Auteur Topic: De mol was al bekend theorie  (gelezen 39731 keer)

Offline Mariell

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • agja
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #120 Gepost op: 16-01-2009, 20:54:14 »
het is in ieder geval duidelijk geworden dat Hans mol wou zijn en ondervraagd is. (voor zover ik kan herinneren was Hans nog een twijfel geval)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #121 Gepost op: 16-01-2009, 21:03:10 »
Ik denk dat ze deze grap slechts eenmalig kunnen uithalen.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #122 Gepost op: 17-01-2009, 18:29:13 »
Ik heb slechts de eerste pagina's van dit topic gelezen, dus bij voorbaat mijn verontschuldigingen als dit al gezegd is.

De essentie van het spel is dat er een mol is; een verrader die de opdrachten saboteert om de geldpot zo klein mogelijk te houden. In de 'aankomstopdracht' -voor zover we het een opdracht willen noemen-, kostte ieder bevestigend antwoord op de vraag: 'Wil jij de mol zijn?' 500 euro uit de pot. Dit was een onbekend gegeven voor de bevraagde kandidaten.
Als er inderdaad nog geen mol was (en de mol dus pas NA binnenkomst is gekozen), is er dus geheel buiten de mol om acht maal 500 uit de pot gekomen. Dit strookt niet met het gegeven dat het de mol is die de pot zo klein mogelijk wil houden.

Als er al wel een mol was vóór de entree, wist die natuurlijk wat er gevraagd zou worden en wat de consequentie van een 'Ja' zou zijn. De mol heeft echter geen contact gehad met de andere kandidaten en kan dus slechts 'trots' zijn op de 500 euro die hij of zij met zijn of haar antwoord uit de pot gesnoept heeft.

Dat de pot bij aanvang liefst 3000 euro in de min stond is derhalve geen verdienste van de mol, of die nu wél of niet vóór de entree in het landhuis gekozen en voorbereid was.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2009, 18:31:15 door Michmol »
Woosie down?

Offline m-g-s

  • Forumlid
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #123 Gepost op: 18-01-2009, 21:13:17 »
ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel verchil zie met de mollen van vorug jaar en de verdachten van dit jaar. dus of de mol heeft het goed en snel opgepakt, of hij/zij wist het al heel snel.
maar ik denk dat de mol het gewoon goed doet. al heb ik wel het idee dat er minder gemolt word door alle kandidaten en dus ook de mol, dan vorig jaar 8)

ik denk dus dat de mol gewoon voorzichtig al een paar gesprekken gehad heeft en onofficieel tot mol was geselecteerd ;D

succes met speuren  ;D

Offline annebeth

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Sherlock Moles
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #124 Gepost op: 18-01-2009, 21:17:39 »
Ik hoop ook dat er wat meer gemolt gaat worden, of dat de verdachten van dit keer voor de verandering ook echt de mol zijn en dus hebben gemolt ;)

Het valt me btw op dat er voorstanders zijn en tegenstanders, maar weinig twijfelaars, vinden jullie ook niet?

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #125 Gepost op: 18-01-2009, 21:24:10 »
Ik heb slechts de eerste pagina's van dit topic gelezen, dus bij voorbaat mijn verontschuldigingen als dit al gezegd is.

De essentie van het spel is dat er een mol is; een verrader die de opdrachten saboteert om de geldpot zo klein mogelijk te houden. In de 'aankomstopdracht' -voor zover we het een opdracht willen noemen-, kostte ieder bevestigend antwoord op de vraag: 'Wil jij de mol zijn?' 500 euro uit de pot. Dit was een onbekend gegeven voor de bevraagde kandidaten.
Als er inderdaad nog geen mol was (en de mol dus pas NA binnenkomst is gekozen), is er dus geheel buiten de mol om acht maal 500 uit de pot gekomen. Dit strookt niet met het gegeven dat het de mol is die de pot zo klein mogelijk wil houden.

Als er al wel een mol was vóór de entree, wist die natuurlijk wat er gevraagd zou worden en wat de consequentie van een 'Ja' zou zijn. De mol heeft echter geen contact gehad met de andere kandidaten en kan dus slechts 'trots' zijn op de 500 euro die hij of zij met zijn of haar antwoord uit de pot gesnoept heeft.

Dat de pot bij aanvang liefst 3000 euro in de min stond is derhalve geen verdienste van de mol, of die nu wél of niet vóór de entree in het landhuis gekozen en voorbereid was.


Ik zie eigenlijk nog maar één mogelijkheid : PJH is dè Mol !!!  :o
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline Puar

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ik weet wie de mol is! (na de volgende week)
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #126 Gepost op: 18-01-2009, 21:29:34 »
Ik zie eigenlijk nog maar één mogelijkheid : PJH is dè Mol !!!  :o

 ::vergroot:: vandaar dat hij de topitos terug nam in aflevering 1, een mollenstreek.
En ik denk dat hij stiekem ook mensen een rood scherm geeft die de test goed invullen  ::vergroot::
Je kunt ze uitroken, je kunt ze opjagen en soms kan je er een vangen, maar ze komen altijd terug

Offline Tweety

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Carpe fucking diem!
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #127 Gepost op: 19-01-2009, 17:16:47 »
Die hele set-up van "er is nog geen mol"....... ik geloof er geen barst van.

Dan eerder de hint die iemand hier (sorry weet ff niet meer wie) er in ziet:
R is nog geen mol oftewel Rick is nog geen mol.
Daar zou ik nog wel wat mee kunnen (hoewel Rick mijn mol weer niet is)
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline Renske.

  • Forumlid
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #128 Gepost op: 19-01-2009, 19:01:30 »
Die hele set-up van "er is nog geen mol"....... ik geloof er geen barst van.

Dan eerder de hint die iemand hier (sorry weet ff niet meer wie) er in ziet:
R is nog geen mol oftewel Rick is nog geen mol.
Daar zou ik nog wel wat mee kunnen (hoewel Rick mijn mol weer niet is)

Ik geloof er inderdaad ook helemaal niets van. Ik verdenk Froukje nog steeds door die standbeelden, en de houding van Milouska. PJH zei steeds "er is nog geen mol." En Froukje kwam als laatste binnen. Ik heb nu alleen geen tijd om terug te kijken of hij ook tegen Froukje zegt dat er nog geen mol is.

Offline Poekie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #129 Gepost op: 19-01-2009, 21:07:40 »
Zelf geloof(de) ik ook absoluut niet in dat verhaaltje dat er nog geen mol zou zijn, maar ben zo, dit topic volgend, toch even aan het twijfelen gebracht.

Advocaat voor de duivel spelend met mezelf  >:D, kan ik aanvoeren dat de mol terplekke is gekozen, onder de volgende omstandigheden:
- uit de voorselecties zijn enkel mensen geslecteerd die dolgraag en ook overtuigend mol zouden willen en vooral kunnen zijn (potentiele kandidaten die niet perse mol wilden zijn, zijn eruit gefilterd, moeilijk, maar goed)
- Tussen de aankomst in Ierland (en dus de beslissing wie de mol zou worden) en de daadwerkelijke aanvang van het spel, hebben minstens een paar dagen gezeten om de mol klaar te stomen. Iets wat ik -gezien het knip en montagewerk bij WIDM-absoluut niet voor onmogelijk houd.

Dat bedacht hebbende, blijf ik uiteindelijk toch nog overtuigd dat de mol WEL vooraf is geselecteerd, vanwege datgene wat hier al vaker is verwoord; ik denk niet dat de AVRO op het laatste moment een mol kiest, eenvoudigweg te risicovol voor zo'n -lijkt me- dure productie.

Het zou me trouwens ook absoluut niet verbazen, als dit nog een staartje krijgt tijdens deze serie; dat dit 'gegeven' van de 'spontane' mol later nog gebruikt wordt tijdens een opdracht of iets dergelijks (de finalisten krijgen fragmenten te zien van anderen in gesprek met de SMS, weet ik veel....).




Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #130 Gepost op: 19-01-2009, 22:22:09 »
Ik geloof er inderdaad ook helemaal niets van. Ik verdenk Froukje nog steeds door die standbeelden, en de houding van Milouska. PJH zei steeds "er is nog geen mol." En Froukje kwam als laatste binnen. Ik heb nu alleen geen tijd om terug te kijken of hij ook tegen Froukje zegt dat er nog geen mol is.

Ik heb het net teruggekeken en bij Froukje zegt PJ alleen: "Je wilt de mol zijn?"

Offline ishtara

  • winnaar WIDMjr-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #131 Gepost op: 20-01-2009, 09:55:40 »
Ik geloof dat er inderdaad nog geen mol was. Tja, een risico, maar wel een geweldig spannend risico.

Ik geloof dat de mol spelen toch vooral ook kandidaat spelen is, zodat je daartussen niet opvalt, je gaat zelf ook op zoek naar een mol, in ieder geval probeer je daar de anderen van te overtuigen.
Daarnaast moet je altijd ergens achter in je hersenen een stukje hebben dat zoekt naar de beste sabotagemogelijkheden en volgens mij is dat voor 80% toch improvisatie op het moment zelf. Je maakt gebruik van de fouten van anderen, je doet chaotisch en geeft de ander de schuld, je loopt langs een enveloppe die je 'toevallig' niet ziet. Voorbereiding op opdrachten is volgens mij maar een klein percentage. en die opdrachten zijn heus niet zo ingewikkeld dat het heel lang duurt om ze uit te leggen. 
Bovendien probeer je je als kandidaat ook in te leven in de mol, dus ik denk dat ze zich allemaal mentaal wel enigszins hebben voorbereid en ze hebben denk ik zowel in gesprek met de productie als met de SMS de vraag gehad 'hoe zou jij de mol spelen', dus ook daar hebben ze over nagedacht.

Conclusie, de mol spelen is improviseren, en ik denk dat je dat zelfs zonder voorbereiding of begeleiding zou kunnen. Enige begeleiding is wel prettig vanwege de last van een heel programma dat op je schouders ligt.

'Mensen struikelen niet over bergen, alleen over molshopen' (Confucius)

Offline Janer

  • Forumlid
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #132 Gepost op: 20-01-2009, 19:02:57 »
Het zou ook een Spraakfuck kunnen zijn. Zoals Dennis vroeg: Is Ego de mol?, zegt PJ misschien wel: Er is nog 1 mol

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #133 Gepost op: 20-01-2009, 19:08:22 »
pffff, ishtara, daar zeg je zoiets. Je bedoelt dat er eigenlijk helemaal geen 2 maanden inleestijd (zoals ik dat maar voor het gemak noem) nodig is om goed de mol te kunnen spelen? Ik verwijs dan naar de stoïcijnse manier waarop Inge soms kon reageren en improviseren toen ze zag dat het doorzetten van haar actie zeker tot ontmaskering zou hebben geleid?

Ik ben nog steeds geneigd te geloven dat de productie ons voor de gek houdt, maar besef tegelijk, dat ze dit geintje slechts eenmalig kunnen uithalen, mocht er TOCH een mol zijn geweest. Bij een volgende serie gelkooft immers NIEMAND meer dat er nog geen mol in het spel zit, als die hele SMS nu fake blijkt te zijn. We zullen zien.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #134 Gepost op: 21-01-2009, 04:43:26 »
wat voor meerwaarde heeft het eigenlijk of de mol nu wel of niet al vooraf gekozen was? hoe wordt het spel en het speuren naar de mol daardoor beinvloed?
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline daantje17

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Geen mol, wel de leukste kandidaat ever!
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #135 Gepost op: 21-01-2009, 13:28:00 »
Ik geloof niet dat de mol nog niet bekend was. Er gaat een lange voorbereiding aan de opnames van WIDM vooraf en ik denk niet dat het de productie ten goede komt als zo'n belangrijke factor als De Mol zo lang onbekend is. Om nog maar niet te spreken over de "verborgen hints" die ze in het programma stoppen. Daar is lang over nagedacht. Naar mijn mening is de mol dus al bekend bij de redactie. Dat PJH wel/niet weet wie de mol is, staat daar los van.

De hint "R. is nog geen mol" lijkt mij een uitgesproken verborgen hint (knap dat ie dan zo vroeg gevonden is!) in de trant van "Enig speurwerk opent deuren" en "Ego is de mol".
Rick is nog geen mol:
Het spel gaat beginnen. Rick weet dat hij de mol zal zijn maar is dus nog niet begonnen aan zijn "job".
De hele act rondom de zgn. "molverkiezing" vind ik meesterlijk. Origineel en helemaal in de stijl van WIDM: niets is wat het lijkt!



De discussie over of er nou wel of niet gelogen wordt...ik weet het niet hoor. Sinds wanneer geldt bij WIDM: er wordt niet gelogen!?
De kandi's liegen bij het leven in elk geval. En de mol? Die verzwijgt de waarheid.
Dat PJH liegt lijkt mij onwaarschijnlijk, maar de presentator van WIDM uit zich wel vaker in mysterieuze en cryptische teksten.




Ik ben niet lui, ik ben selectief productief

Online Vangu Vegro

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #136 Gepost op: 22-01-2009, 09:48:44 »
Ten eerste: Het zou best kunnen dat de Molverkiezing en de SMS inderdaad doorgestoken kaart waren. "Iedereen liegt" tenslotte.
Misschien is het een beetje naïef, maar ik denk niet dat het echt zo'n groot risico zou zijn als er inderdaad nog geen Mol was.

OK, de Mol heeft in dat scenario niet de kans gehad zich voor te bereiden. Maar daar kun je als redactie rekening mee houden bij het bedenken van de opdrachten en voor de rest kan je de Mol iets uigebreider dan normaal briefen bij de biechten. Veel kandidaten hebben volgens mij sowieso de instelling om een beetje te gaan mollen om zich verdacht te maken, en dan is het denk ik niet zo'n grote stap om dat fulltime te gaan doen.

De verborgen hints? Kun je van tevoren voor alle kandidaten bedenken, en als de Mol bekend is, de hints voor de kandidaten wegstrepen. En in zeven maanden montage kun je ook heel wat doen...

Persoonlijk vind ik dat de onzekerheid over de Mol wel een extra dimensie aan het spel toevoegt, en de redactie moet weten dat ze dat voor de volgende serie zullen moeten missen als het doorgestoken kaart blijkt. En ook daarom denk ik dat het best mogelijk is dat er nog geen Mol was.

Maar het blijft natuurlijk WIDM, dus we zullen wel zien.
"Als onder makkelijk te mollen mollen mollen mollen mollen, mollen mollen mollen stukken makkelijker nog."   - Kees Torn

Offline annebeth

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Sherlock Moles
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #137 Gepost op: 4-02-2009, 13:44:43 »
Ik zat ok nog te denken:
wat ik een groot bezwaar vind, is dat wanneer de mol pas op het laatste moment is gekozen, het heel moeilijk/onmogelijk is om van die hele clever moeilijke hints er in te stoppen, zoals de kleding van de mol (die dat van te voren niet wist), cijfers/verwijzingen/details omdat de productie nog niet wist op wie ze dat moesten afstemmen.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #138 Gepost op: 4-02-2009, 14:11:52 »
Ik zat ok nog te denken:
wat ik een groot bezwaar vind, is dat wanneer de mol pas op het laatste moment is gekozen, het heel moeilijk/onmogelijk is om van die hele clever moeilijke hints er in te stoppen, zoals de kleding van de mol (die dat van te voren niet wist), cijfers/verwijzingen/details omdat de productie nog niet wist op wie ze dat moesten afstemmen.

Klopt, en dat is dus precies het criterium waar je mogelijke hints aan kunt toetsen.
Voldoen ze niet aan dat criterium, dan kun je ze dus afschrijven.

Offline Puar

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ik weet wie de mol is! (na de volgende week)
Re: De mol was al bekend theorie
« Reactie #139 Gepost op: 4-02-2009, 16:56:35 »
Zou het door deze actie van de regie ( geen mol kiezen van tevoren)niet zo kunnen zijn dat we daardoor een simpele aanwijzing krijgen als wie is de mol, wie = dennis?
Dit soort dingen kunnen ze namelijk wel van tevoren bedenken en dan het geld in de tas stoppen van de mol.  ::vergroot::
Je kunt ze uitroken, je kunt ze opjagen en soms kan je er een vangen, maar ze komen altijd terug