Alleen niet hopen dat je er sienna gebrand uit krijgt Enkel zo'n viezig bruin. Ik schilder, en op m'n 3 jaar was ik reeds zot van "mengen" en "penselenstreken" maakte dan van die rioolbruine met slijmgroene expressionisitsche abstracte dingen: pure experimenten van kleurtjes mengen en de kwast zo of zo houden.
Hier kom ik een zielsverwant tegen
Ik heb experimenteren met verfmateriaal, en vooral zelf uitvinden altijd heel leuk gevonden en heb er altijd een eer in gesteld om met de drie hoofdkleuren (en hier en daar een spoortje wit) zo veel mogelijk verschillende tinten te mengen. En nog, trouwens, hoewel een extra tintje zoals caeruleum blauw af en toe welkom en noodzakelijk is....
OT: De kandidaten hadden, meen ik, maar een kwartier voor deze opdracht. Als je ervaring hebt met schilderen is dat al lastig. Heb je die ervaring niet, dan is het bijna niet te doen om hier iets herkenbaars van te brouwen. Ik vind het dan ook wonderlijk dat Gilles nog enigszins passende kleuren op zijn doekje weet te toveren. Grappig dat hij met zijn handen gaat schilderen, gaat natuurlijk sneller dan met dat iele penseel. Hij verandert en verbetert op het laatst, op aanwijzing van Stijn, de kleuren bovenin, zodat zijn schilderwerk uiteindelijk meer overeenkomt met het origineel.
Cathy maakt er een kleutertekening van, duidelijk iemand die nooit tekent, maar ja, dat was ook geen vereiste om mee te mogen doen aan De Mol... Ze tekent wel heel lief wat vogeltjes ter herkenning.
Van iemand die kinderfeestjes organiseert, en dus wel creatief moet zijn, zoals Hanne, had ik wat meer verwacht. Ik krijg de indruk dat ze het paard opzettelijk dwars op het doek zet, daarmee tegen de aanwijzingen van Stijn ingaat en dus de kans vergroot dat "haar" schilderij niet in verband wordt gebracht met de originele gaucho-cartoon. Ook vreemd dat ze eerst lekker door schildert, maar wanneer er dan een kleine wijziging moet worden aangebracht (lasso in plaats van zweep) kan ze ineens niets meer veranderen.