Auteur Topic: [THEORIE] Imitatie/Parodie  (gelezen 41953 keer)

Offline Mathijs91

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
[THEORIE] Imitatie/Parodie
« Gepost op: 21-01-2015, 13:17:17 »
Mij is opgevallen dat er dit seizoen, meer dan normaal, wordt teruggegrepen naar oude seizoenen.
Voorbeelden hiervan:

- De oud-mollen staan op het briefgeld, wordt expliciet in beeld gebracht.
- Kandidaten krijgen een aanbieding van de Mol om hem/haar te helpen. (seizoen 5: 'de hulpmol')
- Opdrachten zijn gelijk aan die van oude seizoenen: dat gebeurt vaker, maar dit keer is het soms bijna een copy-paste situatie. Bijv: aankomende aflevering, het lopen in een tempel en uit bakjes de mogelijkheid hebben om een vrijstelling/joker/whatever te pakken.
- Arts uitspraken: ook weer in de aankomende aflevering (gebaseerd op 'het minuutje'): 'denk eraan Kennis is Macht' (sleutel van seizoen 10)

Dit klinkt nog allemaal misschien wat los zand, maar ik heb het gevoel dat het meer kan zijn (je bent immers Molloot of je bent 't niet  ;) )

Dus: wat als de Mol ook acties van vorige seizoenen imiteert/parodieert? Wat als de tactiek van de Mol een verzameling is van Molacties/gedrag van oud-mollen?
Persoonlijk kom ik dan uit bij Martine: sowieso is zij de koningin van de 'parodie'/'imitatie', maar ze schiet een medekandidaat af (Elise/Ron anyone?), ze heeft in de groep de lach aan haar kont (Anne-Marie/Kees), ze gedraagt zich misschien wel blonder dan ze is (Milouska).

Ik schrijf het misschien allemaal een beetje wazig of onduidelijk op en ik heb het idee dat ik de aankomende afleveringen nog wel nodig ga hebben om deze theorie wat meer gewicht te geven, maar ik ben er van overtuigd dat er een relatie is tussen oude molseizoenen, dus mollenstreken, opdrachten, etc. en deze.

Wat denken jullie? Te ver doorgedacht of toch nog ergens wel iets van waarheid? 
Kennis is macht.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [THEORIE] Imitatie/Parodie
« Reactie #1 Gepost op: 21-01-2015, 13:21:03 »
Vindt het totaal niet te ver doorgedacht want waren een heleboel dingen die ik ook op mijn lijstje had staan.

Alsof ze een revival aan het maken zijn van 15 jaar wie is de mol. Heb ook ergens horen roepen dat de titel lezen en schrijven ook ergens de titel was van een opdracht in seizoen 6 (geloof ik)

Weet eerlijk gezegd niet of dat ook zo is / was, want heb het nog niet terug gezocht en zo goed is mijn geheugen ook weer niet  ::rofl::

Offline RoyL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spelletje? It's a way of life!
Re: [THEORIE] Imitatie/Parodie
« Reactie #2 Gepost op: 21-01-2015, 13:29:23 »
Vindt het totaal niet te ver doorgedacht want waren een heleboel dingen die ik ook op mijn lijstje had staan.

Alsof ze een revival aan het maken zijn van 15 jaar wie is de mol. Heb ook ergens horen roepen dat de titel lezen en schrijven ook ergens de titel was van een opdracht in seizoen 6 (geloof ik)

Weet eerlijk gezegd niet of dat ook zo is / was, want heb het nog niet terug gezocht en zo goed is mijn geheugen ook weer niet  ::rofl::

Dat was seizoen 11, dat ze het woord EXECUTIE moesten schrijven in de straten.
« Laatst bewerkt op: 21-01-2015, 16:02:23 door -RoyL- »

Offline BurningHorizons

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mole Mole Mole!!!
Re: [THEORIE] Imitatie/Parodie
« Reactie #3 Gepost op: 21-01-2015, 13:42:08 »
Ik ga dit eens in de gaten houden :)!

Goeie!

Offline joligmolletje

  • Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [THEORIE] Imitatie/Parodie
« Reactie #4 Gepost op: 21-01-2015, 14:22:24 »
De grote hoeveelheid overeenkomsten was mij ook al opgevallen, maar ik had er verder nog niet zo veel conclusies aan verbonden. Maar zoals je het op schrijft, denk ik dat je zomaar dé theorie van 2015 te pakken kunt hebben. Totaal logisch en goed uit te leggen in 1 of twee zinnen (handig voor de finale-aflevering ;)).

Nog meer overeenkomsten trouwens:
- Martine doet raar met haar handen op de groepsfoto's (Inge)
- Martine neemt een verkeerde camera mee (precies het tegenovergestelde van Jon's actie die juist mensen de verkeerde kant opstuurde)

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: [THEORIE] Imitatie/Parodie
« Reactie #5 Gepost op: 21-01-2015, 17:54:08 »
Was mij ook al opgevallen. De 15e is er natuurlijk eentje waarin sowieso alweer wat teruggekeken wordt, maar dit keer is het heel sterk.
a. Goed in de gaten houden, maar
2. Hoe gaat dit dan de vragen beantwoorden ?
Dan moet het haast zo zijn of ook de mol gaat een paar gouwe ouwe trucs kopiëren.

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [THEORIE] Imitatie/Parodie
« Reactie #6 Gepost op: 21-01-2015, 20:05:17 »
goed gevonden dit thema!
misschien zijn de terugkerende cijfers hier ook aan te relateren.
C15
1,2,3
misschien een hint naar elk van de seizoenen

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: [THEORIE] Imitatie/Parodie
« Reactie #7 Gepost op: 21-01-2015, 20:10:15 »
Niks molacties nadoen, gewoon een hint naar Martine dit ::love:: ::bravo::
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Imitatie/Parodie
« Reactie #8 Gepost op: 21-01-2015, 23:52:57 »
Toen ik de 1e minuut van aflevering 4 zag moest ik meteen aan jouw theorie denken.
Art zegt op het eind heel nadrukkelijk: "Kennis is macht". Een van de hints naar Kim destijds in 2010.
(edit:sorry stond al in jouw post  ::schaam::)
Ik heb even gekeken of de andere 1minuutfilmpjes misschien hints bevatten naar de andere oud-mollen maar niks gevonden...
Ik denk ik meld het even, wie weet kunnen andere speurders er iets mee  ::vergroot::
« Laatst bewerkt op: 22-01-2015, 00:00:16 door Mollenmania »

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: [THEORIE] Imitatie/Parodie
« Reactie #9 Gepost op: 21-01-2015, 23:56:04 »
Neee gewoon Imitatie/Parodie->Koefnoen->Martine

Simple as that ::bravo:: :D



Dit is Hadewych 2.0, het is nog nooit zo duidelijk geweest ::)
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Imitatie/Parodie
« Reactie #10 Gepost op: 21-01-2015, 23:58:03 »
Dat was me ook opgevallen. Goede theorie. Zouden we de andere twee afleveringstitels ook aan oude seizoenen kunnen koppelen, of gaat het hier juist om het af-en-toe verwijzen?

En laten we hier ook de tuktuk met kenteken AAF noemen die al twee keer in beeld is geweest.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2015, 00:03:43 door KVilsteren »

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Imitatie/Parodie
« Reactie #11 Gepost op: 22-01-2015, 00:07:04 »
Neee gewoon Imitatie/Parodie->Koefnoen->Martine

Simple as that ::bravo:: :D

 ??? Ik moedig de theorie alleen maar aan hoor. Maar echt sterke terugverwijzingen/imitaties zie ik nog niet terug. Alleen het molgeld is m.i. een sterke terugwijzing op de eerdere seizoenen.
Vandaar dat ik verder zoek naar overeenkomsten/imitaties.

KIM hebben we nu dus ook dus misschien komt er nog iets met Dennis en Jon??

Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Imitatie/Parodie
« Reactie #12 Gepost op: 22-01-2015, 20:54:44 »
Alex Klaassen, die met haar een duo vormt/gevormd heeft deed eerder mee aan widm. Dat kan ook een uitleg zijn voor de verwijzingen naar eerdere seizoenen.

Offline rooz33

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Promise me... Believe me... Mole me!
Re: [THEORIE] Imitatie/Parodie
« Reactie #13 Gepost op: 22-01-2015, 21:39:40 »
Opdracht 2 om de tempel: kwam ook in een eerder seizoen voor.
Opdracht 3 op Tapobrane eiland: Seizoen 9 met Jon

Er worden nu letterlijke opdrachten nagedaan. Dit kan toch geen toeval meer zijn?

Misschien moeten we de mol inderdaad zoeken in molacties van vorige mollen.
Bv: Rik geeft een joker op een ietwat domme manier weg om een kandidaat in het spel te houden, net als Milouska deed.

Ik denk echt dat dit dé hint is, jongens. De makers zullen niet zoveel opdrachten hetzelfde/similar laten zijn als die uit vorige seizoenen.

Edit: En natuurlijk; Kennis Is Macht!
« Laatst bewerkt op: 22-01-2015, 21:47:06 door rooz33 »
~Mol

Offline RoyL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spelletje? It's a way of life!
Re: [THEORIE] Imitatie/Parodie
« Reactie #14 Gepost op: 22-01-2015, 21:42:13 »
Deze aflevering leek weer iedere opdracht op een opdracht uit een ouder seizoen...

1. Juiste mensen bij juiste gebouw --> Deed me erg denken aan het reuzenrad in seizoen 9, waarbij iedereen in het juiste bakje moest zitten.
2. Bakjes rond de Dagobe --> Vrijstellingenroute uit seizoen 11, die was duidelijk.
3. Namen onthouden --> Deed me opnieuw denken aan seizoen 9, toen ze in Jordanië bij een feest namen van de gasten moesten onthouden en in de juiste volgorde moesten zetten.

Theorie om in de gaten te houden dus...  ::vergroot::

Offline SoSuDeMo

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Imitatie/Parodie
« Reactie #15 Gepost op: 22-01-2015, 21:43:34 »
Evelien met nachtblind. (Jon zei dit in seizoen 9).
Junior2: 16e. Widm2015: 129e.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [THEORIE] Imitatie/Parodie
« Reactie #16 Gepost op: 22-01-2015, 21:47:53 »
Zat er ook geen jeugdfoto van Mol Anne-Marie bij het ijsduiken in IJsland (ik dacht aflevering 4). Was daar niet iets mee toen?

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [THEORIE] Imitatie/Parodie
« Reactie #17 Gepost op: 22-01-2015, 21:48:00 »
Volgende week doen ze soort mijnenveger op het strand met dat graven. Was in seizoen 5 ook
You'll never walk alone

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Imitatie/Parodie
« Reactie #18 Gepost op: 22-01-2015, 21:49:22 »
Klopt. Dit is nu dit jaar als jubileum gewoon een theorie, parodie van voorgaande jaren. Inclusief opdrachten en soorten moltactieken.  ::jaja::
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [THEORIE] Imitatie/Parodie
« Reactie #19 Gepost op: 22-01-2015, 22:00:56 »
Raden in welke categorie ze zitten met goede namen: Afrikaans dictee van S13 aflevering 2.  ::jaja::
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48