@Jayne. Het gaat er mij niet om dat de mol nooit geld verdient (idealiter wel, maar dat is nu eenmaal onmogelijk). Ik kan er ook nog best inkomen dat de mol om strategische redenen géén vrijstelling pakt, ook al gaat dit ten koste van 5000 euro. Maar, ik vind het totaal niet strategisch om dan voor zo'n klein bedrag als 500 euro te gaan riskeren dat kandidaten zich gaan richten op Hanne als mol. Hanne bewijst hiermee dat ze goed kan liegen, goed een groep kan manipuleren, perfecte eigenschappen voor de mol, terwijl ze eerst door de groep gezien werd als het lieve naïeve meisje. Waarom dit risico?
Als kandidaat is dit gedrag juist volkomen verklaarbaar. Hanne heeft bij de vorige aflevering gekozen voor de groep en de pot (5000 euro). Toen ze terugkwam in het hotel bleek dat niemand het haar kwalijk had genomen als ze wel voor de vrijstelling was gegaan. Nu heeft ze weer de kans om een vrijstelling te pakken, terwijl het maar ten koste van een relatief klein bedrag gaat. Als kandidaat denk je dan natuurlijk geen twee keer na en probeer je die vrijstelling te pakken!
Ik weet eigenlijk niet of ze zo'n enorm risico heeft genomen áls ze de mol is. Ik geloof niet dat ik het daar per se mee eens ben. Ze gedraagt zich inderdaad precies als kandidaat en dat moet de mol natuurlijk ook doen om niet op te vallen. Het klopt wel dat ze hiermee - ook aan de groep - liet zien dat ze aardig goed kan liegen. Maar niet overdreven goed, vind ik. Ik heb ook genoeg mensen op dit forum zien betogen dat je eigenlijk wel kon weten dat Hanne de vrijstelling had, omdat zij degene was die de aanval opende (op Cathy).
Ik denk zelf - maar dat is persoonlijk - dat het risico groter was bij de kettingopdracht, als ze die vrijstelling toch gepakt zou hebben. Ze hadden het haar wellicht niet direct kwalijk genomen, maar misschien was er toch bij sommigen dan een zaadje geplant dat Hanne de mol toch wel eens kon zijn.
Het gevoel dat de kandidaten bij die 2 vrijstellingen hebben is natuurlijk ook niet hetzelfde. De eerste (bij de kettingopdracht) kan door iedereen gepakt worden. Iedereen wil hem ook graag hebben, alleen moet je dan dus bereid zijn de rest tegen je in het harnas te jagen. Sommige mensen hebben daar geen moeite mee (zie Frits Sissing in WIDM 10), maar in deze groep ligt dat blijkbaar anders. Niemand pakte hem. Zou je dan als mol wél het zwarte schaap willen worden? Ik denk het eigenlijk niet. Natuurlijk zou de rest het wel begrijpen, maar een paar zouden toch ook denken 'Shit, had ík hem maar gepakt'. Ineens toon je je dan toch als rücksichtslose speler.
De vrijstelling bij de paardenrace was anders. Die kón alleen maar gewonnen worden door degene met het winnende paard. Daar kon niemand zich genaaid voelen als ze voor de vrijstelling ging.
Ik weet niet of ik het duidelijk heb uitgelegd, maar ik vind dus dat het pakken van de vrijstelling bij de kettingopdracht waarschijnlijk meer 'out of character' zou zijn geweest voor Hanne dan het verdedigen van haar vrijstelling bij de paarden.