Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trein  (gelezen 11063 keer)

Offline marivwae

• Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trein
« Reactie #240 Gepost op: 2-04-2025, 11:14:08 »
De mol verwisselde de briefjes op de wc.
Iemand op dit forum had de trein opgezocht en gezien dat er ook een wc in het halletje was. Twee koffers mee, deur op slot en wisselen maar!

Ja, maar in dit scenario: stel de mol neemt de koffer uit de kast, gaat naar de wc en wisselt de briefjes, maar op datzelfde moment, tijdens het wisselen, is er een andere kandidaat ontsnapt, passeert het wc en neemt plaats in coupé 2. Even later komt De Mol dan ook coupé 2 binnen.
De kandidaat die na De Mol ontsnapte gaat zich dan toch het één en ander afvragen? Zeker als de kandidaten later van Hilde te weten komen dat de molkoffer in het spel was. Dan is elk toiletbezoek plots heel verdacht. En wat doet De Mol dan met de koffer? In een kastje in het toilet achterlaten? Met het risico dat een andere kandidaat nadien naar het toilet gaat en dat kastje open trekt (wat ik als kandidaat misschien toch zou doen in zo'n spel)

Je wordt dan misschien niet 'op heterdaad' betrapt, maar er zijn toch wel linken die je kan leggen achteraf.
I was blind but now I can see

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #241 Gepost op: 2-04-2025, 11:46:37 »
De handelingen hoeven niet in 1 keer plaats te vinden hè.

De mol hoeft alleen t briefje uit de koffer te halen. Die molkoffer hoeft niet mee.

Het briefje in de eigen koffer verwisselen kan op elke plek waar de mol langskomt. Wc, halletje, wagon 2.. waar t uitkomt.

Ongeacht dat blijft dit allemaal erg risicovol

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #242 Gepost op: 2-04-2025, 12:11:37 »
Komt ook bij dat tussen de tafelopdracht en de baropdracht een heel rijtuig is dat niet werd gebruikt in het spel (waarschijnlijk het slaaprijtuig van de SRT-Prestige trein - ik telde 6 rijtuigen ze begonnen in de voorste). Daar kon, als de mol door was, nog veel gebeuren.

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #243 Gepost op: 2-04-2025, 12:20:05 »
Het is ook letterlijk 10 a 15 seconden in totaal

Kastje open .. briefje pakken.. kastje dicht. 5 seconden max. De molkoffer staat al open. De mol hoeft niet uit te dokteren hoe die koffer open moet

Zijn eigen koffer is ook open.
Letterlijk koffer snel opendoen.. briefje wisselen .. koffer dicht. Dit kan lopend.. staand .. zittend.

Het is allemaal zo gebeurd.

Edit: ik vind Pedro het meest verdacht hier omdat hij zo snel als t licht wegstuift meteen.
« Laatst bewerkt op: 2-04-2025, 12:22:27 door FS »

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #244 Gepost op: 2-04-2025, 12:39:32 »
Ik vind Pedro ook heel verdacht omdat hij dat ‘slotje’ blijkbaar extreem snel als eerste open krijgt. Hij stuift dan inderdaad weg. Maar dan moet hij er alsnog op hopen dat niemand anders het ‘raadseltje’ ook (toevallig) snel oplost en binnen de vijftien seconden na hem ook wegstuift. Het blijft een risico, maar als het lukt, wel chapeau! Dat moet toch ook een adrenalinestoot geven voor de Mol! Dat gaan mooie beelden worden in de revealaflevering, als Pedro de mol blijkt. Mannekes, ik begin al weer te twijfelen en te malen, terwijl ik dit schrijf! :)

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #245 Gepost op: 2-04-2025, 13:49:51 »
Het is ook letterlijk 10 a 15 seconden in totaal

Kastje open .. briefje pakken.. kastje dicht. 5 seconden max. De molkoffer staat al open. De mol hoeft niet uit te dokteren hoe die koffer open moet

Zijn eigen koffer is ook open.
Letterlijk koffer snel opendoen.. briefje wisselen .. koffer dicht. Dit kan lopend.. staand .. zittend.

Het is allemaal zo gebeurd.

Edit: ik vind Pedro het meest verdacht hier omdat hij zo snel als t licht wegstuift meteen.

Hoe weet je dat zijn koffer ook open is? Mij lijkt het heel sterk dat het cijferslot bij De Mol al van in het begin goed zou staan.
Pedro zit daar bijvoorbeeld met 3 anderen aan een tafel. Tussen de kandidaten die gaan zitten bij hun koffer en wanneer het spel echt start zal er toch ook wel wat tijd zitten. Als uw cijfercombinatie al op 13-13-13 staat, en uw buur verneemt nog maar een glimp van die combinatie, de eerste 13 bijvoorbeeld...als toevallig uw buur dan bij Gilles terechtkomt, of diegene die bij Gilles terechtkomt zegt achteraf "de combinatie was 13-13-13", dan zal die buur toch wel de link kunnen leggen: "tiens, bij Pedro zijn koffer stond ook al een 13, interessant"

Wat wel kan is dat de koffer al op 12-14-23 stond ofzo. Zodat De Mol al lopend maar één klein draaitje per cijfer moest geven. Dat kan je bijna blindelings.

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #246 Gepost op: 2-04-2025, 14:22:06 »
Ik vind Pedro ook heel verdacht omdat hij dat ‘slotje’ blijkbaar extreem snel als eerste open krijgt. Hij stuift dan inderdaad weg. Maar dan moet hij er alsnog op hopen dat niemand anders het ‘raadseltje’ ook (toevallig) snel oplost en binnen de vijftien seconden na hem ook wegstuift. Het blijft een risico, maar als het lukt, wel chapeau! Dat moet toch ook een adrenalinestoot geven voor de Mol! Dat gaan mooie beelden worden in de revealaflevering, als Pedro de mol blijkt. Mannekes, ik begin al weer te twijfelen en te malen, terwijl ik dit schrijf! :)
Ze hebben dat puzzeltje natuurlijk wel getest vooraf. Dus als je weet dat iemand zonder voorkennis er normaal gesproken minstens 1 minuut over doet... 

Aan de andere kant, als Pedro echt zo veel sneller is dan de anderen, maakt het hem wel weer heel verdacht bij andere kandidaten.

Ik denk toch echt dat de beste positie voor een mol hier de positie van Jan is. Dat is op elk gebied gewoon het meest logisch.
De leepste snor van het land

Offline Fernandel

• Forumlid
  • tutti insieme
« Reactie #247 Gepost op: 2-04-2025, 15:28:18 »
Het vormen van de twee kelnerduo's, gebeurt dit lukraak of niet?

Van links naar rechts:
Kaart 1: Team 1
Kaart 2: Team 2
Kaart 3: Team 1
Kaart 4: Team 2

Er zijn slechts twee soorten kaarten.
Pedro neemt kaart 2, mogelijks omdat er bij kaart 1 schade aan de hoek zichtbaar is.
Rusiana volgt en neemt de kaart volgend naast die van Pedro.

Is er met de mol een volgorde in het leggen van de kaarten afgesproken?
Is er met de mol een kenteken op de ommezijde afgesproken?
Weet Hilde nu welke kaart ze beter neemt om in team 1 te zitten?

Mogelijks.
Sarah glimlacht naar Hilde, het lijkt voor haar om het even welke kaart ze trekt.
Hilde houdt de pure focus aan. Grijpt ze haar kans om in team 1 te zitten?
De montage is hier niet zo duidelijk...

Rusiana is een taaie speelster en verdient het om door te gaan naar GDC op basis van haar landenantwoorden en aantal glazen, bovendien meent ze dat ze de koffer met een hoog bedrag heeft, wat de pot zou spijzen. Ze stoot echter op een totaal onverzettelijke Hilde. Waarom is Hilde helemaal niet van plan te buigen?

Dit zou ook allemaal larie en apekool kunnen zijn, maar dan heb ik het toch van me afgeschreven  ??? ::jaja::

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #248 Gepost op: 2-04-2025, 18:01:12 »
Heb het exacte moment dat iedereen door de deur gaat nog maar eens geanalyseerd, ervan uitgaande dat de mol zijn of haar koffer MOEST verwisselen, en daar dus even tijd voor nodig had.

1. Pedro: Snel puzzel oplossen zodat de anderen nog niet klaar zijn, je maakt jezelf wat verdacht hiermee maar kan zeker als mol.

2. Rusiana

3. Sarah: Helpt kort de anderen, gaat dan door de deur. Maar: Alexy was ook al klaar. Groot risico dat Alexy dan denkt, sorry ik ga nu ook. Lijkt me een te groot risico als mol om dan te gaan want je weet niet wat Alexy gaat doen.

4: Hilde: Helpt niemand en gaat gelijk naar de deur, verder eigenlijk dezelfde situatie als Sarah.

5: Els: Is klaar, twijfelt even om te helpen maar gaat dan toch. Zeer belangrijk: roept terwijl ze door de deur gaat: 'er mogen nog maar 4 kandidaten door'. Daarmee verhoog je het risico dat Alexy dan ook gaat. Dat doe je zeker niet als mol.

6: Alexy: Heeft een tijdje geholpen, gaat als een van de laatsten, maar wetende dat Michele waarschijnlijk vlak na hem gaat want die was ook net klaar.

7: Michele: Helpt en wacht tot het moment dat de laatste 3 nog steeds aan het sukkelen zijn met het slotje. Aardige positie voor een mol maar niet de beste.

8: Jan: Gaat als laatste door de deur, beste positie als mol? Maar: wacht nog wel even, risico dat Nimrod of Pasquino dan toch wat sneller is.

9: Nimrod: Haalt de top 8 dus niet, maar wat mij wel opvalt is dat hij gelijk na Jan toevallig klaar is. Lijkt me sterk dat de mol niet bij de top 8 wil zitten, maar kan ik ook nog niet afschrijven hierdoor.

10: Pasquino
« Laatst bewerkt op: 2-04-2025, 18:05:24 door Reflektor »
De leepste snor van het land

Online Molekule

• Forumlid
« Reactie #249 Gepost op: 2-04-2025, 18:24:05 »
Ik denk toch echt dat de beste positie voor een mol hier de positie van Jan is. Dat is op elk gebied gewoon het meest logisch.

Het is de beste positie maar Jan zit met zijn rug naar Pasquino en Nimrod, en heeft de zaak dus niet onder controle. Onmols.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #250 Gepost op: 2-04-2025, 18:29:01 »
Die uitspraak van Els dat er nog maar vier kandidaten door mogen, is inderdaad redelijk onmols. Goed punt, @Reflector.

Offline Fernandel

• Forumlid
  • tutti insieme
« Reactie #251 Gepost op: 2-04-2025, 21:30:49 »
Als Hilde bij GDC aankomt, heeft ze de koffers van Sarah, Els en Jan bij zich.

Indien Pedro of Michèle de mol is: als beiden slaagden in het omwisselen, dan namen ze een groot risico, maar zonder zinvol resultaat.

Indien Jan de mol is: hij genereert een resultaat, want hij slaagde in het omwisselen van de 1 000 euro naar een veel kleiner bedrag en blijft zo onder de radar, maar aangezien Hilde in dat geval 800 euro heeft, dan zit ze toch behoorlijk goed.

Zelfde redenering voor de anderen.

Als Hilde de mol is: dan is het niet belangrijk welke koffers ze bij zich heeft.

Zou de mol bij de briefing volgende week al dan niet aangeven in hoeverre zijn actie op de trein slaagde en zinvol was?

« Laatst bewerkt op: 3-04-2025, 14:45:02 door Fernandel »

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #252 Gepost op: 2-04-2025, 23:48:41 »

We horen zelf in de aflevering hoeveel geluid die schuifdeuren in de trein maken. En met nog een hele tussenwagon ervoor, kan de mol bij het horen van dat geluid van die schuifdeuren aan het einde van coupé 1 snel inpakken en wegwezen. Pedro heeft hier de beste positie om te mollen, net als Jan op het einde.

Ik denk dat die molkoffer een simpele code heeft die snel open kan en dat het voor de mol in 10 seconden te doen is om een bedrag daaruit te halen en meteen in de eigen koffer te stoppen. Pedro was zodanig snel dat die tien seconden (of laten het er twintig zijn) hem wel gegeven waren.

Offline Fernandel

• Forumlid
  • tutti insieme
« Reactie #253 Gepost op: 3-04-2025, 18:24:33 »
De wagon waar de koffers losgemaakt worden, verlaten ze zo snel mogelijk met een sprintje.
Als ze vervolgens zien dat er nog een hele lege wagon volgt, gaan ze mogelijks over in een meer gezapige wandeling.
Ze kunnen eindelijk even genieten van de unieke en luxueuze treintocht, het landschap... de rangorde ligt nu tocht vast!
Het is enkel de mol die nog een plan te timen heeft, maar de mol, die is voorbereid.

Het verschil in sprinten en daarna overgaan in wandelen, geeft wat meer ruimte aan de mol.
Het valt me gewoon op hoe relaxed zowel Michèle als Hilde de wagon met de vergaderruimte binnenkomen.

Offline keek

• Forumlid
  • Trust Nobuddy!
« Reactie #254 Gepost op: 3-04-2025, 20:02:02 »
kan het niet zijn dat de mol helemaal niet de briefjes in de molkoffer heeft gebruikt, maar simpelweg de koffertjes/ het naamstickertje erop heeft gewisseld? Sarah en Hilde hebben daar ruim de tijd voor gehad tijdens het omkleden voor de tweede opdracht.

Offline Mogura

• Forumlid
« Reactie #255 Gepost op: 3-04-2025, 20:25:10 »
kan het niet zijn dat de mol helemaal niet de briefjes in de molkoffer heeft gebruikt, maar simpelweg de koffertjes/ het naamstickertje erop heeft gewisseld? Sarah en Hilde hebben daar ruim de tijd voor gehad tijdens het omkleden voor de tweede opdracht.

Nee, Gilles liegt niet.
Gilles toont ons toch dat de mol kan kiezen uit alle bedragen van 100 euro tot 900 euro voor in de molkoffer. Moest het om stickers met namen gaan was dit wel gezegd geweest hoor, en dit lijkt me ook een pak lastiger dan het bedrag te wisselen. Je moet dan toch al twee stickers wisselen en je molbedrag van 1000 zit nog altijd in het spel.

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #256 Gepost op: 3-04-2025, 21:03:45 »
Dat valt teveel op. De koffers in de trein zijn zwart, de molkoffer is zilverkleurig met een mollogo ;D

Offline keek

• Forumlid
  • Trust Nobuddy!
« Reactie #257 Gepost op: 3-04-2025, 23:22:21 »
Dat valt teveel op. De koffers in de trein zijn zwart, de molkoffer is zilverkleurig met een mollogo ;D
Ik bedoel dat de molkoffer er helemaal niet aan te pas is gekomen. alle koffers van de kandidaten zijn zwart. Er zit slechts een klein stickertje met de naam op. Die kun je vrij onopvallend eraf peuteren en verwisselen.

Offline keek

• Forumlid
  • Trust Nobuddy!
« Reactie #258 Gepost op: 3-04-2025, 23:29:22 »
Nee, Gilles liegt niet.
Gilles toont ons toch dat de mol kan kiezen uit alle bedragen van 100 euro tot 900 euro voor in de molkoffer. Moest het om stickers met namen gaan was dit wel gezegd geweest hoor, en dit lijkt me ook een pak lastiger dan het bedrag te wisselen. Je moet dan toch al twee stickers wisselen en je molbedrag van 1000 zit nog altijd in het spel.

Dat is toch geen leugen? En is het alleen maar toegestaan om te saboteren met de molkoffer? Je saboteert zoals je saboteren kan. De stickertjes zijn gemakkelijker te verwisselen. En als de koffer met 1000 euro toch bij Gilles geraakt, is die in elk geval niet ter herleiden naar jou en strooi je je medekandidaten zand in de ogen.

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #259 Gepost op: 4-04-2025, 14:39:19 »
Dat is toch geen leugen? En is het alleen maar toegestaan om te saboteren met de molkoffer? Je saboteert zoals je saboteren kan. De stickertjes zijn gemakkelijker te verwisselen. En als de koffer met 1000 euro toch bij Gilles geraakt, is die in elk geval niet ter herleiden naar jou en strooi je je medekandidaten zand in de ogen.

De Mol krijgt geen extra tools aangereikt. Dit jaar is er de Molkoffer die De Mol kan gebruiken, maar de regel luidt: alle hulpstukken die de mol mag gebruiken voor sabotages moeten in de molkoffer passen. Ik denk niet dat die koffer in de molkoffer past.
Ook zijn ze bij De Mol zeer eerlijk over die regel en als ze laten zien dat de mol de briefjes kan verwisselen, dan zijn het ook die briefjes en hebben ze geen volledige dubbele zwarte koffer klaarstaan.