Naast het coronavirus is er een virus dat reeds sinds langere tijd rondwaart in Nederland, namelijk dat van de politieke correctheid. Steeds meer mensen lijken er aan te lijden en het virus lijkt steeds hardnekkiger te worden. Wat dat betreft vind ik het ook meer dan tekenend dat voor een uiterst onschuldige grap als deze blijkbaar een heel topic geopend wordt. Echt... Een voornaam symptoom van dit virus zijn heel erg lange tenen. Intenties en feiten doen er steeds minder toe, het gaat steeds meer om het 'gevoel.' Het is de sylvanasimonisering en de groenlinksisering van de maatschappij.
Genoeg over deze post gezegd, maar... Politiek correctheid vergelijken met het Coronavirus
Waar slaat dat op? Laten we niet doen alsof politiek correctheid in iets te vergelijken is met zo'n ingrijpende ziekte
Nogmaals, ik heb een eigen mening die ik baseer op mijn eigen ervaring en wat ik van anderen hoor. Het gaat niet zomaar om een 'gevoel' dat we dingen willen verbieden waarvan ons de kleur niet aanstaat. We leggen netjes uit waar we ons op baseren in de argumenten in dit topic.
Alles is gelijk rAcIsMe (met betrekking tot de 'Lob'-grap: Chinezen zijn géén ras, net zo min als Nederlanders of Marokkanen dat zijn. Je kunt de grap flauw of smakeloos vinden, het is geen racisme).
Maar dan is niets racisme, want er bestaan namelijk helemaal geen verschillende rassen onder mensen
Wat we hier daadwerkelijk bediscussiëren is het gevaar van stereotypering bij een toch al gediscrimineerde minderheidsgroep. Mijn mening is dat we juist bij een categorie mensen die toch al lager op de sociale ladder staan - omdat ze te maken hebben met discriminatie bij baankansen, blikken van mensen, misschien gepest zijn geweest door hun afkomst - dat we daar iets meer rekening houden met welke grappen we maken en wat te flauw is.
Toevoeging: opmerkelijk trouwens hoe hokjesdenken dingen alleen maar verder polariseert. Elkaar van racisme of politieke correctheid beschuldigen levert volgens mij niets op, nogmaals niemand heeft slechte intenties. Maar in mijn eerste post hier schreef ik nog "censuur gaat me wat ver", maar inmiddels voel ik me juist heel erg geneigd om zgn. 'politieke correctheid' te verdedigen - omdat ik me aangevallen voel als ik in dat hokje geplaatst wordt. Kortom, laten we inhoudelijk en genuanceerd blijven en hokjesdenken van beide kanten achterwege laten.