Auteur Topic: Theorie van de sterkste aanwijzing  (gelezen 13863 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Theorie van de sterkste aanwijzing
« Gepost op: 3-01-2015, 17:53:24 »
Omdat het best wel chaotisch is met al die kleine aanwijzingen en hintjes.

Het idee achter de theorie is dat om alle  kleine aanwijzingen en 'eventueel verdachte dingen' achterwege te laten en je alleen te focussen op de écht sterke aanwijzingen. Die je serieus kunnen doen twijfelen over de Mol, en waar de Mol echt van zich laat horen. Er zijn namelijk heel veel kleine aanwijzingen of tips naar de Mol te vinden, maar daar zijn er zo veel van dat het nooit te zeggen is voor wie het nou toeval is en voor wie het nou een echte mol-aanwijzing is. (Je kunt voor elke kandidaat wel redenen verzinnen waarom diegene het zou zijn, maar die zijn meestal niet 'significant' genoeg.)
Ben ik een beetje duidelijk? ::fluit::

Plekken waar de Mol zich "echt" onderscheid van andere kandidaten zijn bijvoorbeeld
  • Waar voorkennis gebruikt kan worden
  • Waar individueel (veel) geld gepakt kan worden
  • Waar duidelijk gesaboteerd wordt, maar niet duidelijk is door wie (bv. er is geld uit de pot gestolen, door wie kan dat gedaan zijn?)
  • Sterke hints die nauwelijks toevallig kunnen zijn (C is the Mole, gebarenhint)
Meestal komen de echte cruciale punten maar een paar keer per seizoen voor.

Plekken waar je volgens mij nu op zou moeten letten is:
  • Voorkennis over de kamersleutels: Viktor & Margriet pakken de sleutels met de Mol-opdrachten, Marlijn en Martine komen ook in die kamers terecht. (Al kun je betwijfelen of de Mol daar wil zitten.)
  • Wie er geld pakt op het station. (Niemand.) Dat Ajaoud de vrijstellingen vind kan voorkennis zijn, maar waarom?
  • Er worden camera's uitgezet en verschoven. (o.a. door Ajaoud, op het moment van de grootste chaos zijn Martine, Rik, Pieter, Marlijn, Evelien in ieder geval in de controll room)
...óf niet!

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #1 Gepost op: 3-01-2015, 18:03:40 »
  • Wie er geld pakt op het station. (Niemand.) Dat Ajaoud de vrijstellingen vind kan voorkennis zijn, maar waarom?

Ik denk dan toch eerder aan voorkennis bij Chris die per se naar het laatste perron wilde (wat Ajouad ook beaamt). Waarom dit een mollenstreek kan zijn heb ik net uitgebreid in het Chris-topic beschreven, maar het komt er in het kort op neer dat die vrijstellingen gewoon gevonden moesten worden. Alleen was het niet de bedoeling dat Ajouad die vent gelijk zag en al helemaal niet dat hij ze allebei voor zichzelf hield.

Offline JijBentDeMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #2 Gepost op: 3-01-2015, 19:46:22 »
Ik denk dan toch eerder aan voorkennis bij Chris die per se naar het laatste perron wilde (wat Ajouad ook beaamt). Waarom dit een mollenstreek kan zijn heb ik net uitgebreid in het Chris-topic beschreven, maar het komt er in het kort op neer dat die vrijstellingen gewoon gevonden moesten worden. Alleen was het niet de bedoeling dat Ajouad die vent gelijk zag en al helemaal niet dat hij ze allebei voor zichzelf hield.

Vond het persoonlijk gewoon slim geredeneerd, "wij gaan naar het laatste perron, want daar zal wel het meest waardevols liggen".
Lijkt mij een slimme kandidaat, voor nu.

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #3 Gepost op: 4-01-2015, 11:38:21 »
Op beide groepsfoto's (die van afl. 1 en die voor het politiebureau)  staat Margriet in een rare houding. Ze maakt op beide foto een gebaar. Namelijk de 'I' en de 'M'.   
I'm = Ik ben

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #4 Gepost op: 4-01-2015, 11:43:37 »
Hier nog de foto's,  omdat het vorige bericht te groot was  ;)

Offline Sarai

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #5 Gepost op: 4-01-2015, 11:56:45 »
Op beide groepsfoto's (die van afl. 1 en die voor het politiebureau)  staat Margriet in een rare houding. Ze maakt op beide foto een gebaar. Namelijk de 'I' en de 'M'.   
I'm = Ik ben

Volgens mij is er sinds het seizoen met Inge als mol elk jaar wel een kandidaat geweest die op groepsfoto's 'tekens' met zijn/haar handen en vingers maakte, die dan achteraf niets betekenden. Zelf geloof ik gewoon echt niet dat deze hint, die in seizoen 7 ook al heel snel opgemerkt werd, nogmaals gebruikt zal worden. Zeker omdat iedereen er dus op let.

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #6 Gepost op: 4-01-2015, 13:21:37 »
Een dergelijke methode volg ik ook vaak Pac, maar het gaat bij mij vaak mis. Ik probeer vaak mensen af te strepen op "sterke aanwijzingen" dat ze niet de Mol zijn, maar de ervaring leert dat ook de Mol vaak toch iets onnodig goed doet ...

Wat niet wegneemt dat het me interessant lijkt om dit soort sterke aanwijzingen hier te bespreken!
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #7 Gepost op: 4-01-2015, 16:03:25 »
Het hele ding is natuurlijk, wat is een sterke aanwijzing, en wat niet. Gezien het grote aantal aanwijzingen dat men tegenkomt die men het posten waard acht, is voor iedereen iets anders een sterke aanwijzing. Wil je een theorie maken, heb je volgens mij een manier nodig om af te wegen welke aanwijzingen sterk zijn.

Om een voorbeeld van vorig jaar te noemen, het shirt van Jan-WIllem met "7OW" erop. Klinkt als een sterke aanwijzing, maar kandidaten weten heus wel hoe wij kijken, dus die doen dat soort dingen natuurlijk expres. Dat zeg ik ook van de gebarenhint die Margriet volgens DeMol! lijkt te doen. Iedere kandidaat kan dat op eigen houtje beslissen. Dus geen aanwijzing.

Voor mij valt al dat gehannes met letters en cijfers dat elk jaar overal opduikt al bijna bij voorbaat af als toeval, want als je lang genoeg zoekt zie je vanzelf patronen (zo zijn onze hersenen nu eenmaal gebouwd), zonder ons echt te realiseren hoe groot de kans is dat iets toevallig gebeurt. De priesterhint (2013) kon bijna geen toeval zijn, daar was het patroon te duidelijk en te eenvoudig voor. De kans dat een dergelijk eenvoudig duidelijk patroon zonder gaten/uitzonderingen toevallig optreedt is heel klein.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline iHeidi

  • Forumlid
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #8 Gepost op: 4-01-2015, 16:19:21 »
Hier nog de foto's,  omdat het vorige bericht te groot was  ;)
De I is zeker een I, maar de tweede echt geen M maar gewoon in haar broekzak met haar duim (en alle 4 vingers naar beneden)

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #9 Gepost op: 4-01-2015, 22:47:27 »
Wat ik zelf altijd probeer te doen - en dat hangt samen met voorkennis - is me afvragen of de opdracht een aspect bevat waarvan de makers willen dat het zeker gebeurt. In dat geval is een een kans dat de Mol daarvoor ingezet wordt of dat je iig voorzichtige conclusies kunt trekken uit het verloop van de opdracht.

Een voorbeeld om aan te geven wat ik bedoel:
Vorig jaar werd de Zwarte Vrijstelling geïntroduceerd. De eerste keer dat die in het spel kon komen was in aflevering 2, toen de kandidaten één voor één de markt over gingen op zoek naar jokers/(zwarte)vrijstellingen/geld. Sofie vond hem uiteindelijk.
Ik ga er vanuit dat men wilde dat die Zwarte Vrijstelling in het spel kwam en dat de Mol hem dus zou pakken als hij er nog lag als de Mol aan de beurt kwam. Conclusie: Sofie of iemand die na haar de markt over ging is de Mol (wat in dit geval ook klopte).

Natuurlijk kun je over dit soort dingen ook altijd weer eindeloos discussiëren en het is ook zeker geen harde wet, maar ik houd dit soort dingen altijd wel in mijn achterhoofd. En natuurlijk hebben lang niet alle opdrachten zo'n aspect. De meeste niet zelfs.




Offline detectiveknoper

  • Forumlid
pakketje afzender?
« Reactie #10 Gepost op: 5-01-2015, 01:06:51 »
jongens wie heeft gelet op wat er op het pakketje staat? de afzender op het briefje wat op het pakketje is geplakt kan ik niet lezen. wie weet is dat een aanwijzing ;)

Offline BobW

  • Forumlid
Re: pakketje afzender?
« Reactie #11 Gepost op: 5-01-2015, 01:10:57 »
jongens wie heeft gelet op wat er op het pakketje staat? de afzender op het briefje wat op het pakketje is geplakt kan ik niet lezen. wie weet is dat een aanwijzing ;)

Tintagel
65 Rosmead Place
Colombo 00700
Sri Lanka

Adres van het hotel.

Offline detectiveknoper

  • Forumlid
Re: pakketje afzender?
« Reactie #12 Gepost op: 5-01-2015, 01:14:33 »
Tintagel
65 Rosmead Place
Colombo 00700
Sri Lanka

Adres van het hotel.

ah helaas

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: pakketje afzender?
« Reactie #13 Gepost op: 5-01-2015, 14:04:55 »
ah helaas

Zie het topic van Marlijn Weerdenburg. Misschien toch een aanwijzing.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #14 Gepost op: 12-01-2015, 17:23:00 »
Wat mij betreft de crux-punten van aflevering 2:
  • Wie hangt alle schilderijen goed? (De mol kan eventueel nog wel een paar goed hangen, maar niet alles.)
  • Waarschijnlijk is de Mol een keer buiten beeld wezen kijken (Art in MolTalk). Drie keer is scheepsrecht?
  • Het kiezen van de penningmeester. Dat moet Margriet worden. Ajaoud schuift in de eerste instantie Marlijn naar voren (maar verandert later naar Margriet.) Marlijn kiest voor Rik en die wil dat wel doen, zegt-ie dat wel wil doen. (Al betwijfel ik of hij dit niet met tegenzin zegt, hij zegt op 17:2 "Ja, ik vind het prima, maar... Margriet heeft ook e..." Voor ie z'n zin af heeft gemaakt heeft Margriet de pot al. Alsof hij Margriet de pot wou geven)

Op wie punt 1 slaat, weet ik niet.
Punt 2 is het meest waarschijnlijk, maar niet onbetwist, Chris of Marlijn.
Punt 3 is klinkt goed voor Margriet, Martine, Viktor. Ajaoud in de eerste instantie niet, net als Rik. Marlijn lijkt wel heel zeker van Rik
Naar wie Chris wijst en wie Carolina kiest is mij niet helemaal duidelijk. Chris denk ik Margriet.
...óf niet!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #15 Gepost op: 12-01-2015, 17:52:24 »
  • Wie hangt alle schilderijen goed? (De mol kan eventueel nog wel een paar goed hangen, maar niet alles.)

Waarom niet alles? Ik kan het de Mol zo horen zeggen: "Omdat er zo vaak gekeken werd kon ik met mijn voorkennis rustig alles goed hangen en zo de fanatieke kandidaat uithangen terwijl er slechts 100 euro in de pot ging!"

  • Waarschijnlijk is de Mol een keer buiten beeld wezen kijken (Art in MolTalk). Drie keer is scheepsrecht?

Drie keer is scheepsrecht kan net zo goed als andere hint geïnterpreteerd worden, als het er al een is. En je theorie/methode was nou juist om niet op "kleine hints" af te gaan toch?

  • Het kiezen van de penningmeester.

Dat lijkt mij inderdaad een cruciaal moment waardoor Marlijn door te strepen is.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #16 Gepost op: 12-01-2015, 17:58:23 »
Waarom niet alles? Ik kan het de Mol zo horen zeggen: "Omdat er zo vaak gekeken werd kon ik met mijn voorkennis rustig alles goed hangen en zo de fanatieke kandidaat uithangen terwijl er slechts 100 euro in de pot ging!"

Omdat er later niet nagegaan is welke schilderijen goed hingen en welke niet, kan je ook de fanatieke kandidaat uithangen én alles verkeerd hangen. Je hoeft niet de schilderijen die iemand anders nodig heeft te pakken om jouw eigen schilderijen fout te hangen, je kan ook gewoon je eigen schilderijen in een verkeerde volgorde ophangen, of een schilderij pakken dat niet wordt gebruikt (volgens mij waren niet alle schilderijen opgehangen). Ik geloof er niet in dat de Mol alle schilderijen goed hangt..
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #17 Gepost op: 12-01-2015, 18:07:39 »
Omdat er later niet nagegaan is welke schilderijen goed hingen en welke niet, kan je ook de fanatieke kandidaat uithangen én alles verkeerd hangen. Je hoeft niet de schilderijen die iemand anders nodig heeft te pakken om jouw eigen schilderijen fout te hangen, je kan ook gewoon je eigen schilderijen in een verkeerde volgorde ophangen, of een schilderij pakken dat niet wordt gebruikt (volgens mij waren niet alle schilderijen opgehangen). Ik geloof er niet in dat de Mol alle schilderijen goed hangt..

Ik zou het ook leuker vinden als de Mol gewoon van alles door elkaar gegooid heeft hier. Maar ik bekijk het nu met het doel van dit topic in ogen. "Aanwijzingen die je serieus kunnen doen twijfelen over de Mol" schrijft Pac in de openingspost. Daar vind ik dit niet onder vallen. Als het goed hangen van de schilderijen nou per kandidaat voor een hoop geld had gezorgd was het iets anders geweest. (De discussie hier over is verder wel interessant, maar kan in andere topics gevoerd worden.)

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #18 Gepost op: 12-01-2015, 18:19:06 »
Ik zou het ook leuker vinden als de Mol gewoon van alles door elkaar gegooid heeft hier. Maar ik bekijk het nu met het doel van dit topic in ogen. "Aanwijzingen die je serieus kunnen doen twijfelen over de Mol" schrijft Pac in de openingspost. Daar vind ik dit niet onder vallen. Als het goed hangen van de schilderijen nou per kandidaat voor een hoop geld had gezorgd was het iets anders geweest. (De discussie hier over is verder wel interessant, maar kan in andere topics gevoerd worden.)

Maar het gaat om 6/7 schilderijen per kandidaat. Er waren er 54 goed. Als de Mol dus alle schilderijen goed heeft gehangen, heeft dit het verschil gemaakt tussen 500 euro verdienen en 1000 euro verdienen. Ik snap dus niet helemaal waarom alle schilderijen goed hangen geen aanwijzing is die je serieus kan doen twijfelen. Viktor die al zijn schilderijen goed hangt is voor mij een sterke aanwijzing om hem te laten zakken op mijn lijstje.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Theorie van de sterkste aanwijzing
« Reactie #19 Gepost op: 12-01-2015, 18:25:17 »
Maar het gaat om 6/7 schilderijen per kandidaat. Er waren er 54 goed. Als de Mol dus alle schilderijen goed heeft gehangen, heeft dit het verschil gemaakt tussen 500 euro verdienen en 1000 euro verdienen. Ik snap dus niet helemaal waarom alle schilderijen goed hangen geen aanwijzing is die je serieus kan doen twijfelen. Viktor die al zijn schilderijen goed hangt is voor mij een sterke aanwijzing om hem te laten zakken op mijn lijstje.

Het is meer het probleem van deze theorie waar ik op doelde: het is voor iedereen anders wat een sterke aanwijzing is. De discussie die we nu voeren had in het topic over de opdracht gekund. Maar nu we toch bezig zijn reageer ik maar hier: ik ben het met je eens dat de Mol beter niet alles goed kan doen. Van Viktor en Marlijn weten we dat ze veel goed hebben gehangen. Respectievelijk 7 en 5 schilderijen. Prima als je op die basis de twee doorstreept, maar omdat de winst uiteindelijk maar 100 euro is kan je daar ook over twijfelen. Het past in ieder geval niet bij de criteria die Pac in zijn openingspost bij deze theorie stelt. ("Waar individueel (veel) geld gepakt kan worden.")