Het enige dat je uiteindelijk over de kettingproef kunt zeggen is dat "de kandidaten de mol verslagen hebben", wie de Mol dan ook is en wat zijn/haar strategie dan ook was. Het geld is gewonnen óndanks de Mol. Dit maakt de Mol geen slechte mol, alleen hebben de kandidaten in dit geval gezegevierd, wat in een eerlijk spel óók moet kunnen.
Ik wil hier nogmaals een lofzang uiten op deze geweldige serie, waarin dit spel gespeeld wordt zoals het gespeeld hoort te worden.
Althans, naar mijn mening. In De Mol Vier hebben de kandidaten altijd een kans om de Mol te verslaan en zo hoort het ook.
Ik vind het jammer dat zoveel mensen het simplistische beeld ontwikkeld hebben dat 'de Mol degene is die op het eerste oog het meeste geld uit de pot houdt' of 'degene die is die het duidelijkst zijn taak niet volbrengt'. Zo simpel was het in de oorspronkelijke molseries nooit en ik wijt het zelf aan de recente series van WIDM NL dat mensen zo zijn gaan denken. WIDM heeft het namelijk niet altijd zo nauw genomen met sommige basisprincipes van het spel, waaronder het principe dat de kandidaten altijd een kans moeten maken tegen de Mol.
Neem nu een typische Molopdracht, waarin alle kandidaten een deelopdracht moet laten slagen en waarbij uiteindelijk pas geld gewonnen wordt als iedereen zijn deelopdracht haalt. De Mol kan in zo'n opdracht heel makkelijk zijn eigen deel verpesten en daardoor zorgen dat er geen geld gewonnen wordt. Maar dat is flauw, want in feite maken de kandidaten dan geen kans om het geld ooit te winnen. Het is een non-opdracht waar niemand iets aan heeft. Een toneelstuk met de kandidaten als figuranten zonder invloed, want de Mol wint áltijd. WIDM heeft zich daaraan helaas wel eens schuldig gemaakt; van deze Vlaamse serie verwacht ik beter. Ik houd me daarbij vast aan de woorden van Gilles DC:
"We gaan toch geen proef organiseren waar niemand iets aan heeft?"
Ik verwacht dat de molacties in deze serie anders zullen zijn dan mensen gewend zijn in het huidige WIDM. Het lomp weggooien van geld zal bijvoorbeeld sowieso niet gebeuren. Gelukkig! De acties van de Vlaamse mol zullen meer gericht zijn op het beďnvloeden van medekandidaten en trachten te zorgen dat zíj de opdracht niet tot een goed einde brengen. Het is meer een psychologisch spel. Ikzelf vind dat veel mooier en fascinerender om naar te kijken en over te speculeren, maar de echte Follow-The-Money-aanhangers zullen het er misschien moeilijker mee hebben.
En oh ja, Hanne is de Mol.