Auteur Topic: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Pasvragenloterij  (gelezen 3374 keer)

Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Pasvragenloterij
« Reactie #20 Gepost op: 7-04-2025, 11:02:05 »
Idd, Pedro 0.
Mijn 3 namen waar ik nog op spreid, waren alle 3 opvallend. Michéle, Alexy en Els. Die laatste stuurt opvallend ook naar verkeerde namen.

« Reactie #21 Gepost op: 7-04-2025, 11:33:20 »
Hoewel ik hem niet op plek 1 heb, is Alexy toch opvallend aan het worden.
Bij de liften wil hij de sportieve mensen op de hoogste verdieping, bij deze opdracht wil hij de "zekerheid" houden. Omgekeerde psychologie dat Alexy typeert, denk ik.

« Reactie #22 Gepost op: 7-04-2025, 12:02:07 »
Ik denk dat de kandidaten onderschat hebben wat de tactiek is van de mol en van een sluwe kandidaat.

Je zou kunnen zeggen dat iedere kandidaat voor pasvragen gaat, maar dat is maar de vraag.

Immers, de mol wil geen €1000 in de pot. Als de mol dus geen pasvragen heeft, wil die verdacht zijn en uitgekozen worden.

Een sluwe kandidaat, die geen kans maakt op pasvragen kan ook ervoor kiezen om verdacht over te komen. Dan lijkt je mols en nemen anderen je mee in de spreiding in de test. Dat zijn dan meer foute antwoorden bij je concurrenten en dat is mogelijk meer waard dan de kans op twee pasvragen.
Waarom zou de mol zichzelf laten uitspelen. Geen invloed meer op de € 2.000 of € 1.000 die nog komt en ga je als mol 1 kandidaat meer uitsluiten voor pasvragen als de mol de pasvragen binnen haalt.

Ik zie geen enkele reden om er als mol al direct uit te gaan. Kan perfect zijn dat de masseuse Hilde aanraakt per ongeluk of dat de masseuse Hilde expres aanraakt om ze verdacht te maken en ze te laten uitspelen. Zeer subtiel.

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 7-04-2025, 12:12:19 »

Ronde 3:
Lak aan beroepsgeheim van bookie die kan vertellen wie hoeveel ballen gekocht hebben. Als er hier wordt in opgegaan kan er geen geld verdiend worden. Pedro die enigszins "om te tonen dat hij 0 ballen nam" hier op in te gaan. Klein molpuntje.
Nimrod die countert dat er geld wordt verloren (heeft ook 4 ballen). Alexy die ook zou op ingaan en idem dito Els, maar Nimrod verdedigt zijn ballen met dat je nog steeds niet weet, zelfs met meer ballen dat je nog steeds niet kan winnen. Els ziet dat als gewonnen informatie om te weten hoeveel ballen en door wie aangekocht zijn. Sarah die meegaat in Nimrod zijn beweegredenen en Nimrod die Jan nog eens noemt. Nimrod die voor het "geld wil spelen". Alexy bevestigt en dan stemmen ze.

Ook hier verkeerd.

Bijgekocht:
Nimrod: 3 ballen (liegt er over)
Alexy: 1 bal
Els: 0
Michele: 0
Jan: 4 ballen
Pedro: 1 bal
Sarah: 4 ballen

Opmerkelijk:
Alexy adviseert te wachten om Jan als eerst weg te stemmen. Als het "overduidelijk" is waarom dan wachten, onmols. Michéle gaat hierin mee.
Sarah die een uitzettend goede pokerface heeft bij het horen van haar man en kids.
Nimrod die achteraf nog eens zegt dat hij er 3 had, niet nodig.

Wat wil de mol ?
○ Zo lang mogelijk meedoen om de 3.000 uit het spel te houden, dus je wilt er sowieso in blijven.

Degelijke analyse, alleen: bij het kopen van de ballen ga je de mist in (denk ik, want nog maar 1 keer gezien)
Pedro kocht toch 0 ballen bij?
Alexy die zegt om te wachten met Jan (en Michèle die hier in mee gaat) kan net een moltactiek zijn: In het begin is de kans toch net iets groter dat er een foute kandidaat wordt weggestemd. Dus door te zeggen "we wachten met Jan voor de volgende ronde, want dat is een zekerheid" is de kans groter dat er twee rondes geen geld wordt verdiend. Als er 8 kandidaten zijn in het begin, en 3 kandidaten met pasvragen, dan is er 5/8 om in de eerste ronde een foute kandidaat weg te stemmen. 4/8 als je Jan eruit laat om in een volgende ronde weg te stemmen. 50% kans dus om fout te gokken. Als je Jan neemt als zekerheid en wacht tot het einde dan weet je als mol al zeker dat er in de laatste ronde zeker op Jan gaat gestemd worden, net wanneer de kans om de juiste kandidaat aan te duiden enorm gegroeid is.
I was blind but now I can see

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 7-04-2025, 12:25:29 »
Alexy kan ik stilletjesaan toch afstrepen.
Bij het begin van de eerste ronde zei hij direct: 'De enige bij wie ik zowa heb gezien is Nimi (Nimrod). Mij leek jouw telleurstelling niet superoprecht.'
De Mol gaat hier zeker niet tijdens de eerste ronde al de juiste kandidaat verdacht maken.

Michèle
die daarop dan direct erna reageert met: 'Ik heb met ieder van jullie 4 oogcontact gemaakt, en Hilde, je was echt heel zenuwachtig toen de eerste bal kwam, maar ik zag een opluchting, je houding veranderde toen de tweede bal kwam'
Dit is verdacht want a) je maakt een foute kandidaat verdacht, en b) je doet dit vlak nadat iemand een juiste kandidaat had verdacht gemaakt.

Bij deze proef is het belangrijk denk ik om te letten op wie de kandidaten zonder pasvragen aansturen. Kandidaten met pasvragen gaan sowieso anderen proberen verdacht maken en meegaan in elke naam dat wordt geopperd.
Michèle en Els nemen Hilde onder vuur. Michèle doet dit eerst (zie het citaat hierboven), dan zegt Els : 'Ik vind Hilde wel een beetje aan het zweten', waarna Michèle ook weer direct bevestigd met 'ja, ja ja' en 'mo mo mo'. Els dan weer: 'Toch wel een beetje een stressgezichtje hé, niet zoals anders'

Hilde maakt Michèle verdacht: 'ik zie toch een geforceerde lach'

Ook wanneer Jan begint te lachen zijn het Hilde en Michèle die hier het hardst op reageren (van de kandidaten zonder pasvragen).

Als Mol wil je volgens mij al bij ronde 1 zoveel mogelijk foute personen opperen. Je hebt geen zekerheid dat je zelf de rondes overleeft, maar het is wel een goede dogwhistle voor de kandidaten met een pasvraag: Zij hebben er alle baat bij om op de geopperde persoon te stemmen, want dat zijn al zeker 3 stemmen tegen die persoon. 3 van de 8, 7 of 6. Als de Mol geen pasvragen heeft zijn dat al 4/8, 4/7 en 4/6 stemmen tegen een kandidaat als de mol tot bij de laatste stemming geraakt.

« Laatst bewerkt op: 7-04-2025, 12:53:37 door marivwae »

« Reactie #25 Gepost op: 7-04-2025, 12:39:42 »
Degelijke analyse, alleen: bij het kopen van de ballen ga je de mist in (denk ik, want nog maar 1 keer gezien)
Pedro kocht toch 0 ballen bij?
Alexy die zegt om te wachten met Jan (en Michèle die hier in mee gaat) kan net een moltactiek zijn: In het begin is de kans toch net iets groter dat er een foute kandidaat wordt weggestemd. Dus door te zeggen "we wachten met Jan voor de volgende ronde, want dat is een zekerheid" is de kans groter dat er twee rondes geen geld wordt verdiend. Als er 8 kandidaten zijn in het begin, en 3 kandidaten met pasvragen, dan is er 5/8 om in de eerste ronde een foute kandidaat weg te stemmen. 4/8 als je Jan eruit laat om in een volgende ronde weg te stemmen. 50% kans dus om fout te gokken. Als je Jan neemt als zekerheid en wacht tot het einde dan weet je als mol al zeker dat er in de laatste ronde zeker op Jan gaat gestemd worden, net wanneer de kans om de juiste kandidaat aan te duiden enorm gegroeid is.
Waren 2 typfouten maar kan niet meer aanpassen. Akkoord dus met wat je schrijft

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #26 Gepost op: 7-04-2025, 13:25:36 »
Als ze de koptelefoons ophebben horen we volgens mij de mol.. nadat er gezegd wordt “er is iemand die ook iets wil zeggen”

(Min 53:30 ongeveer)
« Laatst bewerkt op: 7-04-2025, 13:27:08 door FS »

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 7-04-2025, 13:53:50 »
Ik dacht dat eerst ook, maar was dat geen blaffende hond?

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 7-04-2025, 13:56:21 »
Nee zeker geen hond

Online Heinz

• Forumlid
  • Niet zeuren, Heinz!
« Reactie #29 Gepost op: 7-04-2025, 13:58:09 »
Klinkt als een van de kippen van Hilde of Jan of een (verkouden) kind.

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 7-04-2025, 14:00:41 »
Klinkt als een van de kippen van Hilde of Jan of een (verkouden) kind.

::rofl::

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 7-04-2025, 14:01:38 »
Dat is toch overduidelijk een hond
De leepste snor van het land

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 7-04-2025, 14:07:06 »
Dat is toch overduidelijk een hond

Nou je het zegt hoor ik er nu ook n hond in  ::rofl::

Klonk een beetje als “ik ben de mol” of iets wat daar op lijkt 🙈

Online MadMaster666

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 7-04-2025, 14:43:11 »
Kan het zo zijn geweest dat Michele of Sarah, na het moment dat de masseuses onder tafel kropen, met haar voet Hilde heeft aangeraakt, die daar vervolgens gillend op reageerde en vervolgens verdacht werd?  ???

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #34 Gepost op: 7-04-2025, 14:55:19 »
Was duidelijk een hond, onderdeel van het gezin die ook nog even gedag wilde zeggen. Denk inderdaad ook dat ofwel de mol, ofwel een van de masseuses Hilde even aanraakte. En vandaar dat gilletje.

Goede samenvatting marivwae!

Online Vangu Vegro

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #35 Gepost op: 7-04-2025, 15:09:00 »
Citaat
Kan het zo zijn geweest dat Michele of Sarah, na het moment dat de masseuses onder tafel kropen, met haar voet Hilde heeft aangeraakt, die daar vervolgens gillend op reageerde en vervolgens verdacht werd?  ???

In theorie wel, al lijkt de tafel me er wel erg breed voor. Sarah is het minst waarschijnlijk van de twee omdat ze op dat moment een masseuse bij haar voeten had.

Dat Hilde onbedoeld een van de masseuses aan weerskanten van haar aantikte of erdoor aangetikt werd lijkt me dan een waarschijnlijker verklaring.
"Als onder makkelijk te mollen mollen mollen mollen mollen, mollen mollen mollen stukken makkelijker nog."   - Kees Torn

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 7-04-2025, 16:50:44 »
Maar je weet dat die masseuses net onder tafel zijn gekropen. Dat ze je eens aantikken is toch niet zó verrassend dan? Ik vond dat gilletje toch een beetje raar. Sommige mensen gillen wel van het minste…

Maar als mol is het ook een handige strategie als je geen winnend balletje hebt, om jezelf te laten uitstemmen. 1 kans op 1000€ verspeelt.

« Reactie #37 Gepost op: 7-04-2025, 17:16:43 »
Waarom zou de mol zichzelf laten uitspelen. Geen invloed meer op de € 2.000 of € 1.000 die nog komt en ga je als mol 1 kandidaat meer uitsluiten voor pasvragen als de mol de pasvragen binnen haalt.

Ik zie geen enkele reden om er als mol al direct uit te gaan. Kan perfect zijn dat de masseuse Hilde aanraakt per ongeluk of dat de masseuse Hilde expres aanraakt om ze verdacht te maken en ze te laten uitspelen. Zeer subtiel.
Euhm..

« Reactie #38 Gepost op: 7-04-2025, 17:19:13 »
Maar je weet dat die masseuses net onder tafel zijn gekropen. Dat ze je eens aantikken is toch niet zó verrassend dan? Ik vond dat gilletje toch een beetje raar. Sommige mensen gillen wel van het minste…

Maar als mol is het ook een handige strategie als je geen winnend balletje hebt, om jezelf te laten uitstemmen. 1 kans op 1000€ verspeelt.
Dan heb je invloed op € 1.000 maar niet meer voor de andere € 2.000. Ik denk dus niet dat de mol zichzelf laat uitspelen.

Online Flos

• Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 7-04-2025, 21:56:02 »
Dan heb je invloed op € 1.000 maar niet meer voor de andere € 2.000. Ik denk dus niet dat de mol zichzelf laat uitspelen.

Als de naam van een andere 'onschuldige' kandidaat al een paar keer genoemd is zou je ervoor kunnen kiezen jezelf verdacht te maken, jij gaat eruit en daarna bijna zeker degene die al een beetje in het vizier was. Het klopt wel dat je dan geen invloed meer hebt op de keuze om wel of niet te horen wie de extra balletjes kocht.

Als de mol er inderdaad tot het laatste in wilde blijven is zijn/haar doel en strategie in het verdedigen exact hetzelfde als die van alle andere kandidaten. Soms word je nu eenmaal aangewezen door iemand in zo'n spelletje en moet je proberen iedereen te overtuigen dat jij onschuldig bent, iets wat zelden het gewenste effect heeft. Het enige wat dan aan de mol op zou kunnen vallen is dat 'ie de verkeerde anderen probeert te beschuldigen.