In wagon 3 is de kans groter dat je koffer meegaat met de juiste persoon.
Wie is de juiste persoon? Als mol kan je denken "Hilde heeft de meeste overredingskracht, dus die maakt het meeste kans", maar dat is geen zekerheid, zeker geen zekerheid die 1000€ waard is (toen 25% van de pot). Als ik daar had gezeten in plaats van Rusiana, dan werd het een spel blad-steen-schaar dat zou bepalen wie door mocht (of schaar-steen-papier zo u wil :-) ). Het oeverloos gezeur van Hilde zou absoluut geen indruk maken op mij en ik zou het dan liever overlaten aan kans dan haar op haar woord geloven. En verder weet ik niet of je echt wíl dat jouw koffer tot bij Gilles geraakt. Je wil vooral dat, liefst een kandidaat, zijn/haar koffer open maakt. En je wil natuurlijk ook ZEKER dat je je bedragen hebt verwisseld. We zien zelfs niet of Sarah een invloed heeft gehad op wie haar koffer uiteindelijk heeft gekregen. Volgens mij hebben Sarah en Pedro hun koffer gewoon laten staan en zijn ze willekeurig opgepakt door Hilde en Rusiana, maar dat weten we niet zeker.
De molkoffer is mee om de prijs zo laag mogelijk te houden, € 700 winst voor de mol bijvoorbeeld (1000 => 300 als voorbeeldje) plus voor degene die in laatste wagon terecht komt, kan het net een kandidaat op het verkeerde spoor zetten. 2 duidelijke redenen dus.
Ja. Dus, in het slechtste geval (voor de mol): Hilde opent haar koffer niet en er wordt 2700€ verdiend deze opdracht (1700€ uit de koffers, 1000€ uit het landenspel)
Jij redeneert dan: Sarah als mol, hoe schitterend, ze heeft haar 1000€ verwisseld met een briefje van 300€ en zo 700€ uit de pot gehouden. Wat goed dat Sarah haar koffer bij de laatste 4 zat.
Ik redeneer zo: zelfde scenario, maar dit keer houdt Sarah als mol 6 seconden langer haar mond. Ze verliezen de opdracht. Haar koffer wordt doorgegeven aan Jan. 50/50 kans dat haar koffer bij Gilles terecht komt. Dus we maken scenario a en scenario b:
Scenario a) Jan geraakt tot bij Gilles. Voor de gemakkelijkheid zullen we stellen dat dezelfde koffers met dezelfde bedragen doorgaan. Jan opent de koffer ook niet. Ze verdienen 1700€. Dus geen 2700€. Sarah weet 1700€ uit de pot te houden (700€ door de switch van de biljetten, 1000€ door Thailand niet te vernoemen.
Scenario b Niet Jan maar Michèle geraakt bij Gilles. Sarah haar koffer geraakt dus niet bij Gilles. Michèle heeft de koffer van Pedro ipv Sarah, waar 900€ in zit. Alle andere bedragen effenen zichzelf wat uit. Ipv voor 1700€ spelen ze nu dus voor 2300€. (1700€ + 900€ (Pedros koffer) - 300€ (Sarahs koffer)). En warempel, ook Michèle opent haar koffer niet. 2300€ wordt er verdiend.
Dus zelfs in het slechtste scenario, scenario b, waar Sarah haar koffer met laag bedrag niet tot bij Gilles geraakt en veranderd wordt naar het hoogste bedrag dat een kandidaat kan hebben, wordt er toch 400€ minder verdiend als de kandidaten hun koffer openen.
En in het beste scenario voor de mol, als alle kandidaten hun koffer openen wordt er 0€ verdiend, of Sarah haar koffer nu bij Gilles staat of niet. Terwijl er nu 1000€ werd verdiend. 1000€ over hebben puur voor misleiding, die na 30 seconden al wordt teniet gedaan door Gilles, die de kandidaat die bij hem terecht komt erop wijst dat er een molkoffer in het spel is...dat vind ik veel geld binnenbrengen voor weinig resultaat.