Ik weet niet meer exact wat de spelregels waren, maar zou het ook een strategie geweest kunnen zijn van de mol dat die in de eerste wagon al mensen met lage bedragen hielp bij het oplossen van dat gedoetje om het gemiddelde alvast omlaag te brengen?
Ik had die opmerking al eerder gemaakt:
Bij de liften zet Michèle de schakelaar van Jan uit. Ik vermoedde toen dat de mol, of het nu voor de sfeer is, of omdat de treinopdracht leuker speelt met 10 omdat de bedragen dan mooi van 100-1000 gaan, dat de mol de echte afvaller daar heeft gered.
Pasquino en Rusiana waren de eerste afvallers, maar beiden kregen een groen scherm na de liftopdracht. Zij waren dus zeker niet de slechtste na de eerste test en in hun koffer zat dus zeker meer dan 100€.
Als mijn theorie klopt, dan weet de mol wie er het laagste bedrag in zijn/haar koffer had. En inderdaad, als mol wil je zeker de laagste koffer mee, ten voordele van een hoger bedrag. Het is dus niet ondenkbeeldig dat de mol diegene met het laagste bedrag heeft geholpen.
Michèle helpt Jan. Dezelfde Jan wiens schakelaar ze bij de liftopdracht ook heeft uitgeschakeld.
Jan en Michèle verliezen in coupé 2 samen het spel (samen met Alexy en Els) en geven hun koffer elks aan een andere kandidaat. Dit vergroot de kans aanzienlijk dat er óf de koffer van Michèle, of de koffer van Jan bij Gilles komt. Het is dus geen 50/50 kans meer, maar 75% (denk ik) dat er een lage koffer bij Gilles terecht komt.
Jan is na Pasquino en Rusiana de derde afvaller en het is dus zeer aannemelijk (doch niet zeker) dat hij het eerste rode scherm kreeg.
Het is niet De Mol zijn/haar taak om ervoor te zorgen dat zijn/haar koffer per sé bij Gilles terechtkomt. Het is de Mol zijn taak om ervoor te zorgen dat er een zo laag mogelijk bedrag bij Gilles terechtkomt. Als Michèle de mol blijkt te zijn, en ze heeft inderdaad Jan geholpen om hem als backup te kunnen gebruiken mocht haar koffer niet door gaan tot bij Gilles, dan is ze daar in geslaagd, want Jan zijn koffer kwam wel degelijk tot bij Gilles.
Ik zou dit alleszins een mooiere molactie vinden dan Sarah die 1000€ in de pot brengt om nog steeds maar op een 50/50 kans te botsen dat haar koffer bij Gilles terechtkomt. Wat dan trouwens ook nog eens de bedoeling van een laag bedrag tot bij Gilles te brengen teniet doet, want zelfs als Sarah het briefje van 1000 heeft verwisseld met één van 100, heeft ze netto toch nog steeds 100€ voor de pot opgebracht door Thailand te roepen, als de koffer van de kandidaat bij Gilles gesloten blijft. (ze verspeelt 900€ door de switch, maar wint 1000€ door Thailand)