Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trein  (gelezen 14699 keer)

Online Mogura

• Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trein
« Reactie #320 Gepost op: 28-04-2025, 15:56:13 »
Deze opdracht nog eens aan het herbekijken en volgens mij klopt er toch iets niet wanneer Michèle vertrekt uit de eerste wagon.

Komt als een vloeiend beeld over en de frames lijken logisch op elkaar te volgen, maar op de frame waar Jan nog te zien is zitten ze nog in een parking en is er geen zon op de stoelen.
Op de frame van de andere camera die lijkt te volgen direct aansluitend op die frame waar we Jan zien is er ineens zon op die stoelen in de wagon en zien we buiten geen parking maar een veld.
Ik ga geen afbeeldingen zetten, maar kijk het gerust na. Het is bij het wisselen van de camera wanneer Michèle vertrekt en zegt tegen Jan "Nog maar twee plaatsen sorry". Terwijl ze ter hoogte is van Pasquino en Nimrod is er een hard cut tussen twee cameras.

Online MitchK

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • RN F1 Manager van 2024!
« Reactie #321 Gepost op: 28-04-2025, 16:12:19 »
Dank voor je overzicht! Als dat inderdaad de aanpak van de mol was, dan is Alexy dus het meest verdacht hier.

Lijkt me niet? Aangezien Hilde juist veel geld had. Die zou je dan juist niet helpen toch?
Nog steeds een onbekende na Het Onbekende!

« Reactie #322 Gepost op: 28-04-2025, 16:53:49 »
Wie is de juiste persoon? Als mol kan je denken "Hilde heeft de meeste overredingskracht, dus die maakt het meeste kans", maar dat is geen zekerheid, zeker geen zekerheid die 1000€ waard is (toen 25% van de pot). Als ik daar had gezeten in plaats van Rusiana, dan werd het een spel blad-steen-schaar dat zou bepalen wie door mocht (of schaar-steen-papier zo u wil :-) ). Het oeverloos gezeur van Hilde zou absoluut geen indruk maken op mij en ik zou het dan liever overlaten aan kans dan haar op haar woord geloven. En verder weet ik niet of je echt wíl dat jouw koffer tot bij Gilles geraakt. Je wil vooral dat, liefst een kandidaat, zijn/haar koffer open maakt. En je wil natuurlijk ook ZEKER dat je je bedragen hebt verwisseld. We zien zelfs niet of Sarah een invloed heeft gehad op wie haar koffer uiteindelijk heeft gekregen. Volgens mij hebben Sarah en Pedro hun koffer gewoon laten staan en zijn ze willekeurig opgepakt door Hilde en Rusiana, maar dat weten we niet zeker.

Ja. Dus, in het slechtste geval (voor de mol): Hilde opent haar koffer niet en er wordt 2700€ verdiend deze opdracht (1700€ uit de koffers, 1000€ uit het landenspel)
Jij redeneert dan: Sarah als mol, hoe schitterend, ze heeft haar 1000€ verwisseld met een briefje van 300€ en zo 700€ uit de pot gehouden. Wat goed dat Sarah haar koffer bij de laatste 4 zat.
Ik redeneer zo: zelfde scenario, maar dit keer houdt Sarah als mol 6 seconden langer haar mond. Ze verliezen de opdracht. Haar koffer wordt doorgegeven aan Jan. 50/50 kans dat haar koffer bij Gilles terecht komt. Dus we maken scenario a en scenario b:
Scenario a) Jan geraakt tot bij Gilles. Voor de gemakkelijkheid zullen we stellen dat dezelfde koffers met dezelfde bedragen doorgaan. Jan opent de koffer ook niet. Ze verdienen 1700€. Dus geen 2700€. Sarah weet 1700€ uit de pot te houden (700€ door de switch van de biljetten, 1000€ door Thailand niet te vernoemen.

Scenario b Niet Jan maar Michèle geraakt bij Gilles. Sarah haar koffer geraakt dus niet bij Gilles. Michèle heeft de koffer van Pedro ipv Sarah, waar 900€ in zit. Alle andere bedragen effenen zichzelf wat uit. Ipv voor 1700€ spelen ze nu dus voor 2300€. (1700€ + 900€ (Pedros koffer) - 300€ (Sarahs koffer)). En warempel, ook Michèle opent haar koffer niet. 2300€ wordt er verdiend.

Dus zelfs in het slechtste scenario, scenario b, waar Sarah haar koffer met laag bedrag niet tot bij Gilles geraakt en veranderd wordt naar het hoogste bedrag dat een kandidaat kan hebben, wordt er toch 400€ minder verdiend als de kandidaten hun koffer openen.

En in het beste scenario voor de mol, als alle kandidaten hun koffer openen wordt er 0€ verdiend, of Sarah haar koffer nu bij Gilles staat of niet. Terwijl er nu 1000€ werd verdiend. 1000€ over hebben puur voor misleiding, die na 30 seconden al wordt teniet gedaan door Gilles, die de kandidaat die bij hem terecht komt erop wijst dat er een molkoffer in het spel is...dat vind ik veel geld binnenbrengen voor weinig resultaat.
Zoals ik al zei is er in wagon 3 50 % kans dat het bij de kandidaat terecht komt dat je wilt. Als mol hoef je er niet per se bij te zijn, maar de molkoffer wil je toch wel in de laatste wagon. Het heeft namelijk het neveneffect dat het een kandidaat op een verkeerd spoor kan zetten.

En ik heb al bij veel opdrachten driedubbel nagekeken/geanalyseerd etc..
Hetgeen ik weet en vaststel is als de opdracht van de molkoffer gelukt is, dan is het enkel Sarah met de koffer in de laatste wagon. Voor de rest we shall see.

Ik volg de mol 7 jaar en 5x zat ik juist en 2x op de winnaar. Dit is het eerste jaar dat ik zo hard twijfel. Anders ga ik alsnog voor Alexy...

Online Mogura

• Forumlid
« Reactie #323 Gepost op: 28-04-2025, 17:32:44 »
Zoals ik al zei is er in wagon 3 50 % kans dat het bij de kandidaat terecht komt dat je wilt.

Waarom is er in wagon 2 ook geen 50% kans dat je koffer bij de kandidaat komt die je wil? Lijkt me op zich dezelfde kans.

Deze discussie moet inderdaad ook in de topic van de trein komen.

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #324 Gepost op: 28-04-2025, 18:17:46 »
Ik weet niet meer exact wat de spelregels waren, maar zou het ook een strategie geweest kunnen zijn van de mol dat die in de eerste wagon al mensen met lage bedragen hielp bij het oplossen van dat gedoetje om het gemiddelde alvast omlaag te brengen?

Ik had die opmerking al eerder gemaakt:

Bij de liften zet Michèle de schakelaar van Jan uit. Ik vermoedde toen dat de mol, of het nu voor de sfeer is, of omdat de treinopdracht leuker speelt met 10 omdat de bedragen dan mooi van 100-1000 gaan, dat de mol de echte afvaller daar heeft gered.
Pasquino en Rusiana waren de eerste afvallers, maar beiden kregen een groen scherm na de liftopdracht. Zij waren dus zeker niet de slechtste na de eerste test en in hun koffer zat dus zeker meer dan 100€.

Als mijn theorie klopt, dan weet de mol wie er het laagste bedrag in zijn/haar koffer had. En inderdaad, als mol wil je zeker de laagste koffer mee, ten voordele van een hoger bedrag. Het is dus niet ondenkbeeldig dat de mol diegene met het laagste bedrag heeft geholpen.
Michèle helpt Jan. Dezelfde Jan wiens schakelaar ze bij de liftopdracht ook heeft uitgeschakeld.
Jan en Michèle verliezen in coupé 2 samen het spel (samen met Alexy en Els) en geven hun koffer elks aan een andere kandidaat. Dit vergroot de kans aanzienlijk dat er óf de koffer van Michèle, of de koffer van Jan bij Gilles komt. Het is dus geen 50/50 kans meer, maar 75% (denk ik) dat er een lage koffer bij Gilles terecht komt.

Jan is na Pasquino en Rusiana de derde afvaller en het is dus zeer aannemelijk (doch niet zeker) dat hij het eerste rode scherm kreeg.

Het is niet De Mol zijn/haar taak om ervoor te zorgen dat zijn/haar koffer per sé bij Gilles terechtkomt. Het is de Mol zijn taak om ervoor te zorgen dat er een zo laag mogelijk bedrag bij Gilles terechtkomt. Als Michèle de mol blijkt te zijn, en ze heeft inderdaad Jan geholpen om hem als backup te kunnen gebruiken mocht haar koffer niet door gaan tot bij Gilles, dan is ze daar in geslaagd, want Jan zijn koffer kwam wel degelijk tot bij Gilles.

Ik zou dit alleszins een mooiere molactie vinden dan Sarah die 1000€ in de pot brengt om nog steeds maar op een 50/50 kans te botsen dat haar koffer bij Gilles terechtkomt. Wat dan trouwens ook nog eens de bedoeling van een laag bedrag tot bij Gilles te brengen teniet doet, want zelfs als Sarah het briefje van 1000 heeft verwisseld met één van 100, heeft ze netto toch nog steeds 100€ voor de pot opgebracht door Thailand te roepen, als de koffer van de kandidaat bij Gilles gesloten blijft. (ze verspeelt 900€ door de switch, maar wint 1000€ door Thailand)
« Laatst bewerkt op: 28-04-2025, 18:19:43 door marivwae »
I was blind but now I can see

Offline Fernandel

• Forumlid
  • tutti insieme
« Reactie #325 Gepost op: 28-04-2025, 18:34:50 »
Soms denk ik dat het beter zou geweest zijn als de makers 500 euro op de landenopdracht hadden gezet in plaats van die 1000 euro.

In de pure netto geldelijke berekeningen gaat de aandacht voor het risico nemen en de mogelijkheid creëren om toe te slaan verloren.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #326 Gepost op: 28-04-2025, 20:33:29 »
Sarah ging met Pedro in het pak. Kan zijn dat zij apart omgekleed hebben. (Hij slaapt tenslotte naakt, je weet het nooit.)
Terwijl Rusiana en Hilde met bierglazen liepen was Sarah alleen?
Zou een leuke molactie zijn om wat lage koffers te wisselen naar Hilde. Sarah die eerst haar halve pak aandoet en daarna Pedro in de volgende ruimte in het pak stapt of aan elkaar geritst worden.
Het is alleszins mogelijk!

Ik heb een keer geprobeerd de samenstelling van de koffers te reconstrueren en ik meen dat er twee verwisseld zijn. Die van Hilde en Rusiana konden niet gewisseld worden.

Even teruggezocht en de koffers van Els en Michèle zijn gewisseld. Els ging via Pedro naar Rusiana. Michèle ging via Sarah naar Hilde.

Dit was voor de productie nog acceptabel maar doorgaan naar de laatste wagon niet. Ze had al in de helikopter gezeten en daar invloed uitgeoefend op het te verdienen geld en nu 1000 euro verdient met Thailand, dat is mooi in balans. Maar 500 euro weg met de glazen en twee koffers verwisseld dus die 1000 euro is ook al weer weg.

Pedro  pakt koffer Els
Rusiana  Alexy
Sarah Michèle
Hilde Jan

Mix 1
Rusiana
Alexy
Pedro
Els

Mix2
Hilde
Jan
Sarah
Michèle

Michèle en Els zijn later gewisseld.
Els zat bij Pedro->Rusiana.
Michèle zat Sarah->Hilde.

Op het laatst liepen Hilde en Rusiana weer door de hele barwagon met de koffers, dus ze kwamen van voor de barwagon onder het mom van betere beelden als de koffers niet in beeld staan.

Offline Fernandel

• Forumlid
  • tutti insieme
« Reactie #327 Gepost op: 29-04-2025, 09:54:12 »

Ik heb een keer geprobeerd de samenstelling van de koffers te reconstrueren en ik meen dat er twee verwisseld zijn.
Even teruggezocht en de koffers van Els en Michèle zijn gewisseld.
Els ging via Pedro naar Rusiana. Michèle ging via Sarah naar Hilde.

Michèle en Els zijn later gewisseld.
Els zat bij Pedro->Rusiana.
Michèle zat Sarah->Hilde.

Zou het kunnen dat dit een afspraak tussen Hilde en Rusiana is (en dus niet een wissel door Sarah)?
Dat Hilde met deze wissel akkoord gaat om door te mogen gaan naar Gilles? Als Rusiana gelooft dat Hilde haar koffer niet zal openen, is het voor haar een goed idee om een groot bedrag mee te geven met Hilde. Misschien denkt Rusiana dat Els een hoger bedrag heeft in de koffer dan Michèle?

Online Mogura

• Forumlid
« Reactie #328 Gepost op: 29-04-2025, 10:09:27 »
Ik kom nog eens terug op de rare edit in wagon 1, deze keer met afbeeldingen.
Die trein is toch ineens op een volledig andere locatie terwijl het wel overkomt bij de kijker dat het een vloeiende loopbeweging is.

Offline Fernandel

• Forumlid
  • tutti insieme
« Reactie #329 Gepost op: 29-04-2025, 10:37:06 »
Het weer is heel zonnig. Ik denk dat de afwisseling van struiken en ander groen langs de spoorlijn kan zorgen voor zeer plotse verandering van lichtinval.
Het moment dat Els de wagon verlaat komt er ook meer zonlicht binnen.
Spoorlijnen kunnen snel veranderen, misschien even van bovenaf bekijken.

Het valt me hier weerom op hoe behulpzaam Alexy van aard is. Hij komt speciaal terug om ook N & P te helpen.

Online Mogura

• Forumlid
« Reactie #330 Gepost op: 29-04-2025, 11:01:38 »
Die zon kan ik op zich nog volgen dat dat van seconde op seconde kan veranderen.
Het is vooral die parking en de omgeving die we zien die compleet anders lijkt, het is duidelijker als je zelf door de video frame per frame scrollt.

Dat de omgeving compleet anders is zou kunnen moest dat een soort van hogesnelheidstrein zijn, maar ze gaan hier echt niet zo snel.

Online Molshoop_

• Forumlid
« Reactie #331 Gepost op: 29-04-2025, 11:11:43 »
Dat is idd raar.
Als ze wagon per wagon retakes hebben gedaan, dan heeft analyseren totaal geen zin meer.
Het zou ook verklaren waarom Nimrod op zo'n rare manier ineens loskomt.

Offline Fernandel

• Forumlid
  • tutti insieme
« Reactie #332 Gepost op: 29-04-2025, 11:16:49 »
Misschien is ook Michèle even teruggekomen om N & P te helpen, maar dat zien we dan niet. Ze weet dat ze nog wat tijd heeft.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #333 Gepost op: 29-04-2025, 13:54:21 »
Er lijken veel vaker shots retakes, kun je niks mee… In een geval van een rijdende trein kan ik me voorstellen dat het nog veel vaker over moet (bewegende camera’s / schokken / camera kan niet overal tegelijkertijd zijn etc.).  Dit is zo’n voorbeeld van een opdracht die duidelijk uit veel verschillende scene’s bestaat waartussen veel tijd zit om ze (apart) te moeten schieten.
Wat pleit voor een keer een opdracht filmen ala Adolescence  ;D

Offline Fernandel

• Forumlid
  • tutti insieme
« Reactie #334 Gepost op: 29-04-2025, 14:15:34 »
Ja maar ja, dan kunnen ze Michèle extra laten opnieuw en opnieuw rennen, zodat diegene die net voor haar vertrokken is wat meer tijd krijgt om zich te verplaatsen?

Offline mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #335 Gepost op: 29-04-2025, 15:01:47 »
Dat zou dan Alexy zijn.

Offline _Malle_Molloot

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Doorgedraaide Molloot
« Reactie #336 Gepost op: 29-04-2025, 15:04:48 »
Ik denk dat Mogura hier echt wel gelijk heeft; de omgeving buiten de trein is zodanig anders, dat gebeurt niet in een halve seconde.

Je moet onthouden dat De Mol (en alle andere tv programma’s) eerst en vooral een televisie show is. Het gaat de makers niet om het spelverloop en wie de winnaar wordt, het gaat ze om goede tv maken.

Dus: Michèle door de deur laten gaan, haar weer terug laten lopen, de teller boven de deur op 2 zetten, camera goed plaatsen, zorgen dat Michèle dezelfde houding aanneemt, en dan het stukje opnieuw filmen zodat je haar door de deur ziet gaan en de teller op 1 ziet springen.

Hè shit, het staat er nog niet goed op, we doen het nogmaals…

Dit gebeurt continu in tv land, ook in De Mol. Waarschijnlijk spelen ze wel het spel eerlijk, dus dit wordt pas opgenomen als iedereen door de deur is, zodat Nimrod en Jan geen extra tijd krijgen.
Maar dit roept wel vragen op over het wisselen van de inhoud van de koffer, daar is waarschijnlijk meer tijd voor geweest dan wij nu denken.

Het gaat ze echt in de eerste plaats om goede tv maken, de rest is bijzaak :)
Deze hobby kost me echt teveel tijd...

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #337 Gepost op: 29-04-2025, 17:07:12 »
Ik zie ook niet hoe Michèle (nochtans mijn mol) hier een voordeel uit kan halen.
Het geeft net Alexy meer tijd om zijn bedrag te verwisselen mocht hij de mol zijn.
« Laatst bewerkt op: 29-04-2025, 17:22:53 door marivwae »

Online Mogura

• Forumlid
« Reactie #338 Gepost op: 29-04-2025, 17:19:43 »
Als je sowieso moet terug lopen naar die eerste wagon kan je als mol toch eerst die molkoffer meepakken en wisselen.
Dan hebben ze meteen ook een goed shot voor later waar je door die deur wandelt en de mokoffer straal voorbij gaat.

Als de mol effectief het bedrag heeft kunnen wisselen moeten ze altijd een clean shot hebben waar die door de deur gaat en het kastje voorbij gaat. Dus je moet altijd twee keer door die deur.
« Laatst bewerkt op: 29-04-2025, 17:21:22 door Mogura »

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #339 Gepost op: 29-04-2025, 17:37:24 »
Maar de molkoffer staat dacht ik niet vlak achter die eerste deur. de kast met molkoffer wordt afgeschermd met een deur met gordijntje. Dat heeft die eerste deur niet, want daar kan je doorkijken.
Maar het kan zeker zo gegaan zijn. Dan wordt ze wel héél erg geholpen door de productie, wat ik toch wel jammer vind. Maar ik snap ook dat de productie geen risico kan lopen dat de mol in aflevering 2 al betrapt wordt.

Wat wel nu zeker is: Michèle had veruit de beste kans om de een briefje uit haar molkoffer te halen, nu ook Pedro uit het spel ligt.
Op Nimrod na dan.

Ik snap nog steeds hoe het zou gegaan zijn mocht Nimrod als eerste zijn toegekomen bij Gilles. Er moet daar toch nog een serieuze twist geweest zijn?
Je kan moeilijk zeggen tegen Nimrod: als je je koffer opent, komt er geen geld bij in de groepspot, maar als je hem niet opent, dan komt dat bedrag er bij in de groepspot.
Nimrod kan dan zeggen: ik open mijn koffer niet en Nimrod, en al de rest van de kandidaten, weet dan hoeveel er in de koffer van Nimrod zat. Dus er moet sowieso een twist verbonden zijn aan dat verhaal. Wordt er dan niets verdiend, maar krijgt Nimrod bijvoorbeeld een vrijstelling? Toch wel informatie die ontbreekt.