Alexy kan ik stilletjesaan toch afstrepen.
Bij het begin van de eerste ronde zei hij direct: 'De enige bij wie ik zowa heb gezien is Nimi (Nimrod). Mij leek jouw telleurstelling niet superoprecht.'
De Mol gaat hier zeker niet tijdens de eerste ronde al de juiste kandidaat verdacht maken.
Michèle die daarop dan direct erna reageert met: 'Ik heb met ieder van jullie 4 oogcontact gemaakt, en Hilde, je was echt heel zenuwachtig toen de eerste bal kwam, maar ik zag een opluchting, je houding veranderde toen de tweede bal kwam'
Dit is verdacht want a) je maakt een foute kandidaat verdacht, en b) je doet dit vlak nadat iemand een juiste kandidaat had verdacht gemaakt.
Bij deze proef is het belangrijk denk ik om te letten op wie de kandidaten zonder pasvragen aansturen. Kandidaten met pasvragen gaan sowieso anderen proberen verdacht maken en meegaan in elke naam dat wordt geopperd.
Michèle en Els nemen Hilde onder vuur. Michèle doet dit eerst (zie het citaat hierboven), dan zegt Els : 'Ik vind Hilde wel een beetje aan het zweten', waarna Michèle ook weer direct bevestigd met 'ja, ja ja' en 'mo mo mo'. Els dan weer: 'Toch wel een beetje een stressgezichtje hé, niet zoals anders'
Hilde maakt Michèle verdacht: 'ik zie toch een geforceerde lach'
Ook wanneer Jan begint te lachen zijn het Hilde en Michèle die hier het hardst op reageren (van de kandidaten zonder pasvragen).
Als Mol wil je volgens mij al bij ronde 1 zoveel mogelijk foute personen opperen. Je hebt geen zekerheid dat je zelf de rondes overleeft, maar het is wel een goede dogwhistle voor de kandidaten met een pasvraag: Zij hebben er alle baat bij om op de geopperde persoon te stemmen, want dat zijn al zeker 3 stemmen tegen die persoon. 3 van de 8, 7 of 6. Als de Mol geen pasvragen heeft zijn dat al 4/8, 4/7 en 4/6 stemmen tegen een kandidaat als de mol tot bij de laatste stemming geraakt.