Auteur Topic: Hoe de mol het best kan mollen  (gelezen 8734 keer)

Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #20 Gepost op: 20-01-2005, 19:31:28 »
Inderdaad een heel goed voorbeeld!
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline Eirc

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • de lokroep roept
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #21 Gepost op: 22-01-2005, 15:50:08 »
In het dagboek van de mol, heeft hij/zij het over een actie in de grotten.
Wàt staat er natuurlijk niet bij.
Ik vroeg me af wat voor actie daar had kunnen plaatsvinden  ???
Iedereen haalde het einde (behalve Gijs, maar die is geen verdachte meer).
Misschien is heeft de mol er iets belangrijks achtergelaten, geld misschien?
Of heeft de mol iets met de rugtasjes gedaan?
Sommige kandidaten waren alleen tijdend het uitkiezen van de rugzakken. En vertrokken weer alleen, mèt 2 tassen van een andere kandidaat (of 2 kandidaten). Is iedereen wel te vertrouwen met bezittingen van medespelers  >:D
I'm Not Sure, Who's Fooling Who Here...

Offline ReneB

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #22 Gepost op: 23-01-2005, 22:11:26 »
Als we kijken naar het geld dat de pot in (uit) gaat, kan de mol op de volgende manieren toeslaan
a) sleutels niet vinden
b) veel en/of dure tonnen (laten) openen
c) de tocht door de grotten niet voltooien
Vooralsnog is er niets met de rugzakken van doen, tenzij er in een later stadium een prijskaartje aan wordt gehangen, bijv. door ze terug te kopen.

Voor c) geldt dat alle kandidaten en de mol de tocht hebben voltooid. Geen onderscheid.

Door de montage is mij niet duidelijk (in ieder geval niet controleerbaar) wie welke rol hebben gespeeld, dan wel actie hebben uitgevoerd.

Maar toch een kleine poging. De mol weet wat in welke ton zit en wat het gaat kosten. Een zekere basisuitrusting moet toch worden gekocht: tent, slaapzakken, voedsel. Dit betekent dat er zekere uitgaven zullen zijn en dat met gemak de bijbehorende hoeveelheid sleutels kan worden gevonden. Dan is het zaak voor de mol om daar niet gek ver boven te zitten: wel comfortabel overnachten, weinig heibel en werk voor de mol etc. Dit leidt dat de mol het beste in de 3e groep kon zitten, dus Lottie, Jim, Yvonne en Roeland zijn meer verdacht als de anderen.

Iemand zei: "Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat"

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #23 Gepost op: 24-01-2005, 13:29:32 »
Voor de uitleg van het spel aan de volgende groep kun je beter niet in de laatste groep zitten. Tenslotte mochten ze maar 10 vlakken openmaken en voor elke gevonden sleutel een meer.
Het maximaal open te maken vakken is dus 19 van de 70.

Wat mij wel opviel is dat de BNners kennelijk zo'n interesante baan hebben dat niemand onder werktijd mijnenveegt!
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #24 Gepost op: 24-01-2005, 15:52:40 »
Er zijn heel veel verschillende molmogelijkheden

Lottie: Lieve,onschuldige -die kan het toch nooit zijn- mol
Sander: Fanatieke kandidaat -die kan het toch nooit zijn- mol
MM: Knullige -die kan het toch nooit zijn- mol
Victoria: Schuldafschuivende mol
Yvonne, Jim en Isabelle: Op de achtergrond opererende mol

en Yvon en Roeland zijn een beetje een mengelmoesje... ::)

Offline Sjoois

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ja ja, het is mij... Sjoois!
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #25 Gepost op: 24-01-2005, 16:08:43 »
De beste manier om te mollen lijkt mij dat je de anderen zo gek krijgt of zo mee kan trekken dat ze eigenlijk zelf de hele boel verkloten... Een soort chaos veroorzaken. Ik denk ook dat je ervoor moet zorgen dat je niet te verdacht doet, niet gaat lopen liegen (zodat je zelf niet meer precies weet wat er gezegd is), maar je ook niet heel erg afzijdig gaat houden.
Zo word je het minst snel verdacht, lijkt me...

En natuurlijk kun je met je voorkennis sommige dingen heel erg goed saboteren!
It is not our abilities that show us what we really are, it is our choices...

Offline Ambla

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #26 Gepost op: 24-01-2005, 22:35:32 »
De beste manier om te mollen lijkt mij dat je de anderen zo gek krijgt of zo mee kan trekken dat ze eigenlijk zelf de hele boel verkloten... Een soort chaos veroorzaken. Ik denk ook dat je ervoor moet zorgen dat je niet te verdacht doet, niet gaat lopen liegen (zodat je zelf niet meer precies weet wat er gezegd is), maar je ook niet heel erg afzijdig gaat houden.
Zo word je het minst snel verdacht, lijkt me...

En natuurlijk kun je met je voorkennis sommige dingen heel erg goed saboteren!

Idd met een kleine opmerking een ander op een idee brengen dat dan heel veel geld gaat kosten, of een opdracht doet mislukken. Bijv. Sander die zegt de duurste ton te openen en MM die dat heel snel overneemt. Of MM die meteen beaamt dat Gijs niet door de grot kan. Wat mij een beetje dwars zit is dat we Yvonne vrijwel nooit in beeld zien, we horen haar ook heel weinig zeggen, dus evt. mollige opmerkingen weten we niet.
MSI : Mole Scene Investigation

Offline dutchdeb

  • Forumlid
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #27 Gepost op: 24-01-2005, 22:41:10 »
De tweede opdracht deze week was naar mijn mening een waar de mol juist heel erg onopgemerkt kon mollen. En alhoewel ik er persoonlijk nog niet uit ben wie de mol is zijn er een aantal dingen die mijn zijn opgevallen:

Roeland zegt bang te zijn in het donker, maar vind het geen probleem om de donkere grotten in te gaan en werpt zich ook nog op als begeleider van de bange Sander.

Ten tweede was het de mol bekend wat er met de tassen ging gebeuren, de manier waarop hij/zij het meeste onrust in de groep kon zaaien was door te verkondigen dat ze waarschijnlijk niet alle tassen zouden meekrijgen. Mensen worden heel erg prikkelbaar als er wat met hun spullen wordt gedaan waar ze geen controle over hebben. En wat ik heb gemerkt in de uitzending is dat er verschillende ideeen waren in het begin over wat er met de tassen zou gaan gebeuren. Sommigen kozen een tas van iemand van hetzelfde geslacht omdat ze dachten dat ze met die tas verder moesten gaan. Anderen kozen juist een tas van iemand die ze verdacht vonden om zo een idee te krijgen over hun mol.

En tenslotte kon de mol door het kiezen van de tassen in zekere zin beinvloeden wie een tas zou gaan missen. Het is vaak bekend dat vrouwen meer waarde hechten aan hun tassen en door juist twee vrouwen een tas te laten missen wordt de sfeer nog onrustiger. Dat zou wel betekenen dat de mol als een van de laatsten naar boven zou zijn gekomen, want daar is het meeste nog te beinvloeden.

Wellicht denk ik helemaal niet als een mol en nogmaals ik heb nog niet echt een duidelijke mol in mijn gedachten, maar het blijft leuk om te brainstormen.

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #28 Gepost op: 25-01-2005, 10:35:28 »
Dat zou wel betekenen dat de mol als een van de laatsten naar boven zou zijn gekomen, want daar is het meeste nog te beinvloeden.

Nou dat is precies wat ik dacht. En Sander nam ook nog eens precies die twee tassen mee van Yvonne en Victoria. De Held... De Redder in Nood...

"Only thing to do is jump over the moon"

Offline ReneB

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #29 Gepost op: 26-01-2005, 02:02:16 »
De tweede opdracht deze week was naar mijn mening een waar de mol juist heel erg onopgemerkt kon mollen. En alhoewel ik er persoonlijk nog niet uit ben wie de mol is zijn er een aantal dingen die mijn zijn opgevallen:

Roeland zegt bang te zijn in het donker, maar vind het geen probleem om de donkere grotten in te gaan en werpt zich ook nog op als begeleider van de bange Sander.

Ten tweede was het de mol bekend wat er met de tassen ging gebeuren, de manier waarop hij/zij het meeste onrust in de groep kon zaaien was door te verkondigen dat ze waarschijnlijk niet alle tassen zouden meekrijgen. Mensen worden heel erg prikkelbaar als er wat met hun spullen wordt gedaan waar ze geen controle over hebben. En wat ik heb gemerkt in de uitzending is dat er verschillende ideeen waren in het begin over wat er met de tassen zou gaan gebeuren. Sommigen kozen een tas van iemand van hetzelfde geslacht omdat ze dachten dat ze met die tas verder moesten gaan. Anderen kozen juist een tas van iemand die ze verdacht vonden om zo een idee te krijgen over hun mol.

En tenslotte kon de mol door het kiezen van de tassen in zekere zin beinvloeden wie een tas zou gaan missen. Het is vaak bekend dat vrouwen meer waarde hechten aan hun tassen en door juist twee vrouwen een tas te laten missen wordt de sfeer nog onrustiger. Dat zou wel betekenen dat de mol als een van de laatsten naar boven zou zijn gekomen, want daar is het meeste nog te beinvloeden.

Wellicht denk ik helemaal niet als een mol en nogmaals ik heb nog niet echt een duidelijke mol in mijn gedachten, maar het blijft leuk om te brainstormen.

Wat beweegredenen van Roeland zijn, kunnen we niet checken. De mol KAN in zijn biecht liegen, iedereen kan liegen. Zonder dat zou het saai zijn.

Soortgelijke argumentatie kun je erop nahouden v.w.b. de tassen. Dit kan door het verloop van WIDM in een ander daglicht komen te staan, maar vooralsnog kan de mol onrust hebben gestookt, maar ook vriendjes/goodwil hebben gekweekt...

Dus focus ik me op het mollen en winnen van prijzengeld. En vaak zijn daar acties te vinden dat iemand - in dat spel - kandidaat is, of mollig. De mol heeft 1500 (1000 winnen tegenover 500 betalen) bijgedragen aan de pot, dat is zeker.
Iemand zei: "Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat"

Offline Cosma

  • Forumlid
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #30 Gepost op: 26-01-2005, 04:05:54 »
In het dagboek van de mol, heeft hij/zij het over een actie in de grotten.
Wàt staat er natuurlijk niet bij.
Ik vroeg me af wat voor actie daar had kunnen plaatsvinden  ???

Door bv tegen bange kandidaten te zeggen dat de doorgang maar 20 cm was (waardoor Isabelle serieus ging twijfelen)? (zie Jim topic).
« Laatst bewerkt op: 26-01-2005, 04:12:47 door Cosma »

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe de mol het best kan mollen
« Reactie #31 Gepost op: 27-01-2005, 15:34:41 »
Er zijn heel veel verschillende molmogelijkheden

Lottie: Lieve,onschuldige -die kan het toch nooit zijn- mol
Sander: Fanatieke kandidaat -die kan het toch nooit zijn- mol
MM: Knullige -die kan het toch nooit zijn- mol
Victoria: Schuldafschuivende mol
Yvonne, Jim en Isabelle: Op de achtergrond opererende mol

en Yvon en Roeland zijn een beetje een mengelmoesje... ::)

Heel goed. ::ok::
Tell me what your telescope says