Het is juist enigszins raar en hypocriet om hier hysterisch over te doen, juist omdat het gaat om mensen van niet-Europese afkomst.
Ik denk niet dat we hysterisch doen, we voeren een goede discussie met elkaar. En ik vind ook niet dat deze discussie gaat over wat 'racisme' is ja of nee. Dit kun je veel breder trekken en is toepasbaar op allerlei soorten groepen en mensen. Als je eenzelfde stereotype dag in dag uit herhaalt, vorm je daarmee bedoeld of onbedoeld het beeld dat je van die groep hebt. Vergelijk het met pesten. Daarbij kun je met kleine, op het eerste oog onschuldige opmerkingen iemand zijn status in de groep (en erger: zijn zelfbeeld) flink kan indeuken. Daarom is het goed een discussie te voeren waar de grens ligt en begripvol te zijn wanneer mensen/groepen vertellen dat ze zich beledigd voelen.
Ik ga het zelfs nog lastiger maken: humor is soms op z'n leukst als het een beetje schuurt en met een taboe speelt. (...)
Ik kan grove humor best waarderen - Philippe Geubbels
Taboe is er een geweldig voorbeeld van en kreeg zelfs een Emmy-nominatie. Alleen of je 'schuurt' met je grap, hangt wel af van de kwaliteit van de grap. Soms voelt het alsof er een grap gezocht wordt bij een stereotype. "Lob is de Mol" staat hier verder zonder context, het Chinese accent
is daardoor de grap, en niet een element van een grap. Die ene mop over de Chinees die
supplies moet gaan zoeken vindt ik bijvoorbeeld wel leuk, omdat daar inventief met woorden wordt omgegaan en het niet 'makkelijk scoren' is.
Maar goed, dit alles zonder iets af te willen doen aan Vriendliefs briljante tekenkunsten
Dit is misschien niet het juiste topic voor deze discussie.