Poll

Welke tabel is het betrouwbaarst?

Wat niet is verdiend gecompenseerd met wat wel is verdiend
19 (37.3%)
Wat niet is verdiend
11 (21.6%)
Wat wel is verdiend
21 (41.2%)

Totaal aantal stemmen: 51

Auteur Topic: [Theorie] Follow the money  (gelezen 24593 keer)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Theorie] Follow the money
« Reactie #20 Gepost op: 28-01-2011, 23:12:15 »
Ik heb het overzicht niet meer en het is vervelend als ik terug wil lezen hoeveel er bij welke opdracht is verdiend door wie. Omdat nu gaat het nog wel maar over 3 afleveringen weet ik niet meer wat opdracht 2 van aflevering 3 was bijv.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Theorie] Follow the money
« Reactie #21 Gepost op: 29-01-2011, 17:30:43 »
Oké, bedankt voor de tip, het is aangepast. En er staat nu een pacmanspookje in de tabel voor de copyrights  ::tandpastasmiley::
...óf niet!

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Theorie] Follow the money
« Reactie #22 Gepost op: 29-01-2011, 17:46:43 »
Oké, bedankt voor de tip, het is aangepast. En er staat nu een pacmanspookje in de tabel voor de copyrights  ::tandpastasmiley::
Chill opgelost!  ::bravo::
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the money
« Reactie #23 Gepost op: 29-01-2011, 18:17:42 »
Ik vind dit niet zo'n goede methode omdat alles vrij gelijk beoordeeld wordt. Terwijl je vooral moet kijken naar echte doodzondes >:D. Zoals Jan met zijn pak hooi. Dat mag dan slechts 1500,- zijn, het zou moeten tellen als 15.000 minimaal. Evenzeer wat Miryanna en Karin opraapten bij het paleis. Pure doodzonde voor een mol... 50 of 100 euro zou nog te billijken zijn maar 3000,- :-\\?!?! Dat telt ook gerust 5x zwaarder aan als 15.000. Aan de andere kant opdrachten waar mensen 'tegen geld aanlopen' omdat ze bijv. in een groepje zitten zou je helemaal niet mee moeten tellen. Mijn bescheiden mening  ::hypocriet::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Follow the money
« Reactie #24 Gepost op: 29-01-2011, 18:23:41 »
Of als de mol in een groep zit die geld dreigt te verdienen, kan hij proberen dat proces te verstoren. Verkeerde antwoord roepen is zoiets. Dan is er wel geld verdiend, maar de mol heeft er dan toch veel aan gedaan om het te laten mislukken.
The British are not impressed.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the money
« Reactie #25 Gepost op: 29-01-2011, 18:56:28 »
Klopt, dus als je dan toch dat geld (te zwaar) gaat meetellen loopt deze theorie spaak.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Theorie] Follow the money
« Reactie #26 Gepost op: 29-01-2011, 19:11:59 »
Tsjah, als iemand 3000 euro verdient verdient diegene toch écht 3000 euro en geen 15000. Bovendien kan je eeuwig blijven discussiëren over hoe zwaar het dan moet tellen.
En als je niet tevreden bent over deze manier van rekenen, dan maak je toch zelf een tabel ;)
...óf niet!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the money
« Reactie #27 Gepost op: 29-01-2011, 19:35:32 »
Heb ik ook, staan alleen Jan en Karin nog op  ::rofl:: ::regenboog::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the money
« Reactie #28 Gepost op: 29-01-2011, 23:18:35 »
Ik vind al jarenlang dat dit soort overzichten enorm subjectief en vertekenend zijn zelfs met de beste intenties van degenen die ze bijhouden.
Hooguit kan het van waarde zijn bij een soort mol als Milouska die fantasieloos alle kleine zaken bij elkaar molde zodat het een simpele optelsom werd. Gelukkig is dat voor de rest van de series minder eenduidig het geval gebleken en tenzij Karin de mol blijkt (waar ik vooralsnog niet in geloof) dan zul je dit jaar zeker bedrogen uitkomen, vooral gezien hoe complex de opdrachten in elkaar zitten (met maximale camouflage voor molsacties).  ::)

Neem bijvoorbeeld een opdracht als de Puerta del Diablo..
Opdracht faalt - xxx voor iedereen.

Heeft iedereen evenveel bijgedragen aan dat verlies - zeer onwaarschijnlijk. Op Anna's, Jan's en Arts gedrag was niks aan te merken. Op Pepijn's, Patrick's en Soundos's wel - alleen hoe ga je dat weergeven, wat voor psychologisch effect dit mogelijk molse gedrag hier heeft, keurig gekwantificeerd in een rijtje, tabelletje of grafiekje??

Hoe druk je uit dat Pepijn sommige angsthazen misschien de stuipen op het lijf joeg?
Of Patrick met zijn draadjesfobie? Of dat twee angsthazen samen aan de andere kant van het touw nog overbleven zonder iemand om ze moed in te spreken - ofwel de mol die daar de ander geen moed inspreekt??

Of de opdracht in de bus?
Sws weten we niet of er iets verdiend is of niet.. Maar wat was nu mols van wie en waarom?
Je kan hier niks in een getalletje uitdrukken maar moet toch echt gewoon kijken naar het totaalplaatje: Wat vind je van ieders gedrag en strookt dit met je hypothese/ verwachtingen/ uitspraken/ andere feiten zoals gemeld in de serie etc.

Natuurlijk zijn de cijfers wel een vorm van indicatie - wel in het geval van Jan en de sniperopdracht bijv. Maar wie is daar de mol.. degene die het geld uiteindelijk verspeelt? Degene die de verdeling mede heeft bepaald en gemaakt en niet met info over de brug komt? Degene die zich af laat knallen zonder extra informatie te geven?? etc etc.

Het zegt simpelweg te weinig. Nu kan je in 1 overzicht ook niet alles weergeven, maar het kan zelfs misleidend werken op een bepaald punt als je niet oppast.

'Follow the Money' moet volgens mij breder worden opgevat - wie vertoont het gedrag dat het meest consistent is in dat opzicht - wie lijkt het meest consistent zich zodanig in opdrachten op te stellen en te bewegen dat het idd een missing moneytrail wordt.

En wie dat vervolgens is, tja dat blijft voor ieder een subjectieve kijk op 'realiteit' en feiten waarbinnen je alles past. Juist dat maakt de mol ook zo leuk, interessant en uniek imho.  :D
« Laatst bewerkt op: 29-01-2011, 23:23:14 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Theorie] Follow the money
« Reactie #29 Gepost op: 30-01-2011, 15:25:48 »
Dat blijft ook gewoon subjectief natuurlijk. De tabel geeft ook maar een indicatie, je moet er niet 100% gaan vertrouwen. Maar het geeft wel een idee.
...óf niet!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Theorie] Follow the money
« Reactie #30 Gepost op: 4-02-2011, 19:02:02 »
De tabellen zijn weer bijgewerkt voor aflevering 5!
Ik heb voor de jeepopdracht per geldpunt 250 euro gegeven voor degene die het bordje opmerkte en 250 euro voor degene die het geld vond. (ik ben hierbij uitgegaan van wat op de site van Erik TKS staat)

Wel en Niet:


Niet:


Wel:


...óf niet!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Theorie] Follow the money
« Reactie #31 Gepost op: 4-02-2011, 20:25:54 »
Mag ik vragen waarom je bij de eerste opdracht al het geld aan Anna toedeelt? Zij heeft inderdaad alle 3 de kokers gepakt, maar in principe hebben Karin (de eerste 2?) en Pepijn (de derde) koker ook gevonden!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Theorie] Follow the money
« Reactie #32 Gepost op: 4-02-2011, 21:05:32 »
Daar had ik even niet bij nagedacht, maar als Anna bij het tweede kokertje Pepijn er niet op had gewezen had hij hem niet gezien en hij zei dat ze niet van het paard af moest gaan (bij het derde kokertje was het onduidelijk of hij dat deed).

Het geld bij Karin wil ik wel verbeteren, maar moet ik Pepijn dan ook de helft van het geld geven? (ik denk het niet)
...óf niet!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Theorie] Follow the money
« Reactie #33 Gepost op: 4-02-2011, 21:47:17 »
Tja, dat is een hele lastige...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Theorie] Follow the money
« Reactie #34 Gepost op: 5-02-2011, 12:23:14 »
Ik heb Pepijn niet meegerekend, omdat hij dus zei dat ze er niet vanaf moest gaan en hij het misschien niet eens had opgemerkt al Anna het niet zei.





Btw, moet ik hier mee doorgaan? Het kost me wel veel tijd en ik heb soms het idee dat hij niet veel gebruikt wordt (kan ik mis hebben).
...óf niet!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Theorie] Follow the money
« Reactie #35 Gepost op: 5-02-2011, 12:26:15 »
ik lees het altijd wel, follow the money is een gekende en goede theorie.
Patrick haalt opeeens een hoop geld binnen dat ik persoonlijk weer vervelend vind...
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: [Theorie] Follow the money
« Reactie #36 Gepost op: 5-02-2011, 12:28:37 »
[knip]

Btw, moet ik hier mee doorgaan? Het kost me wel veel tijd en ik heb soms het idee dat hij niet veel gebruikt wordt (kan ik mis hebben).

Ik kijk het altijd wel even door, maar hou er niet heel veel rekening mee eerlijk gezegd. Alhoewel het natuurlijk (in theorie) dé manier is om de mol te vinden. Dus ik zou zeggen: ga ermee door, als je wilt :P
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Theorie] Follow the money
« Reactie #37 Gepost op: 5-02-2011, 12:41:54 »
Oké, maar ik kom er heel vaak achter dat er (soms grote) rekenfouten in zitten...
Maar volgens mij niet bij wat echt invloed heeft op de pot.
Misschien dat ik met alleen die doorga..?
Btw hier een wat kleiner overzichtje:
« Laatst bewerkt op: 8-02-2011, 18:41:18 door polidoli »
...óf niet!

Offline Chocolade

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the money
« Reactie #38 Gepost op: 8-02-2011, 18:04:48 »
Karin kan je dus sowieso afschrijven als Mol.
Die heeft gewoonweg teveel geld verdient.
Patrick had het ook kunnen zijn, was het niet dat hij veel geld heeft opgehaald bij de laatste opdracht.

Ik zit nu wéér op Soundos, met de theorie dat Soundos de echte mol is en Art zichzelf verdacht probeert te maken.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the money
« Reactie #39 Gepost op: 8-02-2011, 19:25:45 »
Maar ja..
Ik vind eigenlijk dat die jeep opdracht niet echt meegerekend moet worden..

Die opdracht was bijna niet te vermollen - het enige wat je mijns inziens kon doen was:
1. tijd rekken (Anna en Pepijn, Pepijn iets meer omdat hij achter Anna aanholde wat geen nut had).
Misschien Pepijn bij het zoeken van de vlaggen ('Heb je 'm al gevonden Pepijn?' - we weten echter niet hoe lang of kort dat duurde dus moeilijk te zeggen).
2. Keihard racen zodat vlaggen niet gespot werden (Art) - dan kom je echter miss. wel weer op tijd.
3. Het water enorm op laten spatten zodat er geen vlaggen te zien waren (Pepijn).

Verder hoefde de mol niet meteen degene te zijn die eruit springt en de vlag aanwijst (Patrick).

Soundos heeft dan 250 euro staan omdat ze lekker in de auto blijft zitten en niet mee helpt zoeken (naar geld dat toch wel gevonden wordt waarschijnlijk als er meerdere mensen aan het zoeken zijn, dan kan je als mol net zo goed degene zijn die het vindt en iig er mooi opstaan).. sja.
Om haar dan daarom de mol te maken..  ::)

Nota bene: Je hoort Soundos wel twee maal roepen: een paaltje! (ook onnodig als mol imho).
« Laatst bewerkt op: 8-02-2011, 19:27:46 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)