Wat volgt is een nogal lange analyse van deze proef, dus sorry voor het vele lezen.

Ik heb hoofdzakelijk naar de speelwijze van Sarah en Michéle gekeken. Want Alexy koos als eerste een stapel en speelde voor 5000 EUR. Dit maakt hem voor mij niet verdacht. Je kan natuurlijk een pleidooi houden dat hij als mol voor geld kiest zodat hij bij de prikkels niet moet acteren. Op deze wijze maakt hij meer kans om de finale te halen en de proef te winnen. Dan kan hij als nog switchen naar een kandidaat met pasvragen. Alleen lijkt dit een riskante strategie en als mol zou je dan toch niet voor 5000 EUR spelen maar voor 500 EUR of pasvragen.
1. MOLPOSITIE
Eén voor één mogen de kandidaten naar Gilles toe om een stapeltje te kiezen. De volgorde is als volgt 1. Alexy 2. Sarah 3. Nimrod 4. Michéle. Deze volgorde is zo gemonteerd maar ook afleidbaar door te kijken hoeveel stapeltjes er nog overgebleven zijn op de tafel.
1. Alexy kiest de aas (5000 EUR)
2. Sarah kiest het omgekeerde stapeltje (2 jokers)
3. Nimrod kiest de aas (5000 EUR)
4. Michéle kiest het omgekeerde stapeltje (2 jokers)
Indien er geen interactie meer is tussen mol en Gilles/prodcutie dan zit Michéle op de beste positie om gebriefd te worden. Gilles kan haar vertellen welke keuze de andere kandidaten hebben gemaakt. Het riskante aan Michéle haar positie is dat de kans bestaat dat er geen jokers in het spel zijn of kunnen komen. Deze optie is mogelijk indien ook Sarah voor de aas was gegaan. En als de jokers die bij Michéle haar omgekeerd stapeltje, bij andere kandidaten zaten. Positie 2 is ook best nog goed want dan je als mol zorgen dat er zeker 1 paar jokers in het spel zijn. Je wordt dan geinformeerd over de keuze van kandidaat 1 maar niet van de rest, indien die briefing enkel bij Gilles gebeurd. Maar het kan nog steeds zijn dat de mol op een andere wijze/moment is gebriefd over de keuzes van de mede kandidaten.
Daarna zit iedereen op het dak en claimen ze allen dat ze voor de aas (5000 EUR) hebben gekozen.
2. ELEKTRICITEITSPRIKKEL
De volgorde 1. Nimrod 2. Sarah 3. Michéle 4. Alexy.
Laat ik beginnen door te zeggen dat je als een kandidaat bent, je niet als eerst de prikkel wil ontvangen indien je moet liegen. Want dan heb je geen voorbeeld/baseline van hoe je gepast moet reageren. Ik denk als mol maakt het weinig uit of je eerst gaat. Want als de mol pasvragen heeft, dan zal die slecht liegen over het krijgen van de prikkel om aan kandidaten te tonen dat hij/zij pasvragen heeft.
Verdenkingen/verdachtmakingen:
-Alexy: Verdenkt dat Sarah (2 jokers) liegt over haar prikkel.
-Sarah: Verdenkt dat Michéle (2 jokers) liegt over haar prikkel.
-Nimrod: Verdenkt zowel dat Sarah (2 jokers) als Michéle (2 jokers) liegen over hun prikkel.
-Michéle: Verdenkt (is onzeker over) iedereen behalve Alexy (5000 EUR) waar ze een goed gevoel bij heeft.
Zowel Alexy, Sarah als Nimrod spelen om jokers uit het spel te halen. Alleen vreemd dat Alexy niets zegt over Michéle. Michéle zegt dat iemand met 5000 EUR (Alexy) niet liegt, maar zaait dan wel subtiel twijfel over Nimrod die wel voor 5000 EUR speelt.
Als kijker vond ik Michéle bij haar prikkel duidelijk door de mand vallen. De acteerprestatie van Sarah vond ik beter dan die van Michéle. Maar ze was niet overtuigend genoeg. De reacties van Nimrod en Alexy kwamen voor mij oprecht over.
Er wordt gestemd, iedereen stemt op Sarah. Sarah stemt op Michéle.
3. LACHDUEL I
Sarah krijgt een herkansing als zij een zelfgekozen tegenstander aan het lachen kan brengen dan valt niet zij, maar haar tegenstander af.
En wat volgt vond ik als kijker HEEL verdacht.
Sarah kiest als tegenstander Nimrod.
-Reden 1: Dit is behoorlijk subject maar ik zou als kijker, Michéle kiezen als iemand die makkelijk aan het lachen te brengen is. Want de afgelopen afleveringen zagen we Michéle voornamelijk als een spontane, sympathieke, goedlachse kandidate. Ze zegt overigens zelf: "als ik mijn emoties uit, dan is het maal 100." Nimrod is een toffe, sympathieke kandidaat maar goedlachs is niet iets wat ik bij deze bankier uit west-vl associeer. Natuurlijk zij zijn nu al 2-3 weken samen op reis en hebben een veel beter beeld van hoe de kanditaten zijn. Dus al kijker kan ik dat foutief inschatten.
-Reden 2: Bij de verdachtmakingen verdenkt Sarah, Michéle ervan te liegen en dus jokers te hebben. Michéle die overigens slecht acteerde en die ook door Nimrod niet werd geloofd. Het enorm verdachte van de speelwijze van Sarah hier, is dat ze niet Michéle kiest maar Nimrod. Nimrod was overtuigend bij de prikkel en werd door niemand verdacht gemaakt. Enkel Michéle zei dat ze onzeker was bij Nimrod. Als Sarah een kandidaat is, dan wil ze twee zaken. Namelijk niet afvallen en jokers wegspelen zodat haar medekandidaten geen voordelen hebben in de eliminatietest. Ze heeft de kans om Michéle dat voordeel te ontnemen, maar ze doet het niet. In plaats daarvan kiest ze voor Nimrod een kandidaat die voor 5000 EUR speelt. En ik ga ervan uit dat de mol weet wie voor welke inzet speelt.
Mocht Sarah de mol zijn dan wil ze 4 dingen.
1. Iemand anders wint de finale en switch naar haar. (Geen geld verdiend)
2. Iemand met jokers wint. (Geen geld verdiend)
3. Zelf winnaar zijn want ze heeft pasvragen. (Geen geld verdiend)
4. Ten minste bij het lachduel kandidaten met 5000 EUR uitschakelen. En als ze niet wint, hopen dat de winnaar switcht naar iemand met jokers. (geen geld verdiend)
Het interessante is ook dat op dit moment de kandidaten nog niet weten dat ze hun kaart kunnen switchen voor die van een medekandidaat. Enkel de mol weet die dit bij de start van de opdracht. En de winnaar komt dit te weten na het winnen van de finale. Dus het argument dat Sarah een medekandidaat (Nimrod) wil uitschakelen om hem de kans te ontnemen later te switchen is niet van toepassing. Wat ook kan is dat Sarah denkt dat Michéle de mol is, en vermoed dat ze geen kans maakt in het duel met de mol. Omdat de mol voorkennis heeft van de moppen en gewoon een ijzersterke pokerface zal hebben.
Sarah verliest het duel.
4. KAKKERLAKKENPRIKKEL
-Alexy: We zien zijn hand (ring) in een doos met kakkerlakken.
-Nimrod: We zien zijn hand in een doos met kakkerlakken.
-Michéle: Slechte acteerprestatie van iemand met een hand in een lege doos.
Nimrod vindt nog steeds Michéle verdacht. Alexy twijfelt nog steeds bij Michéle maar hij is ook niet zeker over Nimrod. Ze stemmen en beide heren stemmen op Michéle. Michéle blijft bij de persoon waarvan ze bij aanvang van het spel niet zeker was, namelijk Nimrod. Michéle valt af en moet het lachduel spelen.
5.LACHDUEL II
Michéle kan kiezen tussen 2 mensen die voor 5000 EUR spelen als tegenstander. Wat zij ook kiest, de keuze is minder verdacht dan die van Sarah. Maar dat betekent niet dat Michéle niet de mol kan zijn. Wat hier vreemd is, zijn de volgende zaken.
1. Michéle kiest Alexy als tegenstander hoewel zij een goed geval bij hem had. Dus zij verdenkt Alexy van geld te hebben. Bij de eerste stemronde was Michéle onzeker van Nimrod. En bij de tweede stemronde stemt ze voor hem. Ze denkt dat Nimrod liegt en dus jokers heeft.
Toch kiest Michéle voor Alexy als tegenstander.
Tijdens het eerste lachduel heeft ze Nimrod & Alexy kunnen observeren en zo kon ze voor de makkelijkste tegenstander kiezen. Nimrod had daar een goeie pokerface en won het duel. Alexy stond op de achtergrond veel en hard te lachen. Ze had als mol waarschijnlijk rekening gehouden dat ze het lachduel moest spelen omdat ze met opzet slecht acteerde.
2. Michéle heeft ook veel gelachen bij het eerste lachduel maar minder intens dan Alexy. En nu in haar eigen duel, geheel tegen mijn verwachting in had ze een enorm sterke pokerface.
Iets wat een goeie mol zich meester moet zijn. Wat ook kan is dat ze voorkennis had van de moppen en dus beter een pokerface kon houden. Met de geluidjes bij de mopjes haalde ze ook nog alles uit de kast om Alexy aan het lachen te brengen. En toch nog in de finale met Nimrod te staan.
Uiteindelijk verliest ze als uitdager het duel en spelen Nimrod (5000 EUR) & Alexy (5000 EUR) de finale.
Nimrod wint en kiest voor 5000 EUR in de groepspot!

6. ONTKNOPING
Na de keuze van Nimrod om voor de groepspot te gaan, komen alle kandidaten samen bij Gilles. Bij die deelnemers staan 2 kandidaten & 2 mensen met voorkennis. De mol want die wist bij aanvang van de proef dat de uiteindelijk winnaars nog van kaart mocht switchen. En Nimrod weet dit ook als Winnaar van de opdracht. Wat de mol nog niet weet is welke keuze Nimord heft gemaakt en de mol weet dus ook niet wat de gepaste reactie moet zijn. Dit is eerder een theorie van mij, maar ik denk dat Gilles met zijn monoloog brieft wat Nimrod uiteindelijk heeft gedaan.
GDC zegt: "Einde van onze avonturen in de Batman House. Er zijn kaarten getrokken, er zijn duels gespeeld. En er is één winnaar. En die winnaar heeft de enige kaart op zak die wordt verzilverd. Nimrod. Heb jij een aas op zak en gaat er geld in de pot of heb jij je kaart gewisseld voor een andere?"
Nimrod: "Een aas"
Voor 2 kandidaten komt hiermee de reveal dat Nimrod nog kon switchen. En met de zin: "En die winnaar heeft de enige kaart op zak die wordt verzilverd." Brieft Gilles de mol dat Nimrod niet geswitcht heeft en dus voor 5000 EUR is gegaan. En zo kan de mol gepast en met snelheid adequaat reageren.