Auteur Topic: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Schatjagen in Ayutthaya  (gelezen 4121 keer)

Offline Klaartje76

• Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Schatjagen in Ayutthaya
« Reactie #40 Gepost op: 13-05-2025, 14:16:55 »
Gilles: "....die heeft hij in 1 van deze 3 koffers gestoken."

Hierdoor weet Sarah dat het dus niet koffer 1 en 3 is.
Ik wil nog even terugkomen hierop. In de podcast Trust Nobody werd gezegd dat er inderdaad vooraf een soort van “geheimtaal” was afgesproken waardoor Gilles iets kon ‘doorseinen’ aan Sarah over waar de vrijstelling zat. De mensen van TB vernamen van Gilles zelf in een gesprek in de Kinepolis zondag, dat het ‘signaal’ niks te maken had met de ietwat vreemde gebaren (die hand aan zijn gezicht) die hij maakte tijdens de opdracht. Het moet dus iets zijn dat Gilles heeft gezegd. Zoals dus dat ene zinnetje dat MolHJ hierboven al citeerde. Dat zou het kunnen zijn, zo niet dan zit het ergens anders. Daarom heb ik Gilles’ woorden die hij ter plekke letterlijk (dus niet wat in de ondertiteling staat) zei even uitgeschreven, zo kan iedereen nog mee speculeren waar de “geheimtaal” precies zou zitten:

Sarah en Els, welkom in de schatkamer van Ayutthaya.
Jullie hebben 1000 euro bij elkaar gespeeld.
Om die te verdienen moet je gewoon de vrijstelling van Pedro afnemen.
Die heeft hij in één van deze drie koffers gestoken.
Als jullie dadelijk de juiste koffer openmaken, dan nemen jullie zijn vrijstelling af en verdienen jullie het geld voor de groepspot.
En allebei één pasvraag.

(… voice-over van GDC met uitleg voor ons kijkers…)
Zal ik het gewoon eens vragen?
Pedro, waar zit de vrijstelling?

(Pedro: “De vrijstelling zit in die kist”; Pedro wijst naar de voor Els en Sarah linker kist, de ‘eerste’ van links naar rechts))
Mooi. Dat weten we dan weer.
Het is aan jullie.

In welke zin zit het afgesproken signaal?
“Die heeft hij in één van deze drie koffers gestoken”: zoals MolHJ al dacht, weet de Mol nu dat de vrijstelling niet in koffer 1 en 3 zit. Plausibel, maar ik vraag me af wat de alternatieve verwoording dan zou zijn geweest? Dan had Gilles iets moeten gaan zeggen waar de cijfers 1 en 2 in voorkwamen, als de vrijstelling in koffer 3 zat; of een zin met de cijfers 2 en 3 in het geval dat de vrijstelling in koffer 1 zat. Naar mijn gevoel zou dat tot vrij rare zinnen leiden die een beetje uit de context zouden klinken.

Is het niet eenvoudiger dat de Mol weet waar de vrijstelling wel zit, zodat Sarah dan kan sturen naar de lege kisten? Iets met de positie van bepaalde woorden in een zinnetje? Of is er vooraf afgesproken dat Gilles bepaalde alternatieve woorden zou gebruiken waaruit Sarah kan afleiden of de vrijstelling in de voor haar linker, rechter of middelste kist zit?

Ik dacht bijvoorbeeld aan deze variaties op de positie van het woordje ‘waar’ in de zin:
“Pedro, waar zit de vrijstelling?” Waar is het 2de woord, dus vrijstelling in kist 2
Waar zit de vrijstelling, Pedro?” Waar is het eerste woord dus kist 1
“Zeg Pedro, waar zit de vrijstelling?” Waar als derde woord dus kist 3

Of zit het in de zin “Mooi. Dat weten we dan weer.” Hier dacht ik specifiek aan het woordje ‘mooi’. De vrijstelling zat in de middelste koffer, dus Gilles gebruikt hier een woord dat met een M van ‘midden’ begint. Ik heb zitten denken aan alternatieven. Woorden die passen in de context en niet te opvallend zijn en dan naar Links of Rechts zouden verwijzen. Alternatieven die met een L of een R beginnen vond ik niet zo direct. Maar toen dacht ik aan Latijnse termen (ik denk dat Sarah als advocate ook wel vertrouwd is met Latijnse woorden) voor links, midden en rechts. Sinister met een S voor links, Medius met een M voor midden en Dexter met een D voor rechts. Dan kom ik wel tot ‘doenbare’ alternatieven:
“Schitterend. Dat weten we dan weer.” S voor sinister, dus de vrijstelling zit links.
“Duidelijk. Dat weten we dan weer.” D voor dexter dus de vrijstelling zit in de rechter kist.

Het zijn maar wat gedachtenspinsels van mij. Misschien zit het in een andere zin van Gilles en hebben jullie nog andere ideetjes? (Excuses voor de te lange uiteenzetting)
« Laatst bewerkt op: 13-05-2025, 14:24:00 door Klaartje76 »

Offline Reflektor

• Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Schatjagen in Ayutthaya
« Reactie #41 Gepost op: 13-05-2025, 16:38:07 »
Leuk bedacht  ;)

'Als jullie dadelijk de juiste koffer openmaken' misschien wel deze zin?

Koffer 1 = Correcte koffer
Koffer 2 = Juiste koffer
Koffer 3 = Goede koffer

De leepste snor van het land