dat Hilde en Rusiana zelf die verdeling hebben gemaakt obv het bedrag dat zij denken te hebben ?
Raar dat we daar niets van zien, dat er geen overleg is geweest welke koffers Hilde uiteindelijk gaat meenemen voor het hoogste bedrag.
Zou de productie hierin een hand hebben gehad? Waarom?

Hoe weet je dit zo zeker? is dit te zien in de aflevering? Het enige wat zeker is dat Hilde de 800 heeft. Zelf dacht ik dat Hilde de koffers van haarzelf, Russiana, Pedro en Sarah zou hebben, maar dat is dus niet zo. Dan zou je ook Russiana een laag bedrag kunnen geven, ze kreeg een rood scherm.
Als de mol kans heeft gezien zn 1000 te ruilen dat is er een mogelijkheid voor een dubbelbedrag bij de laatste vier. 800, 400, 400 en 100 ofzo. Maar ja. het kunnen dus ook nog de koffers van Alexi, Els, Jan en Michelle zijn. sja
« Laatst bewerkt op: 1-04-2025, 22:49:33 door Lola-aapje »

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #239 Gepost op: 2-04-2025, 09:34:42 »
“ik neem aan” en “waarom?” geven volgens mij aan dat ik dit allesbehalve zeker weet  ;)