Dat de kettingproef de reden is dat zoveel mensen aan Hanne twijfelen als Mol of haar zelfs doorgestreept hebben, geeft wel aan hoe dom het voor de Mol zou zijn geweest om die vrijstelling te pakken. Ja, elke kandidaat wil graag een vrijstelling, maar je laadt in dit specifieke geval ook enorm veel verdenking op je door hem te nemen, zowel bij de kijkers als bij je medekandidaten. Niet erg voor een kandidaat, wel voor de Mol, in ieder geval in dit stadium van het spel waar je nog met 8 bent.
Het is altijd mijn theorie al dat de Mol in het vroege stadium van het spel probeert te zorgen dat medekandidaten en kijkers hem/haar doorstrepen als Molverdachte. Met veel kandidaten in het spel, heeft iedereen namelijk behoefte om orde in de chaos te scheppen en daardoor té rigoureus af te strepen. En als je naam eenmaal doorgestreept is, duurt het een tijdje voordat iemand bereid is je wél weer als verdachte te beschouwen. In WIDM zie je bijvoorbeeld vaak dat de Mol de allereerste opdracht goed volbrengt of iig beter dan de rest. Om precies dezelfde reden, denk ik.
T.a.v. de kettingproef:
Een kandidaat wil graag naar de volgende ronde, dus wil hij/zij
A) dat een ander de vrijstelling niet pakt
B) de vrijstelling zelf graag hebben
C) liever niet in het slachthuis overnachten
D) geld in de pot
De Mol wil de pot zou laag mogelijk houden, zonder zelf verdacht te worden, dus wil hij/zij
A) dat de vrijstelling door een ander gepakt wordt
B) de vrijstelling zelf niet pakken
C) desnoods in het slachthuis overnachten, want hij/zij weet van te voren dat dit kan gebeuren
-aanvulling-
Ik denk ook dat het de bedoeling was dat de Mol in aflevering 4 voor de vrijstelling bij de paardenrace zou gaan. Moeilijker om te vergaren, maar ook veel minder verdacht.
Bruno was Hanne te snel af met het omdraaien van zijn stoel, maar je hoort Gilles DC later zeggen dat door de weersomstandigheden de race niet verliep zoals verwacht. Ik denk dat Mol Hanne hier geluk heeft gehad.
Ik blijf erbij dat je uit het feit dat niemand de vrijstelling in het slachthuis heeft gepakt kunt afleiden dat het nooit de bedoeling van de Mol & makers is geweest om die door de Mol zelf te laten pakken.