Auteur Topic: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Explosieve sprong  (gelezen 2562 keer)

Online mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Explosieve sprong
« Reactie #40 Gepost op: Vandaag om 12:19:26 »
Dat is toch goed, als alle kandidaten alles juist hebben verdienen ze toch die €5000 euro. De mol moet dat dan toch niet meer proberen afpakken.
De mol maakt het gewoon moeilijker doordat er meer vragen komen en door te sturen moest een kandidaat twijfelen.

Volgens jou gaat de mol opzettelijk een vraag fout hebben en dan als derde? Dan heeft de opdracht toch nooit kans op slagen.

In dit geval wel ja. De situatie zou anders zijn geweest als iedereen 100% zeker zou zijn alles juist te hebben,  maar waarschijnlijk zaten er ook wel vragen waarbij twijfel kon ontstaan. De vraag die Nimrod fout had zat bij de eerste 4. Hij weet zichzelf als 2de aan het bord te zetten, als hij de mol is, goed gedaan.

Maar de mol gaat de kandidaten toch geen carte blanche geven om de opdracht tot een goed einde te brengen?

Ik meen ook dat Sarah als ze de mol is toch beter wel een foutje had gemaakt.

Offline Mogura

• Forumlid
« Reactie #41 Gepost op: Vandaag om 12:38:06 »
In dit geval wel ja. De situatie zou anders zijn geweest als iedereen 100% zeker zou zijn alles juist te hebben,  maar waarschijnlijk zaten er ook wel vragen waarbij twijfel kon ontstaan. De vraag die Nimrod fout had zat bij de eerste 4. Hij weet zichzelf als 2de aan het bord te zetten, als hij de mol is, goed gedaan.

Maar de mol gaat de kandidaten toch geen carte blanche geven om de opdracht tot een goed einde te brengen?

De mol gaat geen carte blanche geven, maar dat doen ze toch niet? Je kan bij het schieten toch perfect mollen en het heel moeilijk maken. Drie kandidaten van de 4 moeten alles juist hebben. 2 van de 4 moeten 8 vragen beantwoorden, heel veel twijfel dus. Als mol kan je dan nog altijd redenen vinden om een kandidaat te overtuigen te wisselen als hij toch goed zit.
Dus helemaal geen carte blanche.

Moesten er 3 juist zijn en geen enkele twijfel hebben, zou de opdracht inderdaad sowieso slagen. Dit scenario lijkt me heel heel onwaarschijnlijk, want er zitten vragen tussen waar je bijna niet zeker over kan zijn. Meer of minder instagramvolgers, hoger of lager gewicht zijn voorbeelden.

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: Vandaag om 13:14:39 »

Ik meen ook dat Sarah als ze de mol is toch beter wel een foutje had gemaakt.

Sarah als mol heeft hier een perfecte uitkomst. Alles goed beantwoorden, het gaat bij een van de eerste 2 kandidaten al fout, Gilles bevestigt mooi dat je alles goed had. Komt als mol heel onverdacht over.

Stel dat Nimrod het wel goed had gedaan. Sarah wist die vragen al voor de reis uit haar hoofd. Ze wist dus ook al perfect bij welke vraag ze geloofwaardig kon gaan twijfelen als ze als 3e was gegaan. Op die vraag heeft ze weken kunnen oefenen. Uitkomst, bom ontploft. 

Ik vind het wel sneu voor Michele en Alexy. Denken eerst dat ze mogen skydiven, moeten dan lullig op een trampoline springen en komen er vervolgens nog eens achter dat ze 0.0 invloed gehad hebben op deze opdracht. Ik zou me een beetje genaaid voelen.  ;D
De leepste snor van het land

Online Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #43 Gepost op: Vandaag om 13:18:12 »
Hoezo hadden zij nul invloed? Hoe eerder ze raak schoten, hoe eerder ze mochten stoppen met vragen beantwoorden. Als het daar de 2e ronde goed was gegaan hadden ze wellicht maar 3 of 4 vragen te beantwoorden gehad ipv 8. En de vragen begonnen makkelijk en werden steeds moeilijker.
En die 2 kunnen natuurlijk ook manipuleren wie ze naar voren schuiven.

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: Vandaag om 13:23:22 »
Hoezo hadden zij nul invloed? Hoe eerder ze raak schoten, hoe eerder ze mochten stoppen met vragen beantwoorden. Als het daar de 2e ronde goed was gegaan hadden ze wellicht maar 3 of 4 vragen te beantwoorden gehad ipv 8. En de vragen begonnen makkelijk en werden steeds moeilijker.
En die 2 kunnen natuurlijk ook manipuleren wie ze naar voren schuiven.

Dat had ik in mijn vorige post al gezegd: 'Daarnaast is er voor de schutters ook eigenlijk nooit een goede uitkomst (als mol). Als je snel raak schiet zijn er minder en makkelijkere vragen, waardoor de skydivers waarschijnlijk zullen weten dat ze alles juist hebben. Als je gaat rekken bij het schieten komen er meerdere en moeilijkere vragen, waardoor de skydivers waarschijnlijk wel door zullen hebben dat ze een fout gemaakt hebben.'' 

Wat heb je daar nou aan als mol? Wat zou je als mol nou voor tactiek moeten bedenken bij deze positie?

Terwijl je als mol bij de skydivers echt verschillende tactieken kan bedenken, én je hebt ook nog direct invloed op de uitkomst van de opdracht.

Offline Mogura

• Forumlid
« Reactie #45 Gepost op: Vandaag om 13:31:40 »
Sarah als mol heeft hier een perfecte uitkomst.

Ja, de uitkomst is dan dat ze bij de reveal moeten zeggen.
Ah die loser kandidaten hadden geen enkele kans van slagen op de €5000 euro, de mol wurmt zich hier op de derde plek om sowieso de opdracht te doen falen.

Ze gaan de mol toch geen carte blanche geven?

De mol Michèle heeft u wel goed bij u neusje vast denk ik eerder.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:34:31 door Mogura »

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #46 Gepost op: Vandaag om 14:30:33 »
Een foutje maken bij de quizvragen betekent niet gelijk dat de opdracht mislukt. De rest van de groep moet je wel laten gaan. Dit is een cruciaal punt, zoals ik hier aangaf:

Wat misschien belangrijk is om mee te nemen.  Als je als mol al verdacht wordt in de groep, dan kan je beter niet bij het parachutespringen gaan. Want dan gaan mensen je liever toch niet laten gaan. Plus het valt erg op als je een foutje hebt gemaakt, zeker als je al verdacht wordt. Bij het paintballen ben je veel onverdachter.

En natuurlijk heb je invloed bij het paintballen. Als je eerder raak schiet is de kans simpelweg veel groter dat de opdracht lukt. Een parachutespringer kan best realiseren dat de kans groter is dat hij of zij een fout gemaakt heeft als er 8 vragen beantwoord moesten worden. Maar deze kennis levert je geen juiste kleur op.

Als je met paintballen 2 keer heel snel raak schiet, dan gaat de opdracht veel vaker goed. Als je niet raak schiet dan is het veel moeilijker om tot de goede kleuren te komen. Oftewel, een mol bij het paintballen heeft een behoorlijke invloed. Ik snap niet dat dit hier door mensen in twijfel gebracht wordt.

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: Vandaag om 15:44:08 »
Sarah als mol heeft hier een perfecte uitkomst. Alles goed beantwoorden, het gaat bij een van de eerste 2 kandidaten al fout, Gilles bevestigt mooi dat je alles goed had. Komt als mol heel onverdacht over.

Maar het punt is: zij weet in de lucht niet of de andere kandidaten fouten hebben gemaakt.
Dan moet ze het al vanzelfsprekend vinden dat er sowieso, liefst twee, kandidaten een fout hebben gemaakt.
Als ze gebriefd wordt wie fouten heeft gemaakt, dan gebeurt dit op de grond, wanneer iedereen al geland is.
Als je als mol dan hoort dat iedereen alles juist heeft...veel succes dan om de proef nog te doen mislukken.
Sowieso zullen er misschien wel kandidaten twijfelen en dan kan je hen trachten overtuigen om toch een andere kleur te kiezen.
Als er al twee kandidaten een juiste kleur hebben doorgegeven kan je dan nog een wanhoopspoging doen en zelf je kleur veranderen, maar dan moet je je toch al in bochten wringen en val je als mol daar wel echt door de mand. Dan moet je als mol: eerst opperen dat je het echt wel supergoed hebt gedaan, zodat de kandidaten jou afvaardigen om op de knop te duwen, want als je niet overtuigend overkomt, dan gaat misschien de kandidaat met de goede antwoorden en dat wil je niet.
En dan, nadat je dus eerst superovertuigd was, moet je dan eens de knop is ingedrukt, toch zeggen dat je ineens twijfelt en voor een andere kleur kiezen.
Ik weet niet of je dat verkocht krijgt bij de kandidaten. Daar kom je volgens mij nooit mee weg.

Terwijl het veel simpeler kan. Als Sarah de mol is kan ze exact doen wat Nimrod deed: zeggen: ik denk dat ik het echt goed heb gedaan, ik denk dat ik alles juist heb. Maar je hebt een fout gemaakt en de verkeerde draad wordt doorgeknipt. Jammer. Zeker ook verdacht, maar toch minder verdacht dan alles juist hebben en dan toch nog de switch maken.
I was blind but now I can see

Offline Flos

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: Vandaag om 15:49:34 »
Als je met paintballen 2 keer heel snel raak schiet, dan gaat de opdracht veel vaker goed. Als je niet raak schiet dan is het veel moeilijker om tot de goede kleuren te komen. Oftewel, een mol bij het paintballen heeft een behoorlijke invloed. Ik snap niet dat dit hier door mensen in twijfel gebracht wordt.

Het klopt helemaal dat je met het paintballen ook invloed hebt, dat is absoluut waar. Ik denk alleen dat je méér invloed hebt bij het springen.
Daarnaast was het relatief makkelijk om bij het uit quizzen terecht te komen en vrij moeilijk om bij de trampoline te komen, dus waarom zou een mol al die moeite doen als je invloed bij het quizzen directer is?

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #49 Gepost op: Vandaag om 15:52:35 »
Nimrod speelt zichzelf mega in de kijker hier.

En Sarah hoeft als mol helemaal niks. Ze doet hier precies wat ik zou verwachten van n gewiekste mol.

Goede antwoorden geven (want Gilles noemt dat namelijk achteraf)
En vervolgens aan de groep laten weten dat je niet zo zeker bent van je antwoorden. Precies wat ze hier deed.

Als puntje bij paaltje was gekomen had ze erop kunnen voortborduren dat ze toch denkt dat 1 van haar vragen fout was en voor n andere kleur kiezen.

Ik snap het probleem niet. Onmols is het al helemaal niet. Sterker nog.. dit is toch hoe t spel bij De Mol door de mol gespeeld wordt? Dit is niet WIDM

Edit: en wat ik nog verdachter vind is dat als Gilles zegt dat Sarah alles goed had zij roept “zie je! Ik dacht t nog”
Nee nee Sarah.. dat is zeker niet wat je zei  ;)
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 16:03:00 door FS »

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: Vandaag om 16:08:47 »

Ah die loser kandidaten hadden geen enkele kans van slagen op de €5000 euro, de mol wurmt zich hier op de derde plek om sowieso de opdracht te doen falen.

Je zou het raar vinden als ze bij de reveal laten zien dat de mol een opdracht heeft laten mislukken?

Daarnaast was het relatief makkelijk om bij het uit quizzen terecht te komen en vrij moeilijk om bij de trampoline te komen, dus waarom zou een mol al die moeite doen als je invloed bij het quizzen directer is?
Exact, de mol weet natuurlijk al van de twist. Als mol heb je niet altijd invloed waar je terecht komt, maar als Michele de mol zou zijn, zou ze alles op alles zetten om op de duidelijk slechtere mol-positie te komen.

Offline MitchK

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • RN F1 Manager van 2024!
« Reactie #51 Gepost op: Vandaag om 16:11:05 »
Exact, de mol weet natuurlijk al van de twist. Als mol heb je niet altijd invloed waar je terecht komt, maar als Michele de mol zou zijn, zou ze alles op alles zetten om op de duidelijk slechtere mol-positie te komen.

Grotendeels eens, maar Michele kennende wilde ze heel graag springen en was het opvallend geweest als ze hier niet voor zou strijden. Al met al vind ik het inderdaad eerder kandidaats maar zou dit ook wel bij haar als mol / persoon passen
Nog steeds een onbekende na Het Onbekende!

Offline Mogura

• Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: Vandaag om 17:26:13 »
Je zou het raar vinden als ze bij de reveal laten zien dat de mol een opdracht heeft laten mislukken?

Ja, als de mol bij het springen zit en aangeeft dat ze het beter doet dan een andere kandidaat om zo als 3de te komen...
Dan is de logische conclusie toch dat die proef geen kans op slagen heeft en die €5000 nooit verdient kon worden, dat geven ze dan letterlijk toe als ze die reveal doen voor mol Sarah.

Ik snap niet dat je deze logica niet kan volgen.
Ik wacht alvast op weerlegging van dit feit. Als de mol springt en hij liegt zo dat ze het beter doet dan de laatste kandidaat is de opdracht altijd niet geslaagd in welk scenario dan ook zelfs als de 3 andere kandidaten alles juist hebben.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 17:32:19 door Mogura »

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: Vandaag om 18:28:29 »
Ja, als de mol bij het springen zit en aangeeft dat ze het beter doet dan een andere kandidaat om zo als 3de te komen...
Dan is de logische conclusie toch dat die proef geen kans op slagen heeft en die €5000 nooit verdient kon worden, dat geven ze dan letterlijk toe als ze die reveal doen voor mol Sarah.

Ik snap niet dat je deze logica niet kan volgen.
Ik wacht alvast op weerlegging van dit feit. Als de mol springt en hij liegt zo dat ze het beter doet dan de laatste kandidaat is de opdracht altijd niet geslaagd in welk scenario dan ook zelfs als de 3 andere kandidaten alles juist hebben.

Het staat vooraf toch helemaal niet vast of Sarah als 3e gaat, of uberhaupt aan de beurt komt? Er waren 4 kandidaten waarvan maximaal 3 aan de beurt konden komen.

Stel je nou voor dat Nimrod de mol is, dan heeft volgens die logica de opdracht uiteindelijk toch ook nooit een kans van slagen gehad.

Offline Mogura

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: Vandaag om 19:51:57 »
Het staat vooraf toch helemaal niet vast of Sarah als 3e gaat.

Stel je nou voor dat Nimrod de mol is, dan heeft volgens die logica de opdracht uiteindelijk toch ook nooit een kans van slagen gehad.
Dat staat niet vast, maar door haar woorden eigenlijk wel. Ik doe het beter dan Pedro, ze hebben allebei 8 vragen. De mol heeft daar niets te zoeken, de mol die zelf op zo'n manier met 100% kans €5000 euro wegspeelt kan gewoon niet. De mol moet hopen dat Nimrod niet wisselt dan, anders moet ze zelf heel opzichtig molen en heeft de opdracht dus geen kans op slagen. Of moet ze zelf ook de juiste kleur doorgeven (wat mij de meest eerlijke optie lijkt). Door dus 8/8 juist te antwoorden maakt ze wat nodig is om de opdracht te doen slagen eigenlijk 2 juiste kleuren doorgeven. Of ze moet opzichtig mollen met de 3de kleur (gevolg opdracht heeft nooit kans op slagen). Of je kiest de eerlijke optie en wisselt niet van kleur, komt veel minder verdacht over als mol, maar eigenlijk heb je de moeilijkheidsgraad van de opdracht van 3 kandidaten juist naar 2 kandidaten juist gebracht.

De enige logische optie om het springen te spelen als mol is dus als gevolg, zeggen dat je niet zeker bent zoals Pedro en ook nog een vraag fout beantwoorden.
Volg je wat ik bedoel?

Inderdaad, je zegt het zelf als Nimrod de mol was heeft hij heel opzichtig de €5000 euro uit de pot gespeeld en was er helemaal geen kans op slagen. Dus dit kan bijna niet.

8/8 juist antwoorden als mols is dus echt geen optie in mijn ogen.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 19:54:51 door Mogura »

Online mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: Vandaag om 20:06:34 »
Het is "De Mol" hoor. Natuurlijk kies je eerst voor iemand anders die het kan verknallen. Nimrod had 50% kans dat hij een juiste kleur koos mocht hij gewisseld hebben.
Als het echt zo is en je komt zelf aan de beurt veins je een fout, wat ze al eerder zei, en kiest een foute kleur. Oeps.
De opdracht was niet 100% gedoemd om te mislukken, als iedereen het goed deed, en de mol buitenspel zette, is de 5000 binnen toch?

Maar misschien is Nimrod wel de mol, en heeft hij daar toch wel, na Hilde, het meeste vertrouwen van de groep. Daar gaat het ook om, als de mol bij iedereen bekend is, geloof ik nooit dat die aan de knoppen komt.