Auteur Topic: Hoe de mol het best kan mollen  (gelezen 8736 keer)

Offline ReneB

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Hoe de mol het best kan mollen
« Gepost op: 16-01-2005, 21:12:42 »
In dit onderwerp is het de bedoeling om per opdracht te bekijken hoe de mol kon toeslaan en vanuit welke positie hij/zij dat het beste kon doen.

Ondanks onze gemeenschappelijke drang de mol te ontmaskeren, lijkt het mij handig dat we ons hier bezig houden met de harde (controleerbare?) feiten.

Uiteraard is er ook plaats voor het tegenovergestelde: wat zijn typisch acties van kandidaten.
Iemand zei: "Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat"

Offline ReneB

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #1 Gepost op: 16-01-2005, 21:18:07 »
De liegopdracht te Lisse.

Mollig:
* de -door de spelers zelf gekozen- jury laten raden wat de leugen en wat de waarheid is.
* het door een andere kandidaat gewonnen geldt op het spel zetten.
* bijvoorkeur zo vroeg mogelijk te mollen, daar dit de maximale bedragen zou hebben kunnen opleveren.

Kandidatenactie:
* geld winnen door de jury het bos in te sturen
* als eerste beginnen, omdat je dan geen geld van een ander kan inzetten
* als laatste spelen en dan je opdracht winnen, omdat dit direct de pot ingaat
* het gewonnen geld potten
Iemand zei: "Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat"

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #2 Gepost op: 17-01-2005, 09:52:05 »
Heel goed ReneB: Hier hebben we wat aan!
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Tweety

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Carpe fucking diem!
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #3 Gepost op: 17-01-2005, 10:03:47 »
Typische mollenactie: aan een kok uit gaan leggen dat Spaghetti Blue Sky je favoriete gerecht is...  ::)

Alleen is MM niet mijn MMMMol...  :-\\
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline Sjoois

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ja ja, het is mij... Sjoois!
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #4 Gepost op: 17-01-2005, 14:16:58 »
Kandidatenactie:
* als eerste beginnen, omdat je dan geen geld van een ander kan inzetten

Dit kan ook een hele goede molactie zijn, om zo nergens mbt (andermans) geld niet verdacht te worden.
It is not our abilities that show us what we really are, it is our choices...

Offline Ambla

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #5 Gepost op: 17-01-2005, 14:27:12 »
Mollig:
* bijvoorkeur zo vroeg mogelijk te mollen, daar dit de maximale bedragen zou hebben kunnen opleveren.


Het lijkt mij handiger om als mol ergens halverwege te spelen, kun je het evt. eerst verdiende geld op de teller verspelen (MM!) en is er voor de andere kandidaten in totaal niet zo veel meer te verdienen.
MSI : Mole Scene Investigation

Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #6 Gepost op: 17-01-2005, 19:39:51 »
Als Mol moet je zo nu en dan ook geld winnen om credits te winnen. Zo ook wat Elise vertelde in de laatste aflevering.
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline majornono

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #7 Gepost op: 17-01-2005, 21:02:01 »
Als Mol moet je zo nu en dan ook geld winnen om credits te winnen. Zo ook wat Elise vertelde in de laatste aflevering.

Mijn idee. Er is er ook maar een die heeft gepot, en dan nog maar € 500,=

Offline Eirc

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • de lokroep roept
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #8 Gepost op: 18-01-2005, 12:15:24 »
Tijdens Oprdacht 1 was er maximaal 27.500euro te verdienen. Hiervoor dienden alle kandidaten een positief resulaat te halen en dienen niemand tussentijds te potten. Dat maximale bedrag was dus sowieso niet te halen, omdat 'niet potten' erg riskant is, en allemaal een positief resultaat ERG moeilijk is.
Bij deze opdracht kun je dus inderdaad makkelijk vertrouwen winnen door als mol 500euro te verdienen. Het grote bedrag wordt toch wel verloren, dat kost geen moeite   8)

De 2e opdracht, was niet echt een opdracht, maar had wel een mogelijk voor de mol.
De kans om volgende week 2 kandidaten tegelijk naar huis te laten sturen, laat je natuurlijk niet lopen.
Als er 2 kandidaten weg moeten, is de klap extra zwaar (iedereen verliest wel een buddy).
Het enige dat de mol hoeft te doen is het percentage deze week hoog te maken, en volgende week laag te houden:
Nu vul je alle vragen goed in, volgende week alles fout. Dat levert nu dus 10% op, die volgende week door alle overige kandidaten behaald moet worden. (Nu hebben 10 personen 34 % behaald, volgende week moeten 9 personen minstens 35 % goed beantwoorden). Vanuit oude series bekeken is dat percentage enorm hoog, en zal dus waarchijnlijk niet gehaald worden  ;D

Bij het bekijken van de biechten valt natuurlijk weinig te winnen of verliezen voor de mol.
De biecht van de mol is toch maar een leugen voor de camera ::)

I'm Not Sure, Who's Fooling Who Here...

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #9 Gepost op: 18-01-2005, 13:52:27 »
Ja dat had ik ook al ergens gemeld... De mol weet tenslotte dat er niemand weggaat deze week en dat de kans op 2 afvallers volgende week aanwezig is...
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline limone

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • let love rule
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #10 Gepost op: 18-01-2005, 14:51:50 »
Tijdens Oprdacht 1 was er maximaal 27.500euro te verdienen. Hiervoor dienden alle kandidaten een positief resulaat te halen en dienen niemand tussentijds te potten. Dat maximale bedrag was dus sowieso niet te halen, omdat 'niet potten' erg riskant is, en allemaal een positief resultaat ERG moeilijk is.
Bij deze opdracht kun je dus inderdaad makkelijk vertrouwen winnen door als mol 500euro te verdienen. Het grote bedrag wordt toch wel verloren, dat kost geen moeite   8)

Er is toch 1000 euri in de pot gekomen omdat de laatste kandi (wie was dat ook alweer :-[) haar vraag goed had zeg maar, en omdat ze de laatste was kwam het geld er sowieso bij. Dat zou ook een soort van mollenstreek kunnen zijn: het vertrouwen winnen bij je medekandi's dmv 'de held' uit te hangen (toch weer 500 euri verdiend!!). Maarja,... dan 'bedrieg' ik wel mijn eigen mol, Marc-Marie... Beetje dubbel. :-X
I got that tunnel vision going through my  head

Offline Ville

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #11 Gepost op: 18-01-2005, 14:53:40 »
Dat was Lottie.. Maar goed, dat is niet het doel van de mol. Om geld te verdienen! Dus ik blijf erbij dat dat de omgekeerde wereld is en dat je zeker als je als mol als laatste gaat, geen geld hoeft te verdienen!
don't submit to stupid rules... Don't accept average habits... Push the limit!!

Offline ReneB

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #12 Gepost op: 18-01-2005, 23:07:16 »
Ik ben het er helemaal mee eens dat de mol ook goodwill zal willen kweken door eens wat te verdienen, maar door de bank genomen zal hij/zij willen mollen.

Wat ik me voorstel is dat een soort puntentelling op een schaal van 0 tot 10 aanhouden voor wie molt (en hoe zwaar) en voor typische kandidaat acties.

Voorbeeld (opdracht 1):
Winnen van de jury, zoals Gijs en Roeland 7 punten als kandidaat
zoals Lottie 10 punten, omdat het geld direct de pot in gaat.
Het potten van geld (kandidatenactie) 6
Het NIET potten van geld (mollen) 5
Het niet potten van geld en verliezen van de jury 10 (mol)

Het is maar een voorbeeld.

Het idee is dat over alle opdrachten heen moet op deze wijze het goodwill kweken uitgefilterd wordt.
Iemand zei: "Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat"

Offline ReneB

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #13 Gepost op: 18-01-2005, 23:12:00 »
De 2e opdracht, was niet echt een opdracht, maar had wel een mogelijk voor de mol.
De kans om volgende week 2 kandidaten tegelijk naar huis te laten sturen, laat je natuurlijk niet lopen.
Als er 2 kandidaten weg moeten, is de klap extra zwaar (iedereen verliest wel een buddy).
Het enige dat de mol hoeft te doen is het percentage deze week hoog te maken, en volgende week laag te houden:
Nu vul je alle vragen goed in, volgende week alles fout. Dat levert nu dus 10% op, die volgende week door alle overige kandidaten behaald moet worden. (Nu hebben 10 personen 34 % behaald, volgende week moeten 9 personen minstens 35 % goed beantwoorden). Vanuit oude series bekeken is dat percentage enorm hoog, en zal dus waarchijnlijk niet gehaald worden  ;D

Bij het bekijken van de biechten valt natuurlijk weinig te winnen of verliezen voor de mol.
De biecht van de mol is toch maar een leugen voor de camera ::)

De mol zal alleen voor de schijn de vragen invullen, maar waarschijnlijk ook gebriefed kunnen worden etc. Ik kan mij voorstellen dat de antwoorden van de mol niet meetellen.

Of hier ligt een kans van 10% voor de mol.... nee, ik denk niet dat de spelleiding zo snel mogelijk kandidaten wil wegsturen. Dat weten we vrijdag. Ik heb het idee dat de 34% een hints is, die elders thuis hoort.
Iemand zei: "Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat"

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #14 Gepost op: 19-01-2005, 00:17:56 »
Ik denk niet dat er echt 1 manier is om het beste te mollen. Nico begon erg afwachtend en wilde eerst profiteren van fouten van anderen en 't vertrouwen winnen door hier en daar zelf iets goed te doen. George begon direct vanaf de start flink met mollen, door direct flink tijd te gaan rekken bij het abseilen. Elise zat er een beetje tussenin.

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #15 Gepost op: 19-01-2005, 11:40:19 »
De mol kan natuurlijk ook goed mollen door, als de jury het fout raadt, dit te ontkennen. En het lijkt me ook dat de mol toch zeker niet een van de eersten was.
Tell me what your telescope says

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #16 Gepost op: 19-01-2005, 14:29:50 »
De mol kan natuurlijk ook goed mollen door, als de jury het fout raadt, dit te ontkennen. En het lijkt me ook dat de mol toch zeker niet een van de eersten was.
Het lijkt mij toch wel 99,9% zeker dat iig één van de juryleden in het complot zitten. De kandidaten mochten tenslotte zelf hun jury samenstellen, en dus weet je als mol wie je moet kiezen.

Ik denk dat het George niet is, of iig niet als enige. Sigrid heeft meegeholpen met de serie na Schotland... Ik gok op Ron of Nico want dat verwacht niemand....
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #17 Gepost op: 19-01-2005, 15:14:49 »
Ik denk niet dat er echt 1 manier is om het beste te mollen. Nico begon erg afwachtend en wilde eerst profiteren van fouten van anderen en 't vertrouwen winnen door hier en daar zelf iets goed te doen. George begon direct vanaf de start flink met mollen, door direct flink tijd te gaan rekken bij het abseilen. Elise zat er een beetje tussenin.
Nico was een bange wezel (sorry Nico, het is nu eenmaal zo)
George was een SUPER-Mol.
Elise zat idd tss beiden (net zoals Marc in de laatste Vlaamse reeks)
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #18 Gepost op: 19-01-2005, 20:04:22 »
Je kan ook credits winnen door iets goeds te doen, terwijl er toch geld uit de pot gaat.

Neem bijvoorbeeld Elise bij het lintjes-spel. Daar komt ze net voor tijd binnen, want de kandi's mooi vinden omdat Ferdi het ze moeilijk had gemaakt... Maar heel mols omdat dat weer wat euri uit de kas haalt van de lintjes die ze had opgepak!
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline ReneB

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #19 Gepost op: 19-01-2005, 21:30:21 »
Daarom is het goed om nauwkeurig de opdracht waar te nemen.

Het beste voorbeeld lijkt mij het paintbalspel met de helicopter in de vorige serie. In de opdracht moest Ron vooraf (!) aangeven of ie voor de vrijstelling ging, waardoor Elise volop mee kon doen. Anders was de inzet van Elise zeker anders geweest.
Iemand zei: "Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat"