Auteur Topic: Opdrachten voor widm 12  (gelezen 24217 keer)

Offline Matt

  • Forumlid
Opdrachten voor widm 12
« Gepost op: 23-03-2011, 13:23:04 »
Wat voor een opdracht zou jij graag zien in widm 12? Misschien helpen we de widm redactie er wel mee.

Zelf zat ik te denken aan een opdracht met een gesloten kist in het midden van een groot plein. Elke kandidaat heeft een sleutel en moet individueel proberen de kist te bereiken. 1 sleutel past. De kandidaten moeten elkaar helpen. De mol zou kunnen mollen door zelf de goede sleutel te hebben of de persoon die de goede sleutel heeft te misleiden en te zorgen dat die persoon de kist niet haalt.
Uiteraard moet zoiets verder uitgewerkt worden, maar het concept is er.

Ben benieuwd naar jullie opdrachten.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Opdrachten voor widm 12
« Reactie #1 Gepost op: 23-03-2011, 13:26:45 »
Wat voor een opdracht zou jij graag zien in widm 12? Misschien helpen we de widm redactie er wel mee.

Zelf zat ik te denken aan een opdracht met een gesloten kist in het midden van een groot plein. Elke kandidaat heeft een sleutel en moet individueel proberen de kist te bereiken. 1 sleutel past. De kandidaten moeten elkaar helpen. De mol zou kunnen mollen door zelf de goede sleutel te hebben of de persoon die de goede sleutel heeft te misleiden en te zorgen dat die persoon de kist niet haalt.
Uiteraard moet zoiets verder uitgewerkt worden, maar het concept is er.

Ben benieuwd naar jullie opdrachten.

Dat lijkt op een opdracht uit de tweede Vlaamse serie. Gave opdracht was dat.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Opdrachten voor widm 12
« Reactie #2 Gepost op: 23-03-2011, 15:55:41 »
Misschien niet direct een opdracht-voorstel maar toch zet ik hem maar hierbij: een opdracht waarbij de kandidaten zelf mogen zeggen voor hoeveel geld ze gaan spelen. Lukt de opdracht, dan gaat het geld erbij, mislukt de opdracht, dan gaat het geld er af!
Ich bin ein Bärliner!

Offline TheVeganMole

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Opdrachten voor widm 12
« Reactie #3 Gepost op: 23-03-2011, 16:00:40 »
Misschien niet direct een opdracht-voorstel maar toch zet ik hem maar hierbij: een opdracht waarbij de kandidaten zelf mogen zeggen voor hoeveel geld ze gaan spelen. Lukt de opdracht, dan gaat het geld erbij, mislukt de opdracht, dan gaat het geld er af!

daar zou dan wel een limiet aan moeten zitten.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Opdrachten voor widm 12
« Reactie #4 Gepost op: 23-03-2011, 16:02:48 »
daar zou dan wel een limiet aan moeten zitten.
Het limiet dan denk ik al het geld uit de pot, want meer kan je (in principe) niet verliezen.
...óf niet!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Opdrachten voor widm 12
« Reactie #5 Gepost op: 23-03-2011, 16:03:35 »
Dat had ik er inderdaad nog even bij moeten zeggen. Denk aan een limiet van bijv 5000 Euro erbij of eraf! (indien je zo'n opdracht in een latere aflevering doet) Bij een aflevering in een van de eerste aflevering zou je inderdaad de pot als limiet kunnen doen!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Opdrachten voor widm 12
« Reactie #6 Gepost op: 23-03-2011, 17:39:22 »
Voor zover ik weet, zijn er toch ook afleveringen geweest, waarbij de prijzenpot een negatief saldo had?


Leuk als dat in de finale gebeurt:  "Jan, jij bent de winnaar van Wie is de Mol?, maar aangezien het saldo -2000 euro is, zul je dat zelf bij moeten lappen''

Offline Njunior

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Opdrachten voor widm 12
« Reactie #7 Gepost op: 23-03-2011, 23:17:21 »
Dan moet de verliezer dat misschien wel betalen :P
AZ Landskampioen '08/'09

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Opdrachten voor widm 12
« Reactie #8 Gepost op: 23-03-2011, 23:18:15 »
Ik ga nog even nadenken over een opdracht, maar wat zou het leuk zijn wanneer dit topic gelezen wordt door de redactie dat mensen in seizoen 12 die hun idee hier posten hun eigen opdracht terug zien. (of een deel ervan, of een opdracht die gebasseerd is op hun idee)  :D
En de ideeën die ik tot nu toe heb gezien zien er leuk uit.

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Opdrachten voor widm 12
« Reactie #9 Gepost op: 23-03-2011, 23:21:12 »
Ik heb de laatste tijd wat ideetjes gehad, ik ben ze alleen nu alweer kwijt.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Opdrachten voor widm 12
« Reactie #10 Gepost op: 24-03-2011, 00:59:31 »
Ik heb even nagedacht en heb een aantal ideeën opgedaan door verschillende opdrachten uit andere series tot 1 opdracht te combineren. 1 van de opdrachten die ik heb bedacht heb ik hieronder uitgewerkt. (De overige ideeën werk ik later uit)

De kandidaten komen aan in land X, en Pieter-Jan zegt welkom kandidaten in land X en stelt voor om samen een filmpje te gaan bekijken. Het blijken filmpjes te zijn over de kandidaten (introductie voor de kijkers) met daaraan gekoppeld een filmpje dat elke kandidaat heeft opgenomen voorafgaand aan de serie waarin hij/zij vertelt hoe hij/zij de mol zou spelen(strategie) en waarom hij/zij een goede mol is of waarom juist niet(in de filmpjes mag worden gelogen)

Daarna stelt Pieter-Jan een aantal vragen over de filmpjes, die het eerste geld opleveren voor de pot. Dan denken de kandidaten dat ze klaar zijn met de opdracht en stelt Pieter-Jan opnieuw 1 vraag: Jullie hebben net gekeken naar elkaars filmpjes.. de echte mol heeft hier ook zijn of haar verhaal gedaan, nu is aan jullie de vraag: wie is dit.. Als blijkt dat jullie de goede mol hebben komt er aan het einde van de serie 3000 euro bij, is het fout gaat er 3000 euro uit de pot.

Deze opdracht kan dus worden gezien als een combinatie van de mol in de bus opdracht(het stellen van van vragen, wat ook in serie 8 gebeurde) de opdracht met de filmpjes uit serie 5 bij aankomst in Australië en de opdracht waarin de mol in een bepaalde situatie bepalend is voor de pot aan het einde van de serie (serie 10 met karel en angela, de 11e serie met de mol in de verliezende/winnende bus)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Opdrachten voor widm 12
« Reactie #11 Gepost op: 24-03-2011, 01:33:35 »
Andere opdracht (afhankelijk van het land waar ze naar toe gaan)

Elke kandidaat stapt alleen in een helikopter waar Pieter-Jan in zit. Pieter-Jan heeft een aantal (afhankelijk van in welke aflevering deze opdracht wordt gespeeld) enveloppen bij zich. (in het beste scenario is ook dit de openingsopdracht dus ga even uit van 10 enveloppen) Op die enveloppen staan de nummers 1 tot 10. Elke kandidaat kiest 1 envelop. In deze enveloppen zitten verschillende dingen verstopt: bedragen als +500, +750 +1500, maar ook -500 -750 en -1500. Verder zit er 1 envelop met 3 jokers in, een vrijstelling, een vraagteken en een gesprek met de mol voor 1500 euro uit de pot. (in de helicopter verteld Pieter-Jan welke 10 opties er in de enveloppen zitten)

Elke kandidaat kiest 1 envelop en de helicopter vliegt boven het water, waar 10 boeien liggen genummerd van 1 tot 10. Het is dan ook de bedoeling dat de kandidaat uit de helicopter springt en in een bepaalde straal van X meter van de betreffende boei landt.. OF deze binnen X seconden weet te bereiken. Pas dan is de inhoud van de envelop geldig.

Er zit echter nog 1 addertje onder het gras, omdat zij niet weten wat er in de enveloppen zit krijgen zij de mogelijkheid de inhoud af te kopen voor 500 euro uit de pot. Dan hoeft er dus ook niet gesprongen te worden. (dit kan een voordelige gok zijn bij -1500, maar bij de vrijstelling gaat de kandidaat spijt krijgen van de keuze)

Wat ook nog belangrijk is om te vermelden is dat elke kandidaat de keuze heeft uit de 10 enveloppen en dat het dus ook voor kan komen dat er 3x +1500 gepakt wordt. of juist 3x de jokers. In het geval van de vrijstelling en het gesprek met de mol moeten de kandidaten het onderling uitonderhandelen.(of eventueel een eerlijke loting door de mol/door de kandidaten zelf)

Deze opdracht zorgt voor een leuke introductie van de kandidaten individueel, een mogelijkheid tot veel geld in/uit de pot en meteen onderling wantrouwen in de situatie: 'welke envelop heb jij gepakt?'
« Laatst bewerkt op: 24-03-2011, 01:47:46 door mollenvanger20 »

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Opdrachten voor widm 12
« Reactie #12 Gepost op: 24-03-2011, 16:51:20 »
En na gisteren 2 uitgebreide opdrachten nu een korte simpele opdracht:
De groep gaat namelijk koken en krijgen een kookworkshop. Zij zullen hier leren hoe zij een gerecht dat de specialiteit is van het land/de streek waar de serie zich afspeelt moeten bereiden. Uiteraard krijgen ze ook nog de mogelijkheid om te proeven. Daarna gaan ze zelf aan de slag en proberen ze het gerecht zo goed mogelijk na te maken.

Wanneer ze klaar zijn wordt hun gerecht tussen 5 andere dezelfde gerechten gezet en moet de kenner die langskomt (en dit keer komt er echt een kenner!) er voor zorgen dat hij het gerecht van de kandidaten er NIET uithaalt. Wanneer hij dus een verkeerd gerecht aanwijst is de opdracht geslaagd. Wanneer hij het gerecht van de kandidaten eruit weet te halen is de opdracht mislukt.
De mol kan hier dus mollen door te klooien met de ingrediënten. En daarbij is het een eenvoudige opdracht in de opzet.

Zo voor nu even genoeg ideeën, want ik zie dat de laatste 3 posts van mij zijn geweest :P En er moet ook uiteraard ook nog plek zijn voor ideeën van anderen  ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 24-03-2011, 17:01:30 door mollenvanger20 »

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Opdrachten voor widm 12
« Reactie #13 Gepost op: 24-03-2011, 17:28:54 »
Even een post tussendoor en Mollenvanger20 kan weer 3 nieuwe opdrachten plaatsen. Ga gerust zo door, ze zijn leuk om te lezen.

 ::ok::
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Opdrachten voor widm 12
« Reactie #14 Gepost op: 24-03-2011, 17:48:57 »
Ik heb altijd ideeën voor zulke dingen, behalve als er een topic voor is.. dan gaat mn inspiratie ineens naar 0...
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Opdrachten voor widm 12
« Reactie #15 Gepost op: 24-03-2011, 17:56:33 »
Ik heb altijd ideeën voor zulke dingen, behalve als er een topic voor is.. dan gaat mn inspiratie ineens naar 0...

Erg is dat... Ik weet dus echt niet meer wat ik laatst had bedacht... (Volgende keer schrijf ik het op.)
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline hetoord

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleurenblind? Ik?
Re: Opdrachten voor widm 12
« Reactie #16 Gepost op: 24-03-2011, 18:00:24 »
Een opdracht waarbij elke kandidaat individueel iets moet doen, waarbij er een hoeveelheid geld verdient kan worden die afhankelijk is van het hoe goed de opdracht is uitgevoerd. De bedragen moet erg ver uit elkaar liggen, dus niet iets als 'Beantwoord een vraag en verdien 250 euro'. Nee, het de bedragen moeten bij wijze van spreken tussen de 1 euro en de 2500 euro liggen.
Denk aan een circuit in een auto afleggen (betere tijd is hoger geldbedrag) of een aantal meter op een surfbord afleggen.

Het hoogste geld bedrag komt in de pot, behalve als dat bedrag door de mol verdient is; dan gaat het uit de pot.

Hierbij kan de mol mollen door zelf een hoog bedrag te verdienen (wat dan uit de pot gaat als het het hoogste bedrag is) of door wantrouwen tegen kandidaten die goed hun best doen te scheppen (waardoor niemand echt hun best durft te doen en er maar een klein bedrag verdient wordt).

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Opdrachten voor widm 12
« Reactie #17 Gepost op: 24-03-2011, 18:05:03 »
Een soort combinatie tussen de achtbaanopdracht van seizoen 8 en de bungeejumpopdracht van seizoen 1... Dus dat de kandidaten terwijl ze bungeejumpen een vraag moeten lezen en die (na het bungeejumpen) beantwoorden.
...óf niet!

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Opdrachten voor widm 12
« Reactie #18 Gepost op: 24-03-2011, 18:10:14 »
Iets wat ik een tijdje terug had bedacht:

In aflevering 1 krijgen de kandidaten een cryptische omschrijving over een opdracht. Ze mogen zelf bepalen wanneer ze die opdracht willen uitvoeren, aan het eind van de executie komt een extra vraag of ze die opdracht de volgende dag willen doen. Bij gelijk aantal stemmen is de stem van de mol doorslaggevend. Uiterlijk in de aflevering voor de finale wordt de opdracht gespeeld.
Het kan winstgevend zijn om de opdracht zo lang mogelijk uit te stellen, maar is ook zeer riskant. Wanneer de opdracht slaagt wordt de pot verdubbeld. Maar als de opdracht mislukt wordt de pot gehalveerd. Daarnaast, hoe langer je ermee wacht, hoe minder kandidaten er nog in het spel zitten, dus hoe kleiner de kans van slagen.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Opdrachten voor widm 12
« Reactie #19 Gepost op: 24-03-2011, 19:03:58 »
Ik zou heel graag een opdracht zien die lijkt op de koffertjesopdracht van seizoen 5. Dat vind ik nog altijd één van de leukste opdrachten ooit.

Ik heb wat ideetjes, maar moet dat nog uitwerken. Het lijkt me wel wat om dit te combineren met een opdracht waarbij iemand zijn vrijstelling moet verdedigen. Die persoon is de target en begint met een koffertje met een vrijstelling er in. De target krijgt de opdracht mee om bij de andere kandidaten de code van zijn koffertje te achterhalen.
De rest van de groep heeft koffetjes met molgeld (verschillende bedragen). Ze weten welke opdracht de target heeft gekregen en moeten hem daarbij helpen. Alleen moeten ze tussen door het koffertje verwisselen, zodat de target uiteindelijk een koffertje opent met geld in plaats van de koffer met een vrijstelling (alle koffers hebben dezelfde code). Dit speelt zich af binnen een tijdslimiet van 15 minuten (oid).
Als de target binnen de tijd de koffer met vrijstelling opent krijgt hij deze definitief in zijn/haar bezit. Als de target binnen de tijd de koffer opend met molgeld, gaat dit geld in de pot.

Waar ik nog over na moet denken is is o.a. hoe om te gaan met de koffertjes met molgeld. Waarom zijn er meerdere koffertje met verschillende waardes? Het moet niet zo zijn dat ze vooraf het koffertje met de hoogste waarde kunnen pakken en de rest achterwege laten.
Een tweede probleem dat ik nu nog zie, is dat het voor de target nu nog te duidelijk is dat de opdracht een "niets is wat het lijkt"-element in zich heeft en de boel zal wantrouwen. De target moet hier onbewust van blijven, zodat hij zijn koffer zo nu en dan weg zet en er niet per se constant op let. Vooral als de target de andere kandidaten met koffertjes ziet lopen, zal het extreem verdacht zijn. Hier moet dus iets op gevonden worden.
Daarnaast moet het allemaal wat eleganter zodat het ook nog begrijpelijk is voor de kijker.

Het moet voor de target dus lijken dat ze met een opdracht bezig zijn en hij daarin een dubbele agenda heeft. Die opdracht is echter niet de werkelijke opdracht. De overige kandidaten kennen de echte opdracht wel en zijn in werkelijkgheid degenen met een dubbele agenda. (En daarin heeft de mol natuurlijk ook nog eens een dubbele agenda om de opdracht te saboteren.)