Wat een hoop zuren reacties hier. Iedereen heeft zijn eigen favoriete, afhankelijk van welke karakter of speelstijl je het meest aanspreekt. Beetje flauw om te roepen dat iemand door de programmamakers is voorgetrokken omdat je hem/haar karakter niet aanstaat. Ja, Fajah had nadat ze de eerste duel gewonnen had een voorsprong op de andere dat ze de proef al kon. Maar die voorsprong heeft ze zelf weten te verzilveren, het is niet zo dat die voorsprong alles bepalend was. Dat de programma makers haar bewust voortrokken slaat nergens op. Denk niet dat programmamakers tijdens het spel een voorkeur hebben. Ik vermoed eerder dat ze voorafgaand aan het spel wat invloed proberen uit te oefenen, doormiddel van de kandidatenselectie.
Vreemd genoeg hoor ik namelijk niemand over het fijt dat twee broers en een bevriende pokerspeelster samen in de expeditie zitten, notenbenen in de zelfde team. Terwijl het wat mij betreft er juist om gaat dat je met een x aantal vreemde op een eiland zit. Het gaat juist om op het eiland vriendschappen te sluiten. Met altijd de vraag hoe (h)echt is onze vriendschap (vooral belangrijk bij complotten). Doordat Mat, Cris en Fatima elkaar vooraf al goed konden vertrouwen hadden zij wat mij betreft juist een enorme voorsprong. Ik zeg niet dat de makers bewust stuurde zodat een van hen ook zou gaan winnen. Maar aangezien ze alle drie pokerspelers zijn denk ik wel dat de makers hierdoor bewuste stuurde op een editie met veel complotten (wat dus ook erg goed gelukt is).