Auteur Topic: Theorie: Griekse letters (aanwijzing naar Maarten?)  (gelezen 10844 keer)

Offline Erphon

  • Forumlid
Theorie: Griekse letters (aanwijzing naar Maarten?)
« Gepost op: 7-01-2012, 16:44:17 »
---Aflevering 1---
In de eerste aflevering van het seizoen kwamen bij mij twee Griekse letters naar voren. Allereerst was daar de ω (de Omega), de laatste letter van het Griekse alfabet, op de pet van William. Ik heb een YouTube link geplaatst hiervoor:

http://www.youtube.com/watch?v=TcRnYdPM5Vc

Daarnaast komt de letter π terug in de aflevering, namelijk, nadat Tim zijn vragen heeft ingevuld, staat de letter π (de Pi) groot in beeld. Dit is de stoel, en heeft een mooie golf zoals een echte Griekse Pi ook heeft. Ik heb een YouTube link geplaatst hiervoor:

http://www.youtube.com/watch?v=K3L509c7fhM

Zou dit een aanwijzing kunnen zijn naar Maarten (wiskunde gestudeerd, in Athene(!!) gouden plak gewonnen)? Of is het voor iemand anders? Komen er nog meer Griekse letters in terug?

Tip: Twaalf is in het Grieks dodeka.. Wees dus op je hoede komende afleveringen...

---Aflevering 2---
Allereerst is daar Liesbeth die praat over Maarten als een Bèta-achtig figuur. De Bèta is de tweede letter van het Griekse alfabet. Dat fragment staat hier:

http://www.youtube.com/watch?v=zwe1Ot3chZk

Daarnaast is Art die een uitspraak doet bij het opdracht van de rooksignalen. De toevoeging die hij geeft, is: 'Waar rook is, is vuur'. Dit kan natuurlijk refereren naar het Olympisch vuur dat elke Olympische Spelen ontstoken worden. Dat fragment staat hier:

http://www.youtube.com/watch?v=sxShYRmcqj8
« Laatst bewerkt op: 12-01-2012, 22:48:53 door Erphon »

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Theorie: Griekse letters (aanwijzing naar Maarten?)
« Reactie #1 Gepost op: 7-01-2012, 16:49:02 »
de ω op de pet van William
Vind ik de hint al erg veel afzwakken aangezien dat gewoon een sierlijke W is.

Als de makers een Griekseletterhint willen maken, dan maken ze namelijk zelf Griekse letters zelf wel. Daarnaast bevindt een aanwijzing naar Maarten zich niet op William's hoofd...

Tot slot, waarom een Griekseletterhint op IJsland? Het wordt geloofwaardig als ze straks verkassen naar Griekenland, het andere land waar geld zomaar kan verdwijnen :)

Ik vind het leuk bedacht, maar ik geloof niet dat dit een hint is...
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Addie

  • Forumlid
Re: Theorie: Griekse letters (aanwijzing naar Maarten?)
« Reactie #2 Gepost op: 7-01-2012, 16:50:47 »
Maarten heeft in Peking zijn gouden medaille gewonnen, het lijkt me onwaarschijnlijk, die pet van Wiliam heeft ie gewoon zelf opgezet toch? :P
Wie is de Mol? Afl 1: Liesbeth

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Theorie: Griekse letters (aanwijzing naar Maarten?)
« Reactie #3 Gepost op: 7-01-2012, 16:52:04 »
De omega (is een kleine letter die je hebt gebruikt, dus volgens mij schrijf je omega dan ook met een kleine letter) is volgens mij in zijn geval een W, omdat hij nu eenmaal William heet. Lijkt me trouwens sterk dat William een hint naar Maarten op zijn pet heeft.

Maarten won zijn medaille in Peking, niet Athene.

Verder interessant om in de gaten te houden.
The British are not impressed.

Offline Erphon

  • Forumlid
Re: Theorie: Griekse letters (aanwijzing naar Maarten?)
« Reactie #4 Gepost op: 7-01-2012, 16:54:36 »
Ahja, Peking ja.

Maar de Olympische Spelen zijn wel van oorsprong Grieks..

Offline Polargust

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De Chinese dierenriem mist de mol die ik zoek!
Re: Theorie: Griekse letters (aanwijzing naar Maarten?)
« Reactie #5 Gepost op: 7-01-2012, 16:56:55 »
als dit zo is zouden we best eens naar de andere uit hoek van Europa kunnen gaan (Griekenland of Turkije)
*de stok oude grieken zaten toch ook in Turkije dacht ik*

maar de W op Williams pet is wel heel vergezocht.

al zit ik ook wel in de tunnel van maarten zie topic: waarom maarten de mol (niet) is

Offline Erphon

  • Forumlid
Re: Theorie: Griekse letters (aanwijzing naar Maarten?)
« Reactie #6 Gepost op: 7-01-2012, 17:13:46 »
Even over de opmerking over de 'sierlijke' Griekse Omega.

Zoals die op de pet verschijnt, wordt het in schrijftaal aangeleerd om te schrijven. Met een haakje om te beginnen en de ronding in het midden. Alleen op de computer vervalt dat.

Het is dus wel daadwerkelijk een Omega.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Theorie: Griekse letters (aanwijzing naar Maarten?)
« Reactie #7 Gepost op: 7-01-2012, 17:20:06 »
Nee, het is een zelf ontworpen pet door William (zie zijn topic) op de zijkant staat zijn achternaam.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: Theorie: Griekse letters (aanwijzing naar Maarten?)
« Reactie #8 Gepost op: 8-01-2012, 00:11:50 »
Ik zie de pet van William niet als een hint, maar als de Pi expliciet in beeld wordt gebracht dan is de link met de Olympische Spelen, wiskunde en Maarten snel gelegd. Ik schrijf deze theorie niet af ook al zit er op dit moment dan een foutje in.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Theorie: Griekse letters (aanwijzing naar Maarten?)
« Reactie #9 Gepost op: 8-01-2012, 00:38:13 »
Om even mezelf te citeren [iemand moet het doen eh?]

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
[heb het even in spoilertags, want het plaatje is vrij fors]

Enfin, bottomline is: het is officieel een W van Washington [Nationals].
Al die sport-teams in de VS hebben hun eigen tekens - dus die kom je vrij vaak tegen op petten en dergelijke  ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Theorie: Griekse letters (aanwijzing naar Maarten?)
« Reactie #10 Gepost op: 11-01-2012, 14:17:59 »
nadat Tim zijn vragen heeft ingevuld, staat de letter π (de Pi) groot in beeld. Dit is de stoel, en heeft een mooie golf zoals een echte Griekse Pi ook heef.

Nu ik het zo weer terugkeek, valt dat inderdaad erg in het oog. Blijf alert!

Offline Erphon

  • Forumlid
Re: Theorie: Griekse letters (aanwijzing naar Maarten?)
« Reactie #11 Gepost op: 12-01-2012, 16:01:14 »
Om even mezelf te citeren [iemand moet het doen eh?]

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
[heb het even in spoilertags, want het plaatje is vrij fors]

Enfin, bottomline is: het is officieel een W van Washington [Nationals].
Al die sport-teams in de VS hebben hun eigen tekens - dus die kom je vrij vaak tegen op petten en dergelijke  ;)
Feit blijft, die sport-teams hebben het logo afgekeken van de Griekse omega. Hier zie je de letter duidelijk:
http://4.bp.blogspot.com/-6ttHDvLP6RE/TdGrvnEGI2I/AAAAAAAAAKA/hZ8fXp3tE7o/s1600/Omega.png

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Theorie: Griekse letters (aanwijzing naar Maarten?)
« Reactie #12 Gepost op: 12-01-2012, 16:31:50 »
Feit blijft, die sport-teams hebben het logo afgekeken van de Griekse omega. Hier zie je de letter duidelijk:
http://4.bp.blogspot.com/-6ttHDvLP6RE/TdGrvnEGI2I/AAAAAAAAAKA/hZ8fXp3tE7o/s1600/Omega.png

Ik zie de overeenkomst - maar niet meer dan dat.

De nationals hebben het logo overgenomen van de Washington Senators uit de jaren '60. Die hadden ervoor een vrij statische hoekige W als teken. Als je een nieuw logo wilt ontwerpen lijkt het me niet vergezocht deze cursief en ronder te maken.
Om te stellen dat de herkomst de Griekse omega is lijkt me wat vergaand - Amerikaanse baseball-liefhebbers staan niet bepaald bekend om hun grecofilie.

Goed - maar ik denk dat de herkomst van de letter weinig relevant voor dit topic is. Stel voor dit sub-onderwerp te laten voor wat het is  ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Erphon

  • Forumlid
Re: Theorie: Griekse letters (aanwijzing naar Maarten?)
« Reactie #13 Gepost op: 12-01-2012, 22:49:42 »
---Aflevering 2---
Allereerst is daar Liesbeth die praat over Maarten als een Bèta-achtig figuur. De Bèta is de tweede letter van het Griekse alfabet. Dat fragment staat hier:

http://www.youtube.com/watch?v=zwe1Ot3chZk

Daarnaast is Art die een uitspraak doet bij het opdracht van de rooksignalen. De toevoeging die hij geeft, is: 'Waar rook is, is vuur'. Dit kan natuurlijk refereren naar het Olympisch vuur dat elke Olympische Spelen ontstoken worden. Dat fragment staat hier:

http://www.youtube.com/watch?v=sxShYRmcqj8

Ik meende ook dat Dio het had over een 'Griekse Y'...

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Theorie: Griekse letters (aanwijzing naar Maarten?)
« Reactie #14 Gepost op: 12-01-2012, 22:59:14 »
Ik meende ook dat Dio het had over een 'Griekse Y'...
Dus Dio geeft een hint naar Maarten ???
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Erphon

  • Forumlid
Re: Theorie: Griekse letters (aanwijzing naar Maarten?)
« Reactie #15 Gepost op: 12-01-2012, 23:01:46 »
Dus Dio geeft een hint naar Maarten ???

Heb expres dat moment niet geüpload omdat ik denk dat het toeval is. Toch denk ik dat de andere aanwijzing er zo in gemonteerd zijn dat ze wel degelijk uitmaken.

Offline Polargust

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De Chinese dierenriem mist de mol die ik zoek!
Re: Theorie: Griekse letters (aanwijzing naar Maarten?)
« Reactie #16 Gepost op: 12-01-2012, 23:55:50 »
denk nog steeds niet dat kandidaten hints geven naar de mol (dacht dat ze zelf namelijk naar hem/haar op zoek waren).

Offline Erphon

  • Forumlid
Re: Theorie: Griekse letters (aanwijzing naar Maarten?)
« Reactie #17 Gepost op: 19-01-2012, 19:55:29 »
Nog wat Griekse woorden die er misschien in verstopt kunnen zijn:
Getallen van 1 t/m 12:
Eis, Duo, Treis, Tettares, Pente, Hex, Hepta, Octo, Ennea, Deca, Endeca, Dodeca.
Mol in het Grieks:
τυφλοπόντικας (tuflopontikas)
Eerste editie zomerspelen:
1896
Eerste editie winterspelen:
1924
Aantal sporten:
26 zomersporten, 7 wintersporten